Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezonde rashond contradictio in terminis?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Gezonde rashond contradictio in terminis?

Ongelezen bericht door Carmen »

Als je alle verhalen moet geloven bestaat er niet zoiets als een gezonde rashond. PRA, HD, patella luxatie, kanker en ga zo maar door. Veel besproken door voor- en tegenstanders over fokbeleid etc.
Nadat ik mijn vorige twee "zorgvuldig"gefokte ambullen beide op 3-jarige leeftijd moest laten inslapen was ik hier (hoe bijzonder ik dit ras ook vind behoorlijk klaar mee). Nu bedacht ik mij vandaag dat Kira nu dus zes jaar is (voor ons dus heel bijzonder) en zij heeft dus echt nooit iets.
Ze is gebeten tot op het ruggemerg door een andere hond na operatie liep ze zo weer weg. Gevallen van 3 meter hoog plat op de borstkas, het benam haar even de adem maar loopt dan zo weer door, vastgezeten in het rad van een fiets en omhoog gesleurd, fiets totall loss, Kira heeft 1 sneetje in haar poot. Na dan laatst (ws) een fikse darminfectie heeft ze dus nooit wat. Je kunt met haar lopen, fietsen, spelen , ze is onvermoeibaar. Nu is dit dus ook zo bij de andere staffbulletjes die ik ken en die ook beste leeftijden kunnen halen.
Zou er dan in dat kleine compacte pakketje toch een relatief gezond rashondje schuilen?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Gezonde rashond contradictio in terminis?

Ongelezen bericht door alm@ »

Carmen schreef:Ze is gebeten tot op het ruggemerg door een andere hond na operatie liep ze zo weer weg. Gevallen van 3 meter hoog plat op de borstkas, het benam haar even de adem maar loopt dan zo weer door, vastgezeten in het rad van een fiets en omhoog gesleurd, fiets totall loss, Kira heeft 1 sneetje in haar poot. Na dan laatst (ws) een fikse darminfectie heeft ze dus nooit wat. Je kunt met haar lopen, fietsen, spelen , ze is onvermoeibaar.
Zou er dan in dat kleine compacte pakketje toch een relatief gezond rashondje schuilen?
Het lijkt mij een uitermate gezond hondje :ok: jeetje wat heeft het beestje veel meegemaakt :N:
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

alma2 schreef:
Carmen schreef:Ze is gebeten tot op het ruggemerg door een andere hond na operatie liep ze zo weer weg. Gevallen van 3 meter hoog plat op de borstkas, het benam haar even de adem maar loopt dan zo weer door, vastgezeten in het rad van een fiets en omhoog gesleurd, fiets totall loss, Kira heeft 1 sneetje in haar poot. Na dan laatst (ws) een fikse darminfectie heeft ze dus nooit wat. Je kunt met haar lopen, fietsen, spelen , ze is onvermoeibaar.
Het lijkt mij een uitermate gezond hondje :ok: jeetje wat heeft het beestje veel meegemaakt :N:
Ik zou eerder zeggen een mazzelkont, dat ze dat alles zonder al te veel kleerscheuren heeft doorstaan.
:ok:
Joep, de Husky die we hebben gehad is ook nooit voor een ziekte bij de DA geweest.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Carmen schreef:Nu bedacht ik mij vandaag dat Kira nu dus zes jaar is (voor ons dus heel bijzonder) en zij heeft dus echt nooit iets.
Ze is gebeten tot op het ruggemerg door een andere hond na operatie liep ze zo weer weg. Gevallen van 3 meter hoog plat op de borstkas, het benam haar even de adem maar loopt dan zo weer door, vastgezeten in het rad van een fiets en omhoog gesleurd, fiets totall loss, Kira heeft 1 sneetje in haar poot. Na dan laatst (ws) een fikse darminfectie heeft ze dus nooit wat. Je kunt met haar lopen, fietsen, spelen , ze is onvermoeibaar. Nu is dit dus ook zo bij de andere staffbulletjes die ik ken en die ook beste leeftijden kunnen halen.
Weet je zeker dat ze geen vermomde kat is? :wink: :smile:
Dan heeft ze van de 9 levens nog maar een paar opgebruikt.
Dat is wat je noemt sterk zeg :roll:
Ook rasmixjes kunnen behoorlijk ziek zijn of worden.
Ik denk dat het fabeltje dat ze sterker zijn niet (helemaal) op gaat.
En er zijn zeker ook sterke en gezonde rashonden :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Als het je gerust stelt: ik heb een kwakkelende kruising, eerst constant darmonstekingen en allergieën (nu weten we waaraan het ligt en daarom is alles onder controle en zijn er geen klachten meer). Verder heeft hij dus typische herderproblemen met zijn rug (en ik maar denken dat het alleen bij Duitse herders voorkomt en niet bij belgische of hollandse) en een lichte mate van HD in de linker heup, de rechterheup is wel HD vrij (met vijf jaar gecontroleerd, hij is nu zes). Duss euh gezonde kruising....
kangalfan
Zeer actief

Ongelezen bericht door kangalfan »

De kangal is een zeer gezonde rashond. Ondanks de enorme omvang bereiken ze nagenoeg zonder uitzondering de leeftijd van 11. Gemiddeld worden ze 12 jaar oud. Kangals die 15 worden komen ook voor.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

kangalfan schreef:De kangal is een zeer gezonde rashond. Ondanks de enorme omvang bereiken ze nagenoeg zonder uitzondering de leeftijd van 11. Gemiddeld worden ze 12 jaar oud. Kangals die 15 worden komen ook voor.
Ja en de petit Brabancon/brussels/belgisch Griffon wordt gemiddel 16 jaar oud. :pffff: Dus wat is je punt?
En de mopshond ook gemiddeld 15 en zo ken ik meerdere rassen die behoorlijk oud worden.

Of moeten we nu allemaal in onze flatjes en rijtjes huizen een kagal nemen? :denken:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Twee rashonden hier. De ene wordt 7, de ander wordt 5 in augustus (tijd gaat veeeeeeeeel te snel).
Met beiden heb ik nog nooit gekwakkeld. Het manken van Saar begin dit jaar bleek een blessure te zijn. Tja, ook niet zo raar met onze wandelingetjes. Het is weer helemaal goed gekomen.
kangalfan
Zeer actief

Ongelezen bericht door kangalfan »

ladybird schreef:
kangalfan schreef:De kangal is een zeer gezonde rashond. Ondanks de enorme omvang bereiken ze nagenoeg zonder uitzondering de leeftijd van 11. Gemiddeld worden ze 12 jaar oud. Kangals die 15 worden komen ook voor.
Ja en de petit Brabancon/brussels/belgisch Griffon wordt gemiddel 16 jaar oud. :pffff: Dus wat is je punt?
En de mopshond ook gemiddeld 15 en zo ken ik meerdere rassen die behoorlijk oud worden.

Of moeten we nu allemaal in onze flatjes en rijtjes huizen een kagal nemen? :denken:
Nee hoor. Ik raad de TS resoluut af een kangal te kopen als hij/zij in een rijtjeshuis of in een flat woont. Ik ken iemand met een prachtige kangal die binnenkort zijn hond weg gaat doen vanwege ruimtegebrek. De hond is niet eens 1,5 jaar oud. Dat vind ik heel triest.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sypke »

Wij hebben drie gezonde rashonden en een gezonde bastaard.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

de Pitt is een heel gezond ras er komt bijvoorbeeld zover bekent geen HD of ED in voor, het leeftijd gemioddelde ligt ruim boven de 10 jaar.

mol
Marion.

Mol schreef:de Pitt is een heel gezond ras er komt bijvoorbeeld zover bekent geen HD of ED in voor, het leeftijd gemioddelde ligt ruim boven de 10 jaar.
Wat is ruim boven de 10? Is dat net geen 11?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marion. schreef:
Mol schreef:de Pitt is een heel gezond ras er komt bijvoorbeeld zover bekent geen HD of ED in voor, het leeftijd gemioddelde ligt ruim boven de 10 jaar.
:mrgreen:
Niet muggenziften Marion :wink: :smile: :smile:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

ranetje schreef:
Marion. schreef:
:mrgreen:
:smile: hoe komt ze erop :smile:
Afbeelding
Marion.

ranetje schreef: :mrgreen:
Sja, ik zou zeggen "gemiddeld 12.5" of "bijna 15". "Ruim 10" vind ik een raar antwoord :19:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik heb nu mijn derde Welsh corgi Cardigan. Mijn eerste egon op de leeftijd van 7 te sukkelen met zijn rug en was wat zijn rug betreft op toen hij bijna 11 was. De tweede Corgi had al jong last van een baarmoederontsteking, wel genezen, maar toe ze 5 was toch weer terug gekomen en laten steriliseren op advies van de dierenarts. Verder was ze nooit ziek ( de andere corgi trouwens ook niet) Ze is bijna 16 geworden (op 2 dagen na) Enkele weken voor haar dood kreeg ze een acute hernia, die niet te genezen bleek en ik dus uiteindelijk moest beslissen om haar in te laten slapen.
Nu heb ik Rico, hij wordt in juli alweer 10 en is eigenlijk ook nooit ziek.
Afgezien van 2 x's zomers een hotspot op zijn staart.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Marion. schreef:
godzamme zeg heb jij niks beters? neus peuteren ofzo?

nee hondjes van 12 13 jaar zijn niet uitzonderlijk
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Jou hond is echt een geluksvogel zeg om zo goed uit deze ongelukken te komen :ok:

Wat gezondheid betreft hebben wij ook niets te klagen met onze doggies.
Beau een ras(boxer) waar toch veel gezondheidsproblemen voorkomen is kerngezond en ziet zelden een dokter.
Micron heeft hem ook nog zelden gezien en de fila's hebben ook niet vaak wat.
Beide hebben nog nooit last van iets aan hun gewrichten gehad en buiten zijn tanden laatst heeft Orson op de leeftijd nu van ruim zes nog nooit iets anders gehad dan een darmontseking.
Daar had hij trouwens wel veel last van toen hij jonger was maar nu hij ouder is en al jaren vers eet komt dat ook nog zelden voor.
Rio heeft nu op de leeftijd van ruim 4 nog nooit een arts gezien voor iets anders dan een enting en ook een keer een darmontseking.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Bij de Amstaff zie je helaas steeds meer huidproblemen. Vegas heeft erg last van allergieën en hij heeft een zwak maag-darmgestel. Ik geloof dat het ras op zich wel gezond is maar Vegas is echt een kneusje :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”