Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ingrijpen bij onderling vechten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

ingrijpen bij onderling vechten

Ongelezen bericht door kawa2 »

wie grijpt in als je honden onderling aan het vechten zijn
en waarom wel en waarom niet

ik doe het tot op zekere hoogte niet
maar van de week was het weer raak
swiebertje was een kuil aan het graven
en dokus wou erbij gaan kijken (of mee graven weet ik het)
maar swiebertje die vloog ineens dokus aan
en flink gebeten
en dokus is wel zo'n mannetje dat hij dan terug gaat bijten

totdan toe heb ik niet ingegrepen
maar toen ik zag dat dokus aan het bloeden was
heb ik wel ingegrepen en uit elkaar gehaald
dokus had een gaatje in zijn oor zitten en dat bloeide behoorlijk voor een kwartiertje

zouden jullie in zo'n situatie ook ingrijpen
of laten jullie het hun maar uit zoeken

en waarom ????
Afbeelding
Jennie
Actief

Ongelezen bericht door Jennie »

Ik grijp al in voor ze vechten.
Als ik denk dat het uit de hand zou kunnen gaan lopen, geef ik een brul.
Nog nooit problemen gehad.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Bij een normale correctie grijp ik niet in maar bij een vechtpartij of spanning die daartoe kan leiden dus wel! En wel direct!
Ik heb 3 teven en teven wil je niet aan het knokken hebben. :wink:
Ik heb hier enkele vechtpartijen gehad tussen Marouck en Nika en die zijn sindsdien gescheiden als ik langere tijd van huis ben. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb het nog niet bij de hand gehad, er wordt hier zelfs nog niet naar elkaar gegromd, :ok: en zelfs dan zou ik al ingrijpen :N: er wordt hier niets uitgevochten :19:

ik ben ook bang met deze honden als het uit de klauwen loopt dan komt het niet meer goed :N: en dat wil ik dus niet :neenee:
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden vechten nooit met elkaar, maar willen wel eens met honden buiten de roedel vechten. Maar dat is ze tot nu toe 1 of 2 keer gelukt, zodra er spanning tussen de honden ontstaat, grijp ik in, ik heb geen zin in 2 vechtende honden, of zelfs 3 (mijn 2 reuen tegen 1 andere reu).
Ik lijn ze dan aan, en ze moeten dan gewoon door lopen.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Soms, als Tuana weer een bui heeft dat alles van HAAR is en dat ze zit te katten. Dan krijgt ze op der sodemieter. Bedoel, ze mag best op der mat liggen, maar Nanni mag best voorbij lopen :pffff:
Voor de rest gaan ze hun gang maar, ze lossen het zelf wel op. Nog nooit hebben die 2 gevochten
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Een doodenkele keer gaat het er met in de tuin spelen zo fanatiek aan toe dat even 'de vlam in de pan' schiet (het jonge teefje gaat dan nét iets te ver) maar dat zie ik als een correctie van de oudere reu zijn kant en daar bemoei ik me niet mee. Dat gaat overigens zonder verwondingen anders zou het een ander geval zijn.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Jennie schreef:Ik grijp al in voor ze vechten.
Als ik denk dat het uit de hand zou kunnen gaan lopen, geef ik een brul.
Hier ook zo maar het is één keer gebeurt dat het ineens gebeurde (overigens door mijn eigen schuld) en dat er dus een enorme knokpartij begon en ik grijp dan altijd in, als ik deze 2 laat gaan dan kan ik er donder op zeggen dat ik er één naar het crematorium kan afvoeren.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb ooit 1 keer ingegrepen met Moritz en Kaya, maar dat was niet eens echt ingrijpen, maar meer een brul geven. Toen was het direct afgelopen.
Het was niet nodig geweest, maar meer een reactie van mij.

Bij Kaya en Puchu heb ik nog niet ingegrepen. Het gaat fair en blijft bij een snauwtje van Kaya af en toe.
Mocht ik zien dat de snauwen echt vanuit het niets komen óf uiteraard als er bloed gaat vloeien in een gevecht, dan zou ik absoluut wel ingrijpen.
Voorlopig barst Puchu van het respect nadat hij een aantal weken geleden de eerste (en nog enige) echte flinke correctie heeft gekregen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb hier een aardige vechtpartij gehad tussen 2 teven , zo erg dat ik er bijna 1 kwijt was. Dit gebeurde op de wei en ik was er niet bij , ze gingen al 6 jaar samen naar buiten er waren dikke vriendjes. Daarna heb ik ze gescheiden moeten houden. Binnen zullen ze niet snel vechten , want als ik 1 brul geef vliegen ze allemaal naar hun plek. En de nakers hebben mot gehad met elkaar , nu vind ik dat wel minder eng dan 2 doggen die vechten , want die heb je snel weer uitelkaar , dat kan je bij 2 doggenteven wel vergeten.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

We zitten hier met een redelijk oud klein opdondertje dat niets afgeeft en een sterke, jonge herder die veel pikt maar niet dat die kleine in haar nek gaat hangen zonder reden, dus wij hebben wel ingegrepen, de paar keren dat Max ineens bovenop Noeska sprong.

Buitenshuis gaat het nu overigens goed, maar in huis moeten ze echt gescheiden zijn anders is er geen moment rust.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ligt er hier aan wie met wie loopt te kloten.
Ghaya en Hera mogen niks, ook niet kutten met elkaar. Als die elkaar af gaan tasten is het gelijk ingrijpen.
Hera met Woopy of Chello laat ik gaan, die kunnen dat prima onderling oplossen, ook een vechtpartijtje loopt dan goed af.

Voorheen lieten we de reuen onderling ook zelf uitzoeken maar sinds Chello daar een slagaderlijke bloeding aan overhield is dat ook over.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Mijn honden vechten gelukkig nooit samen. Tussen Kyra en Lyndie gaat het altijd prima, Kyra is de baas over dochter Lyndie maar ze zijn ontzettend verdraagzaam naar elkaar. Lyndie kan ook bijvoorbeeld zonder problemen een bal of een stokje van Kyra afpakken. En zelfs als ze haar snuit in Kyra's etensbak stopt, duwt Kyra haar hoogstens weg, zonder zelfs maar te grommen of haar lip op te trekken.
Cody wil nog wel eens lopen klieren en krijgt een fikse afstraffing van Kyra, die hij ook accepteert. Hij probeert wel eens Lyndie te domineren en die rent gelijk weg en verstopt zich onder de tafel. Als hij dan doorgaat, grijp ik wel in. Hij hoeft Lyndie niet te pesten. En ik accepteer ook niet als hij op Kyra of Lyndie probeert te rijden. Dan grijp ik wel in.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik heb geen ervaring met meerdere honden, maar heb een vraagje. Ik lees in dit topic dat de meerderheid ingrijpt, vóór er een gevecht uitbreekt. Bij pup/ oudere hond grijpt men niet in (als ik het goed begrijp). Wanneer beslis je dan dat de hond geen pup meer is :19: ? Dus wanneer ga je dan wél ingrijpen?
Gr. Marijke
Afbeelding
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Ik grijp niet in, maar hier vloeit dan ook nooit bloed en eigenlijk stelt het weinig voor bij de gevechten die ik wel eens mee heb gemaakt bij asielhonden, daar moest je wel ingrijpen omdat er anders eentje het niet zou hebben overleeft.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:Ik heb geen ervaring met meerdere honden, maar heb een vraagje. Ik lees in dit topic dat de meerderheid ingrijpt, vóór er een gevecht uitbreekt. Bij pup/ oudere hond grijpt men niet in (als ik het goed begrijp). Wanneer beslis je dan dat de hond geen pup meer is :19: ? Dus wanneer ga je dan wél ingrijpen?
bij mij ligt het criterium bij de manier waarop er hommeles is : bij een correctie grijp ik echt nooit in, bij een echt gevecht dus soms wel, en soms niet.

het verschil tussen een (zelfs zware) correctie en een gevecht is nog groot hoor :wink: .
Ingewikkeld hoor; meerdere honden :wink: Blij dat ik er maar één heb :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Moon schreef:
Inge O schreef:
Moon schreef:Ik heb geen ervaring met meerdere honden, maar heb een vraagje. Ik lees in dit topic dat de meerderheid ingrijpt, vóór er een gevecht uitbreekt. Bij pup/ oudere hond grijpt men niet in (als ik het goed begrijp). Wanneer beslis je dan dat de hond geen pup meer is :19: ? Dus wanneer ga je dan wél ingrijpen?
bij mij ligt het criterium bij de manier waarop er hommeles is : bij een correctie grijp ik echt nooit in, bij een echt gevecht dus soms wel, en soms niet.

het verschil tussen een (zelfs zware) correctie en een gevecht is nog groot hoor :wink: .
Het is wel erg gezellig hoor, meerdere honden in huis :wink: .
En mijn honden vechten nooit, alleen Cody hang nog wel eens de macho uit tussen de twee dames, maar dat kan ook aan de puberteit liggen :mrgreen: .
Afbeelding
Moon
Zeer actief

lieke schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef:

Het is wel erg gezellig hoor, meerdere honden in huis :wink: .
En mijn honden vechten nooit, alleen Cody hang nog wel eens de macho uit tussen de twee dames, maar dat kan ook aan de puberteit liggen :mrgreen: .
Was een grapje; Inge weet wel hóe graag ik er een hond bij zou willen :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef:

Ingewikkeld hoor; meerdere honden :wink:
niks ingewikkeld, alleen maar boeiend :mrgreen:

Blij dat ik er maar één heb :wink:
ben je daar wel héél zeker van :engel: :engel: ?
:tong: :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Onze honden hebben het vreselijk gehad toen we nog een teefje hadden, regelmatig vlogen ze elkaar in de haren en daar waren ook zo nu en dan wondjes bij. We hebben ze elke keer uit elkaar gehaald, soms moesten mn kisten tussen de snuiten worden gezet om ze uit elkaar te houden...oftewel, dat was geen doen.
Toen het teefje eenmaal weg was (die jutte ze ook nog eens op) hebben ze nog 'n poosje wat mindere gevechten gehad, tot de avond van m'n verjaardag, vorig jaar. De meeste visite was weg, de honden zaten al de hele dag in de tuin (was lekker weer dus iedereen was daar ook) en er was geen vuiltje aan de lucht. Opeens racet Shadow naar Cetan toe en begint hem te bijten...(is me later verteld, ik stond nog mensen uit te zwaaien). Cetan verdedigde zichzelf, die had ook geen idee wat hem overkwam.
M'n schoonouders stonden als verstard uit het raam te kijken en ik zei (naar aanraden van een andere Husky-eigenaresse) dat ik ze nou maar hun gang liet gaan. Dat is me niet op veel complimenten komen te staan, maar ik heb het toch doorgezet, heb wel goed in de gaten gehouden dat het niet té erg werd. Op een gegeven moment had Cetan Shadow zo hard in z'n snuit te pakken gehad dat het bloed er uit stroomde en toen had Shadow er genoeg van en gaf het gelukkig op. Het heeft al met al misschien 5 minuten geduurd, maar het leek wel een half uur.
Tsjall en ik zijn toen naar buiten gegaan, hij hield Cetan bezig en ik heb Shadow naar binnen gedirigeerd, z'n snuit schoongemaakt (oh wat zag dat er smerig uit, helemaal kapotgescheurd) en toen naar de dierenarts gegaan om het zaakje te laten hechten.

Vanaf toen NOOIT(!!!) meer een onvertogen woord tussen die twee. De schade viel mee (5 hechtingen en een gekrenkt ego) en die twee zijn weer als broers voor elkaar. Ik zou het zo overdoen. Het ziet er even smerig uit, maar alles is beter dan dat ze de rest van hun leven blijven knokken...nu is het tenminste gedaan.
(Ondertussen is Shadow dan weer de 'baas' over Cetan, maar dat is zonder n grauw of snauw gegaan toen hij volwassener werd).
_diva_
Zeer actief

Ongelezen bericht door _diva_ »

ik heb hier geen 2 honden in huis maar wel op het terrein.
ik woon bij mijn schoonouders op het terrein en die hebben een hond tazz ze woont hier al 8 jaar en is dus de baas,ze is ook behoorlijk dominant.
echter gaan mijn schoonouders regelmatig,1 keer iin de maand,op vakantie naar frankrijk ze hebben daar een huis en de hond gaat mee.
als hun dan terugkomen wil diva nog welleens vervelend doen maar ik geef een brul en het is over.

met mn paarden bemoei ik me weer niet.
dat zoeken ze zelf mar uit of het moet heel erg bont worden,wat bijan nooit gebeurt overginds,maar ook dan is een brul voldoende om mijn ruin op te laten houden....

gr gemma
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Meestal laat ik ze het samen uitzoeken.
Maar als het in mijn ogen wél te ver gaat dan trek ik m'n mond open, en dan is het rustig. :mrgreen:

Ze héél af en toe hebben ze eens een échtelijke ruzie' :smile:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk dat het er maar helemaal aan ligt hoe je honden zijn. Als je weet dat ze echt doorgaan, dan moet je dat gewoon voor zijn.
Als je weet dat één echt wel op tijd het onderspit zal delven, dan grijp je veel minder snel in.

Ik laat het hier niet alleen maar gaan omdat Puchu nog pup is, maar ik laat het gaan omdat er ten eerste duidelijk moet worden wie baas boven wie is en omdat het tot nu toe allemaal fair gaat (dus gewoon duidelijke correcties met het doel een correctie te geven en niet met het doel om werkelijk te vechten).
Zou het hier serieus vechten worden, wat ik niet geloof, dan grijp ik in. Echt serieus gelazer moet ik niet hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als het wat onderling gekibbel is laat ik het meestal wel even gaan... duurt het me te lang of wordt het menes dan is een flinke brul vaak wel genoeg en nee dan mogen ze elkaar niet meteen weer op gaan zoeken... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

heb het met ruby en canyon denk een stuk of 4keer gehad dat ze gingen vechten in die 9jaar dat ze samen zijn. het is wel is buiten in de tuin gebeurt om een bot(dat gaat nu weer goed trouwens)en toen heb ik ze uit elkaar geschreeuwd en de 1in de schuur gezet en de ander in de gang,lekker afkoelen. vorig jaar op vakantie was het de laatste keer en heb ik ze ook uit elkaar gehaald,we waren op sneeuw vakantie en canyon knalde zo op ruby die vervolgens uit gleed waardoor canyon nog heftiger werdt.heb canyon toen aangelijnd verder mee genomen en ruby gewoon los verder en nu in huis is er echt nooit wat aan de hand,zelfs geen snauw of grom het waren echt momenten. paar weken geleden werdt shadow gegrepen door een d.s.langhaar en een dober,meneer lag op de grond te gillen want die doet dus echt niks terug en ook die honden heb ik er af gehaald.een flinke schreeuw en een tik op de kont was voldoende en heb ze verder appart gelaten. met een snauw grijp ik niet in en ik kan wel inschatten waarneer het echt menis zou worden tussen mijn honden.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik heb het hier heel lang moeilijk mee gehad, laten gaan of ingrijpen, vooral met het verschil in formaat tussen Misty en Megan.

Ik tolereer geen gedonder meer, echt niet.
Als ik ook maar denk dat er geetterd word of er iets aan zit te komen, stuur ik ze gelijk uit elkaar.

Als een speelpartij een beetje uit de hand loopt, breek ik het ook af.
Er mag zeker gespeeld worden, heerlijk zelfs, maar als het te wild word is het afgelopen, of het nu tussen Misty en Bammie gaat of Megan en Bammie.

En sinds ik dat doe, is er ook eigenlijk geen gesodemieter meer.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier hebben we nooit vechpartijen, Ben weet prima wat zijn plaats is tegenover Osa.
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Als Bolke (de kleinste) bij Barousse is weggeweest dan is het altijd even passen en meten om te zorgen dat dat zonder problemen gaat.
Barousse gaat nogal nadrukkelijk lopen domineren als Rein of Bolke uit haar groepje zijn weggeweest. Rein is heel handig en onderwerpt zich zonder problemen en lost het daarna met 'een grapje' op. Hij gaat puppieachtig doen, spelbogen maken, platliggen als Barousse dat wil, beklikken en noem maar op.

Bolke niet, hij blaast zich op, gromt als Barousse over hem heen gaat hangen. Hij kijkt wel steeds weg en probeert aan haar te ontkomen. Hij is heel duidelijk zeer niet op zijn gemak. Niet ingrijpen levert een knokpartij op omdat bij Barousse ook de spanning oploopt. Bolke is bijna 13 en 9 kilo zwaar, Barousse is 10 jaar en ruim 39 kilo zwaar en ik durf het niet te laten gaan vanwege het grootteverschil en omdat ik Bolke zich nog nooit heb zien onderwerpen aan een hond op de manier waarop Barousse dat eist.

Koekjes uitdelen en ze op momentes supremes op een niet spanningoproepende manier afleiden door ze een opdracht te geven die ze makkelijk kunnen en leuk vinden en waardoor ze zich op mij richten zorgt ervoor dat ze na een minuut of 2-3 weer zonder spanning alles samen kunnen. Dus ja; ik grijp in maar voordat er problemen zijn ontstaan.
Laatst gewijzigd door Bas Rouge op 23 mei 2007 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Tussen Kali en Kira kunnen de gemoederen wel eens hoog oplopen met als resultaat dat ze elkaar wel eens in de haren gevlogen zijn. En dan moet je echt ingrijpen, want Kira zal altijd het onderspit delven, en Kali gaat voor de kill als ze vecht. Nu gebeurd het niet meer, want ik zie nu aan Kali wanneer ze Kira zat is, dus ik grijp in door Kira weg te sturen. Kira is een hond met veel praatjes, en zal altijd proberen de macht te grijpen op een moment dat Kali zwakte toont.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Martijn schreef:Mijn honden mogen sowieso niet opgewonden doen in huis. Dus dat mogen ze ook niet.
Zitten jij en Marc wel op 1 lijn? :mrgreen:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight=
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”