Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Je hond "straffen" / slaan/lel over neus, schop on

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Gelukkig ben ik niet de enige :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

chrico schreef:Nee , want die tik is nog steeds een tik en die krijgt ze omdat ze iets doet wat niet mag, dus is het voor straf.
Nee. Niet met die motivatie. Niet omdat ze iets doet wat niet mag. Omdat ze weg is, omdat ze niks hoort maar ik haar aandacht MOET hebben omdat het anders een leven kost.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
chrico
Zeer actief

Maxiem schreef:
chrico schreef:Nee , want die tik is nog steeds een tik en die krijgt ze omdat ze iets doet wat niet mag, dus is het voor straf.
Nee. Niet met die motivatie. Niet omdat ze iets doet wat niet mag. Omdat ze weg is, omdat ze niks hoort maar ik haar aandacht MOET hebben omdat het anders een leven kost.
Dus ze mag de kat pakken maar mag niet weg zijn en ze moet luisteren.
Dan is nog steeds die tik een tik en een straf
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Maxiem
Zeer actief

chrico schreef:
Maxiem schreef:
Nou, ik geef het op. Natuurlijk mag ze de kat niet pakken. Pakt ze de kat, dan word ik boos, met mijn STEM. Niet met een tik.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maxiem schreef:
die tik is dan toch ook straf, het is straf voor het niet op jou letten toch??? :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chrico
Zeer actief

Maxiem schreef:
chrico schreef:
Maxiem schreef:
Nou, ik geef het op. Natuurlijk mag ze de kat niet pakken. Pakt ze de kat, dan word ik boos, met mijn STEM. Niet met een tik.
Nu volg ik je niet meer, je zei net op het kattenvoorbeeld dat je dan ook een tik zou geven en nu ineens niet meer :denken:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

niets veranderbaarder dan de mens :smile:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

ja, ik heb bonnie wel eens een flinke tik gegeven.

1 keer wilde ze mn eten uit mn mond halen :denken:
en af en toe vergeet ze wel eens dat ze niet naar mn gezicht mag happen als haar iets niet zint.. nou, dan krijgt ze een tik.

Maar echt slaan? nee.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Maxiem
Zeer actief

Okee, ik ga nog een poging wagen :mrgreen: De precieze situatie van Stang kan niet, wegens gebrek aan katten in huis, dus ik betrek het even op mezelf.
Dit gebeurt er:
Ik ga Max uitlaten en heb verder geen hulpmiddelen bij me.
Max ziet een kat buiten en pakt de kat.
Ik schreeuw,roep, brul, noem maarop, maar Max reageert niet omdat ze compleet op de kat gefixeerd is. Op dat moment zijn er nog twee mogelijkheden: Of ik weet Max' aandacht te krijgen of de kat sterft.
Ik geef Max een tik op de kont en Max 'denkt' "Wie, wat, waar?". Kortom, ze is verrast.
Dan pak ik haar aandacht. Als ik die heb straf ik haar voor het pakken van de kat met mijn stem.

In deze situatie is de tik het middel om de aandacht te krijgen, zoals je de naam noemt bijv. om aandacht te krijgen voor een oefening. De straf is vervolgens mijn stemcorrectie.
chrico
Zeer actief

Je poging is leuk maar je weet echt niet waar je het over heb. Soms kan je beter je mond houden, meelezen en vragen stellen ipv een oordeel te geven
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Maxiem schreef:Okee, ik ga nog een poging wagen :mrgreen: De precieze situatie van Stang kan niet, wegens gebrek aan katten in huis, dus ik betrek het even op mezelf.
Dit gebeurt er:
Ik ga Max uitlaten en heb verder geen hulpmiddelen bij me.
Max ziet een kat buiten en pakt de kat.
Ik schreeuw,roep, brul, noem maarop, maar Max reageert niet omdat ze compleet op de kat gefixeerd is. Op dat moment zijn er nog twee mogelijkheden: Of ik weet Max' aandacht te krijgen of de kat sterft.
Ik geef Max een tik op de kont en Max 'denkt' "Wie, wat, waar?". Kortom, ze is verrast.
Dan pak ik haar aandacht. Als ik die heb straf ik haar voor het pakken van de kat met mijn stem.

In deze situatie is de tik het middel om de aandacht te krijgen, zoals je de naam noemt bijv. om aandacht te krijgen voor een oefening. De straf is vervolgens mijn stemcorrectie.
Als ik zo vrij mag zijn me er even tegenaan te bemoeien. Zoals je het beschrijft ben je met je stemcorrectie te laat en is de tik de straf ook al bedoel jij het als aandacht trekken :19:
Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

ik doe niet aan tikken en schoppen, maar wel aan opvoedkundig lurfjes grijpen en in de kladden pakken.
Dat is in het kader van een brutale 'ik blaf na een nee van jou wel effe lekker terug ' pup heel wat effectiever dan alleen maar positief gedrag belonen.
Wij doen hier enorm positief belonen. Maar deze pup heeft niks aan alleen maar wachten tot ze een beloning krijgt omdat ze het goed doet.
Ze moet ook leren wat niet mag.
En daar zijn de lurven en de kladden voor.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Daan schreef: En daar zijn de lurven en de kladden voor.
Waar zitten de lurven en kladden eigenlijk? :smile: :smile: :smile:

"meneer-cactus-flashback"
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Nee ik deel geen klapjes uit en ook geen schopjes. Heb ik de honden niet voor en ligt niet in mijn aard. Ik corrigeer door stemverheffing en als het echt te bont is dan donderjaag ik zo tegen de schuldige dat het gedrag accuut over is.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Inge schreef:
Waar zitten de lurven en kladden eigenlijk? :smile: :smile: :smile:

"meneer-cactus-flashback"
ik weet het echt niet, bij kop en kont en in mijn handen denk ik. :mrgreen:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik sla mijn honden wel en zij slaan mij terug.
Puur als spel dus :ok:.

Als straf is mijn stem verheffen vaak al genoeg, of ik duw ze weg met m'n voet *heb ff genoeg van jou, wieberen*. Echt slaan zou ik niet kunnen, jemig zeg. Ze kunnen bij een stemverheffing al zoooo in-en-in triest kijken, laat staan als ze een flinke lel krijgen :N:. Ik hou me altijd aan wat ik van vroeger uit heb geleerd: "Slaan is een teken van onmacht".
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pia zz »

niet nooit never, ook mijn kinderen nooit , gewoon met de stem , maar nooit handtastelijk, vind ik echt iets vreselijks. :pffff: :pffff:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
naadje

Ongelezen bericht door naadje »

ik gebruik dus ook de "lurven en kladden" ...vel dus...ik richt mij altijd op de nekvel al is dammon mij soms te snel af en kom ik dan halverwege de kont uit :roll:

stemstraffing en nekvel is bij hem voldoende...hij voelt mij goed aan..

de jack geeft er niks om en kijkt bij de nekvel pak alsof ze mishandeld wordt en gaat daarna gewoon weer vrolijk verder met het geen wat ze dus niet mag...ja ik verkoop haar dan wel eens een tik met de vingers..maar er komt geeneens een hele hand aan te pas..puur vingers ...en niet te hard..
het moet corrigerend blijven en niet mishandelen worden..
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Wij doen dat nooit. Een vriendelijke stemcorrectie is meestal genoeg en soms ook wel eens een tandje barser. Een enkele keer een brul om in een handeling te stoppen.

Ik kan me indenken dat ik een andere hond eens over de snuit zou grijpen of kort maar krachtig in het nekvel, maar verder dan dat zou dat niet gaan. Ik wil sowieso alleen een hond waarop ik genoeg overwicht heb van nature én die ik in geval van nood lichamelijk totaal aankan. Zeker geen flinke Molosser hier in huis dus, dat past niet bij ons.

Mijn kinderen heb ik vroeger wel sporadisch een tik op hun broek gegeven, maar daar ben ik ook niet trots op. Dat is uit totale onmacht vaak gerelateerd aan vermoeidheid en stress geweest. Zij hebben er geen herinneringen aan, behalve dan dat mijn dochter weet dat ze twee keer een tik heeft gehad voor één keer behangscheuren. Van mijn man en iets later nog van mij, dat vond ze niet eerlijk. Het heeft verder blijkbaar niet veel indruk gemaakt, maar ik ben er erg op tegen ook al heb ik me er zelf wel eens schuldig aan gemaakt. Met slaan gaat het vaak van kwaad tot erger, het wordt steeds normaler om te slaan, daarom blijf ik 100% tegen. Ook tegen zogenaamd opvoedkundige tikken.

Bij een hond vind ik het nog erger als je dat doet, omdat die vaak echt helemaal niet begrijpt waar het om gaat. Ik verlies mijn geduld nooit bij een dier gelukkig, ook niet qua stemverheffing. Ik kan me er ook niets bij voorstellen dat iemand zijn onkunde en onmacht uitkuurt op de hond zoals in het voorbeeld dat Zoek Stok! beschrijft met de uitvallende Beagle en een Teckeltje :jank:

De kat heeft wel eens een zachte opvoedkundige tik gehad met een vinger. Katten begrijpen zo'n vingertik dat prima, dat is voor mij een ander verhaal. Net zoals een hond een snauw begeleid met een korte vinnige kneep in het nekvel ook prima begrijpt. Bij Buffy absoluut niet nodig, maar zou ik gerust doen als het nodig zou zijn. Schoppen en slaan daar begrijpt een hond niks van, dat doe je naar mijn idee alleen als een hond je aanvalt.

Anne
starfleet
Erelid

miekmiek schreef: Het ligt ook aan de hond, Femke heb ik bijvoorbeeld nooit op deze manier hoeven corrigeren. Tommie en Miah zijn wat eigenwijzer en die grijp ik wel eens bij hun lurven.
Waarom ga je niet wat meer met je stem probeen te werken, Dat is iets wat jij ook kan leren. Je hebt van nature waarschijnlijk een beetje een zachte stem en klinkt wat "lief". Je kan gemakkelijk leren daar wat gevarieerder en beheerst mee om te gaan, dan heb jij je handen niet nodig. Miah is toch maar een puppie, waarom zou je die lichamelijk corrigeren? Dat is echt niet nodig als je o.a. wat meer met je stem gaat "spelen". Waarom zou een ander een Jack pup prima kunen opvoeden zonder regematig handen te gebruiken en jij niet? Kan jij ook leren :wink:

Anne
starfleet
Erelid

estelle schreef:Maar meestal werden we gewoon naar onze kamer gestuurd, ik hoor mn moeder nog zeggen 'ga jij maar even afkoelen boven, als je weer normaal kunt doen mag je weer beneden komen'.
Ik ben een kloon van je moeder :mrgreen: Ik heb het er laatst nog met mijn kinderen over gehad, over straffen toen ze klein waren e.d. en precies dat in exact dezelfde woorden hoorden ze mij dus ook de hele tijd zeggen als ze aan straf vroeger dachten.

Anne
starfleet
Erelid

chrico schreef:Je poging is leuk maar je weet echt niet waar je het over heb. Soms kan je beter je mond houden, meelezen en vragen stellen ipv een oordeel te geven
Ik vind het wel duidelijk wat Maxiem bedoelt. Ik heb ongeveer hetzelfde geschreven:

"Schoppen en slaan daar begrijpt een hond niks van, dat doe je naar mijn idee alleen als een hond je aanvalt."

Dat is dan om af te weren, uit zelfverdediging, net zoals je je kat verdedigt als die wordt aangevallen door je hond. Dat is geen straf. Als jij iemand die je wil verkrachten een volle schop onder zijn kruis geeft is dat zelfverdediging. Doe je dat nadat hij je verkracht heeft en je gemakkelijk weg zou kunnen wandelen is het straf of wraak.

Een hond een flinke schop geven omdat hij je andere hond dreigt dood te schudden is geen straf in mijn ogen en in die van Maxiem ook niet. Doe je dat omdat hij niet aan de lijn wil lopen of je worst van het aanrecht pakt dan is het straf. Ook als je dat zou doen nadat de hond de kat al heeft losgelaten. Ik hoop dat je toch een heel klein beetje het verschil ziet :wink: En ook het verschil tussen een worst pikken en een kat dreigen op te eten. Dat zijn extreme gevallen en je doet dan alles wat je kunt om gelijk in te grjpen. Dan gaat niemand denken, "Hee ik ben tegen met de handen aan de hond zitten, ik ga maar een emmer water op mijn gemakkie laten vollopen" Noodweer is een aparte kwestie, een uitzondering, ook in het rechtssysteem, dan doe je alles wat nodig is om te stoppen.

Stel Kito (ik weet dat hij dat nooit zou doen) valt voluit Chinook aan, die is duidelijk in levensgevaar. Jij staat met een fles bleek in je handen in een reflex gooi je de bleek in Kito zijn ogen. Dan zal toch niemand beweren dat jij je honden straft door ze bleekwater in de ogen te gooien.

Anne
starfleet
Erelid

Die kunnen ook in de oren zitten :wink: Het moet toch wel raar lopen als een pup niet onder de indruk is van een echt flinke brul als hij die niet de hele dag door te horen krijgt. Juist bij een hond die positief wordt opgevoed, komt een echt flinke stemcorrectie heel hard binnen.

Hoe het precies werkt met "puberende" en halfwas honden van het kaliber van jouw honden, daar waag ik me niet aan :wink: Ik weet wel dat een deel "selffullfiling prophecy" is. Redelijk wat mensen gaan er al vanuit dat flinke honden wel flinker aangepakt zullen moeten worden en grijpen als de honden pup zijn al een paar tandjes te hard in. Dan heb je niet veel meer over als ze volwassen gaan worden, dan moet je wel.

Anne
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wij hebben nog nooit Yla een klap gegeven, en al zeker geen schop.
Ze reageert heel goed op de stem, dan heb je verdere slaag niet nodig.
Leane, ben ook verbaasd dat jullie dat wel toepassen....??
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

starfleet schreef:
Die kunnen ook in de oren zitten :wink: Het moet toch wel raar lopen als een pup niet onder de indruk is van een echt flinke brul als hij die niet de hele dag door te horen krijgt. Juist bij een hond die positief wordt opgevoed, komt een echt flinke stemcorrectie heel hard binnen.

Hoe het precies werkt met "puberende" en halfwas honden van het kaliber van jouw honden, daar waag ik me niet aan :wink: Ik weet wel dat een deel "selffullfiling prophecy" is. Redelijk wat mensen gaan er al vanuit dat flinke honden wel flinker aangepakt zullen moeten worden en grijpen als de honden pup zijn al een paar tandjes te hard in. Dan heb je niet veel meer over als ze volwassen gaan worden, dan moet je wel.

Anne
Ik heb hier ook herders en ook die krijgen geen schopje of tik, moet het gewoon van mijn stem hebben en dat werkt prima. Heb ook moeilijke honden, probeer ze eerst altijd af te leiden met een beloninkje en werkt dat niet dan met mijn stem :19:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Maxiem schreef:Nee. Als ik een tik zou geven bij onze voorbeeld kat, dan zou het zijn omdat ze helemaal nergens meer op reageert. Ze zou dan zo gefixeert zijn op die kat, dat ze me niet eens meer hoort. Die tik is voor de aandacht dan, om de fixatie te doorbreken. Daarna zou ik haar straffen voor het aanvallen van de kat, dat gebeurt met mijn stem.
Dat vind ik niet straffen met een tik, dus ik blijf bij mijn antwoord: Nooit. Ook niet als ze bijt ofzo.
Als ik met een fysieke correctie kon voorkomen dat mijn hond bijtincidenten zou veroorzaken zou ik dat echt wel doen hoor zonder 1 moment te twijfelen.
tineke

starfleet schreef: Mijn kinderen heb ik vroeger wel sporadisch een tik op hun broek gegeven, maar daar ben ik ook niet trots op. Dat is uit totale onmacht vaak gerelateerd aan vermoeidheid en stress geweest. Zij hebben er geen herinneringen aan, behalve dan dat mijn dochter weet dat ze twee keer een tik heeft gehad voor één keer behangscheuren. Van mijn man en iets later nog van mij, dat vond ze niet eerlijk. Het heeft verder blijkbaar niet veel indruk gemaakt, maar ik ben er erg op tegen ook al heb ik me er zelf wel eens schuldig aan gemaakt. Met slaan gaat het vaak van kwaad tot erger, het wordt steeds normaler om te slaan, daarom blijf ik 100% tegen. Ook tegen zogenaamd opvoedkundige tikken.

Anne
Ik heb van mijn vader 1 keer in mijn leven een tik gehad en dat kan ik me nu nog herinneren ,zoveel indruk heeft het gemaakt.
Niet in negatieve zin hoor want de tikken waar ik om vroeg in mijn jeugd heb ik nooit gekregen :mrgreen: want er werd bij ons thuis niet vaak gepetst.
Hooguit een opvoedkundige tik voor je broek en altijd door mijn moeder uitgedeeld.
Maar die ene tik van mijn vader,die zelden zijn geduld verloor,en die ik meer dan verdiend had staat me bij.
Waar ik die tik voor kreeg heb ik toen nooit meer gedaan in ieder geval dus effect heeft het wel gehad :mrgreen:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

tineke schreef: Ik heb van mijn vader 1 keer in mijn leven een tik gehad en dat kan ik me nu nog herinneren ,zoveel indruk heeft het gemaakt.
Niet in negatieve zin hoor want de tikken waar ik om vroeg in mijn jeugd heb ik nooit gekregen :mrgreen: want er werd bij ons thuis niet vaak gepetst.
Hooguit een opvoedkundige tik voor je broek en altijd door mijn moeder uitgedeeld.
Maar die ene tik van mijn vader,die zelden zijn geduld verloor,en die ik meer dan verdiend had staat me bij.
Waar ik die tik voor kreeg heb ik toen nooit meer gedaan in ieder geval dus effect heeft het wel gehad :mrgreen:
't lijkt wel of jij mij bent.
Ik heb wel 's een pak voor mn broek gehad van ma, maar idd die ene keer dat mn pa uithaalde, is altijd blijven hangen.
(En ik weet nog steeds wanneer en waarom :mrgreen: Niet dat ik op dat moment vond, dat ik 'm verdiend had)
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
tineke

Eukalipta schreef:
tineke schreef: Ik heb van mijn vader 1 keer in mijn leven een tik gehad en dat kan ik me nu nog herinneren ,zoveel indruk heeft het gemaakt.
Ik heb wel 's een pak voor mn broek gehad van ma, maar idd die ene keer dat mn pa uithaalde, is altijd blijven hangen.
(En ik weet nog steeds wanneer en waarom :mrgreen: Niet dat ik op dat moment vond, dat ik 'm verdiend had)
Ha ha vond ik op dat moment ook niet maar nu wel natuurlijk :mrgreen:
Misschien maakte het ook wel zo'n indruk omdat mijn vader zelden tot nooit zijn kalmte verloor en toen dus wel.
Overigens ,mijn vader is al overleden,heb ik alleen maar warme herinneringen aan hem en deze welverdiende tik kan ik nu alleen maar om lachen :wink:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

tineke schreef:
Eukalipta schreef:
Ha ha vond ik op dat moment ook niet maar nu wel natuurlijk :mrgreen:
Misschien maakte het ook wel zo'n indruk omdat mijn vader zelden tot nooit zijn kalmte verloor en toen dus wel.
Overigens ,mijn vader is al overleden,heb ik alleen maar warme herinneringen aan hem en deze welverdiende tik kan ik nu alleen maar om lachen :wink:
Dit begint eng te worden :mrgreen:
idem hier.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”