starfleet schreef:chrico schreef:Je poging is leuk maar je weet echt niet waar je het over heb. Soms kan je beter je mond houden, meelezen en vragen stellen ipv een oordeel te geven
Ik vind het wel duidelijk wat Maxiem bedoelt. Ik heb ongeveer hetzelfde geschreven:
"Schoppen en slaan daar begrijpt een hond niks van, dat doe je naar mijn idee alleen als een hond je aanvalt."
Dat is dan om af te weren, uit zelfverdediging, net zoals je je kat verdedigt als die wordt aangevallen door je hond. Dat is geen straf. Als jij iemand die je wil verkrachten een volle schop onder zijn kruis geeft is dat zelfverdediging. Doe je dat nadat hij je verkracht heeft en je gemakkelijk weg zou kunnen wandelen is het straf of wraak.
Een hond een flinke schop geven omdat hij je andere hond dreigt dood te schudden is geen straf in mijn ogen en in die van Maxiem ook niet. Doe je dat omdat hij niet aan de lijn wil lopen of je worst van het aanrecht pakt dan is het straf. Ook als je dat zou doen nadat de hond de kat al heeft losgelaten. Ik hoop dat je toch een heel klein beetje het verschil ziet

En ook het verschil tussen een worst pikken en een kat dreigen op te eten. Dat zijn extreme gevallen en je doet dan alles wat je kunt om gelijk in te grjpen. Dan gaat niemand denken, "Hee ik ben tegen met de handen aan de hond zitten, ik ga maar een emmer water op mijn gemakkie laten vollopen" Noodweer is een aparte kwestie, een uitzondering, ook in het rechtssysteem, dan doe je alles wat nodig is om te stoppen.
Stel Kito (ik weet dat hij dat nooit zou doen) valt voluit Chinook aan, die is duidelijk in levensgevaar. Jij staat met een fles bleek in je handen in een reflex gooi je de bleek in Kito zijn ogen. Dan zal toch niemand beweren dat jij je honden straft door ze bleekwater in de ogen te gooien.
Anne
Waarom zou een hond een lijfelijke correctie minder herkennen dan een stemcorrectie, het gaat om het moment. Je doet het voorkomen dat het de normaalste zaak zal zijn om je hond te slaan en te schoppen maar zoals je leest is het een opvoedkundige tik of een schop met het voetje (en als je mij ken dan weet je wat voor een schop dat zal zijn).
de vergelijking van het voorbeeld met een verkrachting vind ik nergens op slaan. Als de kat in dit geval de rollen omdraaid, je hond zo zwaar verwond dat hij er vandoor gaat dan kan je het vergelijken.
Hoe je het draaid of keerd, op het moment dat je je hond een schop geeft is het straf want je doet dat niet om vriendelijk te zijn. Dat is waar het hier nu om draaid of in elk geval mijn discussie met Maxiem. Eerst is het stellig nooit en te nimmer en dan veroordelend naar mensen die wel eens een lijfelijke correctie hebben gegeven en dan ineens is het zou ik ook doen en daarna weer nooit.
Het verschil zie ik dus niet, straf is straf en hier zal denk ik niemand zijn die zijn hond een schop verkoopt omdat hij een stukje worst pikt, hier in huis in elk geval niet, dan mag ik wel blijven schoppen met alles wat ze gestolen hebben in de loop der jaren. Als mijn hond de kat zou pakken voor de kill dan krijgt hij dus echt wel die schop voor zijn duvel en niet een tikje op de bil van foei want dat werkt niet. Die schop word uitgedeeld als straf en niet omdat hij braaf is.
Soms win je meer door die paar sec. een bak water te vullen (alhoewel ik altijd water heb klaar staan want er moet gedronken worden) dan te schoppen of te slaan. Het ligt puur aan de situatie hoe ik op zo een moment zou reageren. In het geval van de vechtende honden sloot ik eerst de tuinslang aan (kliksysteem) en ging met de tuinslang de honden te lijf.
Als Kito een kind aan zou vallen dan krijgt hij echt het bleekwater niet in zijn ogen, dat is een reactie die niet bij mij zou opkomen. Die fles bleek word vrij snel omgeruild door iets waarmee ik mijn kind wel kan redden. Hoeveel ik ook van mijn hond hou, dat gaat hem zijn leven kosten als hij voluit aanvalt.