een navelbreuk is na mij mening erfelijk en ik vind dat er in bepaalde rassen teveel gefokt wordt met navel breuk metnamen in dwerg rassen
wat is jullie mening?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
navelbreuk erfelijk of niet
Moderator: moderatorteam
- Mol
- Zeer actief
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
-
gucci
- Zeer actief
bij de katten zie je het ook veel vaker in bepaalde lijnen opduiken, dus ik vind het ook erfelijk, vind ook dat je die katten moet gaan uit sluiten voor de fok, ik heb zelf een kitten gehad in een nestje met een heel open buikje, vond het zooo zielig, leefde nog wel en wilde ook lekker bij mams drinken maar zijn darmpjes hingen er helemaal uit, heb hem gelijk apart genomen en naar de DA gebracht voor euthanansie, was zowiezo het laatste nestje van mams, en ook haar enige kitten van de vier nestjes die het had, maar vond het zo sneu om een volmaakt mooi kitten weg te brengen omdat zijn buikje zo open lag, een hoop mensen zeggen oooh het is alleen maar een navelbreukje, maar dat is het begin, ga je verder fokken met die katten/honden dan krijg je dus kittens met volledige open buikjes.
Groetjes,

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
In mijn ras (alle naaktrassen) komt het vrij veel voor dus ja, ik denk ook dat het erfelijk is. Plus dat ze vanwege de tanden misschien niet helemaal goed in staat zijn de navelstreng goed door te bijten.
Bij de naakte semi-straathonden in Peru heb ik het ook veelvuldig gezien.
Als je de keus hebt zou ik zeker zo'n hondje uitsluiten maar in rassen met hele kleine populaties is dat niet altijd mogelijk. Je kunt een hoop uitsluiten maar je krijgt er weer andere ellende voor terug. Het is vooral belangrijk dat het geregistreerd wordt en eerlijk wordt verteld zodat er niet twee honden met een navelbreuk met elkaar gekruist worden. Ik heb van een dwergrassen fokster gehoord dat dat meestal de vooroorzaker is dat er pupjes met hele open buikjes geboren worden.
Bij de naakte semi-straathonden in Peru heb ik het ook veelvuldig gezien.
Als je de keus hebt zou ik zeker zo'n hondje uitsluiten maar in rassen met hele kleine populaties is dat niet altijd mogelijk. Je kunt een hoop uitsluiten maar je krijgt er weer andere ellende voor terug. Het is vooral belangrijk dat het geregistreerd wordt en eerlijk wordt verteld zodat er niet twee honden met een navelbreuk met elkaar gekruist worden. Ik heb van een dwergrassen fokster gehoord dat dat meestal de vooroorzaker is dat er pupjes met hele open buikjes geboren worden.