Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Duitse Dog...........Deense Dog
Moderator: moderatorteam
-
Mojuan
- Zeer actief
Duitse Dog...........Deense Dog
Vraagje aan de echte kenners.
Ik heb altijd geleerd van iemand die 'verstand' had van het ras, dat de Deense dog niet meer bestaat, dat die uitgestorven is.
En dus dat alle honden die er nu rondlopen, allemaal Duitse doggen zijn.
Maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het gewoon twee benamingen zijn voor het zelfde ras.
Hoe zit het nou werkelijk?
En waarom die twee verschillende namen?
Wat is de ECHTE naam van deze mooie reuzen?
Ik heb altijd geleerd van iemand die 'verstand' had van het ras, dat de Deense dog niet meer bestaat, dat die uitgestorven is.
En dus dat alle honden die er nu rondlopen, allemaal Duitse doggen zijn.
Maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het gewoon twee benamingen zijn voor het zelfde ras.
Hoe zit het nou werkelijk?
En waarom die twee verschillende namen?
Wat is de ECHTE naam van deze mooie reuzen?

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
-
Mojuan
- Zeer actief
Zover was ik zelf ook al gekomen.dbdobi schreef:In het Engels is het Great Dane.
In het Nederlands is het Duitse Dog.
Maar waarom noemt de helft van de Nederlanders het dan Deense dog?
Zijn ze het dan aan het vertalen ofzo?
Want zelfs in dierenbladen staat er vaak bij een foto van een Duitse dog: Deense dog.

-
Agnetha
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russells!
- Contacteer:
-
Mojuan
- Zeer actief
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
-
Mojuan
- Zeer actief
- Youp
- Zeer actief
Die uitleg had ik nog niet eerder gehoord
Mensen maken er vanalles van. Deense zijn bruin en Duitse zwart, Deense zijn groter, enz. Als ik dan uitleg dat het allemaal Duitse Doggen zijn zitten mensen me soms aan te kijken alsof ik 1 of ander lulverhaal ophang.
Mensen maken er vanalles van. Deense zijn bruin en Duitse zwart, Deense zijn groter, enz. Als ik dan uitleg dat het allemaal Duitse Doggen zijn zitten mensen me soms aan te kijken alsof ik 1 of ander lulverhaal ophang.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Deense dog bestaat wel .....die heet BroholmerPaulala schreef:Maar dat verhaal dat de Deense dog wel heeft bestaan, maar is uitgestorven is dus BROODJE AAP.
Gewoon Duitse dog dus.
Deense dog bestaat niet.
In mijn Toepoels uit 1932 staat de Deense Dog
In mijn Toepoels uit 1976 staat de Duitse Dog
Grotendeels dezelfde omschrijving met dezelfde foto's maar met een andere "rasnaam".
Wat ik gehoord heb is dat in/na de oorlog de Duitsers het ras officieel tot "Duits Erfgoed" hebben verklaard (per slot van rekening had Bismarck altijd een bonte DD bij zich). En dat deze benaming na de oorlog zo gebleven is.
- Youp
- Zeer actief
-
Lemuria
- Xanthos
- Vaste gebruiker
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Dat is niet helemaal waar; in Frankrijk zeggen ze: Dogue Allemand (oftewel: duitse dog).Xanthos schreef: Engeland noemt ze nog steeds Great Dane en Frankrijk Grande Danois (hoop dat ik het goed schrijf)
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik geef toe: niet allemaal zelf geschreven.
Maar deze fokker heeft het tot de bodem uitgezocht en een duidelijk stuk over de naam geschreven.
Alle lof is voor http://www.dechantorgue.be
Ach ja, het zal wel net zo iets zijn als de (voor mij) onbegrijpelijke omzetting van AC Herder naar Zwitserse herder.
Stom... Ik bedoelde dus: terwijl mijn Toepoels in 1976 al de naam Duitse Dog geeft.
Maar deze fokker heeft het tot de bodem uitgezocht en een duidelijk stuk over de naam geschreven.
Alle lof is voor http://www.dechantorgue.be
Opvallend is dat de auteur aangeeft dat de naam Duitse Dog officieel werd afgeschaft in 1979 terwijl mijn Toepoels in 1976 al de naam Deense Dog geeft. Alleen de reden "Duits erfgoed" die ik in de loop der jaren een paar maal te horen kreeg lijkt niet te kloppen. Ook de duitsers waren tegen de naamomzetting.Duitse of Deense Dog?
Het ontstaan van de naam
De Duitse Dog (ook nu nog vaak ten onrechte Deense Dog genoemd) stamt waarschijnlijk reeds uit de tijd der Noormannen. In Duitsland werd de dog in het jaar 1870 veredeld, waarschijnlijk door kruising met de windhond (de Greyhound), en een mastiff (een zware dog gebruikt voor berenjacht). Snelheid werdt gekruist met kracht.
Benaming
Duitse, Deense of Ulmer Dog in Nederland; Grand Danois, Mastiff allemand, Dogue d'Ulm in Frankrijk, een gedeelte van Zwitserland en België; Great Dane, Boardhound in Engeland, Great Dane in Amerika en eindelijk Dänischer Hund, Hatzrüde, Ulmer of Deutsche Dogge in Duitsland; het zijn allen namen waarmee één en hetzelfde hondenras wordt bedoeld.
50 jaar geleden was de benaming Duitse Dog nog onbekend
Het is allesbehalve gemakkelijk om te bewijzen welke benaming op historische gronden de juiste is. Eén ding is zeker. De benaming Duitse Dog was 50 jaar geleden nog onbekend. Voor het eerst komt deze naam officieel voor in een katalogus van de Frankfurter tentoonstelling, welke beschouwd wordt als de eerste belangrijke tentoonstelling in Duitsland, werden alle ingeschreven honden die met de benamingen Ulmer Dog, Hatzrüder, Saupäker of Dänische Dogge onder de algemene benaming 'Deutsche Dogge' verzameld en behoorden zij tot de jachthonden groep. Alle oude benamingen werden in 1979 officieel afgeschaft om ze door de 'Deutsche Dogge' te vervangen.
Protest tegen naamsverandering
Dat er in het begin, zelfs in Duitsland, stemmen opgingen om deze nammsverandering protest aan te rekenen, zal zeker niemand verwonderen. Men beriep zich onder meer op de mening van dr. Jos Fitzinger, een gezaghebbende kynoloog, die zich een reeks van jaren met de studie van de diverse hondenrassen had bezig gehouden en die in zijn werk 'Der Hund und seine Rassen' over Duitse Doggen zegt:
'In Engeland is zij onder de naam Great Dane, in Frankrijk onder Gran Danois bekend. Denemarken is het land waar het ras het eerst gefokt werd en waar zij ook de benaming Deense Dog aan heeft overgehouden'.
Vele landen vonden geen reden om de aloude naam te veranderen en om van een Deense Dog een Duitse Dog te maken. Vooral Engeland weigerde de benaming te veranderen. Vandaar dat we de benaming Great Dane nog altijd gebruiken. Had er in het begin eenheid geweest gebruikte nu iedereen de benaming 'Duitse Dog'.
Ach ja, het zal wel net zo iets zijn als de (voor mij) onbegrijpelijke omzetting van AC Herder naar Zwitserse herder.
terwijl mijn Toepoels in 1976 al de naam Deense Dog geeft.
Laatst gewijzigd door Ennath op 13 jun 2007 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jacqueline.
- Zeer actief
- Xanthos
- Vaste gebruiker
Tsja de ene encyclopdie schrijft weer wat anders dan andere maar beide benamingen komen voor.Scooby schreef:Dat is niet helemaal waar; in Frankrijk zeggen ze: Dogue Allemand (oftewel: duitse dog).Xanthos schreef: Engeland noemt ze nog steeds Great Dane en Frankrijk Grande Danois (hoop dat ik het goed schrijf)
Maar ja wat maakt het eigenlijk ook uit
-
Mojuan
- Zeer actief
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
De fransen gebruiken zelf Dogue Allemand. Als je in Frankrijk zegt dat je een Grand Danois hebt, verbeteren ze je.Xanthos schreef:Tsja de ene encyclopdie schrijft weer wat anders dan andere maar beide benamingen komen voor.Scooby schreef:Dat is niet helemaal waar; in Frankrijk zeggen ze: Dogue Allemand (oftewel: duitse dog).Xanthos schreef: Engeland noemt ze nog steeds Great Dane en Frankrijk Grande Danois (hoop dat ik het goed schrijf)
Maar ja wat maakt het eigenlijk ook uit![]()
Groetjes, Karen
- Xanthos
- Vaste gebruiker
Oke dan....weer wat geleerd. Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest dus ik zou het niet wetenScooby schreef:De fransen gebruiken zelf Dogue Allemand. Als je in Frankrijk zegt dat je een Grand Danois hebt, verbeteren ze je.Xanthos schreef:Tsja de ene encyclopdie schrijft weer wat anders dan andere maar beide benamingen komen voor.Scooby schreef:Dat is niet helemaal waar; in Frankrijk zeggen ze: Dogue Allemand (oftewel: duitse dog).Xanthos schreef: Engeland noemt ze nog steeds Great Dane en Frankrijk Grande Danois (hoop dat ik het goed schrijf)
- greatdane
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
- Aantal honden: 2
Ik ben net terug uit Zuid-Frankrijk met mijn dog,maar heb toch echt regelmatig de naam Grand Danois horen vallen,maar idd dogue Allemand hoor je meer.Xanthos schreef:Oke dan....weer wat geleerd. Ik ben nog nooit in Frankrijk geweest dus ik zou het niet wetenScooby schreef:De fransen gebruiken zelf Dogue Allemand. Als je in Frankrijk zegt dat je een Grand Danois hebt, verbeteren ze je.Xanthos schreef:Tsja de ene encyclopdie schrijft weer wat anders dan andere maar beide benamingen komen voor.Scooby schreef: Dat is niet helemaal waar; in Frankrijk zeggen ze: Dogue Allemand (oftewel: duitse dog).
![]()

Bruno 07-05-2012-*16-10-2012