Maxiem schreef:Ik denk dat er wat misverstanden ontstaan hier over wat een tik nu precies is. Ik zie het zo als Caroline het ziet, wel een schrikeffect, maar geen pijn. Ik gebruik dat nooit, maar ik kan me inmiddels wel voorstellen dat het bij sommige honden bruikbaar is.
En dat verhoogt de pijn grens niet, zoals Pak-de-Bal zegt, aangezien het geen pijn doet en maar heel sporadisch gebruikt wordt. En het is natuurlijk ook iets heel anders dan je hond - bij wijze van spreken - 10 meter de lucht in schoppen.
Ja precies
Een tik wordt door sommige gezien alsof je echt een loei van een lel geeft met alle kracht die je in je hebt, maar natuurlijk doe je dat niet
Een tik is gewoon een korte tik, bijna altijd op de billen hier (en geloof me dat Kaya daar vrij ongevoelig is hoor

) om even goed de aandacht te krijgen en een schrikeffect te verkrijgen. Dus níet bedoelt om de hond echt pijn te doen, natuurlijk voelen ze het wel anders zou het totaal geen nut hebben, maar niet op die manier dat ze piepen dat het pijn doet.
Dan kan je zeggen dat je faalt in het opvoeden, tja ik weet het niet
Kaya is prima opgevoed en 99% van de tijd zeer gehoorzaam, maar heeft ook een enorme 'drift' in zich waar je heel soms met je stem niet doorheen komt. Dan fixeert ze zich alleen op al dat andere.
Of ze reageert wel op m'n stem, maar te kort om zich vervolgens weer met het andere bezig te houden.
Dan is de maat vol en kan ze een hele enkele keer zo'n tik krijgen en dit maakt toch gewoon meer indruk. Ze weet dat het dan echt over en uit is, dat ze echt moet kappen.
Ik denk dat sommige mensen zich vergissen in het karakter en de drift van sommige honden. Kaya is een Rottweiler uit een werklijn, waar niet mee gesport wordt vooral vanwege haar slechte poten. We proberen dit aan alle kanten te compenseren, maar dit is echt niet altijd makkelijk. Ze kan enorm hyper worden (eigenlijk juist als ik heel veel met haar gedaan heb) en dan is er heel soms iets meer nodig dan de stem om door te dringen.
En op deze manier zie ik ook helemaal niet in wat er fout aan is. Zoals al eerder gezegd: honden corrigeren elkaar behoorlijk fysiek, daar ben ik een absoluut zachtgekookt eitje mee vergeleken hoor