Pavago schreef:ja graag zoek het maar op aub alle hulp is welkom
Ik kan het niet vinden; dat wordt dus typen
Ik hoop dat ook anderen kritisch meekijken want ik schrijf het uit mijn hoofd op en een fout is snel gemaakt

......
Ik schrijf het op de clickermanier op; ben je geen clicker gewend dan kun je braaf! zeggen en een snoepje geven..
Ik zou met iets nieuws beginnen; als je hond al (nare) ervaringen heeft met de dummy zou ik er een sok omheen doen (kunnen ook snoepjes in) of een pennenzakje kopen bij de Hema wat je als happy-dummy kunt gebruiken.
Je zit gewoon in je luie stoel en houdt de dummy vast (speel er desnoods een beetje mee zodat Floyd belangstelling krijgt). Laat Floyd voor je zitten. Zodra hij aan de dummy snuffelt (of nog een stapje terug zodra hij er naar kijkt) = click en beloning.(Snoepjes kun je in de happy-dummy doen). Dit doe je een paar maal en dan wacht je even; ws. gaat hij dan met zijn neus duwen = click+beloning. Dan weer even wachten; ws. gaat hij dan likken of zelfs bijten; click+beloning. Als je dan al een minuut of 5 bezig bent zou ik hem een 'jackpot' geven; een handvol snoepjes of in geval van de happy-dummy alle lekkers uit de dummy laten eten en stoppen.
Volgende keer weer het hele ritueel (gaat dan veel sneller) en dan wachten als hij bijt (dat wordt even tricky; je moet maar heel even wachten want het is dan niet de bedoeling dat hij hem zelf uit zijn bek laat vallen maar pas na de click!).
Als het goed is kan hij de dummy steeds langer vasthouden (maar het moet wel leuk blijven; niet langer dan een paar seconden). Dan ga je er een commando aanvast koppelen; je zegt 'vast' op het moment dat hij de dummy nog in de bek heeft en 'los' op het moment dat hij hem ook daadwerkelijk los heeft gelaten! Na het invoeren van het commando mag hij alleen beloond worden als hij idd 'vast' houdt en 'los' laat!
Zit dit er goed in (kun je ook speels tussendoor oefenen met andere speeltjes) dan kun je verdergaan.
Ipv de dummy in de hand te houden leg je hem nu op de grond. Je zegt 'vast' en zodra Floyd hem vastpakt houdt je je handen eronder en zegt 'los' (enorm belonen als dat goed gaat!). Heel kleine stapjes doen; handen steeds hoger houden tot je tenslotte staat. Dan heb je ahw. het einde van de oefening 'apporteren' aangeleerd; het zittend afgeven! Nu is het een kwestie van in kleine stapjes steeds verder weg gaan leggen en het commando 'apport' ipv. 'vast'. Het lijkt een beetje raar om eerst met vast te beginnen maar toch vind ik het wel handig als hij dat begrijpt. Ik kan nu alles in huis aanwijzen, 'vast' zeggen en Dante brengt het naar me toe (tot pennen en euromunten toe

). Het kan dus soms een extra ondersteuning zijn om het apport vast te pakken.
Dan het hele ritueel in versnelde vorm in de tuin doen, daarna een veldje zonder veel prikkels en de prikkels opvoeren.
Gebruik piepkleine, maar heeeel lekkere voertjes, zodat je lekker vaak kunt belonen. Je hond moet het idee hebben dat het voertjes regent

waarschijnlijk vindt hij het geweldig!
Maar vooral heel kleine stapjes nemen en gaat het een keer wat minder goed dan een stapje terug doen.
Hopelijk kijken de ervaren jacht-mensen mee en corrigeren ze me waar nodig
Succes!