Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining op zijn 'Jan-boeren-fluitjes'

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Jaap* schreef:Felix schrikt ook wel eens als er wat te hard op de rolfluit wordt geblazen :mrgreen: Wij fluiten daarom met opzet wat bedeesd :wink:
Felix gaat ook "vertraagd" zitten, maar zolang hij gaat zitten vindt ik het prima, het zal met de tijd misschien wel wat meer een automatisme worden maar ik ga er niet speciaal op "shapen".
Ik vind het zelf ook een hard geluid :N:. Dat houdt me soms ook tegen om in een gewoon parkje te oefenen; andere mensen gaan dan ook haast van schrik zitten :mrgreen: . Dat vertraagde zitten vind ik ook geen probleem, het viel me alleen op. Van mij zou hij eigenlijk helemaal niet hoeven te zitten, maar staand is hij misschien sneller geneigd om alvast maar weer verder te gaan denk ik. Zittend is hij meer 'steady'.
Gr. Marijke
Afbeelding
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pavago »

ja graag zoek het maar op aub alle hulp is welkom
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moon schreef:
ranetje schreef:
Moon schreef: Nog één vraagje; Dante lijkt steeds (een beetje) te schrikken van de 'zitfluit', daarom durf ik het niet zoveel te gebruiken/oefenen. Als ik fluit stopt hij acuut (prachtig natuurlijk :wink: ) draait zich heel langzaam om, kijkt me met grote ogen aan :eek: en gaat als in een vertraagde opname zitten :mrgreen: Ik heb het hem positief aangeleerd (een beetje zoals Anke Bogaards in de drie karakters, maar dan dmv snoepjes gooien).
Ik denk dat je je van het "schrikken" van Dante niet te veel moet aantrekken :wink:
Veel belonen voor het stoppen en zitten maakt de schok misschien wat minder, maar wel gewoon blijven oefenen hoor :ok:
De Bracco in onze trainingsgroep ging ook altijd vertraagd zitten. Daar werd nooit een probleem van gemaakt. Het is een beetje "Bracco eigen" zeggen ze :mrgreen:
Ik ben er wat voorzichtig mee; zou het zo zonde vinden als ik het verknal door teveel te oefenen of zo. Of dat hij er echt bang van wordt.. Dus als ik het bijv. dagelijks een keertje doe, is dat geen probleem?
Grappig dat die Bracco het ook zo deed :mrgreen:
Het is altijd dezelfde reactie; stoppen als door een wesp gestoken, grote schrikogen naar mij, dan zitten in slow motion :mrgreen:
Deed die Bracco ook het apporteren in een sukkelgangetje? Alle andere honden gingen als een speer en Dante liep meestal 'fluitend' naar het apport en kwam 'fluitend' terug :mrgreen: . Kon ik niets van zeggen, hij deed het tenslotte ( en nu ben ik er blij mee; als hij erg uit zijn bol zou gaan, zou ik het niet durven).
Dagelijks een keertje doen en flink belonen zou geen probleem moeten zijn, ik weet niet of je de schrikogen van Dante goed interpreteer? :wink:
Een Bracco heb ik nog nooit zien racen zoals Rana, dus dat zou best eens bij het ras kunnen horen.
Net zoals een Bracco bij het veldwerk in draf gaat en niet in galop zoals zoals Rana en de draadharen en ponters enz. dat doen.

In princiepe hoeven ze bij de zitfluit (attentiefluit) niet te zitten, maar voor de steadyness is het wel handig :ok:

Enne........ik roddel nooit :mrgreen: Je kunt het zó lezen :wink: :smile:

@Pavago
Heb je dat advies opgevolgd op de training met oren omdraaien en zo? :N:
Ik zou me dat best kunnen voorstellen, als je nog niet veel ervaring hebt volg je vaak het advies van de trainer :wink:

Ik lees trouwens "blok". Beginnen jullie met een houten blok?
Ik heb gehoord dat dat vaker gebeurd bij de jachttraining.
Het waarom heb ik nooit begrepen.
Beste kans dat dat blok, met de misschien opgevolgde adviezen van de trainer, een flinke aversie oproept bij Loyd.

Misschien een andere trainingsgroep zoeken met een andere manier van trainen?
Dit lijkt me voor Loyd niet optimaal :(:
Laatst gewijzigd door ranetje op 14 jun 2007 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

tja met die oren heb ik wel geprobeerd, maar daar wordt het niet beter van dus daar ben ik maar mee gestopt. Ik denk ook dat (het is trouwens Loyd ipv Floyd ;) ) ie zo een aversie opbouwt, maar goed ook met een dummy weigert ie het vast te pakken. Ik heb eigenlijk geen idee waarom ze een blok gebruiken... volgens mij heb ik de enigste hond ter wereld die niet apporteren wil. maar goed als ik een stok gooi of iets anders dat komt ie me wel 100 x terug brengen...

De trainingsgroep is op zich wel leuk je ben niet verplicht om de adviezen op de volgen ofzo maar sommige methodes die men gebruikt daar klapperen mij ook af en toe de oren van.
Moon
Zeer actief

Pavago schreef:ja graag zoek het maar op aub alle hulp is welkom
Ik kan het niet vinden; dat wordt dus typen :mrgreen:
Ik hoop dat ook anderen kritisch meekijken want ik schrijf het uit mijn hoofd op en een fout is snel gemaakt :roll: ......

Ik schrijf het op de clickermanier op; ben je geen clicker gewend dan kun je braaf! zeggen en een snoepje geven..
Ik zou met iets nieuws beginnen; als je hond al (nare) ervaringen heeft met de dummy zou ik er een sok omheen doen (kunnen ook snoepjes in) of een pennenzakje kopen bij de Hema wat je als happy-dummy kunt gebruiken.
Je zit gewoon in je luie stoel en houdt de dummy vast (speel er desnoods een beetje mee zodat Floyd belangstelling krijgt). Laat Floyd voor je zitten. Zodra hij aan de dummy snuffelt (of nog een stapje terug zodra hij er naar kijkt) = click en beloning.(Snoepjes kun je in de happy-dummy doen). Dit doe je een paar maal en dan wacht je even; ws. gaat hij dan met zijn neus duwen = click+beloning. Dan weer even wachten; ws. gaat hij dan likken of zelfs bijten; click+beloning. Als je dan al een minuut of 5 bezig bent zou ik hem een 'jackpot' geven; een handvol snoepjes of in geval van de happy-dummy alle lekkers uit de dummy laten eten en stoppen.
Volgende keer weer het hele ritueel (gaat dan veel sneller) en dan wachten als hij bijt (dat wordt even tricky; je moet maar heel even wachten want het is dan niet de bedoeling dat hij hem zelf uit zijn bek laat vallen maar pas na de click!).
Als het goed is kan hij de dummy steeds langer vasthouden (maar het moet wel leuk blijven; niet langer dan een paar seconden). Dan ga je er een commando aanvast koppelen; je zegt 'vast' op het moment dat hij de dummy nog in de bek heeft en 'los' op het moment dat hij hem ook daadwerkelijk los heeft gelaten! Na het invoeren van het commando mag hij alleen beloond worden als hij idd 'vast' houdt en 'los' laat!
Zit dit er goed in (kun je ook speels tussendoor oefenen met andere speeltjes) dan kun je verdergaan.
Ipv de dummy in de hand te houden leg je hem nu op de grond. Je zegt 'vast' en zodra Floyd hem vastpakt houdt je je handen eronder en zegt 'los' (enorm belonen als dat goed gaat!). Heel kleine stapjes doen; handen steeds hoger houden tot je tenslotte staat. Dan heb je ahw. het einde van de oefening 'apporteren' aangeleerd; het zittend afgeven! Nu is het een kwestie van in kleine stapjes steeds verder weg gaan leggen en het commando 'apport' ipv. 'vast'. Het lijkt een beetje raar om eerst met vast te beginnen maar toch vind ik het wel handig als hij dat begrijpt. Ik kan nu alles in huis aanwijzen, 'vast' zeggen en Dante brengt het naar me toe (tot pennen en euromunten toe :mrgreen: ). Het kan dus soms een extra ondersteuning zijn om het apport vast te pakken.
Dan het hele ritueel in versnelde vorm in de tuin doen, daarna een veldje zonder veel prikkels en de prikkels opvoeren.
Gebruik piepkleine, maar heeeel lekkere voertjes, zodat je lekker vaak kunt belonen. Je hond moet het idee hebben dat het voertjes regent :mrgreen: waarschijnlijk vindt hij het geweldig!
Maar vooral heel kleine stapjes nemen en gaat het een keer wat minder goed dan een stapje terug doen.

Hopelijk kijken de ervaren jacht-mensen mee en corrigeren ze me waar nodig :ok:
Succes!
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

O ja, nog iets; dat langer 'vast' houden kun je dan apart oefenen. Verzin leuke dingen daarmee, bijvoorbeeld volgen met de dummy in zijn bek en dan even hollen. Dan 'zit' en 'los' en dan de dummy laten halen. Laat je fantasie werken :mrgreen:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Ik ga Marijke niet quoten, dan wordt het veel te lang :wink:
Maar de uitleg met de clicker is prima :ok:
Leg de (belonigs/happy dummy) pas op de grond als Loyd hem goed en graag uit je handen neemt.

Even een waarschuwing. Tijdens dit oefenen zit de hond meestal. Geen probleem. Het is ook het einde van de oefening apporteren. Maar, als hij echt iets komt brengen bij je laat hem dat niet meteen zitten voor je, maar neem het apport gewoon aan. En geef hem de jackpot.
Dat zitten komt later wel.
Misschien gaat hij door het apart zittend afgeven te oefenen de totale oefening vanzelf wel combineren.

:idea: Kan je, als je met stokken speelt met hem, "per ongeluk" in plaats van de stok een dummy gooien?
Gewoon in het spel bedoel ik.
Wie weet pakt hij in het vuur van het spel die dummy ook gewoon op :wink:
En dan meteen er achter aan weer een stok gooien.
Inge O schreef:ik snap echt niet hoe er ook maar één hond wil of kan leren apporteren onder zo'n druk :19:
Er zijn trainers die er van uit gaan "dat een hond nooit een goede apporteur wordt als je het hem niet met dwang hebt aangeleerd"

Ik citeer dit letterlijk :wink:

En ik ken honden die nooit meer apporteren omdat het ze met dwang is aangeleerd :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Pavago
Vaste gebruiker
Contacteer:

hartstikke bedankt joh, ik ga het eens proberen, en houd jullie op de hoogte
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:ik snap echt niet hoe er ook maar één hond wil of kan leren apporteren onder zo'n druk :19:
Er zijn trainers die er van uit gaan "dat een hond nooit een goede apporteur wordt als je het hem niet met dwang hebt aangeleerd"

En ik ken honden die nooit meer apporteren omdat het ze met dwang is aangeleerd :mrgreen:
ik heb hier de logica in ontdekt :idea: : honden die toch nog apporteren, ondanks dat het hun met dwang is aangeleerd, zijn van aanleg zo'n goede apporteurs dat ze dáárdoor heel betrouwbaar apporteren.

maw : de onbetrouwbare apporteurs selecteren ze eruit via dwang :mrgreen: .
:oohja: Dat ik daar nog nooit aan gedacht heb! :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Ik ga Marijke niet quoten, dan wordt het veel te lang :wink:
Maar de uitleg met de clicker is prima :ok:
Leg de (belonigs/happy dummy) pas op de grond als Loyd hem goed en graag uit je handen neemt.

Even een waarschuwing. Tijdens dit oefenen zit de hond meestal. Geen probleem. Het is ook het einde van de oefening apporteren. Maar, als hij echt iets komt brengen bij je laat hem dat niet meteen zitten voor je, maar neem het apport gewoon aan. En geef hem de jackpot.
Dat zitten komt later wel.
Misschien gaat hij door het apart zittend afgeven te oefenen de totale oefening vanzelf wel combineren.

:idea: Kan je, als je met stokken speelt met hem, "per ongeluk" in plaats van de stok een dummy gooien?
Gewoon in het spel bedoel ik.
Wie weet pakt hij in het vuur van het spel die dummy ook gewoon op :wink:
En dan meteen er achter aan weer een stok gooien.

En als je met je hond je brood moet verdienen zou ik het me (heel misschien,e-ven-tueel :mrgreen: ) nog voor kunnen stellen, maar ik denk dat 99% werkt met zijn hond voor de lol. Misschien wedstrijden of de echte jacht als doel, maar dat is toch ook voor de lol :19: . Dus vanwaar dat fanatisme en die druk :denken:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Pavago schreef:hartstikke bedankt joh, ik ga het eens proberen, en houd jullie op de hoogte
Ik vergeet nóg iets; als je hond soms een stapje overslaat, bijvoorbeeld in een keer in de dummy bijt, dan direct de jackpot geven en stoppen. Dat valt dan meestal niet meer te overtreffen. De hond zal dat overheerlijke moment dan onthouden :cheer: :ok:
Leuk als je verslag uitbrengt!
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:Marijke lost een heleboel zelf op en ze weet er best wat van, maar ze laat haar licht een beetje te veel onder de korenmaat schijnen :mrgreen: :wink:
dat weet ik wel zeker :pffff: :mrgreen: :ok: .
Ik wil gewoon voorkomen dat ik een tweede PdB wordt :mrgreen: En ik wil alles wetenschappelijk onderbouwd hebben :smile:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
Moon schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef:Marijke lost een heleboel zelf op en ze weet er best wat van, maar ze laat haar licht een beetje te veel onder de korenmaat schijnen :mrgreen: :wink:
dat weet ik wel zeker :pffff: :mrgreen: :ok: .
Ik wil gewoon voorkomen dat ik een tweede PdB wordt :mrgreen: En ik wil alles wetenschappelijk onderbouwd hebben :smile:
wat dat eerste betreft : ik weet niet welke ontzettend rare dingen jij plots zou moeten gaan doen om er ook nog maar in de verste verte een béétje op te gaan lijken :mrgreen: .

en het tweede : helemaal gelijk heb je :ok: (behalve natuurlijk voor wat mijn eigen theorietjes aangaat :lekkerpuh: :mrgreen: ).
Die wetenschappelijke onderbouwing meen ik niet helemaal hoor (was een grapje, begrijp je natuurlijke wel..) Dat geldt voor mij alleen als iemand pretendeert met een heel nieuwe aanpak of methode te komen!

Maar ik heb zelf ervaren dat er van mensen die op intuïtieve manier, volgens eigen 'theorietjes' ( :mrgreen: ) werken, heel veel te leren valt :ok: Ik had zo'n trainer. Hij had in het verre verleden wel eens een opleiding gedaan (bij van Hal, gedragstherapie geloof ik) en zijn leven lang al een roedeltje honden om hem heen. Hij had een klein hondenschooltje en ik heb bij hem alle cursussen gedaan die hij maar te bieden had.. Ik vond het een genot om hem met honden bezig te zien :ok: . Hij heeft mij ook geweldig geholpen toen Dante een ongeluk had gehad met de metro :N: en daarna letterlijk doodsbang ervan was.

En wb. het geven van adviezen/tips. Omdat ik weinig praktische ervaring heb vind ik dat ik daar terughoudend in moet zijn. Dus geef alleen tips als ik zelf ervaring ergens mee heb of ergens over gelezen heb, en dan geef ik dat aan :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef: Maar ik heb zelf ervaren dat er van mensen die op intuïtieve manier, volgens eigen 'theorietjes' ( :mrgreen: ) werken, heel veel te leren valt :ok: Ik had zo'n trainer. Hij had in het verre verleden wel eens een opleiding gedaan (bij van Hal, gedragstherapie geloof ik) en zijn leven lang al een roedeltje honden om hem heen. Hij had een klein hondenschooltje en ik heb bij hem alle cursussen gedaan die hij maar te bieden had.. Ik vond het een genot om hem met honden bezig te zien :ok: . Hij heeft mij ook geweldig geholpen toen Dante een ongeluk had gehad met de metro :N: en daarna letterlijk doodsbang ervan was.

En wb. het geven van adviezen/tips. Omdat ik weinig praktische ervaring heb vind ik dat ik daar terughoudend in moet zijn. Dus geef alleen tips als ik zelf ervaring ergens mee heb of ergens over gelezen heb, en dan geef ik dat aan :19:
zIe je wel dat je een verstandig mens bent :smile1: :wink:

Ik geloof dat ik een beetje jaloers ben op je, vanwege jouw trainer en zijn kleine hondenschooltje waar je les hebt gehad :)
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Moon schreef: Maar ik heb zelf ervaren dat er van mensen die op intuïtieve manier, volgens eigen 'theorietjes' ( :mrgreen: ) werken, heel veel te leren valt :ok: Ik had zo'n trainer. Hij had in het verre verleden wel eens een opleiding gedaan (bij van Hal, gedragstherapie geloof ik) en zijn leven lang al een roedeltje honden om hem heen. Hij had een klein hondenschooltje en ik heb bij hem alle cursussen gedaan die hij maar te bieden had.. Ik vond het een genot om hem met honden bezig te zien :ok: . Hij heeft mij ook geweldig geholpen toen Dante een ongeluk had gehad met de metro :N: en daarna letterlijk doodsbang ervan was.

Ik geloof dat ik een beetje jaloers ben op je, vanwege jouw trainer en zijn kleine hondenschooltje waar je les hebt gehad :)
Nou dank je wel (bloos) :wink:

Het was alleen jammer dat die trainer geen ervaring had met staande jachthonden en hun najaag-gedrag. Maar ja, dat is natuurlijk ook meer een specialisme, je kunt ook niet alles weten en overal ervaring mee hebben :19: :wink: En het was gezellig; klein groepje van 4 en er werd heel veel gelachen (dat laatste mis ik weleens op trainingen). Niet dat je niet serieus bezig moet zijn, begrijp me goed! Maar enige relativering vind ik toch wel prettig :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:

Nou dank je wel (bloos) :wink:

Het was alleen jammer dat die trainer geen ervaring had met staande jachthonden en hun najaag-gedrag. Maar ja, dat is natuurlijk ook meer een specialisme, je kunt ook niet alles weten en overal ervaring mee hebben :19: :wink: En het was gezellig; klein groepje van 4 en er werd heel veel gelachen (dat laatste mis ik weleens op trainingen). Niet dat je niet serieus bezig moet zijn, begrijp me goed! Maar enige relativering vind ik toch wel prettig :wink:
Dat ben ik helemaal met je eens :ok:
Waar ik nu G&G train gebeurt dat ook. Met spelletjes tussendoor en gewoon af en toe lol hebben om een misverstand tussen baas en hond :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”