Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Combinatiefok

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Melm
Actief

Combinatiefok

Ongelezen bericht door Melm »

Hallo allemaal,

Misschien is het onderdeel 'discussieforum' geschikt voor mijn vraag:
Wat vinden jullie van Duitse herders uit combinatiefok?
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

in welk opzicht bedoel je dat? voor de sport of als huishond.
Melm
Actief

Als sociale, niet te drukke gezinshond die sportief moet zijn (trimmen in het bos, naast de fiets), maar geen hond om de hondensport mee in te gaan.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik vind ze vaak net op beide vlakken wat tekort komen.
Een combinatie is dus een kyno x een werklijn. Op werk gebied komene ze dan dus tekort en op kynologisch gebied ook.
Die honden zijn het dan net niet.

Uitzonderingen natuurlijk daargelaten.
Melm
Actief

Estelle,

In welke opzichten komen ze volgens jou dan op zowel werk- als kynologisch gebied wat tekort?
estelle

Melm schreef:Estelle,

In welke opzichten komen ze volgens jou dan op zowel werk- als kynologisch gebied wat tekort?
Nou dat ze dus bij het africhtingsgedeelte tekort komen in hun driften, hun moed e.d. niet belastbaar genoeg.
en dat ze op kynologisch gebied dus net die schoonheid missen om daar mee te kunnen draaien aan de top of in ieder geval leuk mee kunnen komen.

Voor een beginner in de africhting zijn het misschien wel leuke hondjes om mee te beginnen.
diana25
Zeer actief

als actieve huishond zijn het prima honden vind ik.
idd voor de sport komen de meesten uiteindelijk net iets te kort zeker op hoger niveau.
Melm
Actief

Het hoeft voor mij geen tophond qua schoonheid te zijn, maar ik wil ook absoluut geen hond die te scherp, te dominant en te temperamentvol is.
M.b.t. die 'scherpte' etc. wil ik ook geen hond uit africhtingslijnen, maar ik heb begrepen dat veel kynologische honden vatbaarder zijn voor fysieke afwijkingen zoals HD, ED, spondylose e.d. en dat er karakter-onvastheid kan voorkomen zoals instabiliteit (angstig, nerveus) of te apathisch.

Vandaar dat een hond uit combinatiefok misschien juist de scherpe randjes van de werklijn er af haalt, maar de hond wel wat energieker maakt en tevens wat minder risico op fysieke afwijkingen geeft?
diana25
Zeer actief

als je echt een leuke actieve huishond zoekt kan een hond uit combinatie fok zeer geschikt zijn.
als je een hond wil waar bij je het minste risico op afwijkingen hebt kan je de bloedlijnen van de ouders en voorouders van een hond nagaan om te zien of daar al eerder grove afwijkingen in voorkomen of uit zijn gekomen.
naar mijn idee word daar bij werklijnen beter naar gekeken dan bij kynolijnen.
Melm
Actief

Wellicht is het ook interessant om te kijken naar de verhoudingen in de combinatiefok? Of is het altijd 50%/50%?
Melm
Actief

diana25 schreef:als je echt een leuke actieve huishond zoekt kan een hond uit combinatie fok zeer geschikt zijn.
Maar wat moet ik me bij dit actieve voorstellen? Ik zoek een hond die lekker mee kan komen als ik een paar x per week aan het sporten of fietsen ben, maar zeker niet ongedurig, neurotisch of vervelend gaat worden als ie niet elke dag flink bezig wordt gehouden. Drie x per dag uitlaten en daarvan 1x 1 a 2 uur een lange wandeling o.z.i.d. moet voldoende zijn vind ik en dat is volgens mij voor honden met )meer) werklijn-bloed echt te weinig.
estelle

Melm schreef:
diana25 schreef:als je echt een leuke actieve huishond zoekt kan een hond uit combinatie fok zeer geschikt zijn.
Maar wat moet ik me bij dit actieve voorstellen? Ik zoek een hond die lekker mee kan komen als ik een paar x per week aan het sporten of fietsen ben, maar zeker niet ongedurig, neurotisch of vervelend gaat worden als ie niet elke dag flink bezig wordt gehouden. Drie x per dag uitlaten en daarvan 1x 1 a 2 uur een lange wandeling o.z.i.d. moet voldoende zijn vind ik en dat is volgens mij voor honden met )meer) werklijn-bloed echt te weinig.
Ik heb zelf eentje uit combifok. Een heerlijk hondje. Genoeg energie maar kan ook rustig een paar dagen niks doen.
Mijn hond uit pure werklijnen moet echt elke dag haar dingetje doen anders is ze niet te houden.
Melm
Actief

estelle schreef: Ik heb zelf eentje uit combifok. Een heerlijk hondje. Genoeg energie maar kan ook rustig een paar dagen niks doen.
Weet je toevallig ook hoeveel % werk- en showlijn in jouw hond zit?
estelle

Melm schreef:
estelle schreef: Ik heb zelf eentje uit combifok. Een heerlijk hondje. Genoeg energie maar kan ook rustig een paar dagen niks doen.
Weet je toevallig ook hoeveel % werk- en showlijn in jouw hond zit?
volgens mij 50-50%.
Zeker weten doe ik het niet. Ze heeft geen stamboom. En ik heb ooit eens opgezocht wie haar ouders e.d. waren. Maar dat is al even terug en ik weet het allemaal niet meer precies.
1 van de 2 kwam in ieder geval bij de Tjeukemeer kennel vandaan.
Melm
Actief

Dus de verhouding 50/50 zou idd mogelijk de hond al minder bewegingsbehoeftig kunnen maken.
Ik hoef geen bankstel die niet vooruit te branden is (een bankstel om op te zitten heb ik al! :wink: ), maar ik zit ook echt niet op een bewegings-junkje te wachten! :mrgreen:
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Je kunt ook kijken naar de rustigere hondjes uit het nest van een werklijn. Vaak zitten er in zo'n nest wel wat kalmere hondjes, die voor de africhting wat minder geschikt zijn. Als haardkleed zijn ze dan wel weer te druk, maar als jij zo'n hond een actief leven kunt bieden is dat vaak een perfecte oplossing. Ikzelf heb hier trouwens een werklijn hondje rondlopen (een Hollandertje). Wel voor de sport, en de felste uit het nest. Maar het is toch niet zo dat als ik een keer een dag niets met haar doe dat dan meteen het huis afgebroken wordt hoor! De schade is tot nu toe (hondje is ruim 6 mnd oud) beperkt gebleven tot 1 stoel :wink: Ok, die is dan ook wel zeer grondig gesloopt :smile:

Kees
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ken een paar nestjes uit combinatie fok en dat zijn prima honden :ok: Qua werk zijn het superhonden en op een show halen ze een ZG, met goede training zal 1 reu zelfs een U halen :ok:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

jidde schreef:Ik ken een paar nestjes uit combinatie fok en dat zijn prima honden :ok: Qua werk zijn het superhonden en op een show halen ze een ZG, met goede training zal 1 reu zelfs een U halen :ok:
en ook zijn er wel honden uit africhtingslijnen die een uitmuntend halen, deze zullen wel meer gehoekt zijn dan de gemiddelde hond uit africhtingslijn, maar wel binnen het "normale". Maar daarvoor zul je waarschijnlijk wel naar Duitsland moeten.

Wendy: bedoel jij jayJay?
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Elmar schreef: Wendy: bedoel jij jayJay?
Ik bedoelde eigenlijk Ronin en broer Rodzjer en zus Redband. Een zeer mooie combinatie nestje, moeders werk vader show.
Enne, Jayjay is ook een prachtig voorbeeld. Zeer mooie hond en een goede werkhond :ok: Zo zijn er meerdere, oa ook Hafida die nu alweer 10,5 jaar is. Maar ook combinatie fok (ik geloof 75 kyno 25 werk)
Melm
Actief

Mizzsylver schreef: misschien is een ander ras een betere optie.
Waarom? :?: :?:
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Of een herplaatser die bewezen heeft dat hij het in de africhting niet kan doen maar als huishond prima kan functioneren.. Vaak zijn dergelijke honden al (voor) gerontgend. dus dan weet je gelijk al iets over de fysieke gesteldheid.
Persoonlijk vind ik wandelen en fietsen met een duitser te weinig, ze hebben ook geestelijke inspanning nodig en niet allemaal zoals binnen de africhting dagelijks werk maar toch zeker wel een aantal keren in de week even gericht met de baas bezig zijn.
Afbeelding
Melm
Actief

chaos schreef:Of een herplaatser...

Ik wil dit keer een pup nemen.
Persoonlijk vind ik wandelen en fietsen met een duitser te weinig, ze hebben ook geestelijke inspanning nodig en niet allemaal zoals binnen de africhting dagelijks werk maar toch zeker wel een aantal keren in de week even gericht met de baas bezig zijn.
Dat spreekt uiteraard voor zich! :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”