Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Combinatiefok 2.
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
Combinatiefok 2.
Ooit is mij verteld dat een Duitse herder uit kynologische lijnen beter gebouwd is om te kunnen draven en een Dh uit werklijnen minder. Is dat nou eigenlijk zo? Hoe zit dat met een Dh uit combinatiefok? Kan zo'n hond goed meekomen naast de fiets (uiteraard uitgaande van een rustig opgebouwde goede conditie) of doe je de hond daar geen goed mee omdat ie het eigenlijk niet goed kan vanwege zijn bouw? Ik heb geen auto en doe alles op de fiets dus hondjelief moet met regelmaat mee kunnen!
- CKS
- Zeer actief
Geloof niet alles wat fokkers van show-duitsers zeggen. Heupen horen gewoon goed in elkaar te zitten en dat is bij die extreme showduitsers volstrekt niet het geval. Maar ja, dat is wel wat de keurmeester mooi vindt (ongelovelijk, ik vind het er dieptriest uitzien, zo'n misvormde hond) dus daar wordt op gefokt. De diepe ellende die daar het gevolg van is wordt glashard ontkent 'nee hoor, honden met compleet kromme rug, afhangende heupen en poten de half naast het lichaam staan hebben niet vaker last van HD, ze zijn juist beter in het draven'. Je hoeft echt geen bewegingsdeskundige te zijn om te zien dat die heupen gewoon compleet fout zijn. Iets wat er volledig krom uitziet is dat in de regel ook, je kunt dus gewoon op je gezond verstand afgaan. Als ik een duitser zou willen was de eerste voorwaarde dat er een rechte rug met kloppende heupen op zaten, anders hoefde ik hem al niet.
Kees
Kees
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
ik heb er geen verstand van maar wat kees al zegt. als je die honden ziet met die aflopende ruggen kan dat niet prettig zijn en vooral niet gezond..
wij vinden het heel mooie honden en willen er misschien ooit nog 1 maar dat wordt dan een oudduitse. wat ze met de gewone duitse herders uit aan het halen zijn is ziek
wij vinden het heel mooie honden en willen er misschien ooit nog 1 maar dat wordt dan een oudduitse. wat ze met de gewone duitse herders uit aan het halen zijn is ziek

Ik vind juist dat duitseherders uit werklijnen veel beter en soepeler bewegen dan die overgefokte kynologen.massam schreef:ik heb er geen verstand van maar wat kees al zegt. als je die honden ziet met die aflopende ruggen kan dat niet prettig zijn en vooral niet gezond..
Ik zie het bij mijn eigen kynoloog, dat loopt van achteren voor geen meter.
Massam; er zijn echt genoeg fokkers (die van de werklijnen dus) die dus niet op die aflopende zieke ruggen fokken. Mijn Hera is een mooi gebouwd hondje, zonder rare rug.

Hera
- M@scha
- Zeer actief
Uhm ja dat begreep ik wel.massam schreef:dat is een mooie hond ja!!!
met ziek bedoel ik dit:
maar dat had je denk ik al begrepen
Alleen is het altijd jammer als mensen daarmee alle duitseherders associeren. Ze vergeten dan dus de werklijnen waarbij je dat niet ziet.
Overigens zijn die honden wel errug in stand gezet dan lijkt zo'n rug ook altijd wel meer aflopend te zijn dan als hij zn poten gewoon recht onder zn lijf zou hebben staan.
Ik kan mijn Chello er ook zo uit laten zien maar in natuurlijke stand valt het wel mee.
- CKS
- Zeer actief
Knappe hond heb jij daar Estelle! Precies een duitser zoals ik hem graag zie.
TS: Massam en ik zijn het zelfs eens, dan kan het niet anders zijn dan dat we gelijk hebben
Massam: En het ergste is dat er nog duitsers zijn die er veel erger aan toe zijn dat het plaatje wat je nu plaatst...... en die worden dan showkampioen. In de VS is het overigens geloof ik nog erger dan in Europa.
Kees
TS: Massam en ik zijn het zelfs eens, dan kan het niet anders zijn dan dat we gelijk hebben

Massam: En het ergste is dat er nog duitsers zijn die er veel erger aan toe zijn dat het plaatje wat je nu plaatst...... en die worden dan showkampioen. In de VS is het overigens geloof ik nog erger dan in Europa.
Kees
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik vind het vreselijk lelijk zo'n afhangende rug... geef mij maar een mooie duitser met een rechte rug 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
Ik vind rechte ruggen ook veel mooier. Raar eigenlijk, ooit is er iemand mee begonnen duitse herders te fokken met aflopende ruggen (vraag me niet waarom
) en dat is helemaal doorgeschoten in een mode-ideaal.
Hopelijk verdwijnt die modegril weer eens, want de kynologische duitse herders van ca. 30 jaar geleden zien er nog wel mooi recht uit als ik de fotoboeken e.d. er op na sla.
En volgens mij is het ook niet natuurlijk dat een hond zo raar schuin afloopt, ik kan me haast niet voorstellen dat dat anatomisch efficient voor zo'n dier is.
Soms kom ik kynologische herders tegen die er best mooi bij lopen, er zijn dus vast ook nog wel mooi recht gebouwde exemplaren, maar soms zie ik er die helemaal met de achterpoten naar buiten toe uitslaan tijdens het lopen en een zwaaiende gang met de achterhand hebben alsof ze een flinke borrel op hebben. Ze lopen dan ook zo naar onderen doorgezakt alsof ze een gewicht op hun achterhand meetorsen. Ik snap niet dat die fokkers dat zelf niet zien...of nemen ze dat maar voor lief omdat het nu eenmaal zo hoort volgens de mode?
Maar ik vind zowieso dat sommige hondenrassen echt te ver versleuteld zijn. Ik ben zelf van mening dat zodra je een ras fokt, of dat nou honden of andere dieren zijn, dat a.g.v. de fokresultaten daar op welke manier dan behoorlijke of zelfs ernstige hinder van ondervindt, je dan met het fokken van zo'n ras niet goed bezig bent.

Hopelijk verdwijnt die modegril weer eens, want de kynologische duitse herders van ca. 30 jaar geleden zien er nog wel mooi recht uit als ik de fotoboeken e.d. er op na sla.
En volgens mij is het ook niet natuurlijk dat een hond zo raar schuin afloopt, ik kan me haast niet voorstellen dat dat anatomisch efficient voor zo'n dier is.
Soms kom ik kynologische herders tegen die er best mooi bij lopen, er zijn dus vast ook nog wel mooi recht gebouwde exemplaren, maar soms zie ik er die helemaal met de achterpoten naar buiten toe uitslaan tijdens het lopen en een zwaaiende gang met de achterhand hebben alsof ze een flinke borrel op hebben. Ze lopen dan ook zo naar onderen doorgezakt alsof ze een gewicht op hun achterhand meetorsen. Ik snap niet dat die fokkers dat zelf niet zien...of nemen ze dat maar voor lief omdat het nu eenmaal zo hoort volgens de mode?
Maar ik vind zowieso dat sommige hondenrassen echt te ver versleuteld zijn. Ik ben zelf van mening dat zodra je een ras fokt, of dat nou honden of andere dieren zijn, dat a.g.v. de fokresultaten daar op welke manier dan behoorlijke of zelfs ernstige hinder van ondervindt, je dan met het fokken van zo'n ras niet goed bezig bent.
Ach ja die kromme ruggen
Dat hele overdreven gefokte vind ik zelf ook niet mooi, maar eerlijk, die kom ik ook weinig tegen. De meeste zijn gewoon recht als ze staan, alleen zodra ze in stand staan lopen ze schuin af.
Kees, hoezo zouden de heupen niet goed in elkaar zitten van een show hond en wel van een werkhond
Dat hele overdreven gefokte vind ik zelf ook niet mooi, maar eerlijk, die kom ik ook weinig tegen. De meeste zijn gewoon recht als ze staan, alleen zodra ze in stand staan lopen ze schuin af.
Kees, hoezo zouden de heupen niet goed in elkaar zitten van een show hond en wel van een werkhond

- CKS
- Zeer actief
Als ik zo'n hond met giga-aflopende rug zie, waarvan de poten inderdaad naar buiten moeten zwaaien om verplaatst te kunnen worden, omdat de hoogte van de heup ongeveer de helft is van de lengte van de poten.... dan kan ik me (uitsluitend afgaande op mijn gezond verstand) niet geloven dat dat anatomisch nog klopt. Als ik dat dan vergelijk met de foto van Estelle haar herder, in het andere topic, dan zie ik gewoon en hond die kloppend in elkaar zit. En dat is toch het verschil tussen show- en werkduitsers, in veel gevallen.jidde schreef:Ach ja die kromme ruggen![]()
Denk jij dat het toeval is dat de DH de rotste heupen heeft van ongeveer alle rassen? Of heeft dat toch iets met die maffe show-heupen te maken?
Kees
Dat zie ik dus bij Chello ook, die is dus 100% kynoloog.Casey schreef:Als ik zo'n hond met giga-aflopende rug zie, waarvan de poten inderdaad naar buiten moeten zwaaien om verplaatst te kunnen worden, omdat de hoogte van de heup ongeveer de helft is van de lengte van de poten.... dan kan ik me (uitsluitend afgaande op mijn gezond verstand) niet geloven dat dat anatomisch nog klopt.Keesjidde schreef:Ach ja die kromme ruggen![]()
Hij zwaait altijd met zn achterpoten naar buiten en met apporteren dan loopt hij gewoon rot van achteren. Kynologen die weleens bij ons gast komen trainen zie ik ook zo lopen, niet allemaal maar wel veel.
Totaal anders dus als mijn werklijn herders.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
Ach maar wat dat betreft gaat de duitseherder natuurlijk helemaal naar zn klote, als die dat al niet grotendeels is.Elmar schreef:Ik zit eens per jaar op een jonge hondendag foto's te maken. En inderdaad slingeren bij een flink aantal honden de achterpoten maar een eind weg. Maar ze krijgen wel allemaal de bemerking: gangwerk achter GOED![]()
Dan vraag ik me wel eens af of het allemaal nog goed komt
Op examens bijv. de pakwerker vragen vooral niet te hard een stokslag te geven en niet teveel dreiging want dat kan de hond niet hebben. Tsja.
Vorig jaar waren wij op een UV examen ergens (bij een kynologen club) met wat hondjes van onze club, er moet dan 20 km gefietst worden. Dat werd er dus niet want dan trokken die honden het niet meer. Maar wel allemaal mooi het papiertje op zak. ja ja.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
Meen je dat echt van dat UV?estelle schreef:Ach maar wat dat betreft gaat de duitseherder natuurlijk helemaal naar zn klote, als die dat al niet grotendeels is.Elmar schreef:Ik zit eens per jaar op een jonge hondendag foto's te maken. En inderdaad slingeren bij een flink aantal honden de achterpoten maar een eind weg. Maar ze krijgen wel allemaal de bemerking: gangwerk achter GOED![]()
Dan vraag ik me wel eens af of het allemaal nog goed komt
Op examens bijv. de pakwerker vragen vooral niet te hard een stokslag te geven en niet teveel dreiging want dat kan de hond niet hebben. Tsja.
Vorig jaar waren wij op een UV examen ergens (bij een kynologen club) met wat hondjes van onze club, er moet dan 20 km gefietst worden. Dat werd er dus niet want dan trokken die honden het niet meer. Maar wel allemaal mooi het papiertje op zak. ja ja.
Ik heb zelf met 2 honden het UV gehaald: met een Duitse herder in 1977 en in 1994 met een Labrador Retriever. Met een gerichte training is het goed te doen. Er liepen bij mijn laatste examen ook een paar shelties mee met het grootste gemak. Er is zelfs een Welsh Corgi, die het diploma gehaald heeft en dat vind ik dan weer het andere uiterste.
ja dat meen ik.
We hadden een stukje gefietst (we waren net lekker op gang) kwam de eerste controle al dus wij al 'huh? nu al?'. Nouja zal wel he.
Daarna gingen we verder, op een gegeven moment kon de keurmeester niet meer volgen omdat we een bos ingingen, was al raar.
Toen ineens stopten ze, fietsen op de grond en daar hebben we een halfuur gezeten, zijn weer op de fiets gestapt en die keurmeester dacht dat we al die tijd gefietst hadden. Alhoewel wij betwijfelen of die keurmeester echt van niks wist.
Die paar meter dat we wel gefietst hebben waren die honden echt kapot, tongen op de grond en ze kwamen bijna niet meer vooruit. vreselijk.
Ik denk dat we daadwerkelijk misschien , hooguit 8 km gefietst hebben.
We hadden een stukje gefietst (we waren net lekker op gang) kwam de eerste controle al dus wij al 'huh? nu al?'. Nouja zal wel he.
Daarna gingen we verder, op een gegeven moment kon de keurmeester niet meer volgen omdat we een bos ingingen, was al raar.
Toen ineens stopten ze, fietsen op de grond en daar hebben we een halfuur gezeten, zijn weer op de fiets gestapt en die keurmeester dacht dat we al die tijd gefietst hadden. Alhoewel wij betwijfelen of die keurmeester echt van niks wist.
Die paar meter dat we wel gefietst hebben waren die honden echt kapot, tongen op de grond en ze kwamen bijna niet meer vooruit. vreselijk.
Ik denk dat we daadwerkelijk misschien , hooguit 8 km gefietst hebben.
- Elly*
- Zeer actief
- Contacteer:
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Combinatiefok 2.
ik vind het vreselijk, als ik die arme honden in die hitte soms, naast de fiets zie rennen !!Melm schreef:Kan zo'n hond goed meekomen naast de fiets (uiteraard uitgaande van een rustig opgebouwde goede conditie) of doe je de hond daar geen goed mee omdat ie het eigenlijk niet goed kan vanwege zijn bouw? Ik heb geen auto en doe alles op de fiets dus hondjelief moet met regelmaat mee kunnen!

Mensen zouden dat ook eens moeten doen:
halsbandje om, en maar naast een fiets moeten rennen .niet lopen , maar rennen :
Dat hou je geen moment vol !

Zo erg slavenwerk vind ik dit, sorry, dat het voor mij zo overkomt !

Maar zo komt het over:
snel voor het stoplicht, rennen voor die auto, snel ik moet naar huis , vreselijk !
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
PdB hier zitten NORMALE mensen, mensen die weten dat ze niet moeten fietsen met 30 gradenPak-de-bal schreef:ik vind het vreselijk, als ik die arme honden in die hitte soms, naast de fiets zie rennen !!Melm schreef:Kan zo'n hond goed meekomen naast de fiets (uiteraard uitgaande van een rustig opgebouwde goede conditie) of doe je de hond daar geen goed mee omdat ie het eigenlijk niet goed kan vanwege zijn bouw? Ik heb geen auto en doe alles op de fiets dus hondjelief moet met regelmaat mee kunnen!![]()
halsbandje om, en maar naast een fiets moeten rennen .niet lopen , maar rennen :
Dat hou je geen moment vol !![]()
Maar zo komt het over:
snel voor het stoplicht, rennen voor die auto, snel ik moet naar huis , vreselijk !

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
hou gewoon eens 1x je kop dicht!Pak-de-bal schreef:ik vind het vreselijk, als ik die arme honden in die hitte soms, naast de fiets zie rennen !!Melm schreef:Kan zo'n hond goed meekomen naast de fiets (uiteraard uitgaande van een rustig opgebouwde goede conditie) of doe je de hond daar geen goed mee omdat ie het eigenlijk niet goed kan vanwege zijn bouw? Ik heb geen auto en doe alles op de fiets dus hondjelief moet met regelmaat mee kunnen!![]()
Maar zo komt het over:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb er hier 2 die het geweldig vinden om naast de fiets te lopen. Als ik mijn fiets pak worden ze helemaal opgewonden. Ik weet niet wat voor mensen jij tegenkomtPak-de-bal schreef: ik vind het vreselijk, als ik die arme honden in die hitte soms, naast de fiets zie rennen !!![]()
Maar zo komt het over:

- M@scha
- Zeer actief
als ik ergens heen moet fiets ik ook met 30 graden met lola maar dan wel zo langzaam dat ik bijna van mijn fiets pleur en lola aan de flex zodat ze kan snuffelen...
je hoeft niet altijd hard te fietsen hoor...
natuurlijk ga je met 30 graden geen duurtraining doen maar een stukkie fietsen gaat geen gezonde hond kapot van hoor...
je hoeft niet altijd hard te fietsen hoor...
natuurlijk ga je met 30 graden geen duurtraining doen maar een stukkie fietsen gaat geen gezonde hond kapot van hoor...

- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Huh??? :N:
ik vind het vreselijk, als ik die arme honden in die hitte soms, naast de fiets zie rennen !!
Dat hou je geen moment vol !
Maar zo komt het over:
Mijn honden vinden het helemaal geweldig om met de fiets mee te kunnen...volgens mij heb je niet erg veel verstand van het bewegingsbehoefte van honden. Tuurlijk moet je rekening mee houden met temperatuur, de hond moet rustig wennen aan het fietsen, de hond mag niet RENNEN maar draven (behalve als je met een sporthond met topconditie intervaltraining doet).
Zie je ook hondensport bvb agility, sledehondensport, reddingswerk al sslavenarbeid? Ik denk dat je het beste even wat kennis kan gaan opdoen over honden, basisbehoeften van een hond, de driften en instincten en motivaties etc.
Ik heb ook een kleine hond die zonder enkele moeite de UV kan halen...een smoushondje van 9 kg.

-
- Actief
Een hond die ik een tijdje terug gehad heb, had ik het commando 'galop' en draven' geleerd (net zoals bij paarden
).
Ze wilde n.l. steeds in galop naast de fiets, maar van mij mocht ze alleen maar draven, dat leek me beter. Ze mocht alleen maar vrij galopperen als ze los in het bos e.d. haar eigen tempo kon bepalen en af en toe naast de fiets omdat ze dat zo fijn vond.
Dat ging heel goed met die commando's. Als ze toch weer ging galopperen, was het commando 'draven' voldoende. Ze galoppeerde trouwens niet omdat ik zo hard fietste (gem. 14 a 15 km/uur), maar ze vond dat blijkbaar gewoon lekker.
Met echt warm weer ging ze grotendeels mee in de kar en heel af en toe een stukje draven, zodat ze toch ook nog wat had, want ze was gek op meelopen naast de fiets. Maar ik laat geen enkele hond met echt heet of te benauwd weer te lang aan de fiets meegaan, lijkt me echt niet goed voor ze. Veel honden 'onderschatten' zichzelf en gaan stug door en voor dat je het weet krijgen ze een hitteberoerte.

Ze wilde n.l. steeds in galop naast de fiets, maar van mij mocht ze alleen maar draven, dat leek me beter. Ze mocht alleen maar vrij galopperen als ze los in het bos e.d. haar eigen tempo kon bepalen en af en toe naast de fiets omdat ze dat zo fijn vond.
Dat ging heel goed met die commando's. Als ze toch weer ging galopperen, was het commando 'draven' voldoende. Ze galoppeerde trouwens niet omdat ik zo hard fietste (gem. 14 a 15 km/uur), maar ze vond dat blijkbaar gewoon lekker.
Met echt warm weer ging ze grotendeels mee in de kar en heel af en toe een stukje draven, zodat ze toch ook nog wat had, want ze was gek op meelopen naast de fiets. Maar ik laat geen enkele hond met echt heet of te benauwd weer te lang aan de fiets meegaan, lijkt me echt niet goed voor ze. Veel honden 'onderschatten' zichzelf en gaan stug door en voor dat je het weet krijgen ze een hitteberoerte.