Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
behendigheid slecht voor lichaam?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
behendigheid slecht voor lichaam?
ik wil graag een leuke hondensport met femke gaan doen als ze wat ouder is, heb alleen nog geen idee wat. behendigheid ligt voor de hand omdat dat bijna overal gegeven wordt.
nu vraag ik me af: heeft het op latere leeftijd schadelijke gevolgen?
(het lijkt me een optie om van te voren een hd onderzoek te laten doen, maar stel dat die uitkomst gewoon goed is?)
nu vraag ik me af: heeft het op latere leeftijd schadelijke gevolgen?
(het lijkt me een optie om van te voren een hd onderzoek te laten doen, maar stel dat die uitkomst gewoon goed is?)
De weg is lang als je blijft struikelen
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby

- Sanne!!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labradeitje!
- Aantal honden: 1
het is zo:
Honden krijgen geen hd van bijvoorbeeld trap lopen of in jouw geval met behendigheid lopen.
Het is wel zo ALS ze aanleg hebben voor hd dat het door sport sneller zichtbaar word of sneller klachten krijgen. Maar als hij 100% hd vrij is kan hij geen hd krijgen van behendigheid.
Honden krijgen geen hd van bijvoorbeeld trap lopen of in jouw geval met behendigheid lopen.
Het is wel zo ALS ze aanleg hebben voor hd dat het door sport sneller zichtbaar word of sneller klachten krijgen. Maar als hij 100% hd vrij is kan hij geen hd krijgen van behendigheid.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
- Sjalot
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler - Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik heb net zelf wel HD onderzoek laten doen. Ik moet de uitslag nog krijgen, maar ik was toen wel al met behendigheid begonnen. Toch wil ik zeker weten dat het bij bij Collie goed zit wat de heupen betreft. Ik ben er niet echt bang voor gezien de uitslag van zijn ouders en grootouders.
Waarom zou je verder geen leuke sport doen moet je hond. Zeker als je een hond hebt die veel beweging nodig heeft.
Waarom zou je verder geen leuke sport doen moet je hond. Zeker als je een hond hebt die veel beweging nodig heeft.
Groetjes van Charlotte

-
- Zeer actief
ja dat klopt, ik wil ook wel graag verder kijken naar wat er allemaal te doen is, maar ik weet gewoon niet zo goed wat.flyball of doggydance lijkt me geen optie, flyball vanwege femke's oninteresse in balletjes, en doggydance vanwege haar formaat.
uv leek me wel wat, we hebben al eens een paar keer gefietst en dat vond ze helemaal geweldig.
het staat allemaal nog in de kinderschoenen en ik weet ook niet precies wat er hier in de buurt allemaal te doen is
uv leek me wel wat, we hebben al eens een paar keer gefietst en dat vond ze helemaal geweldig.
het staat allemaal nog in de kinderschoenen en ik weet ook niet precies wat er hier in de buurt allemaal te doen is

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
Je kunt bijna alle honden zo gek krijgen dat ze wel in iets geïnteresseerd gaan raken. Jij moet zorgen dat je hond het leuk heeft bij jouw. Je kunt de hond triggeren dat ze het wel gaat doen.bri schreef:ja dat klopt, ik wil ook wel graag verder kijken naar wat er allemaal te doen is, maar ik weet gewoon niet zo goed wat.flyball of doggydance lijkt me geen optie, flyball vanwege femke's oninteresse in balletjes, en doggydance vanwege haar formaat.
Simpel behendigheid lopen in de hoop dat je hond mooi gaat lopen lukt niet. Het is saai en vervelend. En dat draag jij dan over op de hond. Die merkt aan jouw dat er geen sodemieter aan is. Maak alles leuk met je hond. Dan valt de klik vanzelf.
Mijn hond vond apporteren geen moer aan. Omdat het niet leuk was. Nu haalt ze het blok zelf uit de kar en brengt het naar het veld. Waarom? Omdat ik het leuk voor de hond heb gemaakt.
Oh, ik ga voorbij aan je vraag of het slecht is voor het lichaam. Al snel weet je of je hond pijn heeft of moeite heeft met bepaalde handelingen.
En verder, als je maar voorzichtig bent als je hond iets mankeert.
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Waarom geen doggy dance? Dat kan best met een grote hond. Ik doe het ook met mijn honden die toch aardig aan de maat zijn. Je kunt niet alle oefeningen doen, ik laat ze bijvoorbeeld niet op mijn rug of in mijn armen springen, maar heel veel kan wel.bri schreef:ja dat klopt, ik wil ook wel graag verder kijken naar wat er allemaal te doen is, maar ik weet gewoon niet zo goed wat.flyball of doggydance lijkt me geen optie, flyball vanwege femke's oninteresse in balletjes, en doggydance vanwege haar formaat.
Ik ben juist niet met behendigheid begonnen omdat die sprongen me niet goed lijken voor de gewrichten. Dat hele gewicht komt toch elke keer op de voorpoten terecht. Dus niet alleen voor de heupen, maar ook voor de knieën en ellebogen lijkt het me niet heel goed (maar ik kan het mis hebben hoor).
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
-
- Zeer actief
dat idee krijg ik dus ook bij behendigheid. doggydance voor grote honden lijkt me erg apart..haha
de honden moeten dan toch ook door je benen heen enzo?ik zie het al voor me..
maar goed, ik ken het eigenlijk niet, weet ook niet of er hier in de buurt iets te doen is op dat gebied.ik ga me er eens in verdiepen
de honden moeten dan toch ook door je benen heen enzo?ik zie het al voor me..
maar goed, ik ken het eigenlijk niet, weet ook niet of er hier in de buurt iets te doen is op dat gebied.ik ga me er eens in verdiepen

- Belle
- Zeer actief
Belle en Catootje (allebei boven de 70cm. schofthoogte en ik maar 1.62) kunnen heel goed tussen mijn benen door slalommen enzo. Ze bukken gewoon een heel klein beetje.bri schreef:dat idee krijg ik dus ook bij behendigheid. doggydance voor grote honden lijkt me erg apart..haha
de honden moeten dan toch ook door je benen heen enzo?ik zie het al voor me..![]()
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Ik heb een briard gehad op dogdance cursus, gaat prima hoor! Waarom niet?
Dezelfde briard doet nu behendigheid, gaat 1 juli z'n eerste wedstrijd lopen! Met behendighied KAN je hond blessures oplopen, zoals breuken in sesambeentjes, teenblessures, spierverrekkingen etc. Dat risico kan je vermijden door een goede warming-up en cooling down voor en na elke les, en door veilige aanleermethodes dus de hond LEREN springen met bvb jump shoots en een niet TE snelle aanloop richting een schutting, die gelukkig verlaagt is tot 170cm. Verder naast behendigheid in de les moet je natuurlijk met fietsen en gymnastiseren ervoor zorgen dat de hond optimale conditie heeft, en natuurlijk speelt voeding ook een rol. Ik doe nu 12 jaar behendigheid en nog nooit een zichtbare blessure gehad, sesambeenbreukjes heeft elke hond binnen agility door de klimlatten op raakvlaktoestellen. Mijn oudste hond op dit moment is 12 (een holl. herder) en die is nog helemaal fit en soepel.
Ik vind dat sporten ook helpt om de hond gezond te houden.
Dezelfde briard doet nu behendigheid, gaat 1 juli z'n eerste wedstrijd lopen! Met behendighied KAN je hond blessures oplopen, zoals breuken in sesambeentjes, teenblessures, spierverrekkingen etc. Dat risico kan je vermijden door een goede warming-up en cooling down voor en na elke les, en door veilige aanleermethodes dus de hond LEREN springen met bvb jump shoots en een niet TE snelle aanloop richting een schutting, die gelukkig verlaagt is tot 170cm. Verder naast behendigheid in de les moet je natuurlijk met fietsen en gymnastiseren ervoor zorgen dat de hond optimale conditie heeft, en natuurlijk speelt voeding ook een rol. Ik doe nu 12 jaar behendigheid en nog nooit een zichtbare blessure gehad, sesambeenbreukjes heeft elke hond binnen agility door de klimlatten op raakvlaktoestellen. Mijn oudste hond op dit moment is 12 (een holl. herder) en die is nog helemaal fit en soepel.

- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
In Almelo heb je twee verenigingen waar je kunt werken met je hond. De bij de Raad van Beheer aangesloten Kynologen club Almelo http://www.kcalmelo.nl/ Deze geeft cursussen doggy Dance en behendigheid op hun terrein op de Schelfhorst.
Ook is er nog de Hondensportvereniging Almelo http://www.hsvalmelo.nl/
op het terrein van het voormalig zwembad Wendelgoor (aan de wierdense kant van het Twentekanaal).
Verder zijn er meerdere hondenscholen in de omtrek.
Ook is er nog de Hondensportvereniging Almelo http://www.hsvalmelo.nl/
op het terrein van het voormalig zwembad Wendelgoor (aan de wierdense kant van het Twentekanaal).
Verder zijn er meerdere hondenscholen in de omtrek.
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Tibbie is 7,5 en doet aan behendigheid... 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
ik laat mijn honden wel altijd röntgenen voor ik ze leer springen... maar ik begin ook met 8 weken al spelenderwijs met trainen met een pup...
Africhting is behoorlijk belastend voor een hondenlichaam dus ik wil zeker weten dat ze daar geen last van hebben...
Een hond kan heel wat hebben hoor en wat al eerder genoemd is, wat er niet in zit komt er ook niet uit.
Africhting is behoorlijk belastend voor een hondenlichaam dus ik wil zeker weten dat ze daar geen last van hebben...
Een hond kan heel wat hebben hoor en wat al eerder genoemd is, wat er niet in zit komt er ook niet uit.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
In principe ben ik het ermee eens, maar die sesambeenbreuken, euh daar heb ik nooit iets van gemerkt! Ik heb zelf wel eens last gehad van mijn sesambeentjes in de voet en dat deed zeer! Mijn hond heeft nooit iets laten blijken en ik heb op de rontgenfoto's ook niets gezien.Pinkki schreef:Met behendighied KAN je hond blessures oplopen, zoals breuken in sesambeentjes, teenblessures, spierverrekkingen etc. Dat risico kan je vermijden door een goede warming-up en cooling down voor en na elke les, en door veilige aanleermethodes dus de hond LEREN springen met bvb jump shoots en een niet TE snelle aanloop richting een schutting, die gelukkig verlaagt is tot 170cm. Verder naast behendigheid in de les moet je natuurlijk met fietsen en gymnastiseren ervoor zorgen dat de hond optimale conditie heeft, en natuurlijk speelt voeding ook een rol. Ik doe nu 12 jaar behendigheid en nog nooit een zichtbare blessure gehad, sesambeenbreukjes heeft elke hond binnen agility door de klimlatten op raakvlaktoestellen. Mijn oudste hond op dit moment is 12 (een holl. herder) en die is nog helemaal fit en soepel.
Idd zit een ziekte niet in de hond dan krijgt hij dit ook niet, tenzij je overantwoord sport maar daar gaan we niet vanuit. De rugklachten van mijn hond bleken achteraf erfelijk en waren zonder behendigheid een jaar later vast wel ook opgedoken. Door de behendigheid had hij juist super bespiering en daardoor vielen de klachten minder op. Ik wil me daarbij ook niet voorstellen hoe hij van karakter was geweest als hij niets te doen had gehad. pfftt hij ongelukkig en ik krankzinnig geloof ik....
-
- Zeer actief
elmar, ik zag dat je al eerder iets had geopend in een ander topic wat betreft hondenverenigingen in almelo
ik train nu zelf bij HSV. mijn moeder geeft daar les dus de weg was makkelijk.
tot nu toe ben ik tevreden wat betreft G&G. maar verder is daar alleen behendigheid. weinig keus dus.
ik heb op de site van kcalmelo gekeken en daar heb je gewoon veel meer wat mij aantrekt! maar ik hoor er af en toe wat negatieve verhalen over (niet alleen via hsv) heb jij ervaring met die kc in almelo?
ik train nu zelf bij HSV. mijn moeder geeft daar les dus de weg was makkelijk.
tot nu toe ben ik tevreden wat betreft G&G. maar verder is daar alleen behendigheid. weinig keus dus.
ik heb op de site van kcalmelo gekeken en daar heb je gewoon veel meer wat mij aantrekt! maar ik hoor er af en toe wat negatieve verhalen over (niet alleen via hsv) heb jij ervaring met die kc in almelo?

heb een collie gehad is 15 jaar geworden deed altijd behendigheid, heb een duitse herder gehad die is 14,5, geworden deed altijd behendigheid en was inzetbare reddingshond voor rode kruis, heb nu een dh die is nu 10 heeft altijd behendigheid gedaan, heb nog een dh die is 7 heeft altijd behendigheid gedaan.
behendigheid kan je met elke hond doen, zodanig als de conditie en gesteldheid van de hond het toelaat. maar slechter worden ze er niet van of je moet heel vaak en heel veel overbelasten, maar zoals ze zeggen waar te voor staat is nooit goed.
het moet natuurlijk wel met beleidt opgebouwd en gedaan worden maar dat geldt voor alles wat je doet, ook gewoon wandelen kan schadelijk zijn voor je hond als je dat verkeerd doet.
behendigheid kan je met elke hond doen, zodanig als de conditie en gesteldheid van de hond het toelaat. maar slechter worden ze er niet van of je moet heel vaak en heel veel overbelasten, maar zoals ze zeggen waar te voor staat is nooit goed.
het moet natuurlijk wel met beleidt opgebouwd en gedaan worden maar dat geldt voor alles wat je doet, ook gewoon wandelen kan schadelijk zijn voor je hond als je dat verkeerd doet.
- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Daar merk je ook niks aan maar er zijn meestal kleine lichte haarbreukjes, alleen af en toe gaat het dusdanig dat het echt last geeft. Er is een hele leuke (of je informatieve) site over belasting in behendighied, van Da Ronald Mouwen, volgens mij www.mouwen.nl....n principe ben ik het ermee eens, maar die sesambeenbreuken, euh daar heb ik nooit iets van gemerkt!

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Lotje is op 8 jarige leeftijd begonnen met agility en is nu 10 en doet nog volop aan agility. Ze heeft een lichte vorm van PL, maar heeft er totaal geen last van en het is zelfs verbeterd door er agility mee te doen, de spieren ondersteunen nu de knieschijf beter. Nu in de zomer mag ze ook geregeld zwemmen in ons zwembad en we doen er lange wandelingn mee, waardoor ze tussen de agilitytrainingen door ook getraind wordt, vind ik wel belangrijk. Ze heeft in die 2 jaar nog geen blessures gehad.
Ze is wel geen groot ras.
Ze is wel geen groot ras.

- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Maarre wel een da met 25 jaar ervaring in Agility als loper, trainer en keurmeester. En ja, het valt allemaal mee, zoals ik zei heb ik in al die jaren dat ik bezig ben met agility nog nooit een blessure gehad met mijn honden, maar wel blessures meegemaakt in de kennissenkring.hou er wel rekening mee dan dhr. mouwen een da is en dus graag dit soort dingen naar buiten brengt wat er eventueel kan gebeuren.
Maar zoals ik zei, met goede warming up en cooling down kan je heel wat spierblessures voorkomen, zoals ook buiten het agilityveld in conditie houden van je hond.
Als een hond in volle vaart door de bos gaat racen loopt die ook een risico om een blessure op te lopen.
Dus ik zou ook nooit iemand afraden om agility te doen, net zo min als ik iemand zou afraden om de hond in het bos te laten lopen, maar wat ik wil zeggen is dat veiligheid in het aanleren belangrijk is en dat er een kans bestaat op blessures.

-
- Zeer actief
klinkt allemaal positief, en het feit dat je als voorwaarde moet stellen dat je hond een goede conditie heeft en genoeg spiermassa is ook logisch. leuk om alle reacties te lezen. voordat ik een keus maak wat te doen ga ik me zeker nog verdiepen in andere hondensporten