Vergeef me als ik een beetje drammerig overkom
Maar is het niet beter om het schoonheids ideaal een stapje terug te laten doen als dat betekent dat je doofheid er vlotter uit zou kunnen fokken?
Moderator: moderatorteam
Als zou blijken dat dat de oplossing zou zijn dan ligt in ieder geval die discussie open.ranetje schreef:Dank je wel voor je uitgebreide antwoord.
Vergeef me als ik een beetje drammerig overkom![]()
Maar is het niet beter om het schoonheids ideaal een stapje terug te laten doen als dat betekent dat je doofheid er vlotter uit zou kunnen fokken?

Niets gebeurt zomaar als je over erfelijke zaken praat...Wat voor doofheid geldt, geld ook voor HD, ED, epilepsie, levershunts, cataract, PRA, Wobbler, Willebrand, MDR1, en ga zo maar door met enge dingen. Je kunt niet zomaar regels gaan stellen als je niet zeker weet hoe de zaken in elkaar steken. Dat uitzoeken is wat nu gebeurt en tot die tijd heeft roepen in de ruimte geen enkele zin net zoals bij elke andere afwijking.Hanneke2 schreef: Maar het belangrijkste is - denk ik - dat doofheid niet of nauwelijks 'zomaar' gebeurt bij honden, dat het bijna altijd te maken heeft met fokken op kleur, en *daar* zouden regels aan gesteld moeten worden.
Een andere hond erbij is zeker handig.bullenmama schreef:Een pup in laten slapen alleen omdat hij doof is ?
Daar kan ik met mijn pet niet bij hoor.
Ik zal wel heel simpel zijn, en ik snap best dat zo'n dier moeite zal hebben met hondentaal, maar tussen mens en hond zijn er wel andere communicatiemiddelen. Een dove hond in een roedel plaatsen lijkt me niet best, maar dat hoeft ook niet. In een gezin met hooguit 1 andere hond kan zo'n hond toch een goed leven hebben.
Een kennis van mij heeft een dove mops, en die "luistert" heel goed door te kijken naar het baasje.
Beestje heeft een heel goed leven, moet er niet aan denken dat hij om zijn doofheid geen leven gegund was.
Ik begrijp dat je niet "zomaar" regels kunt stellen.Maan schreef:Niets gebeurt zomaar als je over erfelijke zaken praat...Wat voor doofheid geldt, geld ook voor HD, ED, epilepsie, levershunts, cataract, PRA, Wobbler, Willebrand, MDR1, en ga zo maar door met enge dingen. Je kunt niet zomaar regels gaan stellen als je niet zeker weet hoe de zaken in elkaar steken. Dat uitzoeken is wat nu gebeurt en tot die tijd heeft roepen in de ruimte geen enkele zin net zoals bij elke andere afwijking.Hanneke2 schreef: Maar het belangrijkste is - denk ik - dat doofheid niet of nauwelijks 'zomaar' gebeurt bij honden, dat het bijna altijd te maken heeft met fokken op kleur, en *daar* zouden regels aan gesteld moeten worden.
Maar laten we in ieder geval het probleem van doofheid bij Dalmatische honden niet groter maken dan het is. Het gaat om 2 a 3 % van de populatie die totaal doof is. Er zijn rassen waar de erfelijke afwijking voor grotere percentages aangetaste dieren zorgt met alle gevolgen van dien. Waarmee ik het probleem zeker niet wil bagataliseren.
Helemaal eens met jouw worden!plenty schreef:Ik lees dat er veel mensen de dovepup zouden houden , of dat er een goed baas gezocht zal worden , vind het echt superik denk alleen dat er ook veel mensen zijn die er temakelijk overdenken om een dovepup op tevoeden , ze krijgen heel veel problemen zien door de bomen het bos niet meer , pup moet herplaatst worden , of je hoort niets meer van deze mensen , zie dat toch erg veel om mijn forum ( helaas )
Met een dovepup moet je gewoon meer bezig zijn dan een horende hond , het is gewoon veel meer werk , je moet eindeloos veel geduld hebben , twee stappen voorwaarts en weer 3 terug .
Mijn advies maak van een dovepup geen probeerpup , maar denk er heel goed overna , praat er met ervaren mensen over en neem dan je besluit , of je er voor gaat of niet .
Thanks !Maan schreef:Helemaal eens met jouw worden!plenty schreef:Ik lees dat er veel mensen de dovepup zouden houden , of dat er een goed baas gezocht zal worden , vind het echt superik denk alleen dat er ook veel mensen zijn die er temakelijk overdenken om een dovepup op tevoeden , ze krijgen heel veel problemen zien door de bomen het bos niet meer , pup moet herplaatst worden , of je hoort niets meer van deze mensen , zie dat toch erg veel om mijn forum ( helaas )
Met een dovepup moet je gewoon meer bezig zijn dan een horende hond , het is gewoon veel meer werk , je moet eindeloos veel geduld hebben , twee stappen voorwaarts en weer 3 terug .
Mijn advies maak van een dovepup geen probeerpup , maar denk er heel goed overna , praat er met ervaren mensen over en neem dan je besluit , of je er voor gaat of niet .
Hier ben ik het helemaal mee eens.plenty schreef:Ik lees dat er veel mensen de dovepup zouden houden , of dat er een goed baas gezocht zal worden , vind het echt superik denk alleen dat er ook veel mensen zijn die er temakelijk overdenken om een dovepup op tevoeden , ze krijgen heel veel problemen zien door de bomen het bos niet meer , pup moet herplaatst worden , of je hoort niets meer van deze mensen , zie dat toch erg veel om mijn forum ( helaas )
Tuurlijk mag geen enkele pup een probeer pup zijn maar ook mag je een dove pup niet vergelijken met een 'normale' pup en dat is wat Jet schrijft en mee wil geven. Wanneer je aan een dove pup begint doe dat dan omdat je heel goed weet waar je aan begint en niet uit medelijden omdat de pup anders inslaapt.ranetje schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens.plenty schreef:Ik lees dat er veel mensen de dovepup zouden houden , of dat er een goed baas gezocht zal worden , vind het echt superik denk alleen dat er ook veel mensen zijn die er temakelijk overdenken om een dovepup op tevoeden , ze krijgen heel veel problemen zien door de bomen het bos niet meer , pup moet herplaatst worden , of je hoort niets meer van deze mensen , zie dat toch erg veel om mijn forum ( helaas )
Al blijf ik wel zeggen dat, geen enkele pup een probeerpup mag zijn![]()
Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat mensen zo'n dove pup niet moeten kopen vanwege een idee van "zieligheid".
Op die manier start de pup verkeerd.
PreciesMaan schreef:Tuurlijk mag geen enkele pup een probeer pup zijn maar ook mag je een dove pup niet vergelijken met een 'normale' pup en dat is wat Jet schrijft en mee wil geven. Wanneer je aan een dove pup begint doe dat dan omdat je heel goed weet waar je aan begint en niet uit medelijden omdat de pup anders inslaapt.ranetje schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens.plenty schreef:Ik lees dat er veel mensen de dovepup zouden houden , of dat er een goed baas gezocht zal worden , vind het echt superik denk alleen dat er ook veel mensen zijn die er temakelijk overdenken om een dovepup op tevoeden , ze krijgen heel veel problemen zien door de bomen het bos niet meer , pup moet herplaatst worden , of je hoort niets meer van deze mensen , zie dat toch erg veel om mijn forum ( helaas )
Al blijf ik wel zeggen dat, geen enkele pup een probeerpup mag zijn![]()
Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat mensen zo'n dove pup niet moeten kopen vanwege een idee van "zieligheid".
Op die manier start de pup verkeerd.