Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beste manier om je eigen hond nog levend terug te zien?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Beste manier om je eigen hond nog levend terug te zien?

Ongelezen bericht door Ianthe »

De topictitel is nogal vaag maar wat ik dus bedoel is: Wat moet je doen als een aanvallende hond jou hond vastheeft? Dan heb ik het niet over 'grijpen' en weer loslaten, dus zonder verwondingen. Wat als de andere hond niet meer loslaat... Wat is dan de beste strategie om jou hond toch nog levend terug te zien?

Eigenlijk heb ik dus geen idee. Toen mijn ouders en ik het hier net over hadden, zei mijn vader dus dat je de andere hond misschien wel het beste kon 'verwurgen' met de riem van jou hond. Dus net zo lang zijn nek dichtknijpen tot hij loslaat :19: Dat lijkt mij een erg extreme oplossing, maar als dat het leven van je hond kan redden...
Wat zouden jullie doen?
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik zou het niet weten en denk dat het helemaal aan de situatie ligt :19:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik zou de hond die vast houd een flink trap geven zodat hij van schrik los laat, je moet toch wat he ik ben niet voor schoppen maar in dit geval wel hoor
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:Ik zou het niet weten en denk dat het helemaal aan de situatie ligt :19:
Tja, dat lijkt mij dus ook, dat maakt het zo moeilijk... Aangezien we toch wel bang zijn dat het een keer fout gaat, willen we dus wél weten wat we moeten doen...
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als ik erbij mag praten kan ik hem er waarschijnlijk wel vanaf schreeuwen :mrgreen: :wink:
Anders wordt het toch echt een Meindl Perfect tussen de ribben :(:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Bovenop de agressor gaan zitten. Nek aan 2 kanten vasthouden/fixeren (aan halsband bv) en naar beneden drukken.

De hond kan nu geen schade meer aanrichten en wordt het vanzelf zat en doet zijn bek open om jouw hond los te laten.

Trekken en schoppen leveren je geheid grote scheurwonden op en dat wil je niet.
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

als eht mijn hond zou zijn die aangevalen word en vastgegrepen heeft aanvallende hond echt een probleem.
Ik zou hem een flinke optetter verkopen
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

omafia schreef:Ik zou de hond die vast houd een flink trap geven zodat hij van schrik los laat, je moet toch wat he ik ben niet voor schoppen maar in dit geval wel hoor
Dan ben ik er bang voor dat de hond jouzelf vastgrijpt, dat is natuurlijk bij sommige honden ook niet al te best...

Zou het helpen om de hond hard om de taille te pakken, een soort heimlichgreep, zodat de hond een kostsende beweging maakt?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Bovenop de agressor gaan zitten. Nek aan 2 kanten vasthouden/fixeren (aan halsband bv) en naar beneden drukken.

De hond kan nu geen schade meer aanrichten en wordt het vanzelf zat en doet zijn bek open om jouw hond los te laten.

Yeah right, ik heb het beleeft, wat je zegt klinkt goed hoor maar in zo'n 112 geval ben je niet zo helder van geest, ik niet in ieder geval. Dat gaat vrij primair.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Bovenop de agressor gaan zitten. Nek aan 2 kanten vasthouden/fixeren (aan halsband bv) en naar beneden drukken.

Te vroeg of te laat :jank:

Natuurlijk moet je inderdaad wel zorgen dat je de verwondingen aan je eigenhond niet erger maakt doordat de aanvallende hond zijn kaakgreep versterkt...
Afbeelding
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

Mijn man heeft zoiets in het verleden dus meegemaakt.. De bouvier die wij hadden werd in zijn schouder vastgegrepen door een andere hond,wat de boef ook deed , die ander liet niet los. Het baasje dat erbij was deed niks :boos: .. Toen gaf mijn man die hond dus een fikse trap in zijn flank, die toen dus eindlijk de boef los liet, maar meteen alweer aanstalte maakte om opnieuw te gaan bijten :eek: M'n man stond alweer klaar om nogmaals uit te halen,toen had de eigenaar eindelijk het besef om de hond aan te lijnen en weg te sleuren.
Jaap*
Zeer actief

Muis.. schreef:Mijn man heeft zoiets in het verleden dus meegemaakt.. De bouvier die wij hadden werd in zijn schouder vastgegrepen door een andere hond,wat de boef ook deed , die ander liet niet los. Het baasje dat erbij was deed niks :boos: .. Toen gaf mijn man die hond dus een fikse trap in zijn flank, die toen dus eindlijk de boef los liet, maar meteen alweer aanstalte maakte om opnieuw te gaan bijten :eek: M'n man stond alweer klaar om nogmaals uit te halen,toen had de eigenaar eindelijk het besef om de hond aan te lijnen en weg te sleuren.
Precies, zó gaat het :mrgreen:
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Toch is de andere hond 'wurgen' idd de beste oplossing, als de andere hond er echt 'in' zit. Met trappen, slaan, trekken, schreeuwen bereik je 9 v.d 10 keer juist wat je niet wilt. De hond raakt nog meer opgewonden en de kans op scheurwonden etc word stukken groter.
Muis..
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:Toch is de andere hond 'wurgen' idd de beste oplossing, als de andere hond er echt 'in' zit. Met trappen, slaan, trekken, schreeuwen bereik je 9 v.d 10 keer juist wat je niet wilt. De hond raakt nog meer opgewonden en de kans op scheurwonden etc word stukken groter.
De trap bereikte in dit geval dat de hond letterlijk de adem werd benomen en daardoor los liet
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Beste manier om je eigen hond nog levend terug te zien?

Ongelezen bericht door malinois »

XenaScence schreef:De topictitel is nogal vaag maar wat ik dus bedoel is: Wat moet je doen als een aanvallende hond jou hond vastheeft? Dan heb ik het niet over 'grijpen' en weer loslaten, dus zonder verwondingen. Wat als de andere hond niet meer loslaat... Wat is dan de beste strategie om jou hond toch nog levend terug te zien?

Eigenlijk heb ik dus geen idee. Toen mijn ouders en ik het hier net over hadden, zei mijn vader dus dat je de andere hond misschien wel het beste kon 'verwurgen' met de riem van jou hond. Dus net zo lang zijn nek dichtknijpen tot hij loslaat :19: Dat lijkt mij een erg extreme oplossing, maar als dat het leven van je hond kan redden...
Wat zouden jullie doen?
ik heb dat inderdaad moeten doen om mijn hond indertijd los te krijgen. Aan aan de riem aan de trekhaak van een te hulp schietende auto en heel langzaam wurgen... (puur op mankracht had ik het niet geredt tegen zo'n grote hond)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik heb 2 x meegemaakt dat Jace is aangevallen.
De eerste keer was hij pas 12 weken en ik liep 's avonds het laatste rondje.
Ineens komt er een grote hond (flat coated retriever die, zoals ik later van andere hondeneigenaren hoorde al vaker honden had gegrepen) de oprit afgestormd en greep Jace bij zijn kop. De eigenaar kwam direct aangerend en heeft zijn hond dus inderdaad vreselijk hard geschopt. Toen liet die los. Jace had een verwonding onder zijn oog.
3 maanden daarna werd Jace weer zomaar gegrepen. We liepen in het bos en in de verte liep een man met een loslopende (hond). Wij riepen: Kan onze hond los blijven? De man riep:ja hoor, die van mij doet niets. De hond ziet Jace en stormt erop af en grijpt hem bij zijn kop. De eigenaar heeft dus ook flink geschopt. Jace had toen een gescheurd wang.
Jace is dus 2 x gegrepen en helaas heeft dat zo'n impact op hem gehad, dat hij nu boos is op andere honden. We zijn er nu nog altijd mee bezig om hem weer vertrouwen in honden te laten hebben. Met de een gaat dat wel en met de ander niet.
Het is zo jammer, want ik denk dat het nooit meer weggaat.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

omafia schreef:Ik zou de hond die vast houd een flink trap geven zodat hij van schrik los laat, je moet toch wat he ik ben niet voor schoppen maar in dit geval wel hoor
dat zou ik dus niet doen... een hond kan daar ook harder door gaan knijpen... mijn honden zal een vreemde niet moeten slaan of trappen want dat zal alleen resulteren in nog harder te knijpen.... :wink: Het tegengestelde wat je dus wil bereiken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chione
Zeer actief

Muis.. schreef:
Chione schreef:Toch is de andere hond 'wurgen' idd de beste oplossing, als de andere hond er echt 'in' zit. Met trappen, slaan, trekken, schreeuwen bereik je 9 v.d 10 keer juist wat je niet wilt. De hond raakt nog meer opgewonden en de kans op scheurwonden etc word stukken groter.
De trap bereikte in dit geval dat de hond letterlijk de adem werd benomen en daardoor los liet
Dan word er dus precies ergens geschopt waar het 'zin' heeft en is tevens de kans dat de hond die de schop krijgt hierdoor verwond word. ( gebroken rib(ben) bv ). Daarnaast moet men dan dus gelijktijdig schoppen en de hond beetpakken voor hij weer begint met bijten, een hond die echt bezig is hangt er dan nl .zo weer in.

Bij wurging laat de hond in kwestie los, zonder dat hij evt zelf nog eens gewond raakt en aangezien je hem aan die band vasthoudt krijgt hij geen kans weer erin te gaan.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben dus ook erg bang voor wat Malinouis zegt. Als een grote hond gegrepen wordt staat hij soms nog wel op zijn pootjes. Xena werd de laatse keer op haar rug gegooid en zodra ze ging rennen ging die hond er weer achteraan. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat sommige kleine hondjes gewoon door elkaar geschud worden alsof ze een prooidier zijn. Dan heb je met schoppen waarschijnlijk maar weinig kans!
Afbeelding
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Maar ik denk dat vaak de eerste reactie is om te schoppen, ondanks dat misschien niet de beste manier is.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Odi schreef:Maar ik denk dat vaak de eerste reactie is om te schoppen, ondanks dat misschien niet de beste manier is.
Ja, en als dus zo'n schop niet werkt is het erg makkelijk om toch nog een ander 'middel' achter de hand te hebben :wink:
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom veel mensen tegenwoordig (als jogger/fietser of als hondeneigenaar) een zakmes bij hebben.
Afbeelding
Chione
Zeer actief

XenaScence schreef:
Odi schreef:Maar ik denk dat vaak de eerste reactie is om te schoppen, ondanks dat misschien niet de beste manier is.
Ja, en als dus zo'n schop niet werkt is het erg makkelijk om toch nog een ander 'middel' achter de hand te hebben :wink:
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom veel mensen tegenwoordig (als jogger/fietser of als hondeneigenaar) een zakmes bij hebben.
Een zakmes? Sorry dat gaat wel heeeel erg ver. :eek:
Muis..
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
Muis.. schreef:
Dan word er dus precies ergens geschopt waar het 'zin' heeft en is tevens de kans dat de hond die de schop krijgt hierdoor verwond word. ( gebroken rib(ben) bv ). Daarnaast moet men dan dus gelijktijdig schoppen en de hond beetpakken voor hij weer begint met bijten, een hond die echt bezig is hangt er dan nl .zo weer in.

Bij wurging laat de hond in kwestie los, zonder dat hij evt zelf nog eens gewond raakt en aangezien je hem aan die band vasthoudt krijgt hij geen kans weer erin te gaan.
Moet de hond in kwestie wel een band om hebben...
Chione
Zeer actief

Lola, zie avatar, werd eens door 2 honden gegrepen. Mijn 1e reactie was idd schoppen, wat ik dan ook deed. Dit werkte dus duidelijk niet en het 'wurgen' wat ik daarna deed werkte wel. Dit alles was overigens secondenwerk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
XenaScence schreef:
nou precies... als je daar al bijvoorbaat mee op stap gaat :roll:
Afbeelding
Chione
Zeer actief

Muis.. schreef:
Chione schreef:
Muis.. schreef:

Moet de hond in kwestie wel een band om hebben...
Dat is dan wel zo handig. Anders is de lijn van je eigen hond een optie.

Maar ik kan mij goed voorstellen dat men in de hectiek ( en niet voorbereid/ onwetend ) anders handeld als je zoiets overkomt.
Chione
Zeer actief

malinois schreef:
Chione schreef:
XenaScence schreef:
Ik vind het absurd eigenlijk. :roll:

En daarnaast is het wellicht nog strafbaar ook.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Chione schreef:
malinois schreef:
Chione schreef:
XenaScence schreef: Ja, en als dus zo'n schop niet werkt is het erg makkelijk om toch nog een ander 'middel' achter de hand te hebben :wink:
Ik vind het absurd eigenlijk. :roll:

En daarnaast is het wellicht nog strafbaar ook.
Ik weet het... Maar het gebeurt wel. En even voor de duidelijkheid, wij hebben geen zakmes bij!
Afbeelding
granny
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door granny »

Ik heb een soort gelijk geval gehd met mijn 1e hond, weliswaar niet echt levensbedreigend, maar zeker wel zo erg dat zijn halve wang en oor eraf gestrokken zou worden. De hond had mijn bolle half in de wang en een groot gedeelte van zijn oor vast. Liet van geen kanten los, zelfs de lip op de tanden duwen werkte niet (dat kon gewoon, omdat die hond zo gefixed was op het vast houden en proberen te scheuren) . In elk geval liep mijn hond enorm te gillen. Ze hebben de hond er behoorlijk hardhandig (werkschoenen) af moeten trappen voordat deze losliet.
Afbeelding
Peace sells, but who is buying?
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

mocht ik in een soortgelijke situatie belanden met mijn honden dan krijgen ze toch echt een flinke Meindl Perfect ( bedankt Jaap, die houden we erin :ok: )
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”