Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duitse herder versus Hollandse herder

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Melm
Actief

Duitse herder versus Hollandse herder

Ongelezen bericht door Melm »

Hoi allemaal,

Graag zou ik willen weten wat qua karakter de belangrijkste verschillen zijn tussen een Duitse herder en een Hollandse herder (korthaar).

Ik heb al informatie gelezen over beide hondenrassen, maar eigenaars van deze honden kunnen natuurlijk ook heel wat vertellen over het karakter van deze rassen.

Is het bijvoorbeeld zo dat het grote verschil tussen een Duitse herder en een Hollander de mate van zelfstandigheid en gericht zijn op de baas is? De Duitse herder zou meer aannemen van de baas, makkelijker in de omgang zijn en de baas minder op de proef stellen vergeleken bij een Hollander en de Hollander zou het ook meer in zich hebben overal achter aan te willen jagen.

Verschillen die honden nou zoveel van elkaar? Zijn Hollanders nou echt minder 'makkelijk' dan Duitsers?
Ben benieuwd wat jullie hier over te zeggen hebben.
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Mijn ouders hadden vroeger een Duitse herder en ik heb een Hollandse gehad.
Ik vind dat ze qua gedrag niet veel van elkaar verschillen..
Als ik ooit zou overwegen om een herder te kopen , zou het weer een Hollandse worden. Ik vind ze veel mooier en volgens mij zijn ze ook veel gezonder dat de Duitse.
Maar ik denk dat een DH en een HH je meer over hun ras kunnen vertellen:))
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Alleen al qua gezondheid zou ik voor de HH gaan... maar je kunt beide rassen niet met elkaar vergelijken vind ik... het zijn 2 totaal verschillende honden zeker qua karakter...
Hou er wel rekening mee dat HH over het algemeen gefokt worden voor de africhting...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik heb eerst een tijdje met een Duitse Herder getraind (van bekenen die verder niets met de hond deden(doen). Later ben ik overgegaan op een Hollandse herder (eigen pup uit KNPV-lijn). Uiteraard is het leuker met mijn eigen pup te trainen, maar die duitser was ook geweldig- super baas-gericht, lekker makkelijk :)

malinois schreef:Alleen al qua gezondheid zou ik voor de HH gaan...
Mee eens, was 1 van de argumenten om een HH te willen. Ik durf ongefundeerd te beweren dat DH's uit werklijnen wel gezonder zijn.
maar je kunt beide rassen niet met elkaar vergelijken vind ik... het zijn 2 totaal verschillende honden zeker qua karakter...
Hou er wel rekening mee dat HH over het algemeen gefokt worden voor de africhting...
Niet mee eens- alleen de echte africhtingslijnen zijn dat. Van de drie varianten wordt alleen met de korthaar serieus pakwerk gedaan (met de langhaar en de ruwhaar eigenlijk niet) en binnen de kortharen toch vooral met de echte KNPV-ers (vaak xHH genoemd, zonder stamboom) en bepaalde lijnen binnen stambomers (deze kennels zijn goed bekend dus daar koop je niet 'zomaar' een pup).

Kees
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Bedoelt Mal ook Kees :wink: , Veel xHH worden voor stbHH aangezien/over 1 kam gescheerd en als je dan 1 uit pittige werklijnen treft....

Mijn advies: ga bij verschillende fokkers langs, praat over hun honden en fokproducten en bestel een pupje bij degene die jou het meest aanstaat.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Selena schreef:Bedoelt Mal ook Kees :wink: , Veel xHH worden voor stbHH aangezien/over 1 kam gescheerd en als je dan 1 uit pittige werklijnen treft....
precies, 9 van de 10 die je bijv. op marktplaats ziet komen uit KNPV lijnen... En wil je die als huishondje hebben waar niks mee gedaan wordt?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
CKS
Zeer actief

malinois schreef:
Selena schreef:Bedoelt Mal ook Kees :wink: , Veel xHH worden voor stbHH aangezien/over 1 kam gescheerd en als je dan 1 uit pittige werklijnen treft....
precies, 9 van de 10 die je bijv. op marktplaats ziet komen uit KNPV lijnen... En wil je die als huishondje hebben waar niks mee gedaan wordt?
Oeps OK, je hebt gelijk, even niet aan Marktplaatsgedacht :roll: Ik dacht vooral aan de gewone stamboompjes.

Kees
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mijn Hollander is geen doorsnee-Hollander :mrgreen:

Erg algemeen gesteld zijn de meeste stamboom-Hollanders (kortharen) een stuk rustiger dan die van mij :roll: en wat groter :19: Wel heeft ze de neiging om na te jagen, ik moet dus echt alert zijn in het bos en haar direct bij me roepen als ze "lucht" krijgt. Marouck is zeer gericht op mij. Een Hollander is wel eigenwijs, leert (ook algemeen gesteld) wat langzamer dan een mechelaar. Volgens een aantal KNPV-ers die ik ken zit de Hollander qua africhting in tussen de Mechelaar en de Duitser. De mechelaar is het snelst af te richten, de Duitser het minst snel, is ook later volwassen qua karakter.

Ik vind de Hollander eigenlijk niet te vergelijken met de Duitser. De meeste Duitsers die ik ken (werklijn) zijn stugger en zowat iedere Duitser die ik ken kan gillen en piepen als een mager speenvarken. :N: Gelukkig doet Marouck dat niet (hoewel ze wel weer kan keffen als de beste) :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Melm
Actief

Alvast bedankt voor jullie reacties. :smile1:

Met zowel de DH als de HH heb ik persoonlijk nooit ervaring gehad, ik heb wel eens een Mechel gehad. Een wereldbeest, maar heel moeilijk en NOOOOIT moe, terwijl ik er toch wel elke dag flink met haar op uit ging. Zij was ook heel erg neurotisch en snel aangebrand, ze kwam uit werklijnen.

Ik wil bij de DH of HH er in ieder geval niet eentje uit werklijnen, omdat ik daar de hond tekort mee doe (ik ga er niet mee de sport in e.d.) en omdat het mij naast m'n andere bezigheden te veel tijd en te veel energie kost.
Het lijkt mij ook dat het bij de DH uit showlijnen op gezondheidsgebied helaas wel vaak 'rammelt' en de HH een stuk gezonder is.
Vandaar dat ik ook interesse in de (korthaar) HH heb en ik vind de kortharen ook gewoon mooi om te zien.

In ieder geval wil ik geen hond van marktplaats (lijkt me n.l. niet verstandig) en ga ik naar een aantal goede fokkers voor informatie etc.
Melm
Actief

Inge schreef:Een Hollander is wel eigenwijs,
Dat heb ik al vaker gehoord en dat ze b.v. eigenwijzer en dominanter zijn dan een DH of Mechel...:roll:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Melm schreef:
Dat heb ik al vaker gehoord en dat ze b.v. eigenwijzer en dominanter zijn dan een DH of Mechel...:roll:
Dominant vind ik ze niet echt (tenminste...de "gewone" stamboom-Hollanders).
Een fokker die mooie én qua karakter prettige Hollanders fokt is bv. http://www.xs4all.nl/~jrborg/sgravenschans/index.html (ook erg leuke mensen), een andere fokker is bv. http://home.hetnet.nl/~jwoldberg/
Op het Hollandse Herder forum zijn verschillende fokkers actief en kun je antwoord krijgen op al je vragen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Melm schreef: Een wereldbeest, maar heel moeilijk en NOOOOIT moe, terwijl ik er toch wel elke dag flink met haar op uit ging. Zij was ook heel erg neurotisch en snel aangebrand, ze kwam uit werklijnen.
En dit klinkt dus als mijn Hollandertje :mrgreen: , behalve het moeilijke dan, want dat is ze niet echt.
Groetjes Inge
Afbeelding

Selena
Zeer actief

Inge schreef:
Melm schreef:
xHH (werklijnen) gaat het meestal wel op :wink:
Melm, HH forum is leuk om info op te doen en fokkers te leren kennen.

Ook zal je Inge, Kees (Casey) en mijzelf daar o.a. aantreffen. Behalve stamboom-hollander mensen zijn er ook xHH mensen (w.o. ikzelf) op het forum. Op het DH forum kun je ook veel info vinden.

Melm
Actief

Inge schreef: Een fokker die mooie én qua karakter prettige Hollanders fokt is bv. http://www.xs4all.nl/~jrborg/sgravenschans/index.html (ook erg leuke mensen), een andere fokker is bv. http://home.hetnet.nl/~jwoldberg/
Op het Hollandse Herder forum zijn verschillende fokkers actief en kun je antwoord krijgen op al je vragen. :wink:
Thankz voor de info. :)
Melm
Actief

Inge schreef:
Melm schreef: Een wereldbeest, maar heel moeilijk en NOOOOIT moe, terwijl ik er toch wel elke dag flink met haar op uit ging. Zij was ook heel erg neurotisch en snel aangebrand, ze kwam uit werklijnen.
En dit klinkt dus als mijn Hollandertje :mrgreen: , behalve het moeilijke dan, want dat is ze niet echt.
Je slaapt wel als een roos, van al dat kilometervreten! :wink:
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Inge schreef:
Melm schreef:
Vandaar ook het stukje tussen haakjes :mrgreen:
Ik zie op de club inderdaad ook dat de xHH daar een stuk dominanter zijn en veel onverdraagzamer naar andere honden (en hun baas :N: )
Groetjes Inge
Afbeelding

Melm
Actief

Selena schreef:
Inge schreef:
Melm schreef:
Melm, HH forum is leuk om info op te doen en fokkers te leren kennen.

Ook zal je Inge, Kees (Casey) en mijzelf daar o.a. aantreffen. Behalve stamboom-hollander mensen zijn er ook xHH mensen (w.o. ikzelf) op het forum. Op het DH forum kun je ook veel info vinden.
Grappig: stamboom-hollander mensen en xHH mensen, dat is nieuw voor mij! :lol1:
Melm
Actief

Ik heb nu in ieder geval geleerd dat er stamboomHH's en xHH's zijn en dat daar als ik het goed heb toch wel een verschil in temperament bij te vinden is.
Wizziknognie! :wink:
Selena
Zeer actief

hahahhahhaha, er is nu éénmaal een zeer groot verschil tussen de type honden (en ook bij behorende baasjes :mrgreen: ), ondanks het feit dat ze beiden bekend staan als "hollander".

Daarom gebruik ik altijd consequent de aanduiding xHH voor onze honden :wink:

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Melm schreef:
Hahaha....tja, het is een mix van mensen, maar allemaal zijn we gevallen voor de streepjes van onze honden. :mrgreen:
Op zich vallen die xHH-mensen wel mee hoor :tong:
Groetjes Inge
Afbeelding

Selena
Zeer actief

Inge schreef:
Melm schreef:
Hahaha....tja, het is een mix van mensen, maar allemaal zijn we gevallen voor de streepjes van onze honden. :mrgreen:
:devil: Volgende keer doe je een demo burgerbijten met Wieb of Spikey :mrgreen:

ps...jij ben eigenlijk ook een xhh mens :pffff:

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Whahaha.....ehm, zijn die net zo betrouwbaar als een stamboom-Hollander??? :pffff: :N:
Selena schreef: ps...jij ben eigenlijk ook een xhh mens :pffff:
Stttttttttttttt :smile: :smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Melm
Actief

Inge schreef:
Melm schreef:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :F:
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Selena schreef:
Inge schreef:
Melm schreef:
Hallo ze staat bij ons onder contract hoor!!!!! :pffff: :wink:
Jan
Afbeelding
CKS
Zeer actief

Zoiets bedoel je?

Afbeelding

:mrgreen:

Kees
Selena
Zeer actief

Friendin moet nog even oefenen op actiefoto´s van Kokootje :wink: :mrgreen:

Zoiets bedoel ik ja...offeuh zoiets:

Afbeelding

:mrgreen:

CKS
Zeer actief

Selena schreef:Friendin moet nog even oefenen op actiefoto´s van Kokootje :wink: :mrgreen:
Tja. Ik ben het ermee eens dat deze foto niet echt scherp is. Toch ligt dat niet aan de fotografe. Kijk maar goed, mijn benen en het gras op de achtergrond zijn namelijk wél scherp. Kortom het probleem is dat ik een te trage camera heb om snelle Koko goed op de foto te krijgen.
Nu had Francisca wel een betere camera. Had, ja. Want die is intussen door Koko vakkundig gesloopt. :evil: Hoe dan?
We waren even afgeleid, toen heeft ze kans gezien de tas van Francisca (met rits) open te maken (zonder schade aan de tas) daar het tasje van haar fototoestel uit te halen en ook open te maken (ook bijna zonder schade aan het tasje, aan de rits zie je weer niets) en daar de camera uit te halen. Daar heeft ze vervolgens de lens van verorberd.
De schade aan de rest van de camera lijkt erg mee te vallen dus wellicht is het probleem met een nieuwe opzetlens opgelost.
Daar zou ik dus zondag na de training naar op zoek gaan. Eerst nog even in bed gedoken, om verdere ongelukken te vermijden K+C opgesloten in de puppie-proof hondenkamer. Na een tijdje werd ik wakker omdat één van de twee heel maf aan het blaffen was. Ik vertrouwde het niet dus ik ging kijken. Bleek dat Koko nu ook de kast open kan krijgen. Daar had ze een fles appelcider gevonden. Kapotgegooid op de grond en daar stonden ze samen lekker van te lebberen. Oftwel, in plaats van op camera-jacht kon ik op twee aangeschoten honden passen. Tja. Twee dagen later hangt er nog steeds een indringende alcohol-lucht in mijn hele appartement.

Kees
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Leuk hè Kees, zo'n Hollander :smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Melm
Actief

:lol: :lol:
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik lees nieuwsgierig mee. :mrgreen:
Ik vroeg me dit laatst ook af, maar had hier nog geen topic over geopend. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”