Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dominante honden
Moderator: moderatorteam
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dominante honden
Ik heb het idee dat de meningen over wat dominantie is, verdeeld zijn.
Ik ben hierdoor benieuwd wat jullie denken over dominantie.
Is er een verband tussen dominantie en agressie?
Is er een verschil tussen dominantie en zelfverzekerdheid?
Is een hond die dominant reageert naar andere honden per definitie ook dominant richting mensen?
Ik heb uiteraard mijn eigen ideeen over dominantie. Ik ben heel benieuwd hoe anderen over deze zaken denken.
Is een hond die dominant reageert naar andere honden per definitie ook dominant richting mensen?
Ik heb uiteraard mijn eigen ideeen over dominantie. Ik ben heel benieuwd hoe anderen over deze zaken denken.
- Maxiem
- Zeer actief
Ik reageer even vanuit wat ik hier zie bij Max. Ik zeg iig "Nee" op alle vragen vanuit die ervaring.
Max is redelijk dominant naar andere honden, in de zin van zich groot maken, staart hoog en kop op de schouder leggen. Max is echter niet aggressief naar andere honden. Mocht de hond het dominante gedrag van Max niet accepteren dan wil ze nog wel eens wat kracht bij zetten met wat verbaal geweld, ze raakt een hond echter nooit aan. (Even: meestal laat ik het ook niet zo ver komen en roep ik Max daarvoor allang bij me).
Verder zou ik Max ook niet echt zelfverzekerd noemen, juist niet. Van daaruit heb ik ook het idee dat "dominant zijn" veiliger voor haar is. Patsen is heel wat makkelijker dan je onderwerpen.
En tot slot is Max erg onderdanig naar mensen. Tot plassen bij de begroeting aan toe. Dus nee, dominant gedrag naar honden betekend niet automatisch dominant gedrag naar mensen.
Verder denk ik dat je beter kunt spreken van dominant gedrag, dan van echt dominant zijn. Dat verschilt denk ik heel erg per situatie.
Max is redelijk dominant naar andere honden, in de zin van zich groot maken, staart hoog en kop op de schouder leggen. Max is echter niet aggressief naar andere honden. Mocht de hond het dominante gedrag van Max niet accepteren dan wil ze nog wel eens wat kracht bij zetten met wat verbaal geweld, ze raakt een hond echter nooit aan. (Even: meestal laat ik het ook niet zo ver komen en roep ik Max daarvoor allang bij me).
Verder zou ik Max ook niet echt zelfverzekerd noemen, juist niet. Van daaruit heb ik ook het idee dat "dominant zijn" veiliger voor haar is. Patsen is heel wat makkelijker dan je onderwerpen.
En tot slot is Max erg onderdanig naar mensen. Tot plassen bij de begroeting aan toe. Dus nee, dominant gedrag naar honden betekend niet automatisch dominant gedrag naar mensen.
Verder denk ik dat je beter kunt spreken van dominant gedrag, dan van echt dominant zijn. Dat verschilt denk ik heel erg per situatie.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Re: Dominante honden
Ik vind het een heel interessant vraagstuk.EstherK schreef:Ik heb het idee dat de meningen over wat dominantie is, verdeeld zijn.
Zoals ik altijd zeg: Saar is de keizerin. Geen gedonder aan haar lijf, maar dat maakt ze blijkbaar lichamelijk voldoende duidelijk (1x was er een grote snauw, zo van "nu opdonderen jij!"). Met loopsheden hebben we nooit problemen, geen reu die bij haar in de buurt komt. Kan ook dat ze totaal niet aantrekkelijk is natuurlijk, maar ik heb het idee dat ze boven het gepeupel staat en dat ook uitstraalt.
Ze is absoluut dominant. Piest met één poot hoog. Krijgt ons altijd zover dat we het rondje lopen wat zij graag blieft op dat moment. Als mensen ook maar met ietsje van een glimlach op de honden neerkijken, is zij de eerste die vooraan staat om een aai te krijgen.
Ze heerst en overheerst. Zonder een spoortje agressie. Superzelfverzekerd.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zelf zie ik verschil in aggressief dominant.. een hond die continue zijn dominantie wil uitten, en dominant op andere honden afstapt.. en uitdaagt..
Dan zie ik hier in het park.. de angst dominantie.. aanval is de beste methode honden... die kun je beter bij je houden want ze komen eens een sterkere tegen..
Als ik het boekje van Turid Ragas lees over hondengedrag.. dan leer ik zo veel.. maar helaas zijn er teveel honden die de hondentaal niet meer herkennen.. weet niet waar dat aan ligt..
Je ziet honden die hun dominantie tonen door hun houding.. als anderen dat accepteren is er geen gevecht nodig.. gebeurd dat echter niet dan komt er een schermutseling.. maar wij willen nu eenmaal niet dat onze honden vechten, dus probeer je dat te voorkomen.. heb je een onderdanige hond zul je weinig problemen ondervinden..
Ook denk ik dat zelfverzekerdheid van een hond meedeelt in het tonen van zijn dominantie.. die zelfverzekerdheid krijgen ze door te weten waar ze staan in de roedel en in hond baas contact.. zelfverzekerdheid vind ik dan goed.. maar als baas moet je ten alle tijden dan zeer duidelijk blijven in wat je van de hond accepteerd en welk gedrag niet... je bent zo over de streep van dat de hond dan zelf aan gaat duiden wat hij wil en niet wil..
Maar daar moet de baas ingrijpen..
Wat ik ook mooi vind om te zien is dat grootte niet uitmaakt.. een kleinere hond kan dominanter zijn dan een grotere..
Als ze de taal spreken en ze begrijpen elkaar dan kun je zo mooi zien hoe het allemaal gaat...dan zie je de kennismaking.. rustig op elkaar aflopen in een boog.. effe naar het achterwerk effe naar de bek.. gaat het nekkie erover dan eh..
effe heel goed uitkijken en effe van beide bazen de honden bij zich roepen...als de ene de bek likt en schuin wegkijkt dan is het ok.. dan toont 1 zich onderdaniger naar de ander.. Ik zag dat gebeuren met mijn duitse herder op het strand.. die werd benaderd door een kleinere boerenfox.. maar gewoon relaxed en aftastend.. en nee het was niet de boerenfox die de bek likte maar mijn hond..
Dat bedoel ik dus met dominantie.. er is geen peil aan te trekken.. een senner en een labrador liet ie wel effe weten waar ze stonden... maar die kwamen heel brutaal op m afdenderen..en staart hoog in de lucht..
Maar goed..
Dominantie..en belangrijker nog hondentaal.... al denk je oh de hond ligt plat op de buik.. gaat liggen als mijn hond nadert.. helaas was dat een aanval techniek
of spel maar die werd door mijn hond opgevat als aanval.. eerst kennismaken.. dan misschien effe dollen zo werkt het bij mijn hond.. en hij dolt met weinig..
Hij is dominant in wat hij wil en niet wil.. maar sociaal naar honden die zich sociaal naar hem gedragen...
Maar zo zijn wij mensen ook
Dan zie ik hier in het park.. de angst dominantie.. aanval is de beste methode honden... die kun je beter bij je houden want ze komen eens een sterkere tegen..
Als ik het boekje van Turid Ragas lees over hondengedrag.. dan leer ik zo veel.. maar helaas zijn er teveel honden die de hondentaal niet meer herkennen.. weet niet waar dat aan ligt..
Je ziet honden die hun dominantie tonen door hun houding.. als anderen dat accepteren is er geen gevecht nodig.. gebeurd dat echter niet dan komt er een schermutseling.. maar wij willen nu eenmaal niet dat onze honden vechten, dus probeer je dat te voorkomen.. heb je een onderdanige hond zul je weinig problemen ondervinden..
Ook denk ik dat zelfverzekerdheid van een hond meedeelt in het tonen van zijn dominantie.. die zelfverzekerdheid krijgen ze door te weten waar ze staan in de roedel en in hond baas contact.. zelfverzekerdheid vind ik dan goed.. maar als baas moet je ten alle tijden dan zeer duidelijk blijven in wat je van de hond accepteerd en welk gedrag niet... je bent zo over de streep van dat de hond dan zelf aan gaat duiden wat hij wil en niet wil..
Maar daar moet de baas ingrijpen..
Wat ik ook mooi vind om te zien is dat grootte niet uitmaakt.. een kleinere hond kan dominanter zijn dan een grotere..
Als ze de taal spreken en ze begrijpen elkaar dan kun je zo mooi zien hoe het allemaal gaat...dan zie je de kennismaking.. rustig op elkaar aflopen in een boog.. effe naar het achterwerk effe naar de bek.. gaat het nekkie erover dan eh..

Dat bedoel ik dus met dominantie.. er is geen peil aan te trekken.. een senner en een labrador liet ie wel effe weten waar ze stonden... maar die kwamen heel brutaal op m afdenderen..en staart hoog in de lucht..
Maar goed..
Dominantie..en belangrijker nog hondentaal.... al denk je oh de hond ligt plat op de buik.. gaat liggen als mijn hond nadert.. helaas was dat een aanval techniek

Hij is dominant in wat hij wil en niet wil.. maar sociaal naar honden die zich sociaal naar hem gedragen...
Maar zo zijn wij mensen ook

- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
een dominante hond kan een prima huisgenoot zijn, zolang je maar doet wat hij zegt. eerlijk gezegd ken ik weinig echt dominante honden. Ja 1 tekkel
Maar die heeft leiding nodig, dus soms moet je wel eens terugbijten. verder is dat ook een hele lieve hond.
Dominant word zo snel met onaangenaam gecombineert. Ik heb 100x liever een zekere hond dan een onzekere

Dominant word zo snel met onaangenaam gecombineert. Ik heb 100x liever een zekere hond dan een onzekere
als een hond dominant is, tegenover andere honden en mensen, zal agressie snel volgen. ( grommen, willen beginnen met vechten)
het ene houdt ook verband met het andere, dus nee, geen verschil
hoeft niet perse, het is meestal een rangorde-probleem (uitdaging) tussen honden.
dominante honden kom je tegen als:
rechte rug , hoge staart, kop in de wind, en een houding hebbende van "Ik wijk voor niemand",
als het contact er dan is , willen ze soms òp de rug gaan staan van die andere hond.
Zelfs dominante JR 's willen dat doen , maar dan ziet het er wel liever uit. !!
als een hond dominant is, tegenover andere honden en mensen, zal agressie snel volgen. ( grommen, willen beginnen met vechten)
hoeft niet perse, het is meestal een rangorde-probleem (uitdaging) tussen honden.
rechte rug , hoge staart, kop in de wind, en een houding hebbende van "Ik wijk voor niemand",
als het contact er dan is , willen ze soms òp de rug gaan staan van die andere hond.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
En dit lijkt mij nu juist helemaal geen dominantje,maar typisch een compenserende hond die de leidersrol maar op zich genomen heeft omdat niemand anders dat deedjidde schreef:een dominante hond kan een prima huisgenoot zijn, zolang je maar doet wat hij zegt.

Zoiets als een monteur in een garage die tot chef is gebombardeerd zonder de benodigde papieren daarvoor te hebben.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Juist niet,want dat is beneden zijn waardigheid.Pak-de-bal schreef:Is er een verband tussen dominantie en agressie?

nee hij is ECHT dominant, ik ben zelf ook een keer gebeten omdat ik hem stoordemarian* schreef:En dit lijkt mij nu juist helemaal geen dominantje,maar typisch een compenserende hond die de leidersrol maar op zich genomen heeft omdat niemand anders dat deedjidde schreef:een dominante hond kan een prima huisgenoot zijn, zolang je maar doet wat hij zegt.![]()
.

Precies, een dominante hond straalt met zijn houding al uit dat ze beter uit zijn buurt kunnen blijven :N:marian* schreef:Juist niet,want dat is beneden zijn waardigheid.Pak-de-bal schreef:Is er een verband tussen dominantie en agressie?
Heeeeeeeeeeeeee, Marjolein! Was je daar weerPak-de-bal schreef:Is er een verband tussen dominantie en agressie?

Mijn Miepje mag bovenop de rug van Saar staan hoor, geen probleem. En ja, het ziet er "lief" uit. Maar dat maakt madam niet minder zelfverzekerd hoor.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Precies,want anders krijg je het verhaaltje van de monteur die chef wordt zonder papieren.jidde schreef:Gewoon duidelijk zijn bij zulke honden
Heeft niets met de dominantie van de hond te maken maar alles met de begrenzingen die hij krijgt.En ja,ik heb een Dwergteckel gekend met exact hetzelfde gedrag.
Als je er naar wees had ie je.

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dominantie is in mijn optiek een gedragsuiting, geen karaktereigenschap
Een hond is dus niet dominant, maar kan wel dominant gedrag vertonen naar andere honden of mensen.
Met dominant gedrag bedoel ik dan met name het zich groot maken, staart omhoog, eventueel haren omhoog, het overhangen, poot opleggen etc.
Wat in de volksmond een dominante hond wordt genoemd is in mijn ogen meestal een hond die heel zeker van zijn zaak is. Die straalt iets uit waardoor andere honden eerder onderdanig op hem zullen reageren. Agressie komt bij die honden niet vaak voor, juist niet
Een zelfverzekerde hond heeft geen agressie nodig om zijn superioriteit duidelijk te maken.
"Agressieve" honden zijn juist eerder de wat onzekere types.
Nika is zo'n onzekere hond en zij heeft dus geleerd dat die eerste klap een daalder waard is. "Dominant" is zij absoluut niet, zij kan dus ook niet door haar uitstraling bewerkstelligen dat andere honden haar met rust moeten laten.

Een hond is dus niet dominant, maar kan wel dominant gedrag vertonen naar andere honden of mensen.
Met dominant gedrag bedoel ik dan met name het zich groot maken, staart omhoog, eventueel haren omhoog, het overhangen, poot opleggen etc.
Wat in de volksmond een dominante hond wordt genoemd is in mijn ogen meestal een hond die heel zeker van zijn zaak is. Die straalt iets uit waardoor andere honden eerder onderdanig op hem zullen reageren. Agressie komt bij die honden niet vaak voor, juist niet

"Agressieve" honden zijn juist eerder de wat onzekere types.

Nika is zo'n onzekere hond en zij heeft dus geleerd dat die eerste klap een daalder waard is. "Dominant" is zij absoluut niet, zij kan dus ook niet door haar uitstraling bewerkstelligen dat andere honden haar met rust moeten laten.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Grappig, dit is ook een teckelmarian* schreef:Precies,want anders krijg je het verhaaltje van de monteur die chef wordt zonder papieren.jidde schreef:Gewoon duidelijk zijn bij zulke honden
Heeft niets met de dominantie van de hond te maken maar alles met de begrenzingen die hij krijgt.En ja,ik heb een Dwergteckel gekend met exact hetzelfde gedrag.
Als je er naar wees had ie je.
Marion, als pupzijnde dacht hij al dat hij de koning was en die rol heeft hij gekregen. Hoewel hij bij mij een prima knechtje is, dus opzich KAN hij het wel

Saar vormt geen bedreiging, deze hond heeft 4x gebeten waarvan 2x tot bloedens toe. Dan moet je het wel even serieus gaan nemenMarion. schreef:Waarom moet dat? Saar mag hier gewoon keizerin spelen hoor. Ze hoeft geen knechtje te zijnjidde schreef:Marion, als pupzijnde dacht hij al dat hij de koning was en die rol heeft hij gekregen. Hoewel hij bij mij een prima knechtje is, dus opzich KAN hij het wel

- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Leuke topic Esther geeft stof tot nadenken nieuwe ideeen en inzichtenEstherK schreef:Ik heb het idee dat de meningen over wat dominantie is, verdeeld zijn.
Nee denk het tegendeel, de meeste agressie komt voort uit onzekerheid of angst, en een dominante hond is niet onzeker nog angstig.
Ja en nee als ik naar Sjors kijk, hij is zelfverzekerd tegenover andere honden maar niet persé dominant.
Hij zal b.v. niet boven ze hangen of poten opleggen, en tolereert dat ook niet van andere honden, dan laat i even duidelijk blijken dat i dat niet wil.
Hij neemt wel vaak een hoge houding aan zet z`n oren hoog en maakt zich breed {staart heeft hij niet} bij sommige vreemde honden, maar bij bekenden gaat i ook zo op z`n rug liggen.
Eigenlijk is hij dus beide, het ligt een beetje aan de situatie,
Nee niet per definitie, vind dat je een hond die dominantie vertoont tegenover mensen heel duidelijk moet maken dat hij/zij nummer 2 is op de rangorde lijst.

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe jij er zelf over denkt !!!
zij heeft niemand gebeten of wel? Zij staat niet mannig tegen over verschillende honden of wel?Marion. schreef:Maar waarom vormt Saar geen bedreiging?jidde schreef:Saar vormt geen bedreiging, deze hond heeft 4x gebeten waarvan 2x tot bloedens toe. Dan moet je het wel even serieus gaan nemen
Even voorbeeld: hier in huis mag Nanni veel meer als Tuana. Waarom? Tuana is het type die er misbruikt van maakt en je hele hand neemt. Nanni zal dat nooit doen. De ene hond is de andere niet, en de ene kan je prima alles laten doet, maar de ander profiteert ervan
Nee, dat staat ze niet. Ze heeft niemand gebeten. Dat is niet nodig. Zij staat er gewoon, en dat blijkt voldoende.jidde schreef:zij heeft niemand gebeten of wel? Zij staat niet mannig tegen over verschillende honden of wel?
Dat is denk ik wat Marian ook bedoelt... het is niet nodig je "mannetje" te staan, als je keizerin genoeg bent

Ik weet dat nog zo net niet. Vaak is het idd wel zo maar als ik naar Hera keek...Inge schreef:"Agressieve" honden zijn juist eerder de wat onzekere types.![]()
Hera is erg snel agressief naar andere honden maar onzeker kan ik haar echt niet noemen. De andere hond moet precies dat doen wat mevrouw wenst of niet wenst en gebeurd dat niet snel genoeg dan klapt ze er dus op. Zou de andere hond als eerste door bijv. een grauw laten weten niet geduld te zijn van Hera dan wordt het evengoed knokken dan druipt Hera niet af o.i.d.
Wat ik bijv. wel bij Ghaya zie. Die laat idd soms wat agressie zien omdat ze gewoon te onzeker is en geleerd heeft dat als ze maar een grote muil geeft de ander wel beter uitkijkt. Maar krijgt zij tegen gas dan rent ze gillend en krijsend weg.
Chello is weer een reu die zo zelfverzekerd is dat hij idd weinig agressie nodig heeft. Zijn houding en aanwezigheid geeft meer dan genoeg signalen af. Er zijn maar weinig honden die hem gaan sarren of uitproberen. En als ze iets proberen dan is een blik of een kleine grom genoeg.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Ik denk dat Wendy het over een hond heeft die in huis agressie gebruikt tegen zijn baasjes als er niet gebeurd wat de hond wil. Of als de hond belemmerd wordt.Marion. schreef:Nee, dat staat ze niet. Ze heeft niemand gebeten. Dat is niet nodig. Zij staat er gewoon, en dat blijkt voldoende.jidde schreef:zij heeft niemand gebeten of wel? Zij staat niet mannig tegen over verschillende honden of wel?
Dat is denk ik wat Marian ook bedoelt... het is niet nodig je "mannetje" te staan, als je keizerin genoeg bent
Ben het dan met WEndy eens dat je dat niet kunt laten gaan, dan moet je wel ingrijpen omdat er anders voor je bepaald wordt dat je niet meer op de bank mag zitten e.d.
- Yv*nn
- Zeer actief
- Contacteer:
Zou het niet zo kunnen zijn dat dominantie en onderdanigheid evenredige aangeboren eigenschappen zijn, die bij elke hond aanwezig zijn.Inge schreef:Dominantie is in mijn optiek een gedragsuiting, geen karaktereigenschap![]()
Maar dat die zich tijdens het uitgroeien van pup tot puber of afzwakken dan wel versterken.
Vaak zie je na de pubertijd pas echt of een hond werkelijk dominant is, met bijbehorende gedragsuitingen.
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Mijn ideeen:
Nee, dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Een dominante hond hoeft zich niet aggressief op te stellen naar soortgenoten.
Ja, ook onderdanige honden kunnen zelfverzekerd zijn.
Nee, een hond die dominant is naar soortgenoten kan tegelijkertijd onderdanig zijn naar mensen.
Ik denk dat dominantie afhankelijk is van de situatie. Het is, wat anderen ook al schreven, gedrag en niet iets wat een hond is
Nee, dit hoeft niet per definitie zo te zijn. Een dominante hond hoeft zich niet aggressief op te stellen naar soortgenoten.
Ja, ook onderdanige honden kunnen zelfverzekerd zijn.
Nee, een hond die dominant is naar soortgenoten kan tegelijkertijd onderdanig zijn naar mensen.
Ik denk dat dominantie afhankelijk is van de situatie. Het is, wat anderen ook al schreven, gedrag en niet iets wat een hond is
- EstherK
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is ook een interessante. Soms hoor je mensen die in een nest puppy's al kunnen zien welke de dominanste is terwijl anderen zeggen dat een pup nog niet weet wat dominantie is.Yv*nn schreef:Zou het niet zo kunnen zijn dat dominantie en onderdanigheid evenredige aangeboren eigenschappen zijn, die bij elke hond aanwezig zijn.Inge schreef:Dominantie is in mijn optiek een gedragsuiting, geen karaktereigenschap![]()
Maar dat die zich tijdens het uitgroeien van pup tot puber of afzwakken dan wel versterken.
Vaak zie je na de pubertijd pas echt of een hond werkelijk dominant is, met bijbehorende gedragsuitingen.
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?