Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag jullie mening..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
Aantal honden: 1

Graag jullie mening..

Ongelezen bericht door britty »

Als je met je honden in een losloopgebied loopt en je ziet in de verte iemand met een hond aankomen, en je lijnt jouw honden aan, omdat ze niet zo gezellig zijn met andere honden, ben je dan evengoed verkeerd bezig? Die andere hond komt vrolijk op ons afgestormd, want "hij wil spelen"aldus het vrouwtje..Ik heb al een paar keer geroepen dat ze haar hond bij zich moet houden, maar ze vindt dat ze in haar recht staat en dat ik hier dus niks te zoeken heb met mijn honden..
Wie heeft er nu gelijk? ik lijn mijn honden altijd aan, op het moment dat ik iemand aan zie komen met hond, en doe dat zowiezo ook altijd zelf als ik zie dat die andere zijn hond aanlijnt..

Heb ik inderdaad niks te zoeken in een losloopgebied, if geldt hier de ongeschreven regel:
als jij ziet dat iemand zijn hond aanlijnt, doe jij dat ook, daarna kun je weer rustig ver wandelen..

Graag jullie mening.
Als ik dus hartstikke fout ben wil ik dat ook graag weten..
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

aan de ene kant mag waar dan ook geen enkele hond last veroorzaken voor een ander dus ook niet in een losloopgebied.

aan de andere kant weet ik dat mijn honden slecht met anderen kunnen dus blijf ik daar gewoon helemaal weg omdat ik weet at 90% van de honden niet luistert..

dus misschien sta je in je recht maar het is een afweging wat je zelf het belangrijkste vindt...

de ongeschreven regel is ook dat als jij aanlijnt de ander zijn honden bij zich houdt maar dat doet ook niemand
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Re: Graag jullie mening..

Ongelezen bericht door alm@ »

britty schreef:als jij ziet dat iemand zijn hond aanlijnt, doe jij dat ook, daarna kun je weer rustig ver wandelen..
Ik zie dit ook als ongeschreven regel ongeacht of je in een losloopgebied loopt of niet. Iemand lijnt zijn hond niet zonder reden aan.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik lijn Nozem ook altijd aan als ik in een losloopgebied loop en honden aan zie komen. Mij maakt het niet uit of die andere mensen het ook doen of niet, dat moeten ze in mijn geval zelf weten. Bij Nozem is het namelijk alleen maar leuk om van ver af keihard op de honden af te rennen en niet iedere hond is daartegen bestand. Met name kleinere en onderdanige honden vinden dat gewoon eng soms. Zodra de honden bij Nozem zijn kan ik haar gewoon weer los laten en is er niks aan de hand.

Dus in mijn geval lijkt het me niet nodig om uit het losloopgebied weg te blijven.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik persoonlijk vind haar gewoon onbeschoft, losloop gebied op niet :19:
als jij je hond aanlijt, kan zij op zijn minst de hond, bij zich houden of ook aanlijnen :pffff:
verder leven we in een vrij land je mag lopen waar je wilt, of het handig is , dat is een ander verhaal :eek: :mrgreen:

dus ik vind niet dat je fout bezig bent, ik vind haar dan gewoon een beetje wereldvreemd(alleen op de wereld :19: )
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Als jij preventief je honden al aanlijnt, dan ook nog eens roept dat mevrouw haar hond even bij zich moet houden, dan doe je mijns inziens alles wat je kunt doen en ik heb er dan ook geen moeite mee dat je in een losloopgebied loopt hoor. Het is geven en nemen.
Niet iedere hond is hetzelfde en niet iedere hond wilt spelen. Stel nou dat het met jouw honden niet fout zou gaan als ze een andere hond tegenkomen, maar gewoon geen zin hebben om te spelen....., dat kan toch ook. Waarom zouden alleen honden die willen spelen in een losloopgebied mogen lopen? Wat een onzin!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Als de andere mensen hun hond niet aanlijnen gaan we er vanuit dat de hond niets doet. Maar helaas is dat niet altijd het geval :boos:
Xena doet niets tegen andere honden dus die lijnen we alleen maar aan als de ander dat ook doet, of we een strak aangelijnde hond tegenkomen :wink:
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

britty schreef:Als je met je honden in een losloopgebied loopt en je ziet in de verte iemand met een hond aankomen, en je lijnt jouw honden aan, omdat ze niet zo gezellig zijn met andere honden, ben je dan evengoed verkeerd bezig? Die andere hond komt vrolijk op ons afgestormd, want "hij wil spelen"aldus het vrouwtje..Ik heb al een paar keer geroepen dat ze haar hond bij zich moet houden, maar ze vindt dat ze in haar recht staat en dat ik hier dus niks te zoeken heb met mijn honden..
Wie heeft er nu gelijk? ik lijn mijn honden altijd aan, op het moment dat ik iemand aan zie komen met hond, en doe dat zowiezo ook altijd zelf als ik zie dat die andere zijn hond aanlijnt..

Heb ik inderdaad niks te zoeken in een losloopgebied, if geldt hier de ongeschreven regel:
als jij ziet dat iemand zijn hond aanlijnt, doe jij dat ook, daarna kun je weer rustig ver wandelen..

Graag jullie mening.
Als ik dus hartstikke fout ben wil ik dat ook graag weten..

Daar gaan we weer, ik vind dat er gewoon rekening met elkaar gehouden moet worden. Als ik zie dat jij je hond aanlijnt, dan doe ik dat ook. Waar dan ook losloopgebied of niet. Jouw hond wil ook even lekker rennen. En ik vind het juist verstandig van jou, dat als er een andere hond aankomt dat je jouw hond aanlijnt. Dat zou voor mij een teken moeten zijn, en dan gaat mijn hond ook aan de lijn vast. Waar ik even verderop mijn hond weer kan loslaten. Dus waar doet die mevrouw in gods naam moeilijk over zeg. Sorry hoor, maar de wereld is van niemand en een ieder heeft er een beetje recht op. Het lijkt wel of we ons alles gaan toeeigenen.
En dat bedoel ik met "een beetje rekening houden met elkaar".
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Yunyah
Zeer actief
Mijn ras(sen): Middenslag Poedel

Ongelezen bericht door Yunyah »

Ik vind dat je met een hond die niet zo goed met andere honden kan gewoon welkom bent in een losloopgebied. Maar ik vind dat je er dan ook rekening mee moet houden dat er honden op jouw hond af kunnen komen rennen. Omgekeerd vind ik ook dat de baas van de andere hond de beleefdheid moet kunnen opbrengen om zijn/haar hond even vast te pakken als je dat vraagt. Twee loslopende honden die normaal altijd goed met andere honden overweg kunnen, kunnen ook zomaar eens ruzie krijgen toch? Dat heeft dan niets te maken met losloop- of aanlijngebied. Als ik mijn honden los heb en ik zie iemand verderop zijn honden aanlijnen, dan doe ik dat ook, omdat ik dan al het vermoeden krijg dat het niet de bedoeling is dat ze (in ieder geval niet zonder controle) naar elkaar toe gaan.
Ik vind dat als iemand, in wat voor gebied dan ook, je netjes vraagt om je hond vast te pakken, dat je dan ook zo sociaal moet zijn om dat te doen. Als je dat niet kunt opbrengen kun je maar beter in de binnenlanden van Australië gaan wandelen, zodat je geen andere wandelaars tegenkomt.

Wat mij betreft heb je in jouw geval gelijk. Natuurlijk heeft die vrouw ook gelijk dat het een losloopgebied is, maar dat wil niet zeggen dat haar hond zomaar op alle honden af kan rennen zonder gevolgen (zie bovenstaand verhaal). Als jij haar normaal gevraagd hebt om haar hond vast te maken dan heb jij jouw deel gedaan, dan is het van haar asociaal en/of onnadenkend als ze het niet doet. Aan de andere kant: als je een hond hebt die vaak agressief reageert op andere (loslopende) honden, dan kun je misschien beter niet of weinig naar losloopgebieden gaan. De kans dat er daar een loslopende hond op je af komt is namelijk erg groot. Maar ik weet niet hoe het met het gedrag van jouw hond zit, dus daar kan ik ook niets over zeggen. Dit bedoelde ik meer in het algemeen.
Afbeelding
Rust zacht mijn lieve bolletje!
Suusje 30.12.1994 - † 26.10.2009
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Aan de ene kant heeft die mevrouw wèl gelijk:
een losloopgebied, is nou eenmaal een gebied , waar je honden zòu moeten kunnen vertrouwen en iedreen is leuk met elkaar.
Anders is het geen "losloop-" gebied meer, snap je?

Althans , dat wàs de bedoeling van zo'n gebiedje. :19:

Maar aan de andere kant vind ik wel, dat zij de signalen had moeten opvangen, daar zijn er al zoveel discussies hier van geweest.

Persoonlijk heb ik er óok zo'n hekel aan, en denk dan ( eerlijk waar, hoor): :

jeetje, daar komt weer zo iemand met honden, die niet te vertrouwen zijn , :roll: en ik heb net mijn hond hier heerlijk lekker loslopen.
Wat doen ze dan ook hier.? :evil:

Maar dat zeg ik niet, en lijn dan maar weer mijn hond aan, ter goede signaal.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Pak-de-bal schreef:Aan de ene kant heeft die mevrouw wèl gelijk:
een losloopgebied, is nou eenmaal een gebied , waar je honden zòu moeten kunnen vertrouwen en iedreen is leuk met elkaar.

Maar aan de andere kant vind ik wel, dat zij de signalen had moeten opvangen, daar zijn er al zoveel discussies hier van geweest.

jeetje, daar komt weer zo iemand met honden, die niet te vertrouwen zijn , :roll: en ik heb net mijn hond hier heerlijk lekker loslopen.

*zucht* mijn herders zijn prima te vertrouwen met andere honden, niks mis mee. Ze hebben alleen de neiging samen enthousiast op kleinere honden af te stuiven om kennis te maken (in jouw kader van: iedereen is leuk met elkaar). Dat voorkom ik door ze even bij me te houden om andere honden niet te laten schrikken. Van mensen zoals jij krijg ik dan meteen een stempel op mijn kop dat ik dús met niet te vertrouwen honden loop.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

:sst: :wall: :oeps:
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik loop niet zo heel vaak in van die aangewezen losloopgebieden ('k hou niet van drukte), maar als het echt niet anders kan en ik moet een vreemde hond - op een smal pad - passeren, zet ik Bill onder appèl en lijn Silka aan.
Als degene die ik passeer zijn of haar hond niet vast maakt is dat geen probleem (behalve als het een 'notoire vechtersbaas' zou zijn, maar ik ga er vanuit dat zo'n hond niet los loopt) omdat Silka alleen 'getriggerd' wordt door bange, wegrennende honden.
Voor mij hoeft iemand anders zijn/haar hond dus niet aan te lijnen maar de meesten doen dat echter wel. Het lijkt dus inderdaad een ongeschreven regel te zijn.
Het allerliefst passeer ik gewoon niet, dus als het even kan sla ik een ander pad in, loop door het gras of iets dergelijks. Dan hoef ik niet onder appèl te zetten/aan te lijnen en de ander ook niet.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

alma2 schreef:

*zucht* mijn herders zijn prima te vertrouwen met andere honden, niks mis mee. Ze hebben alleen de neiging samen enthousiast op kleinere honden af te stuiven om kennis te maken (in jouw kader van: iedereen is leuk met elkaar). Dat voorkom ik door ze even bij me te houden om andere honden niet te laten schrikken. Van mensen zoals jij krijg ik dan meteen een stempel op mijn kop dat ik dús met niet te vertrouwen honden loop.
maar jij houdt ze wel bij je. 90% van de hondeneigenaren kan zijn hond nog niet bij zich houden als ze aangelijnt zijn en daar gaat het hier over.

pdb.. de regel is dat jij of je hond niemand tot last mag zijn.. losloopgebieden zijn ervoor om je hond los te laten lopen, niet voor interactie (ongewenst of niet) met andere honden
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

alma2 schreef:
britty schreef:als jij ziet dat iemand zijn hond aanlijnt, doe jij dat ook, daarna kun je weer rustig ver wandelen..
Ik zie dit ook als ongeschreven regel ongeacht of je in een losloopgebied loopt of niet. Iemand lijnt zijn hond niet zonder reden aan.

:ok: Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Jou honden moeten ook loslopen dus moeten ze die kans ook krijgen en dat kan nu eenmaal alleen in losloop gebieden. Eigenrisico van die mensen die zich dus niet aan deze ongeschreven regel houden al helemaal als jij dan ook nog een vraagt of de hond aub vast kan.
Rami
Zeer actief

alma2 schreef:

*zucht hardgrondig mee* ik wilde dus precies zoiets schrijven maar dacht: laat maar zitten, ik weet wie het schrijft; elke tegenreactie is toch tegen dovenmansoren.
Afbeelding
britty
Zeer actief
Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog

Ongelezen bericht door britty »

corason del perro schreef:
alma2 schreef:

:ok: Hier sluit ik mij helemaal bij aan. Jou honden moeten ook loslopen dus moeten ze die kans ook krijgen en dat kan nu eenmaal alleen in losloop gebieden. Eigenrisico van die mensen die zich dus niet aan deze ongeschreven regel houden al helemaal als jij dan ook nog een vraagt of de hond aub vast kan.
Ik vraag me dan welaf, wie is er schuldig als iemand weigert zijn hond aan te lijnen, die hond stormt op een van mijn honden af, en deze grijpt die losloper? Ben ik dan alsnog fout??l
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

LongFields schreef:Ik lijn Nozem ook altijd aan als ik in een losloopgebied loop en honden aan zie komen. Mij maakt het niet uit of die andere mensen het ook doen of niet, dat moeten ze in mijn geval zelf weten. Bij Nozem is het namelijk alleen maar leuk om van ver af keihard op de honden af te rennen en niet iedere hond is daartegen bestand. Met name kleinere en onderdanige honden vinden dat gewoon eng soms. Zodra de honden bij Nozem zijn kan ik haar gewoon weer los laten en is er niks aan de hand.

Dus in mijn geval lijkt het me niet nodig om uit het losloopgebied weg te blijven.
Goh, ik ben het zomaar helemaal met je eens zus! In ons geval wil Noeska weleens overenthousiast naar een vreemde hond toe rennen, waarbij eigenlijk vooral sommige baasjes er bljkbaar van schrikken :wink: Max is het omgekeerde: die houdt er helemaal niet van als een hond zo op hem komt aanstormen. Dus ff vast, voorbij de hond in kwestie weer los. Onze honden geven er ook niks om om regelmatig even vast geklipt te worden.

Verder is een losloopgebied voor mij vooral een gebied waar je hond legaal onaangelijnd kan lopen en geen gebied waarin je hond verplicht wordt met anderen te spelen :wink:
Rami
Zeer actief

massam schreef:
maar jij houdt ze wel bij je. 90% van de hondeneigenaren kan zijn hond nog niet bij zich houden als ze aangelijnt zijn en daar gaat het hier over.

pdb.. de regel is dat jij of je hond niemand tot last mag zijn.. losloopgebieden zijn ervoor om je hond los te laten lopen, niet voor interactie (ongewenst of niet) met andere honden
Daarom vind ik ook dat de regels van zo'n losloopgebied wel wat duidelijker mogen, voor mensen dus die blind/doof zijn voor ongeschreven regels. Zoiets als: hond los mits onder appèl.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

britty schreef:
alma2 schreef:

Ik vraag me dan welaf, wie is er schuldig als iemand weigert zijn hond aan te lijnen, die hond stormt op een van mijn honden af, en deze grijpt die losloper? Ben ik dan alsnog fout??l
Ik vind van niet :neenee: , je hebt iedere maatregel genomen die op dat moment te nemen was om het er voorkomen
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

alma2 schreef:*zucht* mijn herders zijn prima te vertrouwen met andere honden, niks mis mee. Ze hebben alleen de neiging samen enthousiast op kleinere honden af te stuiven om kennis te maken (in jouw kader van: iedereen is leuk met elkaar). Dat voorkom ik door ze even bij me te houden om andere honden niet te laten schrikken. Van mensen zoals jij krijg ik dan meteen een stempel op mijn kop dat ik dús met niet te vertrouwen honden loop.
Bij mij idem dito, alhoewel Sjefke dus niet meedoet met Nozem haar "herder-begroeting" omdat ik die net wat beter onder appel heb, ook al loopt ze los.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

loving bulls schreef:
britty schreef:
alma2 schreef: Ik zie dit ook als ongeschreven regel ongeacht of je in een losloopgebied loopt of niet. Iemand lijnt zijn hond niet zonder reden aan.

Ik vind van niet :neenee: , je hebt iedere maatregel genomen die op dat moment te nemen was om het er voorkomen
Ik vind ook van niet maar wettelijkgezien geen idee, al vraag ik me af of daar uberhaupt wetten over zijn lijkt me niet zo
M@scha
Zeer actief

Rami schreef:
massam schreef:

Daarom vind ik ook dat de regels van zo'n losloopgebied wel wat duidelijker mogen, voor mensen dus die blind/doof zijn voor ongeschreven regels. Zoiets als: hond los mits onder appèl.
maar dan lopen er nog maar 3 honden per dorp los :19:

het is niet oplosbaar zolang mensen de grootste egoisten zijn en vinden dat ze rechten maar geen plichten hebben.. en geloof me onder honden mensen bevinden zich enórme ego's! :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Het ligt er vind ik ook een beetje aan wat 'niet zo gezellig' in houdt. Houdt dat in er echt vol bovenop duiken en fiks grijpen dan vind ik het niet handig om in een losloopgebied te gaan lopen. Tuurlijk moet iedereen zijn hond onder appel hebben en bij zich houden, maar de realiteit is nou eenmaal anders. Daarnaast zijn andermans honden ook geen machientjes en vooral de jongere honden kunnen nog weleens niet luisteren en toch op die andere hond aflopen.
Zou jouw hond dan ,aangelijnd, die hond echt fiks toetakelen dan vind ik lopen in een losloopgebied niet handig.

In dit geval met zo'n baas die roept "hij wil alleen maar spelen hoor" gaan je nekharen natuurlijk enorm overeind staan en zit zij gewoon fout. Maar niet alle loslopende honden komen met dat soort bazen. Er zijn ook bazen die hun jonge puber van 8 maanden maar al te graag terug zouden willen roepen om jou medewerking te verlenen, maar dat lukt dan even niet. Is het dan meteen "hoppakee, kip ik heb je" van de aangelijnde hond uit dan vind ik dat ook niet fair.

Is het van de aangelijnde hond uit wat snauwen of een hoge houding aannemen en uitdagen dan vind ik het een ander verhaal.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

massam schreef: maar dan lopen er nog maar 3 honden per dorp los :19:

het is niet oplosbaar zolang mensen de grootste egoisten zijn en vinden dat ze rechten maar geen plichten hebben.. en geloof me onder honden mensen bevinden zich enórme ego's! :mrgreen:
Haha, ja, misschien zijn het er dan maar drie! Maar... je kunt dan wel mensen er op aanspreken als hun hond op jouw hond afvliegt.
Van mij hoeft een andere hond namelijk echt niet per se vast. Er zijn zat honden die vreemde honden negeren, uit zich zelf omlopen of dus onder appèl te zetten zijn (zoals mijn Bill). Heb je een hond die op alles afstuift dan moet je - vind ik - ook in een losloopgebied je maatregelen nemen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:

Haha, ja, misschien zijn het er dan maar drie! Maar... je kunt dan wel mensen er op aanspreken als hun hond op jouw hond afvliegt.
Van mij hoeft een andere hond namelijk echt niet per se vast. Er zijn zat honden die vreemde honden negeren, uit zich zelf omlopen of dus onder appèl te zetten zijn (zoals mijn Bill). Heb je een hond die op alles afstuift dan moet je - vind ik - ook in een losloopgebied je maatregelen nemen.
Ben ik het ook helemaal mee eens; alleen zo werkt het dus niet in de praktijk :wink: Als je dan een hond hebt die, aangelijnd, echt binnen een paar seconden voor de kill op zo'n andere hond duikt, dan vind ik lopen in een (druk) losloopgebied wel echt de kat op het spek binden.
Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat je als baas dan alleen maar zou denken "tja, mijn fout is het niet", als andermans hond vol gaten onder die van jou ligt. Tenminste, het lijkt me sterk dat iemand het zo zou zien :wink: Dus ook voor de baas van de echt serieus grijpende hond lijkt het me een nogal rot emotioneel gebeuren om in een losloopgebied te gaan lopen.

Om even appels met peren te vergelijken; ik loop niet meer in een bepaald bos met Saar omdat daar uren op een dag mensen rondlopen met een roedeltje Herders die haar dus opjagen. Kan ik wel hoog en bij laag daar blijven lopen omdat die mensen snotverdorie hun honden bij zich moeten houden. Maar tja, dan lukt ze dus niet, dus zorg ik er dan maar voor dat de kat niet op het spek gebonden wordt.

Er zijn nog andere plekken waar we kunnen lopen, dus dat doen we dan maar.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Ben ik het ook helemaal mee eens; alleen zo werkt het dus niet in de praktijk :wink: Als je dan een hond hebt die, aangelijnd, echt binnen een paar seconden voor de kill op zo'n andere hond duikt, dan vind ik lopen in een (druk) losloopgebied wel echt de kat op het spek binden.
Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat je als baas dan alleen maar zou denken "tja, mijn fout is het niet", als andermans hond vol gaten onder die van jou ligt. Tenminste, het lijkt me sterk dat iemand het zo zou zien :wink: Dus ook voor de baas van de echt serieus grijpende hond lijkt het me een nogal rot emotioneel gebeuren om in een losloopgebied te gaan lopen.

Om even appels met peren te vergelijken; ik loop niet meer in een bepaald bos met Saar omdat daar uren op een dag mensen rondlopen met een roedeltje Herders die haar dus opjagen. Kan ik wel hoog en bij laag daar blijven lopen omdat die mensen snotverdorie hun honden bij zich moeten houden. Maar tja, dan lukt ze dus niet, dus zorg ik er dan maar voor dat de kat niet op het spek gebonden wordt.

Het is inderdaad zo dat de praktijk heel anders is dan de mooie theorietjes gebaseerd op regels (zowel geschreven als ongeschreven) en fastoensnormen. Vandaar dat dit onderwerp ook blijft terugkomen hier op het HF.
En vandaar dat ik ook zo graag daar loop waar niet zo veel hondeneigenaren komen. (En ik schrijf expres hondeneigenaren en niet honden :wink: ).
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:

Dat is dus de reden dat ik alle dagen om 6.30 uur mijn bed uit rol ,om Met Baco te gaan zwemmen :eek:
ik wil de kat niet op het spek binden, hij gaat met 99% van de honden goed, maar die ene % :neenee:

gelul is gewoon ik heb een soort van Tank op pootjes, zelfs als hij aan delijn wordt aangevallen heeft hij het in de ogen van een ander nog gedaan.

ik ga dus vroeg om domme stomme en asosiale baasjes te ontlopen, en om ff lekker lol te hebben met mijn kanjer, ook al zitten mijn ogen dan nog dicht

en hoewel de vooroever niet eens een losloop gebied is lopen ze er wel allemaal los, en ze staan eigenlijk geen van allen onder appel :19:

maar als ik dus niet in de gelegenheid was om zo vroeg te gaan zou dat betekenen dat mijn hond nooit meer kon zwemmen :devil:
kan de bedoeling niet zijn volgens mij
Moos
Zeer actief

loving bulls schreef:
Dat is dus de reden dat ik alle dagen om 6.30 uur mijn bed uit rol ,om Met Baco te gaan zwemmen :eek:
ik wil de kat niet op het spek binden, hij gaat met 99% van de honden goed, maar die ene % :neenee:

gelul is gewoon ik heb een soort van Tank op pootjes, zelfs als hij aan delijn wordt aangevallen heeft hij het in de ogen van een ander nog gedaan.

ik ga dus vroeg om domme stomme en asosiale baasjes te ontlopen, en om ff lekker lol te hebben met mijn kanjer, ook al zitten mijn ogen dan nog dicht

en hoewel de vooroever niet eens een losloop gebied is lopen ze er wel allemaal los, en ze staan eigenlijk geen van allen onder appel :19:

maar als ik dus niet in de gelegenheid was om zo vroeg te gaan zou dat betekenen dat mijn hond nooit meer kon zwemmen :devil:
kan de bedoeling niet zijn volgens mij
Het is natuurlijk ook achterlijk allemaal dat mensen niet gewoon wat makkelijker rekening met elkaar kunnen houden. En dat het schijnbaar zoooo moeilijk is om je te realiseren dat anderen misschien 'leuk samen spelen' even iets anders zien dan jijzelf.

Ik kan dus niet meer lopen in het enige bos echt dicht in de buurt waar je een groot deel van het jaar langer dan 15 min kan lopen zonder tig keer dezelfde route te doen. En dan heb ik dus zelf honden die niks of niemand grijpen of wat dan ook, maar die dan op die plek dus zelf belaagd worden.

Het blijft heel krom allemaal :19: Maar de praktijk is dus wel even anders dan alleen maar "in je recht staan".
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

britty schreef: Heb ik inderdaad niks te zoeken in een losloopgebied, if geldt hier de ongeschreven regel:
Ik zou willen dat die ongeschreven regel door iedereen werd aangenomen, dan kan ik me ook weer in losloopgebieden begeven. Maar dat kan dus niet want 80% van de wandelaars met honden in een losloopgebied kennen deze ongeschreven regel helemaal niet waardoor er áltijd honden op je af zullen komen.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of diegene met een hond die moeilijk met andere honden omgaat naar een losloopgebied gaat maar ik doe het niet meer. Ik vind namelijk niet dat je van iemand in een losloopgebied kan eisen dat diegene zijn/haar hond aanlijnt/bij zich roept als jij dat vraagt. Om problemen te voorkomen ga ik dus alleen nog maar naar aanlijngebieden waar ik wél kan eisen dat iemand zijn/haar hond aanlijnt, als die toch los loopt.

Als iedereen een beetje rekening met elkaar zou houden en als iedereen zijn/haar hond dus even bij zich zou roepen bij naderende andere honden, dan zou ik helemaal relaxed naar een losloopgebied gaan maar de realiteit is dat er een heel scala aan honden op ons af komt waar dus ook weleens de verkeerde tussen kan zitten. Dan kies ik toch voor veiligheid en dus geen losloopgebied.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”