Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over pakwerk

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Mechelse teckel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Vraagje over pakwerk

Ongelezen bericht door Mechelse teckel »

Hoi,

Ik vroeg me af of je ook voor je hobby pakwerk kunt gaan doen zonder dat je je hond moet slaan met een stok of kun je dat op die manier niet aanleren?
Ik wil het alleen voor de lol doen zonder dat mijn hond vals wordt of ik hem pijn doe...
Alvast bedankt!!

Groetjes, Steffanie
HONDEN....ik kan me geen leven zonder ze voorstellen!!

www.steffanie85.blogspot.com
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Vraagje over pakwerk

Ongelezen bericht door Inge »

Mechelse teckel schreef:Hoi,

Ik vroeg me af of je ook voor je hobby pakwerk kunt gaan doen zonder dat je je hond moet slaan met een stok of kun je dat op die manier niet aanleren?
Ik wil het alleen voor de lol doen zonder dat mijn hond vals wordt of ik hem pijn doe...
Alvast bedankt!!

Groetjes, Steffanie
Slaan met een stok wordt vaak nogal overdreven. :wink: In de IPO worden er tijdens het bijtwerk 2 stokslagen gegeven met een softstok, een zachte buigzame stok. Een hond voelt dat eigenlijk nauwelijks.
Een hond wordt er dus ook niet vals van als hij bijtwerk doet.
Tijdens de aanleerfase wordt er zowiezo niet geslagen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Mechelse teckel
Vaste gebruiker
Contacteer:

oké, bedankt voor de info!! :ok:

Ciske

Ongelezen bericht door Ciske »

Pakwerk oftewel manwerk is een onderdeel van de zgn. gebruikshondenprogramma's als IPO of KNPV. Dreiging is nu eenmaal een onderdeel van het programma. De hond is meestal dermate hoog in drift dat er weinig van de stokslagen gevoeld wordt. Een hond wordt door het doen van manwerk niet vals. Als dat wel zo is, is er iets mis gegaan.

Uiteraard moet de jonge hond wel goed opgebouwd worden. Als je er meer ver wil weten kun je altijd eens langs gaan bij een goede club. Kunnen ze ook kijken of je hond geschikt is voor een iPO-programma.
Mechelse teckel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb wel eens een beetje gezien hoe ze te werk gaan bij een gevorderde hond en mijn herder (1 jaar) bijt ook graag in armen (dat laat ik natuurlijk niet toe,maar ze zou wel graag willen...)
Daarom leek het me wel een goed idee om te doen wat de ambitie van de hond is.

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Je hond wordt niet vals van pakwerk hoor, dat is zo'n fabeltje.
Over die stokslagen is hierboven al verteld, ze voelen dat nauwelijks tot niet.
Mechelse teckel
Vaste gebruiker
Contacteer:

:ok: klinkt wel positief over de stokslagen.
K ga een keer kijken bij een school naar een complete les.

Groetjes, Steffanie

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

estelle schreef:Je hond wordt niet vals van pakwerk hoor, dat is zo'n fabeltje.
Over die stokslagen is hierboven al verteld, ze voelen dat nauwelijks tot niet.
niks aan toe te voegen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Mechelse teckel schreef:Ik wil het alleen voor de lol doen zonder dat mijn hond vals wordt of ik hem pijn doe...
Alvast bedankt!!

Groetjes, Steffanie
Dat idee had ik dus vroeger ook, in Limburg is een bos waar op sommige dagen van die trainingen worden gegeven en als we langsliepen dan hoorde ik die honden altijd als maniakken blaffen en janken, echt verschrikkelijk om te horen.
Maar ben op aanraden van mensen op dit forum ben ik gewoon eens gaan kijken en er is werkelijk "geen bal" aan...het geluid dat die honden maken was puur vanwege de adrenaline en omdat ze er op dat moment zo inzitten. Er werden echt geen honden mishandeld met zware stokken e.d. :wink:.
Mechelse teckel
Vaste gebruiker
Contacteer:

Dat idee had ik dus vroeger ook, in Limburg is een bos waar op sommige dagen van die trainingen worden gegeven en als we langsliepen dan hoorde ik die honden altijd als maniakken blaffen en janken, echt verschrikkelijk om te horen.
Maar ben op aanraden van mensen op dit forum ben ik gewoon eens gaan kijken en er is werkelijk "geen bal" aan...het geluid dat die honden maken was puur vanwege de adrenaline en omdat ze er op dat moment zo inzitten. Er werden echt geen honden mishandeld met zware stokken e.d. :wink:.[/quote]

ja dat dacht ik ook,maar laatst zag ik ook een hond die werd vast gehouden om daarna iemand te gaan grijpen en die jankte ook vreselijk van de adrenaline.
Die honden hebben er echt vreselijk veel zin in!! :ok:

hondentoegestaan
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door hondentoegestaan »

Het manwerk is eigenlijk een pure appél oefening.
De boef moet ingerekend worden. Als de pakwerker gaat lopen mag de hond er achteraan. Staat de pakwerker stil dan volgt het commando "los".
Zolang de pakwerker stil staat dan zit de hond in de bewakingsfase.
Daarna volgt een overval op de hond en moet de hond niet schrikken van de stokslagen. Dit is een simulatie voor het echie. Als de hond de stokslagen niet kan verdragen dan is de hond niet goed genoeg voor de bewaking.
Vervolgens wordt de pakwerker "opgebracht" en loopt de hond naast de pakwerker in de bewaking.
Het is allemaal training en nogmaals: alles onder appél. Het is ook zo dat de pakwerker niet lukraak ergens slaat. Ook dat is bepaald.

Het is puur spel maar als je niet weet hoe het werkt begin er niet zomaar aan. Opbouw van de hond is belangrijk.
Seven6
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie x border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Seven6 »

bij ons de training van de bhn
worden ook stokken lees twijgen gebruikt het lijkt inder daad erger dan het is :ok:
Jennie
Actief

Ongelezen bericht door Jennie »

Mechelse teckel schreef:Ik heb wel eens een beetje gezien hoe ze te werk gaan bij een gevorderde hond en mijn herder (1 jaar) bijt ook graag in armen (dat laat ik natuurlijk niet toe,maar ze zou wel graag willen...)
Graag in armen bijten zegt niets...
Ga eens kijken en vraag uitleg, het gaat niet om die arm.
Doet de pakwerker zijn mouw af, is die arm totaal niet interessant meer voor de hond !
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Jennie schreef:
Mechelse teckel schreef:Ik heb wel eens een beetje gezien hoe ze te werk gaan bij een gevorderde hond en mijn herder (1 jaar) bijt ook graag in armen (dat laat ik natuurlijk niet toe,maar ze zou wel graag willen...)
Inderdaad dat zegt niets. Heb hier ook een herdertje wat graag in armen bijt en een grote drift heeft maar door eenkennigheid zal het met pakwerk waarschijnlijk niets worden :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jennie schreef:
Ga eens kijken en vraag uitleg, het gaat niet om die arm.
Doet de pakwerker zijn mouw af, is die arm totaal niet interessant meer voor de hond !
yep... m'n man is zelf pakwerker.... dus zou mooi zijn dat onze honden hem alleen maar zouden blijven bijten thuis :N: Nee hoor, zodra mouw uit is, is het een gewoon persoon net als ieder ander voor de hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Juist!
Ik haak graag even in... met een andere vraag die hieraan raakt...
Kun je (dus?) met je hond dit soort lessen/cursussen volgen zonder dat je hond is of wordt ingezet als politiehond in het dagelijks leven?
Ik weet dat het mogelijk is om 'speurlessen' te volgen, ook voor honden die geen speurhond zijn of worden.. gewoon als hobbie dus, maar kan dat dus ook met 'dit soort dingen'? Zijn er dan eisen die aan de hond worden gesteld mbt ras? Ja, kijk, met een teckel vastn niet ;-) maar moet het een rashond met papieren zijn? Mag je dan een derelijke cursus doen met elke hond die in aanleg geschikt ervoor is?

Let wel: ik had geen plannen met Merlijn in die richting (zie foto ;-)
maar ik vind het wel interessante materie.

Groetjes,
Suzanne
alm@
moderator

Suzanne123 schreef:Juist!
Kun je (dus?) met je hond dit soort lessen/cursussen volgen zonder dat je hond is of wordt ingezet als politiehond in het dagelijks leven?
Ik weet dat het mogelijk is om 'speurlessen' te volgen, ook voor honden die geen speurhond zijn of worden.. gewoon als hobbie dus, maar kan dat dus ook met 'dit soort dingen'? Zijn er dan eisen die aan de hond worden gesteld mbt ras? Ja, kijk, met een teckel vastn niet ;-) maar moet het een rashond met papieren zijn? Mag je dan een derelijke cursus doen met elke hond die in aanleg geschikt ervoor is?

Groetjes,
Suzanne
Op de dh-kringgroep waar ik zit kan dat, de herder moet dan wel een stamboom hebben. Bij de club waar ik met mijn andere herder train (af en toe nog) kan het ook. Hoe het met andere rassen zit weet ik niet.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Groetjes,
Suzanne
Ik doe IPO en dat is puur sport. Dus puur voor hobby, je kunt daar wel heel hoog ik draaien als je een leuke hond hebt tot wk's aan toe....
Eisen bij de NBG (Nederlandse Bond voor Gebruikshonden) zijn dat je een hond hebt die een werkhondenras is.... dit zijn de volgende rassen en kruisingen hiervan:

-Kelpie
-Groenendaeler
-Tervuerense herder
-Mechelse herder
-Laekense herder
-Duiste herder
-Beauceron
-Briard (Ã poil long/Ã face rase)
-Australian Cattle Dog
-Bouvier (des Flandres/des Ardennes)
-Airdale Terrier
-Dobermann
-Riesenschnauzer(zwart/peper&zout)
-Boxer
-Rottweiler
-Anatolische herdershond
-Hovawart
-Hollandse herder

Alleen met een kruisingvan een van deze rassen kun je niet aan bepaalde wedstrijden meedoen zoals de bondstroffee en een WK FCI.(volgens mij)
Je kunt ook bij een rasvereniging gaan trainen zoals de NVBH (belgische herders, of DVIN dobermannvereniging etc.) Hier zullen vaak alleen stamboomhonden lid mogen worden.
Daarnaast mag je ook met andere rassen aan trainingen meedoen met toestemming van de rasvereniging.
Afbeelding
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

Ja, dit is zeker mogelijk. Er zijn geleiders die hun honden, na het behalen van de nodige certificaten, doorzetten naar de politie. Velen houden hun hond zelf om verder mee te gaan. Wel wordt er,in het algemeen, vanuit gegaan dat je niet alleen komt hobbyen maar ook serieus werkt om uiteindelijk naar de keuring te kunnen. Bij de KNPV spreek je hoofdzakelijk over verenigingen die deze programma's trainen. Aangezien de leden veel tijd investeren in je hond en jou als geleider wordt er wel het e.e.a. van je verwacht en zul je je daaraan wel moeten conformeren.
FrisianOutlawftVera
Actief
Mijn ras(sen): Duitse x Mechelse Herder ( Mei 2005 )
Hollandse x Mechelse Herder ( Dec 2013 )

Ongelezen bericht door FrisianOutlawftVera »

Ik heb KPV en Ipo kunnen vergelijken . en ben met vera maar naar de Ipo gegaan .

KPV gaat er toch wel redelijk hard aan toe . de club waar ik gegkeken heb . gebruikte voor de KPV idd een Stok maar ook een Stroom stoot :boos: aperaat :boos: om de hond in het gareel te krijgen als ie het fout deed of niet luisterde . krijg je waarschijnlijk wel een goede KPV hond van maar of ie dan nog goed voor in en om huis is waar bv kleine kinderen rond lopen .. denk het niet maar das mijn mening

en dus word het Ipo .
vind Vera ook geweldig om te doen . kan ze der helemaal op die mouw uitleven en dan moe weer mee naar huis :)
Frisian Outlaw ft Vera
Frisian Outlaw ft Fardau
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

FrisianOutlawftVera schreef:Ik heb KPV en Ipo kunnen vergelijken . en ben met vera maar naar de Ipo gegaan .

KPV gaat er toch wel redelijk hard aan toe . de club waar ik gegkeken heb . gebruikte voor de KPV idd een Stok maar ook een Stroom stoot :boos: aperaat :boos: om de hond in het gareel te krijgen als ie het fout deed of niet luisterde . krijg je waarschijnlijk wel een goede KPV hond van maar of ie dan nog goed voor in en om huis is waar bv kleine kinderen rond lopen .. denk het niet maar das mijn mening

en dus word het Ipo .
vind Vera ook geweldig om te doen . kan ze der helemaal op die mouw uitleven en dan moe weer mee naar huis :)
Wil iemand dit blondje uitleggen wat het verschil is? ;-)

Suzanne
FrisianOutlawftVera
Actief

[quote="Suzanne123
Wil iemand dit blondje uitleggen wat het verschil is? ;-)

Suzanne[/quote]

Lees eerst maar eens wat er staat .
voor je met blondjes en wat dan ook aan komt .
ik heb de 2 kune vergelijken bij 2 verschillende clubs . ben niet gecharmeerd van de manier met de schokband of wat het ook mag zijn.

dan gaat het bij de Club waar ik Ipo doe een stuk rustiger aan toe. niks geen schokband of houten stok. alleen maar die rubberen stok
Frisian Outlaw ft Vera
Frisian Outlaw ft Fardau
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

FrisianOutlawftVera schreef:
Suzanne123 schreef: Wil iemand dit blondje uitleggen wat het verschil is? ;-)

Suzanne
Lees eerst maar eens wat er staat .
ik heb de 2 kune vergelijken bij 2 verschillende clubs . ben niet gecharmeerd van de manier met de schokband of wat het ook mag zijn.

dan gaat het bij de Club waar ik Ipo doe een stuk rustiger aan toe. niks geen schokband of houten stok. alleen maar die rubberen stok
Ehm...Suzanne bedoelt zichzelf met blond :wink:

Heel zwartwit gezegd is KNPV praktijkgericht (het is de "vooropleiding" van de politiehonden) en IPO is sportgericht.
Het is niet waar dat er in de KNPV per definitie harder wordt omgegaan met honden dan in de IPO, dat ligt helemaal aan de club én aan de geleider van de hond. Er zijn genoeg IPO-geleiders die een stroomband (teletac) gebruiken, er zijn ook genoeg KNPV-geleiders die dat niet doen. :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Dyenga
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Dobermann
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dyenga »

Het KNPV programma is m.i. veelzijdiger. Uitgebreider op het gebied van revierwerk en stelwerk. Daarnaast waterwerk, voedselweigering, bewakingswerk e.d. Het huidige IPO-programma is mij geheel bekend maar in het verleden vond ik het voor mijn werkhonden niet veelzijdig genoeg.
Het is niet waar dat er in de KNPV per definitie harder wordt omgegaan met honden dan in de IPO, dat ligt helemaal aan de club én aan de geleider van de hond
Geheel mee eens!!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

FrisianOutlawftVera schreef:Lees eerst maar eens wat er staat .

bij ons gebruiken ze ook een teletact (stroomband) en indien nodig zal ik deze ook gebruiken hoor :19: en ik train dus IPO.
Maar wel onder deskundige begeleiding.....
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dyenga schreef:
Het KNPV programma is m.i. veelzijdiger. Uitgebreider op het gebied van revierwerk en stelwerk. Daarnaast waterwerk, voedselweigering, bewakingswerk e.d. Het huidige IPO-programma is mij geheel bekend maar in het verleden vond ik het voor mijn werkhonden niet veelzijdig genoeg.
Het IPO programma is meer op de puntjes gericht... KNPV is meer praktijkgericht, dus maakt het niet veel uit of de hond recht voor zit of iets scheef, dit kost bij IPO veel punten. :wink:
KNPV vind ik prachtig om te zien maar het zou niks voor mij zijn... ik voel me meer thuis in de IPO
Afbeelding
FrisianOutlawftVera
Actief

het is voor mij puur voor de hobbie , ik zal ooit wel eens probneren met Vera de verschillende Ipo examens te halen .. mischien over een jaar of 2 dat ik daar mee begin , maar een teletac of hoe 't mag heten gebruiken voor africhting . niet dus .

voor africhten van een hond in actieve dienst kan ik het me voorstellen dat die goed moeten leren luisteren . maar om dat bij een hobby te doen . helaas . ben ik niet van plan . het Risico is me te groot dat er dan iets fout gaat .

een van mijn vroege buren is honde geleider bij de Politie . die kan zijn honden niet in huis hebben maar heeft ze altijd in een kennel waar ze en binnen en buiten kunnen.

als dat idd een effect van KPV is ( politie/bewaking hond ) dan ga ik liever verder met Ipo als hobbie zonder al die harde poespas er om heen .

zoals gezegd das mijn mening en ook mijn ervaring met het verschil van de 2 clubs met hoe hun KPV en de Ander Ipo geven .
Frisian Outlaw ft Vera
Frisian Outlaw ft Fardau
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

FrisianOutlawftVera schreef:het is voor mij puur voor de hobbie , ik zal ooit wel eens probneren met Vera de verschillende Ipo examens te halen .. mischien over een jaar of 2 dat ik daar mee begin , maar een teletac of hoe 't mag heten gebruiken voor africhting . niet dus .

voor africhten van een hond in actieve dienst kan ik het me voorstellen dat die goed moeten leren luisteren . maar om dat bij een hobby te doen . helaas . ben ik niet van plan . het Risico is me te groot dat er dan iets fout gaat .

een van mijn vroege buren is honde geleider bij de Politie . die kan zijn honden niet in huis hebben maar heeft ze altijd in een kennel waar ze en binnen en buiten kunnen.

als dat idd een effect van KPV is ( politie/bewaking hond ) dan ga ik liever verder met Ipo als hobbie zonder al die harde poespas er om heen .

zoals gezegd das mijn mening en ook mijn ervaring met het verschil van de 2 clubs met hoe hun KPV en de Ander Ipo geven .
Voor mij is het ook hobby :19:
Mijn honden zitten op 1 na (die wil zelf niet binnen zitten) allemaal in huis en een aantal zijn er met Teletact getraint. Niks aan de hand hoor... de hond veranderd er niet door...
Afbeelding
alm@
moderator

FrisianOutlawftVera schreef:het is voor mij puur voor de hobbie , ik zal ooit wel eens probneren met Vera de verschillende Ipo examens te halen .. mischien over een jaar of 2 dat ik daar mee begin , maar een teletac of hoe 't mag heten gebruiken voor africhting . niet dus .

Nieuwsgierig vraagje: gebruik je bij het trainen een gewone halsband bij Vera?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ik train KNPV met mijn mechel en die ligt ook grotendeels gewoon binnen hoor. :wink: Ik ken er wel meer waarbij de hond gewoon binnen ligt en daarentegen ken ik er ook in de IPO waar de hond buiten ligt. :19:
Nogmaals, dat ligt dus echt aan de geleider (en aan de hond natuurlijk, er zijn honden die niet eens binnen willen).
De tt heb ik nog nooit gebruikt en ik hoop hem ook nooit nodig te hebben. Maar als het nodig is zou ik het doen, onder begeleiding van iemand die weet waar ie mee bezig is. :wink:

Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat hondengeleiders van de politie hun hond buiten hebben liggen. Echte diensthonden zijn over het algemeen toch anders als "sporthonden". Mijn hond is meer een sporthond dan een praktijkhond.
Groetjes Inge
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”