Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Na aanleiding van het topic over de bullen die niet meer meemogen in het vliegtuig vanwege de kans op overlijden. Ben ik mezelf gaan afvragen, welk ras lijkt eigenlijk nog het meest op de honden zoals ze oorspronkelijk bedoeld zijn. Of tenminste, welke hebben niet te lijden onder hun uiterlijk en staan het dichts bij de natuur. Eigenlijk weet ik dan geen enkel ras meer te bedenken :N: Jullie wel, en bestaan er überhaubt nog wel zulke rassen? (of is alles al door de mens verpest)
Tot nu toen zijn deze rassen genoemd (als je hier een opmerking/bezwaar tegen hebt, zet het in het topic dan kunnen anderen daar weer op reageren):
Indiase Pariahond
Australische Dingo
Singing Dog uit Nieuw-Guinea
Israelische Canaan
De behaarde variant van de naakthonden (naakte variant heeft incomplete gebitten)
American Indian Dog
Husky (tot ze strakst té populair worden )
De Tsjechoslowaakse Wolfhond
Laatst gewijzigd door Ianthe op 23 jul 2007 11:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je dan inderdaad bij de Naakthonden,Pharaohonden enz uitkomt maar dan ook nog bij degenen waar niet of heel,heel weinig mee gefokt is/wordt.
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Hebben die hondjes dan ook geen echte erfelijke afwijkingen, ander zouden dat inderdaad een van de weinige echte rassen zijn die nog 'intact' zijn gebleven.
XenaScence schreef:Hebben die hondjes dan ook geen echte erfelijke afwijkingen, ander zouden dat inderdaad een van de weinige echte rassen zijn die nog 'intact' zijn gebleven.
Zolang de mens zich er niet of heel weinig mee bemoeit zullen ze inderdaad weinig of geen erfelijke afwijkingen hebben.
Dieren kunnen volgens mij namelijk heel goed inschatten wie gezond is en wie niet,zodat alleen de gezondsten zich kunnen voortplanten.
Uit het oog maar nooit uit het hart Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ik denk die juist niet, aangezien de saarloos - als ik het goed heb - juist een creatie is van de mens en dus geen oerras. Misschien wel redelijk gezond, maar er zijn wel erfelijke afwijkingen volgens mij.
massam schreef:ik denk hondjes die niet heel bekend zijn zoals die nakerts van uhmmmm... de fokker van puchu
Puchuuuuuu
Die eet ratten en met rauwe eieren weet hij exact wat te doen. Erfelijke rasgebonden afwijkingen zijn er eigenlijk niet en een mooie spitse snuit en een lenig lichaam.
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Gelukkig zijn er dus nog wel een paar 'rassen' die gewoon zonder allerlei afwijkingen door het leven kunnen. Nu nog de fokkers erop attent maken dat 'hun' ras ook beter afwijkingsvrij kan zijn met een uiterlijk waar de honden geen last van hebben
Maxiem schreef:
Pak-de-bal schreef:de saarloos
Ik denk die juist niet, aangezien de saarloos - als ik het goed heb - juist een creatie is van de mens en dus geen oerras. Misschien wel redelijk gezond, maar er zijn wel erfelijke afwijkingen volgens mij.
Ik weet dat Marc ook wel eens een soort hondjes uit een Aziatisch land genoemd heeft wat een ras op zich was en wat zich, doordat het zo afgelegen lag in het oerwoud, zo goed als niet vermengd heeft maar ook niet heel specifiek gefokt is. Maar ik weet niet meer waar die soort honden waren.
Ik vind dit soort dingen trouwens wel erg interessant om te lezen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby
Ik denk dat er geen één ras is te vinden zonder erfelijke afwijkingen. Ook in de natuur niet. Wilde honden, wolven dragen ook erfelijke afwijkingen.
Maar in de natuur schift dat zichzelf en zal het niet zo uit de hand lopen dan wanneer wij ons er mee gaan bemoeien. Er zijn veel rassen met kleine populaties die gezond zijn, of lijken. Maar zodra er meer mee gefokt gaat worden zullen er ook meer ziektes boven water komen. Omdat er dan meer bekend wordt van die rassen, omdat er meer onderzocht wordt en omdat er honden met elkaar gekruist worden die in de natuur zich misschien nooit zouden voortplanten.
Nanna schreef:Nakerds hebben toch vaak gedegenereerde gebitten?
Een naakthond heeft (nagenoeg) nooit een volledig gebit en meestal zijn de elementen ook nog eens een stuk kleiner dan bij een behaarde hond. Dit is gekoppeld aan het naakt zijn. Het is een afwijkend iets waar niet echt op geselecteerd kan worden bij het fokken. Natuurlijk let je erop met het uitkiezen van ouderdieren maar het garandeert niets.
Op KK1 leer je dat dit factorenkoppeling is, maar het is meer pleiotropie. De genen verantwoordelijk voor het naaktzijn veroorzaken heel vroeg in de ontwikkeling van het embryo dat het gebit incompleet is.
De behaarde honden van hetzelfde ras bezitten wel een compleet gebit met normale elementen maar zij vererven evengoed de incomplete gebitten.
Huskies zijn ook een behoorlijk gezond ras (zal wel snel veranderen aangezien ze nu flink aan populariteit inwinnen). Ze hebben niet veel te lijden onder hun uiterlijk (alleen zijn ze op hun best in koudere gebieden dan NL), hebben weinig erfelijke gebreken en worden behoorlijk oud voor een ras van die grootte.
De Australische Dingo, ik heb gelezen dat er nog een 'oer'-populatie bestaat die nog niet is aangetast door contact met andere honden en die nog echt wild is?
Ik heb even een lijstje gemaakt in het eerste bericht met de rassen die tot nu toe genoemd zijn en waar de meerderheid het over eens was. De saarloos heb ik er uit gelaten vanwege PRA
Wow dat zijn mooie honden.
Maar ze lijken gewoon erg op de straathonden uit Turkije en Spanje.
Dat doet mijn mening staven dat als je honden niet selecteert op uiterlijk dat hun originele/ basis uiterlijk zo is als bij die africanis of de straathonden, zoals bijvoorbeeld Blanca en Luca van Ineke.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici. In memoriam Yentie en Toby