Moderator: moderatorteam
Mij lijkt zweettraining het leukst. Ik heb alleen wel even een vraagje voor de 'kenners': Heb je een grotere kans dat de hond zijn neus achterna gaat als je zweettraining gaat doen, of kan je een hond goed aanleren dat die alleen z'n neus achterna moet gaan als hij/zij aan een lijn met een speurtuig in een bepaald bos zit? Ik heb namelijk geen zin in een hond die straks niet meer luisterdranetje schreef:Zweettraining is een vorm van jachttraining.
De hond leren op op het bloedspoor (bloed=zweet) een gewond dier op te sporen.
Speuren is het volgen van een spoor van een mens om die mens te vinden
Beiden is erg leuk om te doen.
Het hangt er van af wat je zelf het leukste vindt.![]()
Bij de Teckelclub is soms een mogelijkheid om een indruk op te doen wat zweet lopen inhoudt.
In wildrijke gebieden kan je dat "probleem" hebben.XenaScence schreef:Mij lijkt zweettraining het leukst. Ik heb alleen wel even een vraagje voor de 'kenners': Heb je een grotere kans dat de hond zijn neus achterna gaat als je zweettraining gaat doen, of kan je een hond goed aanleren dat die alleen z'n neus achterna moet gaan als hij/zij aan een lijn met een speurtuig in een bepaald bos zit? Ik heb namelijk geen zin in een hond die straks niet meer luisterdranetje schreef:Zweettraining is een vorm van jachttraining.
Bij de Teckelclub is soms een mogelijkheid om een indruk op te doen wat zweet lopen inhoudt.
Begrijp ik het dus goed, er is maar een kleine kans dat die niet weg gaat lopen in het gebied waar we normaal wandelen (ze is nu 1 1/2 en heeft een behoorlijk jachtinstinkt voor egels in de tuin, maar ze is nog nooit weggelopen)ranetje schreef:In wildrijke gebieden kan je dat "probleem" hebben.XenaScence schreef:Mij lijkt zweettraining het leukst. Ik heb alleen wel even een vraagje voor de 'kenners': Heb je een grotere kans dat de hond zijn neus achterna gaat als je zweettraining gaat doen, of kan je een hond goed aanleren dat die alleen z'n neus achterna moet gaan als hij/zij aan een lijn met een speurtuig in een bepaald bos zit? Ik heb namelijk geen zin in een hond die straks niet meer luisterdranetje schreef:Zweettraining is een vorm van jachttraining.
Nou moet ik zeggen dat een passievolle hond dat spoortje toch wel oppikt, of hij nou getraind is of niet![]()
Maar zweet is wat anders dan een wildspoor. (bij zweet komt bloed te pas en een vers wildspoor heeft alleen de geur van het wild zonder bloed)
Er is een klein kansje dat hij dat verschil begrijpt.
Als het "knopje" om gaat bij een jachthondje gaat hij om. Daar kan je weinig aan doenXenaScence schreef:Begrijp ik het dus goed, er is maar een kleine kans dat die niet weg gaat lopen in het gebied waar we normaal wandelen (ze is nu 1 1/2 en heeft een behoorlijk jachtinstinkt voor egels in de tuin, maar ze is nog nooit weggelopen)![]()
Als Xena speuren ook leuk vind en ze daarvan niet weg gaat lopen dan kiezen we voor speuren. Maar eerst kijk ik nog even rond bij de verschillende hondenscholen hier in de buurt. Tot nu toe heb ik er nog geen 1 gevonden die een website heeft.ranetje schreef:Als het "knopje" om gaat bij een jachthondje gaat hij om. Daar kan je weinig aan doenXenaScence schreef:Begrijp ik het dus goed, er is maar een kleine kans dat die niet weg gaat lopen in het gebied waar we normaal wandelen (ze is nu 1 1/2 en heeft een behoorlijk jachtinstinkt voor egels in de tuin, maar ze is nog nooit weggelopen)![]()
![]()
Het kan zijn dat de hond nooit die passie ontwikkeld als je geen zweettraining doet. Maar een garantie krijg je nooit.
Dus ook zonder training kan Xena gaan bedenken dat ze achter wildsporen aan moet.![]()
Heeft ze er echt geen benul van dat kan je beter gaan speuren al durf ik ook dan mijn hand niet in het vuur te steken dat ze geen sporen zal gaan volgen.
Het gaat om het trainen van de neus.
Heeft een jachthond zijn neus ontdekt, dan zal hij hem waarschijnlijk ook gebruiken.
Ik ben er met één Teckel in geslaagd om hem zo gehoorzaam te houden dat ik hem terug kon blijven roepen. Bij de anderen lukte dat niet altijd.
Eén troost.
Ze komen ook op het spoor weer terug. Maar soms moet je nogal lang wachten