Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iets leuks om samen met Xena bezig te zijn, ideeën?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Iets leuks om samen met Xena bezig te zijn, ideeën?

Ongelezen bericht door Ianthe »

Aangezien Scence straks erbij komt zal Xena toch wel veel tijd moeten gaan delen, dan heeft ze niet meer alle aandacht voor haar alleen dus lijkt het me wel zo eerlijk tegenover haar (en leuk voor mij) om iets van een hondensport met haar te doen. Zelf lijkt mij zweettraining/speuren (wat is het verschil? :denken: ) leuk om te doen, ik denk niet dan behendigheid erinzit met zowel Xena's knie als mijn knie :wink: Gehoorzaamheid kan leuk zijn, maar ik denk dat het meer iets voor Xena is om lekker iets actiefs te doen. Maar nu komen we in een enigszins lastig parket, we hebben hier in de buurt KC scheldezoom, maar daar laten ze kinderen onder de 14 geen hond begeleiden (ik word in augustus 13, dus dan zouden we nog een jaar moeten wachten :jank: ) en bij de MGHSBergen op zoom geven ze geen speurtrainingen (wel een eenmalige workshop) en ik zou daar liever ook geen trainingen meer volgen. Nu vraag ik me dus eigenlijk af, weten jullie hondenscholen waar iemand van 12 à 13 wel mee zou mogen trainen bij speuren/zweettraining, en hier ook nog eens in de buurt is. En/of zouden jullie nog leuke andere hondensporten weten die ik met Xena zou kunnen beoefenen?
Laatst gewijzigd door Ianthe op 23 jul 2007 11:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Hé, nog geen reactie, dit ben ik niet gewend van jullie :neenee:

:mrgreen:
Doe maar rustig aan hoor :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zweettraining is een vorm van jachttraining.
De hond leren op op het bloedspoor (bloed=zweet) een gewond dier op te sporen.
Speuren is het volgen van een spoor van een mens om die mens te vinden

Beiden is erg leuk om te doen.
Het hangt er van af wat je zelf het leukste vindt. :wink:

Bij de Teckelclub is soms een mogelijkheid om een indruk op te doen wat zweet lopen inhoudt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Elsbeth
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elsbeth »

Kijk even op de site van de FHN er zijn hondenscholen die speur lessen geven!
www.fhn.nl
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Zweettraining is een vorm van jachttraining.

Bij de Teckelclub is soms een mogelijkheid om een indruk op te doen wat zweet lopen inhoudt.
Mij lijkt zweettraining het leukst. Ik heb alleen wel even een vraagje voor de 'kenners': Heb je een grotere kans dat de hond zijn neus achterna gaat als je zweettraining gaat doen, of kan je een hond goed aanleren dat die alleen z'n neus achterna moet gaan als hij/zij aan een lijn met een speurtuig in een bepaald bos zit? Ik heb namelijk geen zin in een hond die straks niet meer luisterd :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

XenaScence schreef:

Mij lijkt zweettraining het leukst. Ik heb alleen wel even een vraagje voor de 'kenners': Heb je een grotere kans dat de hond zijn neus achterna gaat als je zweettraining gaat doen, of kan je een hond goed aanleren dat die alleen z'n neus achterna moet gaan als hij/zij aan een lijn met een speurtuig in een bepaald bos zit? Ik heb namelijk geen zin in een hond die straks niet meer luisterd :wink:
In wildrijke gebieden kan je dat "probleem" hebben.
Nou moet ik zeggen dat een passievolle hond dat spoortje toch wel oppikt, of hij nou getraind is of niet :mrgreen:
Maar zweet is wat anders dan een wildspoor. (bij zweet komt bloed te pas en een vers wildspoor heeft alleen de geur van het wild zonder bloed)
Er is een klein kansje dat hij dat verschil begrijpt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
XenaScence schreef:

In wildrijke gebieden kan je dat "probleem" hebben.
Nou moet ik zeggen dat een passievolle hond dat spoortje toch wel oppikt, of hij nou getraind is of niet :mrgreen:
Maar zweet is wat anders dan een wildspoor. (bij zweet komt bloed te pas en een vers wildspoor heeft alleen de geur van het wild zonder bloed)
Er is een klein kansje dat hij dat verschil begrijpt.
Begrijp ik het dus goed, er is maar een kleine kans dat die niet weg gaat lopen in het gebied waar we normaal wandelen (ze is nu 1 1/2 en heeft een behoorlijk jachtinstinkt voor egels in de tuin, maar ze is nog nooit weggelopen) :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

XenaScence schreef:Begrijp ik het dus goed, er is maar een kleine kans dat die niet weg gaat lopen in het gebied waar we normaal wandelen (ze is nu 1 1/2 en heeft een behoorlijk jachtinstinkt voor egels in de tuin, maar ze is nog nooit weggelopen) :denken:
Als het "knopje" om gaat bij een jachthondje gaat hij om. Daar kan je weinig aan doen :wink:
Het kan zijn dat de hond nooit die passie ontwikkeld als je geen zweettraining doet. Maar een garantie krijg je nooit.
Dus ook zonder training kan Xena gaan bedenken dat ze achter wildsporen aan moet. :mrgreen:
Heeft ze er echt geen benul van dat kan je beter gaan speuren al durf ik ook dan mijn hand niet in het vuur te steken dat ze geen sporen zal gaan volgen.

Het gaat om het trainen van de neus.
Heeft een jachthond zijn neus ontdekt, dan zal hij hem waarschijnlijk ook gebruiken.

Ik ben er met één Teckel in geslaagd om hem zo gehoorzaam te houden dat ik hem terug kon blijven roepen. Bij de anderen lukte dat niet altijd.

Eén troost.
Ze komen ook op het spoor weer terug. Maar soms moet je nogal lang wachten :mrgreen:
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
XenaScence schreef:Begrijp ik het dus goed, er is maar een kleine kans dat die niet weg gaat lopen in het gebied waar we normaal wandelen (ze is nu 1 1/2 en heeft een behoorlijk jachtinstinkt voor egels in de tuin, maar ze is nog nooit weggelopen) :denken:
Als het "knopje" om gaat bij een jachthondje gaat hij om. Daar kan je weinig aan doen :wink:
Het kan zijn dat de hond nooit die passie ontwikkeld als je geen zweettraining doet. Maar een garantie krijg je nooit.
Dus ook zonder training kan Xena gaan bedenken dat ze achter wildsporen aan moet. :mrgreen:
Heeft ze er echt geen benul van dat kan je beter gaan speuren al durf ik ook dan mijn hand niet in het vuur te steken dat ze geen sporen zal gaan volgen.

Het gaat om het trainen van de neus.
Heeft een jachthond zijn neus ontdekt, dan zal hij hem waarschijnlijk ook gebruiken.

Ik ben er met één Teckel in geslaagd om hem zo gehoorzaam te houden dat ik hem terug kon blijven roepen. Bij de anderen lukte dat niet altijd.

Eén troost.
Ze komen ook op het spoor weer terug. Maar soms moet je nogal lang wachten :mrgreen:
Als Xena speuren ook leuk vind en ze daarvan niet weg gaat lopen dan kiezen we voor speuren. Maar eerst kijk ik nog even rond bij de verschillende hondenscholen hier in de buurt. Tot nu toe heb ik er nog geen 1 gevonden die een website heeft. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”