Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

voooooruit!!!

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

estelle

voooooruit!!!

Ongelezen bericht door estelle »

Hoe leren jullie dat aan?
Het wil bij Hera maar niet lukken.
als ik haar af leg en de bal naar voren leg zo'n 40 meter, weer terug loop en vooruit roep gaat ze als een kanon vooruit naar de bal en ook af bij mijn af commando.

Als ik de bal door iemand anders weg laat brengen gaat het ook prima.
Maar zodra ze niet ziet dat iemand die bal weg brengt gaat ze dus ook niet vooruit.

Nu heb ik geprobeerd om voordat ik het veld op kom er al een bal neer te leggen, dan vlak voor ik de oefening wil gaan doen dicht langs de bal volgen zodat ze hem ziet liggen en dan dus begin positie innemen en vooruit zeggen. Alleen dat wil dus ook niet want dat is niet haar trainingsbal en die hoeft ze niet. :19:

Ook op een korte afstand gaat ze niet vooruit.
Het lijkt ook gewoon dat ze echt de oefening niet snapt en het dus geen 'ik wil niet' is.
Hoe kan ik dit nou aanleren? iemand tips? advies?
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik weet dat ik het jimmy aangeleerd heb door zijn riem een stukje verder neer te leggen en daar dan de snoepjes in te doen. Misschien zou je het balletje eens kunnen verstoppen onder iets anders?

Maar eigenlijk denk ik nu ik het zo opschrijf ook niet veel uithaalt...

Als je het commando vooruit geeft loopt ze dan helemaal niet of een heel klein beetje (40 m is natuurlijk ook best ver ;) )

Misschien kun je proberen om het commando te zeggen terwijl je het balletje nog vast hebt (uit het zicht) en op het moment als ze een stap zet direct belonen door het balletje te gooien. Tenminste ik had het gevoel dat de bal de beloning was. (zo werk ik met Jola altijd)

Succes! en ik ben benieuwd
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
estelle

Mara Roulette schreef:Ik weet dat ik het jimmy aangeleerd heb door zijn riem een stukje verder neer te leggen en daar dan de snoepjes in te doen. Misschien zou je het balletje eens kunnen verstoppen onder iets anders?

Maar eigenlijk denk ik nu ik het zo opschrijf ook niet veel uithaalt...

Als je het commando vooruit geeft loopt ze dan helemaal niet of een heel klein beetje (40 m is natuurlijk ook best ver ;) )

Misschien kun je proberen om het commando te zeggen terwijl je het balletje nog vast hebt (uit het zicht) en op het moment als ze een stap zet direct belonen door het balletje te gooien. Tenminste ik had het gevoel dat de bal de beloning was. (zo werk ik met Jola altijd)

Succes! en ik ben benieuwd
zolang ze maar ziet dat er iemand naar achteren loopt dan gaat ze wel vooruit. Of diegene nou iets neerlegt of niet daar.

Ze linkt dus echt het zien van iemand die naar voren loopt met het vooruit.
Zodra dat 'beeld' dus weg is gaat ze ook niet vooruit.

Moet ik zeggen dat ze als ik maar 'Vooruit!!' Nu!! schiet op!!' blijf zeggen ze wel iets naar voren gaat, onder luid geblaf en constant omdraaien naar mij toe met zo'n blik van 'zoiets baas?'.
Van daaruit moet ik dus verder uitbouwen alleen het lukt me niet.

Ben ook al met de clicker begonnen.
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik denk dat je dit met de clicker wel zou kunnen aanleren.
Op het moment dat ze ook maar een inieminie stapje gezet heeft direct klikken...(belonen uiteraard) en vanaf daar uitbouwen. Ik weet niet hoe lang je al met de clicker bezig bent? Maar het is belangrijk om altijd maar voor een ding te klikken in een oefening (niet dat dit direct iets te maken heeft met wat je zojuist beschreef hoor)

Verder zou ik niet meer klikken als er iemand anders vooruit loopt... Je maakt er dus in principe gewoon een hele nieuwe oefening van.

Veel succes! hoop dat het gaat lukken!
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
nicole*
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door nicole* »

Zo is ons dat ook geleerd, de riem er neer leggen met iets lekkers erin, ik deed er gedroogde long/pens in(ruikt lekker)

Eerste paar keer een metertje, dan de afstand wat langer maken, niet te veel trainen, en zeker niet meer dan 3 a 4 keer achter elkaar, want het is voor de hond geen leuke oefening om te doen .

Succes laat je het nog weten hoe het gaat.

nicole*
groeten nicole en de goldens
estelle

Mizzsylver schreef:dat probleem heb ik ook min of meer gehad. Zodra Chels niet zag dat er iets lag ging ze niet.
Ik heb het gedaan door er haar bijtrol neer te leggen zonder dat ze het zag. Dus tijdens het volgen daar laten vallen zonder dat zij het wist.
Dan van een paar meter "vooruit" gestuurd en zelf meerennen. Tot ze er was en dr rol zag liggen daar rende ze heen en zei ik af.
Zo steeds verder uitbouwen. Maar gewoon meerennen en maar vooruit roepen. Nu gaat ze als een trein :mrgreen:
zo doe ik het nu dus ook maar.

Leg van te voren maar weer een bal neer, ga gewoon trainen en neem op den duur mijn positie in.
Dan op 10 meter afstand vooruit commando en meelopen tot ze de bal ziet liggen.
Vandaag ging het aardig.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik heb bij het vooruit sturen een extra commando ingevoerd :mrgreen:

Daarmee ben ik in huis begonnen.
Op een krukje een stukje worst neergelegd, de hond aan de halsband vasthouden en toen hij naar het stukje worst keek "look straight" gezegd.
Meteen daarna mocht hij het worstje pakken.
De afstand daarna uitgebreid.
Daarna (bijvoorbeeld bij het naar de riem sturen) buiten de riem neergelegd, met daarop een doosje met wat lekkers er in. Aan de hond laten zien dat er iets te halen valt. :wink:
De hond op een paar meter afstand neergezet, vasthouden aan de halsband, commando "look straight" geven zodra hij naar het doosje kijkt en vooruit sturen.
Er zelf direct achteraan lopen en bij de riem het doosje opendoen en er wat lekkers uit geven.
Naderhand niet meer direct er achteraan lopen, maar bijvoorbeeld de hond het "af" commando geven bij de riem. Daarna er zelf naar toe gaan en de hond belonen uit het doosje.

Nu geef ik het "look straigt" commando nog steeds, maar dan met mijn hand boven de kop van de hond in de richting waarin hij moet kijken.
Ik hoef nu geen halsband meer vast te houden.
Mijn hond vertrekt pas bij het commando vooruit.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
estelle

ranetje schreef:Ik heb bij het vooruit sturen een extra commando ingevoerd :mrgreen:

Daarmee ben ik in huis begonnen.
Op een krukje een stukje worst neergelegd, de hond aan de halsband vasthouden en toen hij naar het stukje worst keek "look straight" gezegd.
Meteen daarna mocht hij het worstje pakken.
De afstand daarna uitgebreid.
Daarna (bijvoorbeeld bij het naar de riem sturen) buiten de riem neergelegd, met daarop een doosje met wat lekkers er in. Aan de hond laten zien dat er iets te halen valt. :wink:
De hond op een paar meter afstand neergezet, vasthouden aan de halsband, commando "look straight" geven zodra hij naar het doosje kijkt en vooruit sturen.
Er zelf direct achteraan lopen en bij de riem het doosje opendoen en er wat lekkers uit geven.
Naderhand niet meer direct er achteraan lopen, maar bijvoorbeeld de hond het "af" commando geven bij de riem. Daarna er zelf naar toe gaan en de hond belonen uit het doosje.

Nu geef ik het "look straigt" commando nog steeds, maar dan met mijn hand boven de kop van de hond in de richting waarin hij moet kijken.
Ik hoef nu geen halsband meer vast te houden.
Mijn hond vertrekt pas bij het commando vooruit.
ja maar dan leg je dus iets neer. Iets wat de hond ziet liggen.
Dan gaat Hera ook wel.
't gaat erom dat ze niet gaat als ze niet ziet of weet dat er iets ligt.

Hoe heb jij dat bijv. uitgebouwd bij je hond dus dat je geen doosje of riem meer hoefde neer te leggen? deed hij het op een dag ineens ook zonder riem/doosje? gewoon dus in het wilde weg vooruit en af?
ranetje
Zeer actief

estelle schreef:ja maar dan leg je dus iets neer. Iets wat de hond ziet liggen.
Dan gaat Hera ook wel.
't gaat erom dat ze niet gaat als ze niet ziet of weet dat er iets ligt.

Hoe heb jij dat bijv. uitgebouwd bij je hond dus dat je geen doosje of riem meer hoefde neer te leggen? deed hij het op een dag ineens ook zonder riem/doosje? gewoon dus in het wilde weg vooruit en af?
Min of meer :wink:
Zodra het richting kijken op commando en het direct vooruit gaan op commando er goed in zitten, gaat het doosje weg.
Dan komt de beloning van mij nadat ze op de riem is gaan liggen. (jackpot :wink: )
Als de riem weg gaat komt er eerst een klein rondje van kunststof te liggen (doorsnede 4 cm) Dat prik ik met een schroefje in de grond.
Dat is dan nog even het richtpunt (voor het "vak"sturen bijvoorbeeld).
Eerst weer eventjes op korte afstand, maar dat gaat snel op grotere afstand.
Daarna gaat ze gewoon op commando vooruit tot ik een ander commando geef.

Dat doe ik ook voor de jachttraining.
Ik varieer dan veel.
De ene keer een zoek commando (dan ligt er een dummy bijvoorbeeld in hoog gras, dus niet te zien)
De andere keer een zitcommando
weer een andere keer roep ik haar terug.
Als ze op die plaats moet blijven (zitcommando) ga ik er in het begin wel nog naar toe om haar te belonen.

Je kunt iets dergelijks trouwens ook doen met een wit paaltje waar je iets lekkers op legt in het begin, of waar een apport bij ligt o.i.d.
Eerste staat het paaltje rechtop.
Na verloop van tijd steeds iets schuiner zetten en een graslandje met hoger gras gaan gebruiken, zodat de hond het pas ziet op het allerlaatste moment.

:denken:
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?
Ik doe dit al zo lang, dat ik misschien wat oversla in het verhaal :wink: :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
estelle

ja dan bouw je het dus heel langzaam af.
Het klinkt wel goed zo en volgens mij ben ik nu ook min of meer zo bezig.

Het ziet er bij anderen zo gemakkelijk uit, andere honden hebben het ook zo onder de knie maar bij ons wil het maar niet lukken.
ranetje
Zeer actief

estelle schreef:ja dan bouw je het dus heel langzaam af.

Het ziet er bij anderen zo gemakkelijk uit, andere honden hebben het ook zo onder de knie maar bij ons wil het maar niet lukken.
Dat is mij ook wel eens gebeurd met een van mijn honden. :wink:

Wat je dan waarschijnlijk het beste kunt doen is opnieuw opbouwen en goed opletten dat je geen "stappen" in de opbouw overslaat.
Dat hoeft niet eens veel tijd te kosten, als je maar zorgvuldig, stapje voor stapje de oefening opbouwt.
Ook niet tussendoor even proberen of hij het al snapt :wink:
Als dat n.l. niet het geval is heb je hem in verwarring gebracht en kan je soms weer helemaal overnieuw beginnen.
Je zou dit eigenlijk elke dag even moeten doen, dan blijft het beter in zijn koppie zitten en kom je gemakkelijker waar je zijn moet (maar misschien doe je dat ook al :wink: )
Afbeelding
estelle

ranetje schreef:
estelle schreef:ja dan bouw je het dus heel langzaam af.

Dat is mij ook wel eens gebeurd met een van mijn honden. :wink:

Wat je dan waarschijnlijk het beste kunt doen is opnieuw opbouwen en goed opletten dat je geen "stappen" in de opbouw overslaat.
Dat hoeft niet eens veel tijd te kosten, als je maar zorgvuldig, stapje voor stapje de oefening opbouwt.
Ook niet tussendoor even proberen of hij het al snapt :wink:
Als dat n.l. niet het geval is heb je hem in verwarring gebracht en kan je soms weer helemaal overnieuw beginnen.
Je zou dit eigenlijk elke dag even moeten doen, dan blijft het beter in zijn koppie zitten en kom je gemakkelijker waar je zijn moet (maar misschien doe je dat ook al :wink: )
Dat is het soms ook, dat ik te snel wil. Dan gaat het namelijk goed en denk ik , toch eens kijken of het zo ook gaat.

Het is met Hera nogal moeilijk om thuis te oefenen. De weilanden die wij zelf hebben ziet ze echt als speeldomein, ze mag daar ook altijd spelen en doen. Ze vind het dan moeilijk als ze ineens in het gareel moet lopen e.d. Daar verpest ik meer mee denk ik.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik heb het destijds Floor met een bal aangeleerd. Bal weggooien en als ze recht vooruit rent naar de bal clicken. De beloning hebben ze dan meteen :wink:
Na een tijdje commando eraan gaan verbinden. En dan het gooien steeds later gaan doen. Dus doen of je gaat gooien, als ze netjes vooruit loopt clicken en meteen de bal gooien. En dan ook dat afbouwen. Als je regelmatig de bal blijft gooien en dus niet altijd een commando op laat volgen erna blijven ze meestal wel heel enthousiast rennen. (en als de afstand te groot wordt kun je de chuck it gebruiken).
Floor vond het iig prachtig :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ranetje
Zeer actief

estelle schreef:Het is met Hera nogal moeilijk om thuis te oefenen. De weilanden die wij zelf hebben ziet ze echt als speeldomein, ze mag daar ook altijd spelen en doen. Ze vind het dan moeilijk als ze ineens in het gareel moet lopen e.d. Daar verpest ik meer mee denk ik.
Met thuis bedoel ik dat je kunt starten met oefenen in huis :wink:
Een van mijn honden heeft het geleerd door op neushoogte iets lekkers op een traptrede te leggen.
Het gaat er bij mij in de eerste plaats om dat ze op een apart commando rechtvooruit kijken. En als ze dat doen kunnen ze rechtvooruit lopend een snoepje verdienen.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Kun je niet een 'targetmatje' gebruiken en die steeds kleiner knippen tot er bijna (en op het laatst dus niets) meer van over is?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Als je hond toch lekker gaat op moment dat iemand naar voren loopt zou ik denken dat dit voor haar de euvel is. Zij heeft de oefening begrepen; als iemand naar voren is gelopen of ik zie wat liggen en baas zegt vooruit, moet ik daar naar toe rennen. Vergeet niet dat een hond leert altijd het totaalplaatje. Laat iemand naar voren lopen maar stuur haar niet vooruit, maar doe een rondje volgen zodat je eindigt op het plek waar je ook stond met naar voren lopen. Dan sturen. Kijken wat die doet. Gaat die wel, bal gooien in de richting van vooruit. Dan kan je dus de tijd tussen dat iemand naar voren loopt en sturen vergroten, en dan het afstand dat degene naar voren loopt. Clicker kan je er bij ook prima gebruiken, clicken op moment dat ze gaat en bal gooien als beloning. Ik zou niet gaan mopperen in de trent van "schiet op, vooruit, toe dan", maakt het alleen verwarrender voor de hond!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”