Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe "vooruit" aan te leren?

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Leane

Ongelezen bericht door Leane »

diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

je werk wel al met een clikker? en gebruik je ook een clikwoord?

je kan het ook proberen via een targetstik. leer de hond eerst dat aanraking van de bal een beloning op levert. als hij dit begrijpt zet de targetstik in de grond en ga er een meter af staan als het goed is gaat de hond uit zoeken hoe hij de beloning kan krijgen en zal de bal aan gaan raken zodra hij dit doet clik> beloning.
dit bouw je steeds verder uit dus 1 meter, 3 meter enz. als hij goed begrijpt wat de bedoeling is ga je het commando vooruit er aan geven.
als je op een afstand van ongv. 12/15 meter komt laat je de clikker weg en ga je je clikwoord er bij gebruiken ( dat is makkeljker op afstand) en een speeltje (bijv. een touw of een bal aan een touw )wat hij erg leuk vind hier krijg je snelheid mee.
bijv. 15 meter > vooruit> aanraken van de bal>clikword bijv. yes en gelijk zwaaien met het speeltje die hij krijgt als hij terug komt.

snap je het allemaal nog :mrgreen:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Sjefke en Nozem kunnen heel goed vooruitgestuurd worden, maar ik weet absoluut niet meer hoe ik ze dat heb aangeleerd destijds. Oeps!
Nu heb ik wel honden die graag voor me uit lopen, dus dat scheelt al een stuk denk ik.

Vroeger toen ik Rex onze Mechelaar nog had, werd het aangeleerd door middel van een lange lijn en een grondpin op de plaats waarheen de hond gestuurd moest worden. Dan werd de hond op deze manier eigenlijk gedwongen bij de baas weg te lopen.
Dat lijkt me geen aanrader, en zal in de trainingen ook niet meer worden toegepast denk ik.

Maar omdat Rex het erg goed kon, heeft zij het Sjefke als vanzelf aangeleerd denk ik. En Sjefke heeft het Nozem weer geleerd. Zo zal het bij mij wel gegaan zijn, maar daar heb jij niks aan natuurlijk. :wink:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Wij leren vooruit aan doormiddel van de bal of een ander speeltje wat de hond leuk vindt. Speeltje wegleggen zodat de hond het ziet, en hem met het commando vooruit laten halen. Kort beginnen en de afstand zo verder uitbreiden. Wanneer de hond het commando af goed kent de hond zodra hij bij de bal is het commando af geven. Desnoods iemand bij de bal laten staan die kan helpen bij het afgaan. Mijn eigen hond had het zo heel snel door.
Afbeelding
Groetjes Marja
Ricky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ricky »

je laat je hond zitten en blijven. dan loop je een paar meter bij hem weg en laat je hem zien dat je het balletje neerlegt . Als je weer naast hem staat roep je vooooooooooooooruit :mrgreen: en prijs je hem de hemel in. na een paar keer kan je de afstand steeds vergroten en als hij dat goed beheerst kan je hemlaten af gaan als hij bij het balletje is hoop dat je er wat aan hebt.
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

Martijn schreef:Ik wil liever geen balletje gebruiken. Daar doet hij al andere dingen mee.
:neenee: jij wil gewoon een targetstik hebben :smile:
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb het ook met een bal aangeleerd. Eerst samen de bal wegleggen, paar metertjes teruglopen en dan commando geven. Afstand steeds verder opgebouwd en toen iemand anders de bal weg laten leggen. Toen Marouck altijd feilloos ging haar af en toe "gefopt" door geen bal weg te laten leggen, ook om het "zoeken naar de bal" geen gewoonte te laten worden. Ze kreeg de bal dan als ik bij haar was. Het vooruitsturen was een van Maroucks favoriete oefeningen, ze vond dat echt geweldig.
Overigens gebruikten wij wel (onbewust) een eikpunt, in ons geval was dat een goal. Aangezien mijn trainer regelmatig meedeed aan NK's en WK's, en die meestal in stadions worden gehouden, was er een goal op het veld geplaatst. :mrgreen: Toen ze de oefening eenmaal goed beheerste was het echter geen probleem om op een veld zonder goal vooruit te gaan, in de beginfase lukte dat moeilijker.

Je kunt ipv een bal natuurlijk ook iets anders gebruiken, een bijtrolletje ofzo.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

toch een balletje :pffff: of bijtrolletje is wat anders dan een balletje :idea: :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Inhet water,op het moment dat hij het voorwerp ziet vooruit roepen ,werkt hier prima maar zal vast niet de manier zijn :mrgreen:
Afbeelding
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Zoals Ricky het beschrijft maar dan met wat lekkers. Hondje zit en blijf lekkers op de beker en dan vooooooruit...de afstand telkens vergroten. Als hij het lekkers pakt nog wat lekkers neerleggen op dezelfde plek dit voorkomt dat hij meteen naar terug komt lopen maar blijft op de plek, kan heel handig zijn in gevaarlijke situaties (hopenlijk heb je het nooit nodig natuurlijk).
De tragetstick is ook wel een heel leuk ding om te gebruiken trouwens. Kira werd er zo fanantiek van dat ze teveel probeerde en wij gingen daarmee de mist in :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”