Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Contraceptiechip

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Contraceptiechip

Ongelezen bericht door alm@ »

Kennen jullie dit en wat vinden jullie ervan:

Geen pijnlijke castraties meer voor honden - dankzij een kleine chip die honden tijdelijk onvruchtbaar maakt.

Contraceptiechip kan goed nieuws betekenen voor honden
De contraceptiechip is 12 bij 2 millimeter groot en wordt tussen de schouderbladen van de hond ingebracht, schrijft de website NewScientist.com.

Het anticonceptiemiddel is ontwikkeld door het Australische bedrijf Peptech, dat het middel met succes op vijfhonderd honden testte.

Tijdelijke oplossing
De chip blokkeert het mannelijke hormoon testosteron waardoor de hond geen sperma meer aanmaakt. Bij teefjes wordt de productie van eicellen stilgelegd.

Daardoor wordt niet alleen de pijnlijke castratieprocedure overbodig, het is bovendien een tijdelijke oplossing. Na een half jaar is de chip uitgewerkt en kan de dierenarts een nieuw plaatsen. In een gewenste periode kan dus gewoon met de honden worden gefokt.

Agressief
Bijkomend voordeel: doordat het gehalte testosteron sterk afneemt, vertonen honden veel minder agressief gedrag, aldus de bedenkers van de chip.

Binnen enkele weken komt het 'hondenvoorbehoedsmiddel' in Groot-Brittannië op de markt. Naar verwachting zal de contraceptiechip tussen de 40 en 60 euro gaan kosten
Afbeelding
Assie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Assie »

Ik vind het niks. Testosteron wordt (als ik me niet vergis) voor méér dingen gebruikt dan alleen de productie van zaadcellen en "agressiviteit". Om dat dan helemaal stil te leggen lijkt me niet handig.

Net zoals ik de prikpil en implanon bij mensen ook niets vind. Ik weet niet precies waarmee deze chip werkt, maar als het net als bij mensen met hormonen werkt, dan lijkt het me niets om ineens zo'n overdosis hormonen in te spuiten.
Sowieso breng ik liever niets in een gezond lichaam in. Ik vond de 'gewone' chip al heel wat.
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

dus als ik het goed begrijp moet je voor zo'n chip iedere ker weer naar de da om er een nieuwe in te laten zetten, waar blijft de vorige dan? en as het goed is is castratie een eenmalig gebeuren in tegenstelling tot zo'n contraceptie chip, nee als het dan echt moet, dan liever een "gewone" castratie
alm@
moderator

Ik weet er verder ook niks van hoor. Ik vond dit artikel toevallig in de Elsevier :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het klinkt best interessant. Had er ook al ergens iets over gelezen :wink:
Het enige is, dat, net als bij de prik om loopsheid tegen te gaan bij teven, hormonen worden gegeven (neem ik aan?)
Een eenmalig gebruik zou misschien kunnen, maar een hond (bijna) zijn hele leven hormonen toe te dienen lijkt me net zo slecht als die injectie.

Het uitgebreid ingaan op de "pijnlijkheid" van een operatie klinkt mij iets te veel als reclame in de oren :mrgreen: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:Ik ben er blij mee.
Het verruimt in ieder geval de mogelijkheden en het is een betere test om te kijken hoe castratie bij een specifieke hond uitpakt dan die nare tardak-injectie.
als eenmalige injectie ok, maar om dat z'n hele leven te geven lijkt me ook niet echt gezond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
johanna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door johanna »

Zou het niet vergelijkbaar zijn met Zoladex® bij mannen met prostaatkanker? Dat is ook een soort chemische castratie die zorgt dat de hypofyse de testikels niet meer aanzet tot testosteronproductie.
Straks als ik tijd heb eens even googelen.
Als we vlinders willen zien, moeten we de rupsen verdragen...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef:Ik ben er blij mee.
Het verruimt in ieder geval de mogelijkheden en het is een betere test om te kijken hoe castratie bij een specifieke hond uitpakt dan die nare tardak-injectie.
als eenmalige injectie ok, maar om dat z'n hele leven te geven lijkt me ook niet echt gezond.
Je hele leven gecastreerd zijn is ook geen hallelujah-verhaal.
nee ben ik helemaal met je eens... ik ben ook tegen castratie in principe tenzij om medische redenen... maar ik zou mijn hond toch niet de rest van z'n leven elke keer zo'n chip in laten brengen... ik las ergens dat het hormonen zijn, ik heb mijn teef een paar keer Lactafal gegeven tegen schijnzwangerschap, maar dat doe ik het liefst ook niet... kan toch nooit gezond zijn zoveel hormonen toedienen.....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Yv*nn
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yv*nn »

Ik weet het niet hoor? ben zo i zo niet een voorstander om je dieren vol te proppen met chemische zooi.
En dan waar blijven die chip,s stel je doet dat 6 jaar dan zitten er wel 12 van die stukjes metaal of plastic tussen de schouderbladen.
Neh niet bij mijn doggie, hooguit 1 x, zoals Martijn schreef om te zien of er daadwerkelijk een gedrags verandering plaats vindt.
Om vandaar uit te overwegen of een castratie wel of niet het gewenste effect geeft.
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik vind een castratie niet echt een zware ingreep
Dus ik zou voor een castratie gaan
En elk half jaar een chip moeten zetten lijkt me pijnlijker voor de hond
ik neem aan dat ze die andere chips wel weg gaan halen
Je hond kan toch niet met al die chips rond blijven lopen?
Afbeelding
faya
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door faya »

ik vind het ook niets en wat dierenartsen tegen mij zeggen is dat het niet echt pijnlijk is, ik weet het natuurlijk niet want ik heb het niet gevoeld maar laat het dan iets eenmaligs zijn enzoiezo vind ik 40 tot 60 euro per half jaar duur.
mijn dierenarts wou het mijn hond ook geven omdat ie ook tegen casteratie was maar toen ben ik lekker naar een ander gegaan en ik vind het wel best zo.
Afbeelding
alm@
moderator

faya schreef:mijn dierenarts wou het mijn hond ook geven omdat ie ook tegen casteratie was maar toen ben ik lekker naar een ander gegaan en ik vind het wel best zo.
Ik denk dat je in je handjes mag knijpen met zo´n dierenarts! De meeste da´s hebben toch iets van iedere hond waar niet mee gefokt wordt moet maar onder het mes.
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Martijn schreef:
pablo schreef:Ik vind een castratie niet echt een zware ingreep
Dus ik zou voor een castratie gaan
De ingreep zelf is niet zo zwaar maar de gevolgen zijn enorm.
normaal ben ik tegen reuen castreren , maar ik moet zeggen dat Blow er toch heel erg van opgeknapt is. Hij is super vrolijk , kan weer spelen met alle hondjes buiten het roedel en is weer dikke vriendjes met Naqui :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”