Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Politiehonden vraagje
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Politiehonden vraagje
Ik heb een kennis met een DH. Hij is trainer en zelf geen politieman, zijn hond wordt gebruikt om grote menigten bijv. voetbalsupporters in bedwang te houden.
Hij zegt dat zijn hond (buiten zijn werk om) niet door onbekende volwassenen geaaid mag/kan worden omdat de hond dan zal bijten.
Ik heb altijd gedacht dat politiehonden buiten het werk om zeer sociaal waren.
Hij zegt dat zijn hond (buiten zijn werk om) niet door onbekende volwassenen geaaid mag/kan worden omdat de hond dan zal bijten.
Ik heb altijd gedacht dat politiehonden buiten het werk om zeer sociaal waren.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): x HH
- Aantal honden: 9
kan wel, hoeft niet. Mijne zijn ook maar zeer beperkt sociaal, een deel asociaal, andere deel negeert mensen omdat ik dat zeg.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!
http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
als de baas dat weet en ermee om kan gaan waarom dan het risico nemen.
dit soort honden hebben meer driften dan een gemiddelde show-, huishond. als dit soort honden zo reageren zit er ergens iets niet goed in de training en opbouw.
de politie gaat er prat op dat die weten wat ze doen en dat deze trainingsfout bij de hun honden niet voorkomt. maar je moet ze eens gaan tellen die je wel kunt aaien en benaderen en welke niet.
maar die kreet is voornamelijk als promotie, beter is gewoon een dienst hond alleen te benaderen en te aaien met toestemming van de geleider.
trouwens bij sommige showhonden zou ik dat ook maar doen hoor.
dit soort honden hebben meer driften dan een gemiddelde show-, huishond. als dit soort honden zo reageren zit er ergens iets niet goed in de training en opbouw.
de politie gaat er prat op dat die weten wat ze doen en dat deze trainingsfout bij de hun honden niet voorkomt. maar je moet ze eens gaan tellen die je wel kunt aaien en benaderen en welke niet.
maar die kreet is voornamelijk als promotie, beter is gewoon een dienst hond alleen te benaderen en te aaien met toestemming van de geleider.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik neem aan dat de training van een speurhond, een hond die helpt met het verrichten van aanhoudingen en een hond voor inzet bij rellen e.d. verschillen.speurneus carola schreef:als de baas dat weet en ermee om kan gaan waarom dan het risico nemen.
Aan de ene kant kan ik me er wel iets bij voorstellen dat die laatste beslist geen allemansvriendje kan/moet zijn, aan de andere kant vind ik het eng. Ik had altijd het idee dat zo'n getrainde hond alleen onder apel en op commando "aggressief"kan zijn. Overigens beweert de man wel dat zijn hond kinderen niet bijt.
het is hetzelfde type hond, die dezelfde driften in huis heeft (al vinden anderen van niet) alleen je gebruikt andere kwaliteiten.
een hond die niet geschikt is voor pakwerk bieden ze vaak aan voor speurwerk. onze mening is als ie iets mist in zijn driften wat betreft bijtwerk zal ie die ook niet hebben voor speurwerk.
misschien voor de sprt wel omdat daar de lat iets lager ligt, maar voor honden echt aan het werk echt niet.
een hond die niet geschikt is voor pakwerk bieden ze vaak aan voor speurwerk. onze mening is als ie iets mist in zijn driften wat betreft bijtwerk zal ie die ook niet hebben voor speurwerk.
misschien voor de sprt wel omdat daar de lat iets lager ligt, maar voor honden echt aan het werk echt niet.
-
- Zeer actief
Bij een deel van de honden is dat ook zo. Een ander deel niet en voorkomt appél dat een hond bijt, bij normale omgang. Hond benaderen en aaien is bij een hele dominante hond veelal een stapje te ver in zijn persoonlijke zoneteckeltoos schreef:Aan de ene kant kan ik me er wel iets bij voorstellen dat die laatste beslist geen allemansvriendje kan/moet zijn, aan de andere kant vind ik het eng. Ik had altijd het idee dat zo'n getrainde hond alleen onder apel en op commando "aggressief"kan zijn.

Dat is iets wat als je als geleider moet weten en rekening mee moet houden. De hond zal voor "eigen" gezin anders zijn dan voor vreemden.
Re: Politiehonden vraagje
volgens mij is dit zo:teckeltoos schreef:Ik heb altijd gedacht dat politiehonden buiten het werk om zeer sociaal waren.
als je ze leuk en sociaal op gaat voeden, dan zijn ze voor supports ook sociaal, dus dàt gebeurd gewoon niet.
Wel sociaal naar baas en familie, maar zeker niet naar onbekenden, want :
"dat is hun baan, of werk !"

toch?
een kennis van mijn ouders (politie-agent) had ook een diensthond die dus ook echt de garage inging als er visite kwam. Die was ook niet te vertrouwen. Alleen met zijn 'gezinnetje' was het een superhond, ook met het kindje wat ze hadden.
De hond daarvoor, ook diensthond, was weer super sociaal. Alleen had hij de neiging om de buurkinderen, waaronder wij, errug te beschermen.
Wat er een keer in resulteerde dat toen een man op fiets een buurkindje omver reedt, hij over het hek sprong en achter de man aanging..... :N:
De hond daarvoor, ook diensthond, was weer super sociaal. Alleen had hij de neiging om de buurkinderen, waaronder wij, errug te beschermen.
Wat er een keer in resulteerde dat toen een man op fiets een buurkindje omver reedt, hij over het hek sprong en achter de man aanging..... :N:
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Je traint een bepaalde discipline, en of de hond nu sociaal is of niet commando is commando en hij brengt het geleerde in praktijk.Pak-de-bal schreef:volgens mij is dit zo:teckeltoos schreef:Ik heb altijd gedacht dat politiehonden buiten het werk om zeer sociaal waren.
als je ze leuk en sociaal op gaat voeden, dan zijn ze voor supports ook sociaal, dus dàt gebeurd gewoon niet.
toch?
Een pakhond zoals sommigen IPO en PolietieHonden sport of praktijk noemen hoeft niet minder sociaal te zijn naar anderen..
Als eerder gezegd, niet iedere hond vindt het normaal dat een vreemde in zijn circeltje komt en hem komt aaien..
Maar dat geld voor iedere hond, de ene hond zoekt zelf de aandacht van mensen en kwispelt vriendelijk als blijk van de aandacht die hij krijgt.. een andere hond wil het liefst de vreemde handen en mensen die hem benaderen ontwijken..
En wat ook belangrijk is dat deze honden inderdaad situatie herkenning hebben, zeker diensthonden, groepen mensen die luid schreeuwen omdat ze een meningsverschil hebben, een fietser die keihard wegfiets, lijkt weer op een vluchtende burger.. je hebt daar denk als geleider rekening mee te houden.. dat is nu eenmaal aangeleerd..
Tenminste dat denk ik, een IPO of ph sport hond leert meer op het veld dan in de praktijk.. deze honden hebben meer een veld gerelateerd iets dan zijn ze scherper, op straat is die associatie voor dit soort honden er nauwelijks..
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
heb helemaal niks met africhting maar toch vindt ik dit een boeiend onderwerp,in pension komen namelijk best veel africhtingshonden en bewakings honden veel MH's en een enkele rott of dober.nu hebben we 2 MH's waar wij niks mee kunnen,niet aanlijnen,geen commado's aan geven(je moet geluk hebben als ze weer naar binnen willen)niet aanraken eigenlijk de gewone dagelijkse dingen. maar zouden de africhtings mensen daar helemaal niet aan denken aan dit soort dingen?ik bedoel:de zorg van die honden is nu aan ons maar makkelijk is het dus zeker niet en eigenlijk voor die honden ook geen pretje(denk ik)
wat doen jullie met je niet zo heel vriendelijke honden als er wat zou gebeuren waardoor je niet voor ze kan zorgen?(neem in dit geval vakantie)je kan dan dus niet even leuk de buuf vragen neem ik aan?
snappen jullie waar ik heen wil?
aan de andere kant hebben we vrij regelmatig een dober te logeren,bewakingshond.de eigenaar is zelf niet zo heel zeker naar die hond maar bij ons merk je bijna niet dat die hond thuis de knop weer omdraait en zijn werk weer gaat doen.het is echt de lieveling van het personeel en we kunnen dan ook bijna alles met haar doen.
wat doen jullie met je niet zo heel vriendelijke honden als er wat zou gebeuren waardoor je niet voor ze kan zorgen?(neem in dit geval vakantie)je kan dan dus niet even leuk de buuf vragen neem ik aan?
aan de andere kant hebben we vrij regelmatig een dober te logeren,bewakingshond.de eigenaar is zelf niet zo heel zeker naar die hond maar bij ons merk je bijna niet dat die hond thuis de knop weer omdraait en zijn werk weer gaat doen.het is echt de lieveling van het personeel en we kunnen dan ook bijna alles met haar doen.

jemble 5 maanden
-
- Zeer actief
Ik snap waar je heen wilt Fabienne, een goed afgerichte hond kan met een conseqeunte zelfverzekerde begeleider anders dan zijn baas ook luisteren en functioneren.. althans dat is wat ik in mijn omgeving zie en met mijn hond, iemand die gezag uitstraalt en de leiding neemt heeft geen problemen met mijn hond.. die is ok als je maar duidelijkheid geeft in de commando's.
(Ik moet dan niet in de buurt zijn als ik over familie en bekenden praat, dan wordt er niet op een commando gereageerd en kijkt ie naar mij van
moet ik nu echt luisteren naar deze persoon?)
Ik weet niet hoe het bij politie honden zit, maar voor zover ik weet zijn de meesten eerst door anderen opgeleid en eenmaal in bezit van de papieren wordt een juiste geleider bij de hond gezocht en die gaan samen trainen en worden partners..
Klinkt me dus vreemd in de oren als deze honden niet in handen van andere geleiders kunnen.. zou ze dan ook zeker niet in een pension plaatsen en zeggen niet aanraken en geen commando's geven/
voor de duidelijkheid ik heb geen politiehond, slechts een "pakhond"
(Ik moet dan niet in de buurt zijn als ik over familie en bekenden praat, dan wordt er niet op een commando gereageerd en kijkt ie naar mij van

Ik weet niet hoe het bij politie honden zit, maar voor zover ik weet zijn de meesten eerst door anderen opgeleid en eenmaal in bezit van de papieren wordt een juiste geleider bij de hond gezocht en die gaan samen trainen en worden partners..
Klinkt me dus vreemd in de oren als deze honden niet in handen van andere geleiders kunnen.. zou ze dan ook zeker niet in een pension plaatsen en zeggen niet aanraken en geen commando's geven/

voor de duidelijkheid ik heb geen politiehond, slechts een "pakhond"
-
- Zeer actief
Wij gaan dus nooit op vakantie of weg daardoor, Fabienne 
En is een reden, als het allemaal door kan gaan (vergunningen ed), om een pension speciaal bedoeld voor "de moeilijkere soort" werkhonden en dan m.n. politiediensthonden te willen beginnen.

En is een reden, als het allemaal door kan gaan (vergunningen ed), om een pension speciaal bedoeld voor "de moeilijkere soort" werkhonden en dan m.n. politiediensthonden te willen beginnen.
-
- Zeer actief
Maar jouw hond luisterd dus als ik het zo lees alleen op jou, of kan een persoon die dit soort honden gewend is ook voor ze zorgen?Selena schreef:Wij gaan dus nooit op vakantie of weg daardoor, Fabienne
onze mening is als een hond het truckje kent dat iemand anders er ook mee kan werken. mits dat ie overwicht op de hond heeft natuurlijk anders werkt dat ook niet.
wij hebben het bewezen met onze honden zowel in het zoekwerk als in het bijtwerk bijna al onze honden kunnen vrij makkelijk roeleren qua geleider, bij sommige hoef je dat meer 1 dienst uit te halen en gaan ze uitproberen, andere hebben er totaal geen moeite mee.
zo zit ik nu thuis op de bevalling te wachten van mijn narcoticaspeurhondje en een van onze andere narcoticaspeurhond, terwijl mijn herder een paar dagen bij een collega zit om daar mee aan het werk te zijn.
dus ook verzorging e.d. is op dezemanier vrij makkelijk te combineren, de een kan op vakantie gaan de andere uit logeren, zo kan het dus zijn dat je niet ineens 6 honden te verzorgen hebt maar 16.... ach kniesoor die daarop let
wij hebben het bewezen met onze honden zowel in het zoekwerk als in het bijtwerk bijna al onze honden kunnen vrij makkelijk roeleren qua geleider, bij sommige hoef je dat meer 1 dienst uit te halen en gaan ze uitproberen, andere hebben er totaal geen moeite mee.
zo zit ik nu thuis op de bevalling te wachten van mijn narcoticaspeurhondje en een van onze andere narcoticaspeurhond, terwijl mijn herder een paar dagen bij een collega zit om daar mee aan het werk te zijn.
dus ook verzorging e.d. is op dezemanier vrij makkelijk te combineren, de een kan op vakantie gaan de andere uit logeren, zo kan het dus zijn dat je niet ineens 6 honden te verzorgen hebt maar 16.... ach kniesoor die daarop let

- CKS
- Zeer actief
Je bedoelt dat 's ochtend geleider A met de hond kan werken en 's middags neemt wildvreemde geleider B de riem over en gaat net zo vrolijk verder? Dat kan ik me bij de echte, hardere praktijkhonden heel moeilijk voorstellen. Ik weet dat het met de vader van mijn hond alvast niet kan, en vermoed dat ik dat met Selena's honden ook liever maar niet uitprobeerde.speurneus carola schreef:onze mening is als een hond het truckje kent dat iemand anders er ook mee kan werken. mits dat ie overwicht op de hond heeft natuurlijk anders werkt dat ook niet.
Nog even over sociaal zijn. Mijn hondje (HH teef, 8 mnd uit KNPV lijnen) is bijzonder sociaal en lebbert iedereen het liefste helemaal af. Maar sinds vorige week zondag ben ik daar wel een stuk voorzichtiger mee. Het blijft nl wel een pittige tante. Ze werd namelijk lekker geaaid door een jongen die ze goed kent op de club. Maar die deed opeens iets fouts: hield haar koppie even vast. Dat mocht niet, blijkbaar, en de arme jongen werd dus plots door mijn lieve kroelige schatje fors gecorrigeerd. Geen beet oid, alleen een snauw, maar de bedoeling was voor iedereen duidelijk. Vervolgens ging ze net zo vrolijk weer door met lebberen, ze had dus echt niets kwaads in de zin. Maar voortaan laat ik haar niet meer door vreemden aaien....
Kees
-
- Zeer actief
Een deel alleen naar ons, moet ik erbij zeggen dat wij redelijk extreme honden hebben, en een ander deel kan zeker ook door een ander verzorgd worden die ervaring hebben met dit type hond.blondie schreef:Maar jouw hond luisterd dus als ik het zo lees alleen op jou, of kan een persoon die dit soort honden gewend is ook voor ze zorgen?Selena schreef:Wij gaan dus nooit op vakantie of weg daardoor, Fabienne
-
- Zeer actief
Het hangt maar net van de hond af. De zoon van mijn man is hondengeleider bij de luchtmacht. De meeste honden daar kunnen best door een andere geleider verzorgd worden en uit de kennel gehaald worden, maar zijn hond laat dat absoluut niet toe. Toen hij op vakantie was, kon niemand hem uit zijn kennel halen, wat heel erg naar was toen de hond iets mankeerde waar de dierenarts bijgehaald moest worden.blondie schreef:Maar jouw hond luisterd dus als ik het zo lees alleen op jou, of kan een persoon die dit soort honden gewend is ook voor ze zorgen?Selena schreef:Wij gaan dus nooit op vakantie of weg daardoor, Fabienne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
we zijn er nu achter dat we best wel wat kunnen met deze 2 MH's. maar aangezien deze honden voor mijn collega en mij(hier voor zat ander personeel)vrij onbekend zijn en de eigenaar ook doet overkomen dat er echt niemand iets kan met die honden hebben wij dat risico niet genomen de eerste dagen,eerst goed wennen.het is alleen als je de kennel in stap (of je geeft dat ze moeten gaan zitten zodat je normaal die voerbak kan neerzetten)kruipen ze werkelijk waar helemaal in elkaar en ja een hond kan ook uit angst gaan happen maar dat kan de golden van een kennel ernaast ook.ik heb niet het idee dat ze je wel even willen pakken als je langs kom en met uitlaten komen ze ook niet in de buurt.toch met dit soort honden nemen wij geen risico en komt niet al het personeel bij ze in het hok of op de weide.
maar goed al waren deze honden nou echt ze heftig als dat hij beweerde,vindt ik het persoonlijk niet handig om de zorg uit handen te geven aan mensen die wel honden gewend zijn en er veel mee werken maar die niet dagelijks met dit soort honden te maken heeft.wat gos ook al schrijft hebben wij ook gehad maar dan met een andere MH maar ook nog al een vrij heftige africhtingshond:hond kwam vast ze zitten met d'r poot en we wouden haar los maken,maar gevolg was dat ze mijn collega goed greep en wij verdere behandelingen bijna niet konden uitvoeren(we hebben haar wel los gekregen)
maar goed al waren deze honden nou echt ze heftig als dat hij beweerde,vindt ik het persoonlijk niet handig om de zorg uit handen te geven aan mensen die wel honden gewend zijn en er veel mee werken maar die niet dagelijks met dit soort honden te maken heeft.wat gos ook al schrijft hebben wij ook gehad maar dan met een andere MH maar ook nog al een vrij heftige africhtingshond:hond kwam vast ze zitten met d'r poot en we wouden haar los maken,maar gevolg was dat ze mijn collega goed greep en wij verdere behandelingen bijna niet konden uitvoeren(we hebben haar wel los gekregen)

jemble 5 maanden
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
oke, al mijn honden zijn altijd sociaal opgevoed en op dezelfde manier, kom jij als vreemde toch maar niet bij mijn 2 reuen in de buurt want als ik er niet ben of er niets van zeg dus niet onder appel hou, dan zijn ze niet zo lief voor je.... zou dat dus niet in het karakter van de hond zelf zitten denk jePak-de-bal schreef:volgens mij is dit zo:teckeltoos schreef:Ik heb altijd gedacht dat politiehonden buiten het werk om zeer sociaal waren.
toch?

En ik heb sporthonden... geen diensthonden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nou ik ben zelf dus op zoek naar een pension voor mijn mechelaar voor 1 week, maar hij gaat dus alleen naar mensen die ervaring hebben met werkhonden uit de africhting. Liefst naar een pension die alleen maar dit soort type honden heeft... alleen zijn deze er helaas niet zoveel dus ik ben nog steeds zoekende....fabienne s schreef:heb helemaal niks met africhting maar toch vindt ik dit een boeiend onderwerp,in pension komen namelijk best veel africhtingshonden en bewakings honden veel MH's en een enkele rott of dober.nu hebben we 2 MH's waar wij niks mee kunnen,niet aanlijnen,geen commado's aan geven(je moet geluk hebben als ze weer naar binnen willen)niet aanraken eigenlijk de gewone dagelijkse dingen. maar zouden de africhtings mensen daar helemaal niet aan denken aan dit soort dingen?ik bedoel:de zorg van die honden is nu aan ons maar makkelijk is het dus zeker niet en eigenlijk voor die honden ook geen pretje(denk ik)
Hij gaat normaal altijd mee maar met z'n wagenziekte kan ik het hem niet aandoen 1200 km te rijden.... dat vind ik doodzielig... dus dan maar een pension hoewel ik dit dus het liefst niet doe...
Dit zit overigens in het karakter van de hond (dat hij op z'n zachtst gezegd niet makkelijk is) en het is niet aangeleerd gedrag.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
kun je dat niet even doen voor 1 september a.s.Selena schreef:Wij gaan dus nooit op vakantie of weg daardoor, Fabienne

-
- Zeer actief
nee sorrymalinois schreef:kun je dat niet even doen voor 1 september a.s.Selena schreef:Wij gaan dus nooit op vakantie of weg daardoor, Fabienne
En is een reden, als het allemaal door kan gaan (vergunningen ed), om een pension speciaal bedoeld voor "de moeilijkere soort" werkhonden en dan m.n. politiediensthonden te willen beginnen.![]()

Volgend jaar

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Volgens mij ligt het erg aan het korps hoe de honden zijn. Daar waren we als ik het goed heb in een ander topic (op een ander forum?) al een keer op uitgekomen. De politiehonden die ik ken, zijn gewoon aaibaar door vreemden. Wij hebben blijkbaar 'watjes'
(worden overigens ook ingezet bij voetbalwedstrijden e.d.)

Linda, Izzie en Bram
-
- Zeer actief
hahahahha, was ander forum geloof ik. Ik begon mijn antwoord ook met: "kán, maar hoeft niet.."Zoek stok! schreef:Volgens mij ligt het erg aan het korps hoe de honden zijn. Daar waren we als ik het goed heb in een ander topic (op een ander forum?) al een keer op uitgekomen. De politiehonden die ik ken, zijn gewoon aaibaar door vreemden. Wij hebben blijkbaar 'watjes'![]()
![]()

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik dacht al dat het met jou was, die 'discussie'Selena schreef:hahahahha, was ander forum geloof ik. Ik begon mijn antwoord ook met: "kán, maar hoeft niet.."Zoek stok! schreef:Volgens mij ligt het erg aan het korps hoe de honden zijn. Daar waren we als ik het goed heb in een ander topic (op een ander forum?) al een keer op uitgekomen. De politiehonden die ik ken, zijn gewoon aaibaar door vreemden. Wij hebben blijkbaar 'watjes'![]()
![]()

Linda, Izzie en Bram
- Dyenga
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Contacteer:
Hangt ervan af hoe dit overwicht wordt afgedwongen. Vergeet daarnaast nooit de interactie (lichaamshouding geleider/hond, spanning geleider/hond, tonaties geleider e.d.) die normaal gesproken meespeelt bij de hond en vaste geleider.speurneus carola schreef:onze mening is als een hond het truckje kent dat iemand anders er ook mee kan werken. mits dat ie overwicht op de hond heeft natuurlijk anders werkt dat ook niet.
Mijn ervaring is dat bij een aantal zeer sociale honden veel problemen ontstaan op het moment dat de "plicht" om de hoek komt kijken. En dit betreft niet alleen honden uit de sport maar ook daadwerkelijk diensthonden. Maar zoals altijd.....uitzonderingen bevestigen de regel.wij hebben het bewezen met onze honden zowel in het zoekwerk als in het bijtwerk bijna al onze honden kunnen vrij makkelijk roeleren qua geleider, bij sommige hoef je dat meer 1 dienst uit te halen en gaan ze uitproberen, andere hebben er totaal geen moeite mee.