Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slipketting vs. prikband
Moderator: moderatorteam
Slipketting vs. prikband
Hallo allemaal,
ik heb rondgekeken op het forum en weet dat er verschillende meningen zijn wat betreft slipkettingen en prikbanden.
Dit topic is dan ook absoluut niet bedoelt, om elkaar te gaan veroordelen of te vertellen hoe goed of slecht het wel niet voor een hond is.
Ik wil graag weten, wat het verschil met corrigeren is tussen de twee, wat het verschil in gebruik is en dat soort dingen.
Ik hoop op uitgebreide reacties!
Groetjes Jasmijn
Ps:deze vraag is niet bedoelt, omdat ik er binnenkort zelf een wil gaan kopen
ik heb rondgekeken op het forum en weet dat er verschillende meningen zijn wat betreft slipkettingen en prikbanden.
Dit topic is dan ook absoluut niet bedoelt, om elkaar te gaan veroordelen of te vertellen hoe goed of slecht het wel niet voor een hond is.
Ik wil graag weten, wat het verschil met corrigeren is tussen de twee, wat het verschil in gebruik is en dat soort dingen.
Ik hoop op uitgebreide reacties!
Groetjes Jasmijn
Ps:deze vraag is niet bedoelt, omdat ik er binnenkort zelf een wil gaan kopen
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het basale verschil is vooral dat je met een prikband absoluut niet zou moeten corrigeren. Dat doet de hond zelf door erin te gaan hangen en dan dus ipv een halsband allemaal pinnen in zijn nek heeft waar het hele gewicht in hangt. Niet fijn en dus zou de hond in theorie moeten stoppen met trekken.
Ik heb een hond gehad die aan een pinnenband liep en zijn nek was kalig en erg verhard. Overal rode puntjes en rare roze plekjes. Uiteraard heeft hij de band bij ons nooit om gehad maar de gevolgen van die band zijn in de weken dat wij hem hadden niet weggegaan.
Een slipketting is wel weer bedoeld om mee te corrigeren. Doet de hond iets verkeerd dan zou je hem in theorie met een klein rukje op andere gedachten moeten brengen. Ik zeg in theorie omdat het gebruik ervan nogal ingewikkeld is en wat in de wilde weg corrigeren heeft meestal totaal geen effect op een hond.
Ik heb een hond gehad die aan een pinnenband liep en zijn nek was kalig en erg verhard. Overal rode puntjes en rare roze plekjes. Uiteraard heeft hij de band bij ons nooit om gehad maar de gevolgen van die band zijn in de weken dat wij hem hadden niet weggegaan.

Een slipketting is wel weer bedoeld om mee te corrigeren. Doet de hond iets verkeerd dan zou je hem in theorie met een klein rukje op andere gedachten moeten brengen. Ik zeg in theorie omdat het gebruik ervan nogal ingewikkeld is en wat in de wilde weg corrigeren heeft meestal totaal geen effect op een hond.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik persoonlijk train altijd met een prikband, de slipketting vind ik niks, zeker niet voor het strottehoofd. Als je hem goed gebruikt de prikker heb je hem niet veel nodig.... maar je moet er niet constant aan gaan staan rukken wat Marc zegt, ik zie bij mijn honden niets in de nek aan plekken of rode puntjes, ook niet bij m'n dobers met erg kort haar.... 

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik corrigeer dus juist weer wel met een prikband, net als met een slipketting.
En heb op die manier helemaal geen last van beschadigde nekken.
Die beschadigingen zie ik alleen bij honden die in de prikband gaan "hangen".
Een prikband gebruik ik af en toe bij harde honden in handen van te "zwakke" eigenaren die met een slipketting niet in staat zijn enige indruk op hun hond te maken.
En heb op die manier helemaal geen last van beschadigde nekken.
Een prikband gebruik ik af en toe bij harde honden in handen van te "zwakke" eigenaren die met een slipketting niet in staat zijn enige indruk op hun hond te maken.
Wil me dat verder uitleggen?malinois schreef:ik persoonlijk train altijd met een prikband, de slipketting vind ik niks, zeker niet voor het strottehoofd.
Maar als een hond in de band hangt, dan corrigeert hij zichzelf toch meteen? Of intereseert het sommige honden dan nog geen bal en trekken ze door?Wil de hond schreef:.
(sorry hoor, ik ben echt een groentje bij dit soort onderwerpen)
-
- Zeer actief
Sommige honden waaronder die hond die wij hadden opgevangen kennen geen pijn. Tenminste, daar doen ze niet aan.
Het was een volwassen reu en een kruising tussen een dog en een mechelaar die al heel wat mee had gemaakt in zijn leven. Op straat gewoond, bewakingshond aan een ketting, veel gevochten, ex-politiehondentraing etc. Het was dus een snoeiharde hond die zich niets aantrok van een prikband. Hij hing erin, trok eraan en sleurde ons mee over de straat aan dat ding. Zijn nek was dus wel helemaal aan gort helaas en wij hebben dat ding na de eerste dag weggemikt
Het was een volwassen reu en een kruising tussen een dog en een mechelaar die al heel wat mee had gemaakt in zijn leven. Op straat gewoond, bewakingshond aan een ketting, veel gevochten, ex-politiehondentraing etc. Het was dus een snoeiharde hond die zich niets aantrok van een prikband. Hij hing erin, trok eraan en sleurde ons mee over de straat aan dat ding. Zijn nek was dus wel helemaal aan gort helaas en wij hebben dat ding na de eerste dag weggemikt

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Bij een slipband correctie en de slipketting zit hoger in de nek dan kun je bij een hond het strottehoofd flink beschadigen.
Een prikband en een slip daar moet je mee corrigeren indien nodig, het is niet de bedoeling dat een hond in de pennen gaat hangen of in de slip en toch doortrekt want daar bereik je niets mee, een korte snelle ruk op het juiste moment en het commando wat je wilt bereiken, daar leert een hond van..
Ik heb en de pennenband voor te trainen, en de slip eigenlijk op strand en straat, maar geloof me of niet.. vorige keer adviseerde mijn eigen dierenarts.. om een prikband om te doen.. hij heeft nogal eens de neiging te gaan trekken, zeker als we naar strand gaan..
De slip gaat dan in de rugwervels knellen, als je niet corrigeert zodat ie weer redelijk rustig loopt.. ik heb bij haar dus ook chiropractie laten doen op de hond, en daar heeft ze de nekwervels losgemaakt en zijn ruggewervels achter behandeld..
Ik heb even inderdaad de prikker omgehad met gewone wandelingen ook en 1x een goede correctie moeten geven, daarna is het met stem te doen en hoef je dus niet meer te corrigeren of hangt de hond in de prikband..
Maar ja.. de reacties zijn natuurlijk niet van de lucht als mensen zien wat ie om de nek heeft hangen..
Ik moet me er eigenlijk niets van aantrekken..en dat deed ik ook niet, ik weet hoe ik met me hond omga en of ie nou een slip omkrijgt of de penneband, JIPPIE we gaan naar buiten en lekker wat doen is de reactie
Ik zie het zelf als de correctie die een andere hond gebruikt op verkeerd gedrag, een korte beet in de nek.
Maar daar zullen de meningen over verschillen
Een prikband en een slip daar moet je mee corrigeren indien nodig, het is niet de bedoeling dat een hond in de pennen gaat hangen of in de slip en toch doortrekt want daar bereik je niets mee, een korte snelle ruk op het juiste moment en het commando wat je wilt bereiken, daar leert een hond van..
Ik heb en de pennenband voor te trainen, en de slip eigenlijk op strand en straat, maar geloof me of niet.. vorige keer adviseerde mijn eigen dierenarts.. om een prikband om te doen.. hij heeft nogal eens de neiging te gaan trekken, zeker als we naar strand gaan..
De slip gaat dan in de rugwervels knellen, als je niet corrigeert zodat ie weer redelijk rustig loopt.. ik heb bij haar dus ook chiropractie laten doen op de hond, en daar heeft ze de nekwervels losgemaakt en zijn ruggewervels achter behandeld..
Ik heb even inderdaad de prikker omgehad met gewone wandelingen ook en 1x een goede correctie moeten geven, daarna is het met stem te doen en hoef je dus niet meer te corrigeren of hangt de hond in de prikband..
Maar ja.. de reacties zijn natuurlijk niet van de lucht als mensen zien wat ie om de nek heeft hangen..

Ik moet me er eigenlijk niets van aantrekken..en dat deed ik ook niet, ik weet hoe ik met me hond omga en of ie nou een slip omkrijgt of de penneband, JIPPIE we gaan naar buiten en lekker wat doen is de reactie

Ik zie het zelf als de correctie die een andere hond gebruikt op verkeerd gedrag, een korte beet in de nek.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Ik gebruik de pennenband ook.
Ik kan niet echt goed corrigeren met een slipketting en heb geleerd hoe een prikband te gebruiken en dat gaat me stukken beter af.
Ik gebruik de prikker tijdens de training, ik vind dat je er veel verfijnder mee kan corrigeren als met een slipketting. De mate van correctie is beter te doseren in mijn opinie.
Buiten de training gebruik ik hem maar zelden, ze lopen hier meestal gewoon aan een platte band.
Ik kan niet echt goed corrigeren met een slipketting en heb geleerd hoe een prikband te gebruiken en dat gaat me stukken beter af.
Ik gebruik de prikker tijdens de training, ik vind dat je er veel verfijnder mee kan corrigeren als met een slipketting. De mate van correctie is beter te doseren in mijn opinie.
Buiten de training gebruik ik hem maar zelden, ze lopen hier meestal gewoon aan een platte band.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
Wat leert hij dan precies? Volg! Gevolgd door een pijnprikkel?blondie schreef:Bij een slipband correctie en de slipketting zit hoger in de nek dan kun je bij een hond het strottehoofd flink beschadigen.

Mij lijkt het logischer dat je je hond iets afleert met zulke banden want aanleren gaat niet met straffen.

Dan weet je dus nu dat je methode totaal niet werkt. Je hond loopt permanent in correctiemiddelen en hij trekt als een lier

Ik snap niet waarom je je niks van andere mensen zou willen aantrekken die met honden lopen die NIET trekken of vervelend doen en die een gewone halsband omhebben. Ik denk persoonlijk dat die mensen je nog wel het een en ander kunnen leren als ik dit zo lees.Maar ja.. de reacties zijn natuurlijk niet van de lucht als mensen zien wat ie om de nek heeft hangen..![]()
Ik moet me er eigenlijk niets van aantrekken..en dat deed ik ook niet, ik weet hoe ik met me hond omga en of ie nou een slip omkrijgt of de penneband, JIPPIE we gaan naar buiten en lekker wat doen is de reactie![]()
Heb je honden elkaar wel eens met felle nekbeten zien corrigeren?Ik zie het zelf als de correctie die een andere hond gebruikt op verkeerd gedrag, een korte beet in de nek.
- CKS
- Zeer actief
Tijdens de laaste paar trainingen heb ik inderdaad de prikker gebruikt. Dit omdat de slipketting gewoon te weinig indruk maakt soms (zeer specifiek: bij het lossen). Ik heb zelf overigens (nog) geen prikband, die leen ik tijdens de training en verder niet. Op straat loopt ze of aan de platte band, of aan de slipketting. Maar goed, dan zit ze ook niet zo hoog op drift natuurlijk en dan maakt een gewone correctie wel indruk.
Ik was zelf overigens aardig huiverig voor de prikker, maar de noodzaak werd steeds groter. Maar zelfs na een forse correctie met prikband is mijn schatje niet of nauwelijks onder de indruk (kwispelt vrolijk verder en staat meteen klaar weer in te bijten) dus ik heb niet de indruk dat ik echt aan dierenmishandeling doe.
Kees
Ik was zelf overigens aardig huiverig voor de prikker, maar de noodzaak werd steeds groter. Maar zelfs na een forse correctie met prikband is mijn schatje niet of nauwelijks onder de indruk (kwispelt vrolijk verder en staat meteen klaar weer in te bijten) dus ik heb niet de indruk dat ik echt aan dierenmishandeling doe.
Kees
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kunt het strottehoofd beschadigen als je teveel en op de verkeerde manier aan de slipketting loopt te trekken. Een prikband heb je niet veel kracht voor nodig en je trekt zeker niet zo hard.Dobervrouw schreef:Wil me dat verder uitleggen?malinois schreef:ik persoonlijk train altijd met een prikband, de slipketting vind ik niks, zeker niet voor het strottehoofd.
Maar als een hond in de band hangt, dan corrigeert hij zichzelf toch meteen? Of intereseert het sommige honden dan nog geen bal en trekken ze door?Wil de hond schreef:.
(sorry hoor, ik ben echt een groentje bij dit soort onderwerpen)
Sommige honden interesseert dat inderdaad helemaal niks, die trekken gewoon door zeker als de prikker verkeerd gebruikt is/wordt.... Het moet geen gewoonte worden waar ze 'doorheen' gaan.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Yep ze zijn er om iets af te leren, bijvoorbeeld het niet opletten in jouw voorbeeld hierboven maar dat wil niet zeggen dat ze over de kop getrokken moeten worden...MARC_S schreef:
Wat leert hij dan precies? Volg! Gevolgd door een pijnprikkel?Wat is dan de les?
Mij lijkt het logischer dat je je hond iets afleert met zulke banden want aanleren gaat niet met straffen.Dan doet de hond alleen maar onderdanig.
![]()

-
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
En zijn dat honden die mekaar mogen of gebeurd dat meer bij een bij elkaar geraapt groepje dat elkaar wel moet accepteren?Wil de hond schreef:Ja natuurlijk,Heb je honden elkaar wel eens met felle nekbeten zien corrigeren?
En dat gaat nou niet bepaald zachtzinnig. :N:
Ik zie er persoonlijk echt de noodzaak niet van in en begrijp ook niet waarom je op die manier met je hond om wil gaan. Waarom heb je je hond dan als je relatie met hem gebaseerd is op het op een pijnlijke manier aan jezelf ondergeschikt maken?
Een hond is best wel dommig tov een mens. Laat je verstand zorgen dat een hond je niet de baas is door hem voor te zijn.
Wat mij nl vaak opvalt is dat vooral onbegrepen honden deze correcties nodig hebben. Ook honden die op de een of andere manier iets tekort komen vragen om hardere aanpak omdat ze overdreven compenseren als ze wel de kans krijgen een drift te uiten.
Wat mij ook opvalt in gebruik van prikbanden en slipkettingen is dat het heel vaak helemaal niet helpt. Mensen lopen jaaaaaren met een trekkende hond die jaaaaren een slipketting om heeft. Als je het anders aanpakt en het gewoon strak en goed intraint heb je zo'n ding helemaal niet nodig.
Toen ik Wuilus de eerste jaren had heeft ze ook permanent aan een slipketting gelopen. In die periode is ze gaan vechten en trok ze als een lier. Op een goede dag hebben we besloten zonder druk en pijn te gaan trainen en vanaf die dag is ze een echt strak luisterende vrolijke hond geworden. Dapper idem. Dapper kwam in Amsterdam iets tekort. Beweging en rust. Nu geven we hem wat hij nodig heeft en hij loopt los, is de interesse in andere honden verloren en daarnaast komt hij meteen als we roepen. We zouden nl wel eens een bal kunnen gaan gooien of een koekje kunnen hebben. En nee, hij is totaal niet meer dominant. Dat itt toen we wel corrigeerde. Toen pieste hij non-stop, ook in huis en krabte hij pollen gras door de lucht. Nu doet hij een kort plasje en loopt netjes naast om te kijken of het baasje nog iets leuks gaat doen met hem.
Machtig mooi en zowel wij als de hond lijken er veel gelukkiger onder.

Want kwa intelligentie staat een mens dan wel boven een hond maar de gemiddelde hond is consequenter en heeft een langere adem dan de gemiddelde mens. Een hond kan eeuwig doorgaan met proberen als hij voor zijn gevoel het doel nog kan halen. Haal je hond uit die modus en je hebt al gewonnen. Met rukken en pijnprikkels is het maar hopen dat de hond niet koppiger en harder is dan je zelf bent. Gezien het aantal probleemhonden met dit soort halsbanden geloof ik in het feit dat de hond het meestal toch wel wint.

-
- Zeer actief
Verder trek ik graag de vergelijking door naar kinderen. Ga je kinderen slaan tijdens de opvoeding en werken met druk en pijnprikkels dan krijg je hoe dan ook kinderen die problemen geven. Het respect naar jou als ouder/baas is afgedwongen en het kind/de hond leert dat de rangen en standen altijd onder druk staan. Hij voegt zich niet uit eigen beweging, hij wordt gedwongen. Druk resulteert in verzet en minder mogelijkheid tot leren. Onder druk wordt het leerproces nl zwakker. Dat is aangetoond en onderzocht.
Kinderen die klappen krijgen worden zelf ook vaak agressief. Ze slaan door op het moment dat ze weten dat ze niet geslagen kunnen worden. Kinderen die respect hebben voor hun ouders omdat ze begrepen worden en begripvol benaderd worden zijn niet eens stout als de ouders niet in staat zijn ze te corrigeren. Ze zitten gewoon in een andere gemoedstoestand en zijn rustig. Voor mijn gevoel geldt dat ook voor honden.
Kinderen die klappen krijgen worden zelf ook vaak agressief. Ze slaan door op het moment dat ze weten dat ze niet geslagen kunnen worden. Kinderen die respect hebben voor hun ouders omdat ze begrepen worden en begripvol benaderd worden zijn niet eens stout als de ouders niet in staat zijn ze te corrigeren. Ze zitten gewoon in een andere gemoedstoestand en zijn rustig. Voor mijn gevoel geldt dat ook voor honden.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
ik kan niet werken met een slipketting, dus gebruik ik hem niet
ze heeft er wel steeds één aan, maar daar hangt dus geen riem aan.
prikband wel, al wordt die zelden gebruikt.
tijdens het speuren heeft ze er ook één aan, corrigeert ze zichtzelf voor haar snelheid en hoef ik niets aan te doen.
heeft effect gehad, want nu speurt ze los.

prikband wel, al wordt die zelden gebruikt.
tijdens het speuren heeft ze er ook één aan, corrigeert ze zichtzelf voor haar snelheid en hoef ik niets aan te doen.
heeft effect gehad, want nu speurt ze los.

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Dyenga
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Dobermann
- Contacteer:
Niet mee eens. Hiermee zeg je dus dat veel sporthonden niet goed zijn opgevoed. Mijn Dober is zeer sociaal, luistert goed, kan benaderd worden door andere honden, kinderen, ouderen, is niet nerveus en wordt meer beloond dan dat hij gestraft wordt. Wanneer je met je hond in de africhting werkt dan zal er veelal plicht en enige druk om de hoek komen kijken. Het is dan uiteraard wenselijk dat je hond ook daadwerkelijk luistert! Dit zul je, net als de opvoeding, langzaam op moeten bouwen.Martijn schreef:Een pinnenband kan handig zijn om een hond te dwingen bepaald gedrag acherwege te laten zodat er ruimte ontstaat een ander gedrag aan te leren.
Wel vind ik dat er echt het een en ander serieus mis is gegaan in de voorgaande opvoeding als zaken als pinnenbanden nodig worden.
Mijn Dober draagt overigens gewoon een brede halsband en op het traingsveld (wanneer hij volgroeid is) af en toe een prikband.
Dat mag jij gerust bezopen vinden maar ik denk daar toch anders over.
Ik hou niet van verbieden maar ik trek de grens naar aanleiding van het nut voor de hond zelf. Zwaar geschut als pinnenbanden en TT (als die als harde correctie gebruikt wordt want dat is niet de enige functie van een TT) als middel om een hond de kunstjes op het veld goed te laten uitvoeren vind ik bezopen.
De prikband en eventueel de TT kun je goed inzetten mits de geleider er goed mee om weet te gaan! En daar ligt nu juist het probleem. Voorbeeld, een hond die met bijtwerk bezig is moet op commando probleemloos kunnen lossen.....De omstandigheid waarin de hond verkeert is iets anders dan bij het lossen van een speeltje in de achtertuin. Hij zit veel hoger in zijn drift. De wil om vast te houden is dan groter dan de wil om te lossen (luisteren). Echter, hij hoort je echt wel goed wanneer je een commando geeft. Hij zal dus moeten leren dat hij ook onder die omstandigheden moet luisteren. Vriendelijk vragen of je hond de helper los wil laten werkt echt niet in het begin! Wanneer hij na het commando niet loslaat kun je corrigeren met prikband of TT. Timing is van wezenlijk belang zodat je hond direct kan linken! Laat ie los.....BELONEN! Het belonen wordt teveel vergeten maar is voor mij nog belangrijker dan corrigeren.
-
- Zeer actief
Martijn had het over tt als zware correctie gebruiken.
tuurlijk is tt een goed hulpmiddel, je kunt er veel mee. Mijn hond springt een gat in de lucht als ik mijn TT neem.
maar veelal zie je bij tt gebruikers dat ze voor elke oefening, voor elk foutje die knop maar indrukken, TT op hoogste stand om die kop maar omhoog te krijgen. Nou ja, dan vind ik het ook bezopen.
die kop omhoog heb ik door een balletje onder mijn arm te steken en te clicken als die kop er is. Wie voor zo een dingen naar TT en prikband grijpt (en maar rukken als die kop er niet is
) tja... geen respect heb ik daarvoor. das dan een bezopen manier van tt en prikband gebruik.
tuurlijk is tt een goed hulpmiddel, je kunt er veel mee. Mijn hond springt een gat in de lucht als ik mijn TT neem.
maar veelal zie je bij tt gebruikers dat ze voor elke oefening, voor elk foutje die knop maar indrukken, TT op hoogste stand om die kop maar omhoog te krijgen. Nou ja, dan vind ik het ook bezopen.
die kop omhoog heb ik door een balletje onder mijn arm te steken en te clicken als die kop er is. Wie voor zo een dingen naar TT en prikband grijpt (en maar rukken als die kop er niet is

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb dit er even uitgepikt en daarmee sla je de spijker op z'n kop eigenlijk.... een TT heeft standjes... ik heb er hier ook 1, ik heb hem zelf op diverse lichaamsdelen (nee niet dieMartijn schreef:en TT (als die als harde correctie gebruikt wordt want dat is niet de enige functie van een TT) als middel om een hond de kunstjes op het veld goed te laten uitvoeren vind ik bezopen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat heb ik hier ook aangezien die op een examen wel verplicht is, dus ik vind dat de hond er dus aan gewend moet zijn en dat kan alleen als hij hem als normaal beschouwt dus altijd om heeft met trainen.Dobervrouw schreef:Wat is de reden dat je ervoor gekozen hebt, om dan toch een slipketting om te hangen?maart schreef:ik kan niet werken met een slipketting, dus gebruik ik hem nietze heeft er wel steeds één aan, maar daar hangt dus geen riem aan.

Hier wordt niet getraind, maar wel ervaring met beide banden
Een oppashond heb ik die een prikband heeft. Altijd bij het uitlaten is deze aan. Omdat de hond trekt, blijft trekken en altijd trekt. Zijn hele leven al ondanks cursussen, correcties en allerlei middelen. Dit is volgens hun de beste oplossing. Hij trekt nog wel eens, maar hangt niet meer constant in de riem en is te corrigeren. heb er zelf dus ook mee gelopen, maar ben snel overgestapt op de slipketting. Dit omdat ik zelf niet de wil heb om een hond met een zeer dunne vacht hard te moeten gaan corrigeren aan een prikband. Bovendien is de hond wel sterk, maar is het bij mij: ikke baas en ben zelf ook niet echt schraal en zwak. Heb hem gewoon een slikketting om gelegt en vanaf dag één dat ik ermee liep (x am bulldog) consequent trekken=correctie en rustig meelopen is beloning gedaan. Dit ging echt super.
Zodra ik goed ermee kon lopen en na vele problemen toch wel redelijke aandacht van ging krijgen ben ik ermee gaan fietsen. Ook hier bleek de slipketting toch beter te helpen en te corrigeren dan de prikband (omdat ik op de prik dus geen kracht wilde/durfde te zetten).
Mijn eigen honden lopen allemaal aan jachtlijnen inmiddels. Heb het helaas een paar maal gehad dat er één uit de gewone band ontsnapte en ik heb nu eenmaal niet zulke lievertjes naar andere honden dat ik dit kan hebben. Zodra ze ongewenst gedrag gaan vertonen (mij weer eens gaan uitproberen) train ik gelijk met de slipketting en dan geen gezeur en constant getrek. Gewoon een flinke correctie en dan moet het ook klaar zijn. Wel staat daar tegen over altijd ook weer een flinke periode van belonen. Ik ben zelf liever in één keer flink duidelijk dan dat ik er weken over doe. Maar iedere hond heeft zo wel zijn eigen aanpak. Als Paco dingen gaat doen die niet mogen dan corrigeer ik altijd met de stem. Hij is zo onderdanig/bang tegenover wie dan ook dat ik hem echt niet ga corrigeren met de halsband. Bo en Boris juist weer wel. Die hebben beide wel eens de neiging echt uit te gaan proberen. Gelukkig heb ik inmiddels deze periodes wel achter de rug en gaat alles wat ouder en rustiger worden. Mij slip hangt al ruim een jaar ongebruikt en de jachtlijnen functioneren super!
Mijn bevinding is eigenlijk: als je zelf genoeg kracht heb en je hond niet hoog in drift zit dan kan deze beter begeleid worden aan een slipketting dan aan een prikband. Hier komt een slipketting goed en duidelijk over en de prikband durf ik geeneens te gebruiken bij mijn honden en is ook echt niet nodig hier!
Een oppashond heb ik die een prikband heeft. Altijd bij het uitlaten is deze aan. Omdat de hond trekt, blijft trekken en altijd trekt. Zijn hele leven al ondanks cursussen, correcties en allerlei middelen. Dit is volgens hun de beste oplossing. Hij trekt nog wel eens, maar hangt niet meer constant in de riem en is te corrigeren. heb er zelf dus ook mee gelopen, maar ben snel overgestapt op de slipketting. Dit omdat ik zelf niet de wil heb om een hond met een zeer dunne vacht hard te moeten gaan corrigeren aan een prikband. Bovendien is de hond wel sterk, maar is het bij mij: ikke baas en ben zelf ook niet echt schraal en zwak. Heb hem gewoon een slikketting om gelegt en vanaf dag één dat ik ermee liep (x am bulldog) consequent trekken=correctie en rustig meelopen is beloning gedaan. Dit ging echt super.
Zodra ik goed ermee kon lopen en na vele problemen toch wel redelijke aandacht van ging krijgen ben ik ermee gaan fietsen. Ook hier bleek de slipketting toch beter te helpen en te corrigeren dan de prikband (omdat ik op de prik dus geen kracht wilde/durfde te zetten).
Mijn eigen honden lopen allemaal aan jachtlijnen inmiddels. Heb het helaas een paar maal gehad dat er één uit de gewone band ontsnapte en ik heb nu eenmaal niet zulke lievertjes naar andere honden dat ik dit kan hebben. Zodra ze ongewenst gedrag gaan vertonen (mij weer eens gaan uitproberen) train ik gelijk met de slipketting en dan geen gezeur en constant getrek. Gewoon een flinke correctie en dan moet het ook klaar zijn. Wel staat daar tegen over altijd ook weer een flinke periode van belonen. Ik ben zelf liever in één keer flink duidelijk dan dat ik er weken over doe. Maar iedere hond heeft zo wel zijn eigen aanpak. Als Paco dingen gaat doen die niet mogen dan corrigeer ik altijd met de stem. Hij is zo onderdanig/bang tegenover wie dan ook dat ik hem echt niet ga corrigeren met de halsband. Bo en Boris juist weer wel. Die hebben beide wel eens de neiging echt uit te gaan proberen. Gelukkig heb ik inmiddels deze periodes wel achter de rug en gaat alles wat ouder en rustiger worden. Mij slip hangt al ruim een jaar ongebruikt en de jachtlijnen functioneren super!
Mijn bevinding is eigenlijk: als je zelf genoeg kracht heb en je hond niet hoog in drift zit dan kan deze beter begeleid worden aan een slipketting dan aan een prikband. Hier komt een slipketting goed en duidelijk over en de prikband durf ik geeneens te gebruiken bij mijn honden en is ook echt niet nodig hier!
-
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
De mensen die voor bij gereageerd hebben, hebben wel een hond van een heel ander kaliber dan ik heb. Als ik naar Xena kijk en we zouden haar ook maar iets met dwang aan proberen te leren dan klapt ze dicht en doet ze niets meer. En overigens is het bij ons juist het probleem dat bij naastlopen altijd die kop omhoog gaat ipv naar beneden, waardoor we haar ook niet al die tijd aan de riem kunnen laten volgen 

Oke, dus op het examen mag je alleen een slip gebruiken dan? En geldt dat voor alle examens? Niet met pakwerk neem ik aan?malinois schreef:dat heb ik hier ook aangezien die op een examen wel verplicht is, dus ik vind dat de hond er dus aan gewend moet zijn en dat kan alleen als hij hem als normaal beschouwt dus altijd om heeft met trainen.Dobervrouw schreef:Wat is de reden dat je ervoor gekozen hebt, om dan toch een slipketting om te hangen?maart schreef:ik kan niet werken met een slipketting, dus gebruik ik hem nietze heeft er wel steeds één aan, maar daar hangt dus geen riem aan.
(ben zelf net begonnen met Ipo dus ben nieuwsgierig)
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, bij alle 3 de onderdelen (speuren, appèl en manwerk) is een slipketting verplicht bij de IPO.Dobervrouw schreef:Oke, dus op het examen mag je alleen een slip gebruiken dan? En geldt dat voor alle examens? Niet met pakwerk neem ik aan?malinois schreef:dat heb ik hier ook aangezien die op een examen wel verplicht is, dus ik vind dat de hond er dus aan gewend moet zijn en dat kan alleen als hij hem als normaal beschouwt dus altijd om heeft met trainen.Dobervrouw schreef:Wat is de reden dat je ervoor gekozen hebt, om dan toch een slipketting om te hangen?maart schreef:ik kan niet werken met een slipketting, dus gebruik ik hem nietze heeft er wel steeds één aan, maar daar hangt dus geen riem aan.
Overigens moet de ketting wel vastgezet zijn als de hond aan de riem loopt, hij mag dus nooit op slipstand staan. En manwerk gebeurt los

Groetjes Inge

Nee, ik doe pakwerk met een tuigje en een lange riem om... Maar jij bedoelt denk ik niet tijdens training maar tijdens het examen?Inge schreef:Ja, bij alle 3 de onderdelen (speuren, appèl en manwerk) is een slipketting verplicht bij de IPO.Dobervrouw schreef:Oke, dus op het examen mag je alleen een slip gebruiken dan? En geldt dat voor alle examens? Niet met pakwerk neem ik aan?malinois schreef:dat heb ik hier ook aangezien die op een examen wel verplicht is, dus ik vind dat de hond er dus aan gewend moet zijn en dat kan alleen als hij hem als normaal beschouwt dus altijd om heeft met trainen.Dobervrouw schreef: Wat is de reden dat je ervoor gekozen hebt, om dan toch een slipketting om te hangen?
En manwerk gebeurt los, maar de hond draagt dan dus wel de ketting
- Inge
- Zeer actief
- Contacteer: