Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Mee gaan met hardlopen, is een Berner wel geschikt?
Moderator: moderatorteam
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Mee gaan met hardlopen, is een Berner wel geschikt?
Sinds vandaag ben ik begonnen met hardlopen. En wat is er nou leuker om in het bos te gaan hardlopen en je hond mee te nemen!
Aangezien ik het hardlopen echt op moet bouwen ben ik een paar minuten gaan hardlopen en dan weer gaan wandelen. Dit een half uur lang.
Bowie liep heel erg goed mee en uiteraard rent zij veel meer dan wat ik heb gelopen.
Maar na dit half uur was Bowie echt kapot. Ze hijgde haar longen uit d'r lijf. Nou hijgt ze sowieso al sneller dan bijvoorbeeld haar vriendin de Viszla, maar dat is niet zo moeilijk.
Ik dacht dat Bowie best wel een goede conditie had... We wandelen veel maar dat gaat toch op een andere manier dan nu.
Is een Berner Sennen wel geschikt om ongeveer een half uur à drie kwartier mee te laten gaan met hardlopen?
Aangezien ik het hardlopen echt op moet bouwen ben ik een paar minuten gaan hardlopen en dan weer gaan wandelen. Dit een half uur lang.
Bowie liep heel erg goed mee en uiteraard rent zij veel meer dan wat ik heb gelopen.
Maar na dit half uur was Bowie echt kapot. Ze hijgde haar longen uit d'r lijf. Nou hijgt ze sowieso al sneller dan bijvoorbeeld haar vriendin de Viszla, maar dat is niet zo moeilijk.
Ik dacht dat Bowie best wel een goede conditie had... We wandelen veel maar dat gaat toch op een andere manier dan nu.
Is een Berner Sennen wel geschikt om ongeveer een half uur à drie kwartier mee te laten gaan met hardlopen?
-
- Actief
Volgens mij moet het kunnen, maar je moet het wel opbouwen (net zoals fietsen met je hond) en je moet rekening houden met de temparaturen. Voor jezelf is 15 graden + buiten lekker om te hardlopen, maar voor een grotere hond soms al een hele beproeving. En je hond moet ook wat conditie opbouwen. Een kwartiertje/halfuurtje hardlopen moet je hond kunnen uithouden, maar ga je langere tijd hardlopen zou ik het niet aanraden met een grote hond.
-
- Zeer actief
Misschien dat ze zelf ook eerst wat meer conditie op moet bouwen? Echt gericht hardlopen is toch heel wat anders dan in de rondte struinen in eigen tempo. Ik wil ook met Vegas beginnen en ben dan van plan om hem eerst uit te laten zodat hij uitgeplast is (reuen
) en hem dan aan de riem met mij mee te laten lopen zodat hij dezelfde opbouw heeft als mij. Net als wat jij doet, eerst lopen dan hardlopen en dat dan steeds meer uitbouwen. Of begrijp ik het verkeerd en had je Bowie al aan de riem?

Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Als je zeker weet dat haar gestel goed in elkaar zit mag dat geen enkel probleem zijn. Wel opbouwen inderdaad maar een berner moet absoluut een uurtje kunnen draven als dat opgebouwd is. Lekker spieren ontwikkelen. Wel zou ik er goed op letten dat het een aangenaam temperatuurtje is. Niet gaan rennen boven de 15-20 graden want met een dikke zwarte vacht is rennen natuurlijk net een tikje moeilijker dan met een bloot mensenlijf met wat katoenen lapjes erover
De berner die wij vroeger hadden rende echt de hele dag vrij door de bergen in zwitserland. Berg op en af dus fysiek moet hardlopen makkelijk haalbaar zijn.

De berner die wij vroeger hadden rende echt de hele dag vrij door de bergen in zwitserland. Berg op en af dus fysiek moet hardlopen makkelijk haalbaar zijn.

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Reini schreef:Misschien dat ze zelf ook eerst wat meer conditie op moet bouwen? Echt gericht hardlopen is toch heel wat anders dan in de rondte struinen in eigen tempo. Ik wil ook met Vegas beginnen en ben dan van plan om hem eerst uit te laten zodat hij uitgeplast is (reuen![]()
) en hem dan aan de riem met mij mee te laten lopen zodat hij dezelfde opbouw heeft als mij. Net als wat jij doet, eerst lopen dan hardlopen en dat dan steeds meer uitbouwen. Of begrijp ik het verkeerd en had je Bowie al aan de riem?
uitgeplast? dat kent sam niet hoor!

wou ik ook net zeggen, uitplassen? bestaat dat?massam schreef:Reini schreef:Misschien dat ze zelf ook eerst wat meer conditie op moet bouwen? Echt gericht hardlopen is toch heel wat anders dan in de rondte struinen in eigen tempo. Ik wil ook met Vegas beginnen en ben dan van plan om hem eerst uit te laten zodat hij uitgeplast is (reuen![]()
uitgeplast? dat kent sam niet hoor!

het lijkt me heel leuk om (wanneer ik niet meer zwanger ben) ook zoiets op te pakken, en dan samen met Tommie. Want in mijn eentje lijkt me dus weer geen hol aan.
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Tamara.
- Zeer actief
- Tamara.
- Zeer actief
Tijdens het gewone wandelen is ze vrij actief en zeker voor en Berner. Ze heeft een hele goeie bespiering en zwemt ook veel.
Alleen wat Reini al zei, dacht ik ook, gericht hardlopen is toch heel wat anders.
Voor mezelf moet ik het ook opbouwen, en ook heel langzaam, dus het opbouwen voor haar zal dan geen probleem zijn.
Als het warmer is dan 20 graden ga ik zeker niet met haar hardlopen, dat vind ik onverantwoord
Misschien is het voor haar ook gewoon wennen, het ritme van hardlopen met mij. Normaal gesproken gaat ze helemaal los in het bos, zoals gisteren. Overal naar toe rennen, gek doen, etc. etc. Tsja, en als ze dan ook nog met mij "moet" hardlopen, is dat natuurlijk wel even wennen.
Wellicht dat ze er aan went, haar energie te besparen tijdens het hardlopen?
En anders laat ik haar gewoon thuis, maar ik vind het zo gezellig
Alleen wat Reini al zei, dacht ik ook, gericht hardlopen is toch heel wat anders.
Voor mezelf moet ik het ook opbouwen, en ook heel langzaam, dus het opbouwen voor haar zal dan geen probleem zijn.
Als het warmer is dan 20 graden ga ik zeker niet met haar hardlopen, dat vind ik onverantwoord

Misschien is het voor haar ook gewoon wennen, het ritme van hardlopen met mij. Normaal gesproken gaat ze helemaal los in het bos, zoals gisteren. Overal naar toe rennen, gek doen, etc. etc. Tsja, en als ze dan ook nog met mij "moet" hardlopen, is dat natuurlijk wel even wennen.
Wellicht dat ze er aan went, haar energie te besparen tijdens het hardlopen?

En anders laat ik haar gewoon thuis, maar ik vind het zo gezellig

- Tamara.
- Zeer actief
Ze beleeft er heel veel plezier aan, ik zag haar gisteren echt genieten om met mij te gaan en een potje door het bos heen te rennenMartijn schreef:Een berner met slechte gewrichten zou ik trouwens ook gewoon zijn gang laten gaan. Dan maar eerder inslapen maar ik ga een hond niet zijn hele leven lang beperken.

En ja... Ik ga persoonlijk ook voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Dit wel in normale proporties gezien natuurlijk. Geen extreme activiteiten doen of veel meer verwachten van een hond dan datgene wat ze aankunnen.
Maar stel, ze zou slechte gewrichten hebben, dan is dit toch juist goed, om nog meer bespiering op te bouwen?
En ze heeft al een hele goede bespiering! De DA complimenteert me er elke keer mee!
-
- Zeer actief
Rustig opbouwen is echt heel belangrijk. Met gewoon een rondje lopen wacht je vaak toch even op je hond. Gaat even spelen of trainen. Met het hardlopen ben je continu in beweging. Ik heb Sita daarom vast aan een lijn aan een heupgordel. Als ik haar los heb, dan loopt ze echt veel meer. Dat heb ik een keer gedaan. Na 15 minuten was ze echt bekaf.
Ik kan nu na drie maanden een uur achterelkaar met haar hardlopen. Nu is Sita heel anders gebouwd dan Bowie. Ik zou het bij haar langzamer opbouwen.
Ik kan nu na drie maanden een uur achterelkaar met haar hardlopen. Nu is Sita heel anders gebouwd dan Bowie. Ik zou het bij haar langzamer opbouwen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): St-Bernards en Engelse Bull-terrier
- Contacteer:
En de kwaliteit van je hond na 3 jaar hardlopen?...
ik raad het af met een molosser gaan joggen, het is te zwaar voor de botten, heupen en rug
ik raad het af met een molosser gaan joggen, het is te zwaar voor de botten, heupen en rug

We got rid of the kids, the dogs were allergic.

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all

http://s93.photobucket.com/albums/l42/H ... ?start=all
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Wat is er mis met een goeie bespiering, die je krijgt van hardlopen, om al die zware botten op te vangen? Ik denk niet dat je voor de marathon moet gaan maar regelmatig een aantal kilometers hardlopen is ook voor grote honden prima te doen.heavenlysaints schreef:En de kwaliteit van je hond na 3 jaar hardlopen?...

Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
Ben ik nu de enige die het raar vind dat een jonge hond bij een halfuur hardlopen waarbij het nog onderbroken wordt door wandelen zo uitgeput kan zijn?
Ik vind dat wel een slechte conditie hoor.
Overigens bedoel ik het nite lullig maar toen ik je eerste berichtje las dacht ik van 'huh, van een halfuurtje rennen?' en toen las ik de reacties....
Hier ook een aantal honden die weinig echt actiefs doen en vooral lekker rondstruinen op ons veld maar die kunnen toch ook met gemak een halfuur rennen.
Overigens bedoel ik het nite lullig maar toen ik je eerste berichtje las dacht ik van 'huh, van een halfuurtje rennen?' en toen las ik de reacties....

Hier ook een aantal honden die weinig echt actiefs doen en vooral lekker rondstruinen op ons veld maar die kunnen toch ook met gemak een halfuur rennen.
-
- Zeer actief
het is de continu bewegingestelle schreef:Ben ik nu de enige die het raar vind dat een jonge hond bij een halfuur hardlopen waarbij het nog onderbroken wordt door wandelen zo uitgeput kan zijn?
Overigens bedoel ik het nite lullig maar toen ik je eerste berichtje las dacht ik van 'huh, van een halfuurtje rennen?' en toen las ik de reacties....![]()

maar het is maar een draf waarin ze lopen dus echt slecht zal het niet wezen(ik neem tenminste niet aan dat de TS een getrainde marathonloopster is)
maar een molosser heeft gewoon behoorlijk wat spieren en gewicht mee te nemen

Dus dat moet goed worden opgebouwd

- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Zou het hijgen/bekaf zijn ook niet te maken kunnen hebben met 'opwinding'?
Ik weet niet hoe dat met Bowie gaat, maar toen ik nog aan hardlopen deed samen met Bill, was hij in het begin zo verschrikkelijk enthousiast (leuk, samen hollen met de baas!
) dat 'ie ook al snel hevig aan het hijgen was.
Overigens herstelde hij wel heel snel (bleef niet minuten lang hijgen na het lopen) en volgens mij kun je daar ook een deel van de conditie aan 'aflezen'.
O ja, hij liep gewoon mee met mijn eigen 'rustig opbouwende' hardloopschema (de bekende van Runnersworld).
Ik weet niet hoe dat met Bowie gaat, maar toen ik nog aan hardlopen deed samen met Bill, was hij in het begin zo verschrikkelijk enthousiast (leuk, samen hollen met de baas!

Overigens herstelde hij wel heel snel (bleef niet minuten lang hijgen na het lopen) en volgens mij kun je daar ook een deel van de conditie aan 'aflezen'.
O ja, hij liep gewoon mee met mijn eigen 'rustig opbouwende' hardloopschema (de bekende van Runnersworld).
-
- geregistreerd lid
hoi
bij mijn berner is het nooit gelukt om lang met hem te gaan hardlopen.
Ik doe het nog wel eens, maar hij wordt er zo moe van dat het niet meer leuk is.
Ik ben ook heel rustig begonne (ook voor mezelf
)
mr nu kan ik egt niet lang rennen met hem.
M'n andere hond kan het makkelijk maar dat is ook geen berner
Weet niet cker oft aan het soort hond ligt, maar je hebt weinig berners die egt gaan hardlopen.
Mr misch kan jou berner het toevallig wel.
suc6
bij mijn berner is het nooit gelukt om lang met hem te gaan hardlopen.
Ik doe het nog wel eens, maar hij wordt er zo moe van dat het niet meer leuk is.
Ik ben ook heel rustig begonne (ook voor mezelf

mr nu kan ik egt niet lang rennen met hem.
M'n andere hond kan het makkelijk maar dat is ook geen berner
Weet niet cker oft aan het soort hond ligt, maar je hebt weinig berners die egt gaan hardlopen.
Mr misch kan jou berner het toevallig wel.
suc6
berner en tervuerense herder fan!!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxers...
Mijn honden gaan allebei regelmatig mee tijdens het hardlopen. Ik kan wel merken dat er een duidelijk verschil is tussen het los mee lopen of aan de riem. Op de een of andere manier is aan de riem, in mijn tempo veel vermoeiender. Aan de riem gaat er altijd maar 1 tegelijkertijd mee. Als ik langer loop dan 45 minuten laat ik ze ook thuis. Ik merk dat voor hun dan de lol eraf is. Ze krijgen dan te weining tijd omlekke rin een plas te dukken of even uitgebreidt te snuffelen. Gewoon lekker wandelen houden ze wel uren vol. Ik weet trouwens niet of je een benner wel kan vergelijken met een boxer. Ze zijn toch iets anders/zwaarder gebouwd.
Laatst gewijzigd door boxergek op 13 aug 2007 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Ik zou toch eerst de foto's van ellebogen, heupen en rug afwachten. Wij hebben zelfs een berner gehad op behendigheidscursus, dus als het qua gewrichten goed is en je houdt je hond een beetje aan de magere/ droge kant, waarom niet?
En als de hond HD zou hebben, zou ik ook ervoor kiezen om extra spiermassa te gaan kweken. Met ED is het een andere verhaal.
En als de hond HD zou hebben, zou ik ook ervoor kiezen om extra spiermassa te gaan kweken. Met ED is het een andere verhaal.