Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
duur- tegenover explosieve uithoudingsvermogen
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
duur- tegenover explosieve uithoudingsvermogen
Ik heb als tip gekregen om met Jamey te gaan fietsen, zodat haar conditie opgebouwd wordt voor de behendigheid. Nou vind ik het op zich best om conditietraining in te gaan voeren voor Jamey (en mij, dus dan zal het waarschijnlijk eerder hardlopen ofzo worden, maar goed), maar als ik kijk wat ik bij mijn studie fysiotherapie heb geleerd, is fietsen helemaal geen logische manier van uithoudingsvermogen opbouwen, als het voor de behengidheid is.
Door middel van fietsen train je namelijk het duur (aërobische) uithoudingsvermogen (bij mensen train je op een niveau dat je ademhaling net iets versneld, en je hartslag rond de -volgens mij- 120 komt), terwijl behendigheid juist om een erg explosieve sport gaat. Het lijkt mij dus dat je het explosieve (anaërobische) uithoudingsvermogen zou willen trainen (bij mensen bijvoorbeeld sprint-training, je hartslag gaat racen en je kan niet genoeg adem krijgen) voor de behendigheid. Dat kan je beter trainen, door bijvoorbeeld de hond achter een bal aan te laten rennen en die tijd op te bouwen (dus explosieve beweging)...
Klopt deze veronderstelling van mij nou (en kan ik dus beter opbouwen qua tijd in met de bal spelen voor Jamey's conditie voor behendigheid), of is het in dit geval niet te vergelijken bij mensen en honden?
Door middel van fietsen train je namelijk het duur (aërobische) uithoudingsvermogen (bij mensen train je op een niveau dat je ademhaling net iets versneld, en je hartslag rond de -volgens mij- 120 komt), terwijl behendigheid juist om een erg explosieve sport gaat. Het lijkt mij dus dat je het explosieve (anaërobische) uithoudingsvermogen zou willen trainen (bij mensen bijvoorbeeld sprint-training, je hartslag gaat racen en je kan niet genoeg adem krijgen) voor de behendigheid. Dat kan je beter trainen, door bijvoorbeeld de hond achter een bal aan te laten rennen en die tijd op te bouwen (dus explosieve beweging)...
Klopt deze veronderstelling van mij nou (en kan ik dus beter opbouwen qua tijd in met de bal spelen voor Jamey's conditie voor behendigheid), of is het in dit geval niet te vergelijken bij mensen en honden?

You'll be in my heart... Always...
- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Het klopt en het klopt niet. Met fietsen vergroot je het uithoudingsvermogen, en behendigheid is op een wedstrijd geen duursport. Op de training min of meer wel. En hoe beter het algehele conditie, hoe makkelijker de hond weer hersteld is na een flinke inspanning.
Ik fiets wel met de honden, maar verschillend, dus doe met de fiets ook intervaltraining. Verder als je ergens een steile helling hebt, dan is het heel goed om de hond (en zelf ook) de helling op en af rennen/ klimmen.
Verder doe ik met de behendigheidshonden veel wandelen en daarbij sprintjes trekken, en dogdance voor het gymnastiseren. Verder zwemmen ze ook veel.
Ik fiets wel met de honden, maar verschillend, dus doe met de fiets ook intervaltraining. Verder als je ergens een steile helling hebt, dan is het heel goed om de hond (en zelf ook) de helling op en af rennen/ klimmen.
Verder doe ik met de behendigheidshonden veel wandelen en daarbij sprintjes trekken, en dogdance voor het gymnastiseren. Verder zwemmen ze ook veel.

- starfleet
- Erelid
Is jamey dan in zo'n slechte conditie? Het lijkt me dat je met behendigheid toch langzaam aan begint met de toestellen en alles en dat later pas echt de snelheid erin komt. Het lijkt me toch geen probleem voor een klein hondje dat stukje vol te houden.
Het lijkt mij ook dat je met fietsen op duur traint en zeker niet op snelheid. Wel heeft het invloed op de algehele conditie, maar dat heeft wandelen met tussendoor loslopen ook. Het lijkt mij niks fietsen met zo'n ukkepuk, je komt zelf haast niet vooruit als je haar in gestage draf wil houden met die kleine pootjes.
Anne
Het lijkt mij ook dat je met fietsen op duur traint en zeker niet op snelheid. Wel heeft het invloed op de algehele conditie, maar dat heeft wandelen met tussendoor loslopen ook. Het lijkt mij niks fietsen met zo'n ukkepuk, je komt zelf haast niet vooruit als je haar in gestage draf wil houden met die kleine pootjes.
Anne
- Jacksel
- Zeer actief
Ne ze is niet in een slechte conditie, maar ik ga ook wedstrijden met haar lopen (eind september voor het eerst) en het werd me vanuit de hondenschool aangeraden... Ikzelf twijfelde dus aan het nut van fietsen voor het uithoudingsvermogen dat nodig is op wedstrijden...starfleet schreef:Is jamey dan in zo'n slechte conditie? Het lijkt me dat je met behendigheid toch langzaam aan begint met de toestellen en alles en dat later pas echt de snelheid erin komt. Het lijkt me toch geen probleem voor een klein hondje dat stukje vol te houden.
Anne
Fietsen met haar is goed mogelijk hoor... Het gaat niet erg hard, maar het is best wel ok te doen in een drafje naast de fiets... Sinds ze ontdekt heeft dat je ook normaal kan draven in plaats van een slenterdrafje

- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Ik vind dit heel goed van de hondenschool. Vaak wordt er te weinig aandacht aan besteed aan het algemene conditie en spiermassa-onderhoud van honden. Soms komen mensen op behendigheid om een hond af te laten vallen, of de hond wat meer conditie te geven. Ik ben zelf van mening dat behendigheid een leuke sport is mits de hond niet te dik is en in prima conditie ook qua bespiering. Als wij dus een hond op cursus krijgen met overgewicht, dan mag de hond meedoen met beginners, met toestellen zoals tunnel en slurf en palen in een brede straat, en sprongen bijna met lat op de grond. Pas als ze de extra kilo's kwijt zijn mogen ze dingen doen zoals de schutting en hoger springen.
En wedstrijden lopen of niet, dat vind ik niet zo belangrijk wat conditie aan gaat, een training is 10 keer vermoeiender voor een hond, dus iedereen die behendigheid traint zou daar rekening mee moeten houden in de rest van de bewegingspatroon.
Als wij mensen alleen maar op bed liggen en chips eten en verder niet bewegen en 15 kg overgewicht hebben en we moeten een keer per week een uur bodypump gaan doen op de sportschool denk niet dat we het echt met gemak doen
En wedstrijden lopen of niet, dat vind ik niet zo belangrijk wat conditie aan gaat, een training is 10 keer vermoeiender voor een hond, dus iedereen die behendigheid traint zou daar rekening mee moeten houden in de rest van de bewegingspatroon.
Als wij mensen alleen maar op bed liggen en chips eten en verder niet bewegen en 15 kg overgewicht hebben en we moeten een keer per week een uur bodypump gaan doen op de sportschool denk niet dat we het echt met gemak doen

- Jacksel
- Zeer actief
Maakt het verschil als je een reis-bench meehebt? Dan hebben ze toch meer kans om tussendoor uit te rusten...Mickie schreef:Grotendeels met bovenstaande schrijvers eens, maar wil nog even reageren op onderstaande stukjes:Pinkki schreef:En wedstrijden lopen of niet, dat vind ik niet zo belangrijk wat conditie aan gaat, een training is 10 keer vermoeiender voor een hond,Een wedstrijddag is ontzettend vermoeiend voor een hond. Niet zozeer in lichamelijke inspanning, maar meer de geestelijke. Het is druk, andere omgeving, veel te zien, en dat alles een hele dag lang. Mijn honden zijn kapot aan het einde van zo'n dag, puur van het alert zijn en het gebrek aan een lange, onafgebroken en diepe slaap. Een goede lichamelijke conditie en uithoudingsvermogen (duurtraining) heeft zeker weten een positieve uitwerking op hoe een hond zo'n dag doorkomt, op zijn prestaties (met name 's middags) en het herstel nadien.Inge O schreef: hoe een hond het op training en op wedstrijd doet hangt echt niet af van zijn conditie

- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Die van mij slaapt wel gewoon tussendoor in haar bench. En nee, ik kan niet zo hard als mijn hond, echt niet, dus sommige stukken stuur ik behoorlijk op afstand, en ze gaat dan wel echt voluit, de snelheden zijn soms erg hoog rond 4 meter per seconde en er boven.
En ik doel nu niet op de topic-opener maar er zijn een heleboel honden die een beroerde spierconditie en overgewicht hebben. En ja, ik loop straks in Spanje voor het Nederlandse Team, maar zelfs toen ze nog maar begon met behendigheid zorgde ik eerst voor goede bespiering etc. En het is maar een small-hondje.
En ik moet wel zeggen dat geen van mijn honden (heb tot nu toe 5 behendigheidshonden gehad) heeft ooit een blessure gehad.
Beter iets te veel conditie dat te weinig. En het vermoeidheid geestelijk is natuurlijk wat anders, daarom gaat bij mij altijd de nieuwe pups etc ook mee naar wedstrijden en trainingen. En de honden zijn helemaal niet moe na een wedstrijddag. Helaas, zou fijn zijn omdat ik zelf nogal bekaf ben...
Laatst had ik een workshop 4 dagen lang door een japanse trainer, en eind oktober ga ik een week trainen in tsjechie, en begin september is het IMCA daar moet ook 4 fagen achter elkaar lopen, nou dat trekt een hond niet als je niet goed oplet met beweging en voeding etc.
En ik doel nu niet op de topic-opener maar er zijn een heleboel honden die een beroerde spierconditie en overgewicht hebben. En ja, ik loop straks in Spanje voor het Nederlandse Team, maar zelfs toen ze nog maar begon met behendigheid zorgde ik eerst voor goede bespiering etc. En het is maar een small-hondje.
En ik moet wel zeggen dat geen van mijn honden (heb tot nu toe 5 behendigheidshonden gehad) heeft ooit een blessure gehad.
Beter iets te veel conditie dat te weinig. En het vermoeidheid geestelijk is natuurlijk wat anders, daarom gaat bij mij altijd de nieuwe pups etc ook mee naar wedstrijden en trainingen. En de honden zijn helemaal niet moe na een wedstrijddag. Helaas, zou fijn zijn omdat ik zelf nogal bekaf ben...
Laatst had ik een workshop 4 dagen lang door een japanse trainer, en eind oktober ga ik een week trainen in tsjechie, en begin september is het IMCA daar moet ook 4 fagen achter elkaar lopen, nou dat trekt een hond niet als je niet goed oplet met beweging en voeding etc.

- starfleet
- Erelid
Ik dacht dat je met behendigheid begon met JameyJacksel schreef:
Ne ze is niet in een slechte conditie, maar ik ga ook wedstrijden met haar lopen (eind september voor het eerst) en het werd me vanuit de hondenschool aangeraden... Ikzelf twijfelde dus aan het nut van fietsen voor het uithoudingsvermogen dat nodig is op wedstrijden...
Fietsen met haar is goed mogelijk hoor... Het gaat niet erg hard, maar het is best wel ok te doen in een drafje naast de fiets... Sinds ze ontdekt heeft dat je ook normaal kan draven in plaats van een slenterdrafje

Anne
- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Ik doelde niet op haar met het zeggen van vele honden hebben ene beroerde conditie en overgewicht en slechte bespiering!Pinkki schreef:
En ik doel nu niet op de topic-opener
Ik wel TS en hond hebben nog geen ervaring met wedstrijddagen.

Maar ik blijf het nog vinden dat het niet uitmaakt als je wel of geen wedstrijden loopt, je doet wel behendigheidstraining, en daarvoor vind ik dat een hond wel conditie moet hebben, ook puur omdat je dan minder kans heb op blessures. En zowieso; extra fietsen of andere beweging is nooit mis! (mits met verstand en niet zoals hier laatst iemand die met de hittegolf 30 km had gefietst met de hond, en deze dood neer viel...)