Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ineens bang voor de paaltjes?

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ineens bang voor de paaltjes?

Ongelezen bericht door Jacksel »

Afgelopen training ging eigenlijk alles heel goed, totdat we naar de paaltjes gingen en ineens ging Jamey's hele houding omlaag, staart naar beneden, alles naar beneden en ze wilde geen stap meer zetten... Lokken met haar speeltje werkte niet, zelfs met een voertje werkte niet... Aan de lijn erdoorheen helpen werkte niet... Toen meegenomen naar de tunnel die erachter stond, ging ze vrolijk doorheen, weer richting paaltjes, hele houding naar beneden...

Vervolgens ben ik even naar een ander gedeelte van het veld gegaan, speeltje was weer super, werd ze weer ouderwets fel op, dus weer teruggegaan, houding weer helemaal omlaag, wilde het speeltje niet meer, wilde niets meer...

Uiteindelijk heb ik haar toch met een balletje die ik leende er doorheen gekregen, eerst aangelijnd en later los (balletjes zijn echt alles voor haar, het ultieme middel om haar iets moeilijks of engs ofzo te laten doen, alleen wordt ze daarna nogal onmogelijk omdat ze alleen nog maar het balletje wil, als ze hem eenmaal gehad heeft)... En toen was het weer ok, deed ze het weer, houding ging weer wat omhoog (nog niet helemaal normaal)...

Maar dat is toch raar... Dat ze ineens zo angstig (naar mijn idee angstig iig) deed... Er is helemaal niets gebeurd bij de paaltjes, niet die keer, niet de laatste keer met behendigheid... Iemand die het me kan verklaren? Kan een hond iets wat ze goed kent ineens heel eng vinden? Of heeft Jamey ook gewoon Borderline :roll: :mrgreen: ?

Trainster zei overigens dat ze misschien toneel speelde, maar ten eerste geloof ik niet zo in toneelspelen... Ten tweede ken ik Jamey's middelvinger (helaas) erg goed en dit was echt compleet ander gedrag... :roll:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Gebeurt wel vaker hoor, dat honden opeens een bekende toestel niet meer willen. Je zegt dat er niks gebeurt is, kan wel zo zijn dat de hond iets linkt aan de palen waar jij geen weet van hebt.
Welke aanleermethode gebruiken jullie bij de paaltjes? Ik zou als dit voorkomt even een stap terug doen, bvb drie palen- belonen-klaar, of als jullie met een channelwire trainen de palen weer uit elkaar halen, even extra motivatie training. Het kan ook zijn dat ze misschien ene keer zat is geweest van palen trainen, dat de motivatie een beetje weg is, dat de beloning voor haar idee niet goed genoeg is geweest.
Gewoon een stapje terug of laten voor wat het is en de week erop weer proberen, met een extra grote motivator. Met de riem erdoor begeleiden zou ik NIET doen, en je kan je instructeur vertellen dat honden geen toneel kunnen spelen.
Afbeelding
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Ik zou bij angst altijd de channelwire methode gebruiken. Dan leert je hond door een sluis te lopen zonder dat hij hoeft te slalommen. Als dat goed gaat kun je de palen weer dichter bij elkaar zetten zodat hij wel weer een beetje moet slalommen.
Je weet ook zeker dat je hond zich geen pijn heeft gedaan in de slalom? Honden kunnen door de dubbele buiging in de rug zich makkelijk pijn doen in de slalom. Of heb je een kleine hond (is op de foto niet zo goed te zien, alleen grote honden hebben vaker problemen met rug of poten in de slalom).
En ja opeens kunnen ze bang zijn, met veel geduld en beloning komt het vast weer goed.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Ik heb een kruising jack/york, dus een small :wink:

We hebben aangeleerd door de honden aangelijnd door de paaltjes te loodsen, met de commando's "weg" en "hier", daarbij ook helpend door 'schaatsend' te lopen dus zeg maar hond met je been weg duwen en weer wegstappen, waardoor je de hond dwingt steeds om een paaltje heen te komen, en dan op verzoek weer terug te komen enz. ...
Afbeelding
leoniewagenaar
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door leoniewagenaar »

Mijn hondje stond tijdens de training op het buitenveld bij de paaltjes op een disteltje of ander prikding (niet dat ik het in het gras kon ontdekken, maar ze sprong ineens aan de kant ). Ze wilde er toen ook niet meer doorheen. Een les later hadden we nergens meer last van. Kan zoiets gebeurd zijn?
Groetjes, Leonie
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

We hebben aangeleerd door de honden aangelijnd door de paaltjes te loodsen, met de commando's "weg" en "hier", daarbij ook helpend door 'schaatsend' te lopen dus zeg maar hond met je been weg duwen en weer wegstappen, waardoor je de hond dwingt steeds om een paaltje heen te komen, en dan op verzoek weer terug te komen enz. ...
Dat is dan ook gelijk de meest beroerde manier om het aan te leren, sorry, is geen kritiek tegenover jou maar dan loopt je instructeur toch 20 jaar achter...met deze methode ervaart de hond druk en kan nooit op zijn eigen snelheid lopen. Of de honden worden langzaam, of ze willen helemaal de palen niet meer in, of ze gaan "springen" in de palen en blaffen. En meestal met deze methode leren de honden ook niet om hun hoofd omlaag te houden. Palen overnieuw aanleren of met channel wire, of met V-channel of met zelf achteruit lopen en elke paal/ elke twee palen de beloning heel laag geven. En je instructeur op bijscholing sturen. :N:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Pinkki schreef:
Dat is dan ook gelijk de meest beroerde manier om het aan te leren, sorry, is geen kritiek tegenover jou maar dan loopt je instructeur toch 20 jaar achter...met deze methode ervaart de hond druk en kan nooit op zijn eigen snelheid lopen. Of de honden worden langzaam, of ze willen helemaal de palen niet meer in, of ze gaan "springen" in de palen en blaffen. En meestal met deze methode leren de honden ook niet om hun hoofd omlaag te houden. Palen overnieuw aanleren of met channel wire, of met V-channel of met zelf achteruit lopen en elke paal/ elke twee palen de beloning heel laag geven. En je instructeur op bijscholing sturen. :N:
Tot hier aan toe heeft Jamey nooit problemen met de paaltjes gegeven en werd er steeds sneller en beter in... Ik oefen thuis met gevulde colaflessen, daarbij kan ik haar nu 'naar me toe' loodsen dus ik sta aan eht einde van de paaltjes en ze slalomt (nog wel met hulpcommando's) naar me toe... Lijkt mij dat het dan wel meevalt met de superslechte methode... Volgens mij (weet niet zeker) heeft mijn hondenschool geen channel wire...
Afbeelding
f.boon
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door f.boon »

ik geef ook training behendigheid en trainen de paaltjes op de zelfde manier comando paaltjes in-uit of wat jezelf t makkelijkst vind links-rechts, weg-hier whatever.

ook wij hebben channel wire maar gebruiken m eigelijk nooit hebben t 1 periode gebruikt maar geen succes.

je zei al dat de hond gek is op n balletje probeer de hond door de palen te stimuleren en aan het einde gelijk n balletje 1 meter weg te werpen (denk wel om mede cursisten er zij meer honden gek op n bal die kunnen daar ook op reageren) en om je bal terug te vorderen belonen met stem en evt n lekkernij op deze manier met n balletje werken kun je ook de snelheid er in werken want bellengekken gaan steeds sneller om maar die bal te krijgen

maar ik moet ook op bijscholing met mijn colega lees ik maar wij rainen niet met wedstrijd honden al gaat de mijn evolgend jaar waarschijnlijk wel mits ze wat minder blaft mijn oude dame heeft t ook geleerd (op ouderwedse manier) en heeft genoeg bekers gewonnen
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

f.boon schreef:je zei al dat de hond gek is op n balletje probeer de hond door de palen te stimuleren en aan het einde gelijk n balletje 1 meter weg te werpen (denk wel om mede cursisten er zij meer honden gek op n bal die kunnen daar ook op reageren) en om je bal terug te vorderen belonen met stem en evt n lekkernij op deze manier met n balletje werken kun je ook de snelheid er in werken want bellengekken gaan steeds sneller om maar die bal te krijgen
balletje tijdens de training is niet echt een optie, aangezien zij ze niet terug brengt... Het idd voor haar de perfecte motivator, maar de anderen willen ook graag nog wat kunnen doen en niet hoeven wachten tot ik na een kwartier mn hond weer eens terug heb :wink:
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Jacksel schreef:Volgens mij (weet niet zeker) heeft mijn hondenschool geen channel wire...
Jawel :wink:
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Maaike schreef:
Jacksel schreef:Volgens mij (weet niet zeker) heeft mijn hondenschool geen channel wire...
Jawel :wink:
Lol, wel dus :N: :smile:

Iigin mijn les dus nooit gebruikt :wink:
Afbeelding
f.boon
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door f.boon »

balletje tijdens de training is niet echt een optie, aangezien zij ze niet terug brengt

dat kun je ook trainen door de hond aan de riem of lang stuk touw te doen en terug roepen en m heel goed belonen met een traktatie de mijne deed t eerst ook niet maar toen ze wist dat ze er iets lekkers voor kreeg al leren sommigen t nooit hoor mocht t niet werken.
maar geef goed commando bal vast apport of breng hier ehh whatever die van mij brengt de bal nu en sprinkt tegen mij op en geeft mij de bal hi hoef ik niet meer door mn rug
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

f.boon schreef:balletje tijdens de training is niet echt een optie, aangezien zij ze niet terug brengt

dat kun je ook trainen door de hond aan de riem of lang stuk touw te doen en terug roepen en m heel goed belonen met een traktatie de mijne deed t eerst ook niet maar toen ze wist dat ze er iets lekkers voor kreeg al leren sommigen t nooit hoor mocht t niet werken.
maar geef goed commando bal vast apport of breng hier ehh whatever die van mij brengt de bal nu en sprinkt tegen mij op en geeft mij de bal hi hoef ik niet meer door mn rug
haha we hebben veel geprobeerd, op gehoorzaamheids training is het balletje uiteindelijk maar vervangen voor een apporteerblok (dat gaat namelijk wel gewoon goed, na aanleren met de clicker) :19:

Voertjes zijn niet interessant als ze balletje heeft... Andere balletjes ook niet echt (heel soms even, maar met moeite)... Tis qua balletjes een onmogelijk geval (hoewel het beter begint te gaan, gewoon vol blijven houden met het spelen met balletjes en wachten tot ze terug komt rennen met balletje)

Maar goed, daar ging dit topic niet over :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”