Officieel mag het alleen in losloopgebieden, maar ik merk dat de meeste mensen er schijt aan hebben. Hun hond laten ze vrijwel overal los, wat ik zelf soms vervelend vind.
Nando heb ik namelijk gewoon aan de riem waar hij niet los mag van de gemeente. Nou vind ik dat niet erg, als de hond zich voorbeeldig gedraagt en andere mensen/honden negeert, maar er komen vaak loslopende honden op Nando afgestormd en ik vind dat gewoon niet zo fijn als Nando vast zit (Nando doet niet naar maar toch).
De baas roept zijn/haar hond zelden terug als die naar Nando gaat, ookal loop ik door.
Gisteren liepen er 4 kleine hondjes los in een parkje (waar aanlijnverplichting geldt)en renden allemaal hard blaffend op Nando af. Nando is een goedzak dus die snapte er niets van en ik liep gewoon door maar die hondjes bleven hem achterna gaan. De baas stond erbij en keek erna. Dat vind ik dan dus echt storend, ook als je een klein hondje hebt mag hij geen anderen storen toch?
Ik wordt niet meteen kwaad hoor op zulke mensen, maar je hoeft je hond niet los te gooien in een gebied waar dat niet mag, terwijl er aangelijnde honden lopen waar je hond op af rent? Of ben ik nou gek?

Waar ik me wel echt over gefrustreerd heb, is dat een paar mensen uit de buurt hun herder sinds pup zijnde altijd los hebben. En dan bedoel ik niet alleen in parkjes e.d. maar ook op de stoep. Ze hebben standaard geeneens een riem bij ze!
En hun hond is nu iets jonger dan Nando en zodra die een andere ziet, rent hij de straat over zo naar de andere kant. Kennelijk denken de bazen dat die hond zelf wel even kijkt of er een auto komt, voordat hij oversteekt

Ik ben ze al meerdere keren tegengekomen, terwijl ik met Nando op de stoep loop (nando dus aan riem) en die hond als een gek op hem af rent en begint te grommen en doen.
En elke keer zeggen de baasjes ''sorry ik kon hem niet meer tegenhouden hij was te snel). En in het begin zei ik nog dat het niet uitmaakte, maar ondertussen zouden die baasjes toch beter moeten weten en hem gewoon aan de riem moeten houden op de stoep?
Het kan ook heel storend voor automobilisten zijn als een hond zomaar oversteekt, maar buiten dat kan je hond ook aangereden worden.
Ik begrijp het dus ook niet van zulke mensen.. zijn die niet bang voor ongelukken (nou ja, ik heb ze hun hond al een paar keer zien slaan en schoppen dus misschien interesseert het ze echt wel niet)? Dat moet toch een keer fout gaan of ben ik nou aan het doemdenken?
Nou goed, ik vraag me dus gewoon eigenlijk af, in hoeverre jullie het met me eens zijn en in hoeverre jullie je hond los laten.
Ik heb Nando gewoon aan de lijn waar dat verplicht is. Beweging komt hij er echt niet door te kort hoor, want ik fiets anderhalf uur per dag met hem en ik ga minstens een keer per dag naar een losloopgebied waar ik hem dus wel loslaat.