Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar loslaten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Dobervrouw

Waar loslaten?

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Waar laten jullie je hond(en) los?

Officieel mag het alleen in losloopgebieden, maar ik merk dat de meeste mensen er schijt aan hebben. Hun hond laten ze vrijwel overal los, wat ik zelf soms vervelend vind.
Nando heb ik namelijk gewoon aan de riem waar hij niet los mag van de gemeente. Nou vind ik dat niet erg, als de hond zich voorbeeldig gedraagt en andere mensen/honden negeert, maar er komen vaak loslopende honden op Nando afgestormd en ik vind dat gewoon niet zo fijn als Nando vast zit (Nando doet niet naar maar toch).
De baas roept zijn/haar hond zelden terug als die naar Nando gaat, ookal loop ik door.
Gisteren liepen er 4 kleine hondjes los in een parkje (waar aanlijnverplichting geldt)en renden allemaal hard blaffend op Nando af. Nando is een goedzak dus die snapte er niets van en ik liep gewoon door maar die hondjes bleven hem achterna gaan. De baas stond erbij en keek erna. Dat vind ik dan dus echt storend, ook als je een klein hondje hebt mag hij geen anderen storen toch?
Ik wordt niet meteen kwaad hoor op zulke mensen, maar je hoeft je hond niet los te gooien in een gebied waar dat niet mag, terwijl er aangelijnde honden lopen waar je hond op af rent? Of ben ik nou gek? :19:

Waar ik me wel echt over gefrustreerd heb, is dat een paar mensen uit de buurt hun herder sinds pup zijnde altijd los hebben. En dan bedoel ik niet alleen in parkjes e.d. maar ook op de stoep. Ze hebben standaard geeneens een riem bij ze!
En hun hond is nu iets jonger dan Nando en zodra die een andere ziet, rent hij de straat over zo naar de andere kant. Kennelijk denken de bazen dat die hond zelf wel even kijkt of er een auto komt, voordat hij oversteekt :roll:
Ik ben ze al meerdere keren tegengekomen, terwijl ik met Nando op de stoep loop (nando dus aan riem) en die hond als een gek op hem af rent en begint te grommen en doen.
En elke keer zeggen de baasjes ''sorry ik kon hem niet meer tegenhouden hij was te snel). En in het begin zei ik nog dat het niet uitmaakte, maar ondertussen zouden die baasjes toch beter moeten weten en hem gewoon aan de riem moeten houden op de stoep?
Het kan ook heel storend voor automobilisten zijn als een hond zomaar oversteekt, maar buiten dat kan je hond ook aangereden worden.
Ik begrijp het dus ook niet van zulke mensen.. zijn die niet bang voor ongelukken (nou ja, ik heb ze hun hond al een paar keer zien slaan en schoppen dus misschien interesseert het ze echt wel niet)? Dat moet toch een keer fout gaan of ben ik nou aan het doemdenken?

Nou goed, ik vraag me dus gewoon eigenlijk af, in hoeverre jullie het met me eens zijn en in hoeverre jullie je hond los laten.
Ik heb Nando gewoon aan de lijn waar dat verplicht is. Beweging komt hij er echt niet door te kort hoor, want ik fiets anderhalf uur per dag met hem en ik ga minstens een keer per dag naar een losloopgebied waar ik hem dus wel loslaat.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik vind het prima als mensen hun hond altijd los hebben, als ze hem in aanlijngebied maar bij zich houden :19:
Helaas is dat dus vaak teveel gevraagd :N:

Hier ook heel veel loslopende honden in de wijk, en ik word er soms ook knettergek van. Inderdaad andermans stuiterbal die je bij zijn lurven kan grijpen omdat hij anders de weg over steekt. Of dat je zelf maar oversteekt om te voorkomen dat andermans loslopende hond onder een auto komt...

Als loslopende honden in aanlijngebieden gewoon rustig en beleefd komen snuffelen heb ik er ook niet eens zo'n probleem mee trouwens. Maar het is ook regelmatig gebeurt dat een flinke kruizing loslopend in de wijk boven op mijn aangelijnde hondjes duikt. Met een baas erbij die roept "dat ze het zelf maar uit moeten zoeken" :devil:

Het toppunt waren mensen met twee Witte Herders die in de wijk mijn aangelijnde honden grommend bestormden. Toen ik daar wat van zei werd de baas in kwestie woest en riep dat "als ik daar niet tegen kon ik geen honden aan had moeten schaffen!!!"
:roll:

Moos en Saar gaan los op plekken waar ik dat verantwoord vindt. Er wordt hier niet op loslopende honden gecontroleerd verder. Is een losloopgebied aan een drukke weg dan gaan ze daar alsnog niet los :wink:
Heb ik ze los op plekken waar ook aangelijnde honden komen (onofficiele losloopgebieden zeg maar) dan mogen ze alleen op die aangelijnde hond af als de baas aangeeft dat dat goed is.
Afbeelding
roy
Zeer actief

Ongelezen bericht door roy »

Ik woon pal achter het bos, de weg ernaar toe is Roy aangelijnd, is een fietspad, maar in het bos loopt hij altijd los wat officieel dus niet mag.
Bijna iedere hond loopt daar los en voor de enkeling die zijn hond vast heeft lijn ik Roy ook aan.
Hier dus ook een aantal loslopende honden in de wijk, die en niet luisteren en op mijn aangelijnde hond af komen stormen om al weggesnauwd bijna onder een auto te lopen, rotgevoel krijg ik ervan, het zal je gebeuren voor je ogen....
Terwijl het zo'n kleine moeite is even in de wijk aan de riem te doen.

groetjes yvonne
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Ik heb geen problemen met los lopende honden,wel vind ik het fijn als ze hun honden dan ff bij zich houden,of dat de hond de mijne gewoon negeert.
Ik heb er als er honden naderen ook altijd 1 vast,die andere 2 lopen vrijwel altijd los,voorwaarde daarvan vind ik wel dat ze altijd,onder alle omstandigheden luisteren en ook die 2 negeren meestal andere honden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geloof er niet in dat een hond altijd en onder alle omstandigheden luistert.
Als er aanlijnplicht is lijn je je hond aan.
Zeker in de bewoonde wereld met wegen waar ze onder een auto kunnen komen. Rot voor de hond en zijn baas, maar óók voor de bestuurder van de auto.

Als mensen zeggen dat ze dat niet kunnen doen omdat 3 honden aan de lijn (bijv.) niet te houden zijn, moeten ze geen drie honden nemen of om beurten uitlaten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Xena gaat overal los waar wij het willen. In het bos, op het strand (wij lopen daar niet als het warm en druk is :wink: ) op heide, op braakliggend terrein, in het park, in een rustige stad zonder verkeer. Dus soms ook wel eens buiten het losloopgebied. We hebben wel een hond die niet uit zichzelf naar andere mensen toegaat en we lijnen haar aan als we een strak aangelijnde hond tegenkomen die we niet kennen.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

Edit driedubbel :roll:
Laatst gewijzigd door Ianthe op 13 aug 2007 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

:wink:
Laatst gewijzigd door Ianthe op 13 aug 2007 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik laat Bram alleen in losloopgebieden los waar het veilig is. Ik vertrouw er niet voor 100% op dat hij luistert (bijv. als er een kat wegschiet), dus langs een weg zal ik hem nooit loslaten.

In aanlijngebieden voor lange wandelingen kom ik niet, losloopgebieden genoeg.

Van mij mag iedereen z'n hond loslaten waar hij wil, als ze de hond maar bij zich houden. En dat laatste gebeurt lang niet altijd, ik zie te veel honden die over de weg schieten en honden die op aangelijnde Bram afdenderen in de wijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik moet eerlijk zeggen in een aanlijngebied :O: Maar ik ga altijd heel vroeg en alle honden die ik tegenkom ken ik :wink: En loopt er een aangelijnde hond dan lijn ik ook aan :wink:
Afbeelding
Palmuk
Actief

Ongelezen bericht door Palmuk »

Hier in Tilburg is het zo dat het overal aanlijngebied is. behalve hier op 1 km lopen een veldje met omheining van amper 100m^2. Op zich is het dan ook niet onverwacht dat heel veel mensen honden niet aanlijnen waar dat officieel wel verplicht is.
Gelukkig hebben we hier een mooi minibos achter het huis waar we haar vrij kunnen laten lopen zonder dat ze makkelijk op de weg komt (we zijn altijd minimaal tien meter van de parkeerplaatsen van de flat en zeker 50 meter van een 'echte' weg. Vandaar dat ik nu ook maar ben begonnen met Yèti stukjes los te laten. Je ziet aan haar dat ze het toch wel heel mooi vindt!
Overigens is ze wel behoorlijk op ons gericht en zou ze nooit heel ver van ons vandaan willen, dus ik verwacht geen grote problemen. Behalve inderdaad bij andere honden. Juist dan staat ze niet helemaal onder appèl helaas. Een gevecht zal ze nooit beginnen, ze is redelijk terughoudend, maar we proberen wel uit te kijken voor andere honden die wel agressief kunnen zijn. Hopelijk die baasjes dan ook en dan komt het echt wel goed.
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik geloof er niet in dat een hond altijd en onder alle omstandigheden luistert.
Zeker in de bewoonde wereld met wegen waar ze onder een auto kunnen komen. Rot voor de hond en zijn baas, maar óók voor de bestuurder van de auto.

Als mensen zeggen dat ze dat niet kunnen doen omdat 3 honden aan de lijn (bijv.) niet te houden zijn, moeten ze geen drie honden nemen of om beurten uitlaten.
Dat zou ik in sommige situaties dus niet doen, er is hier in de buurt een perfect bos om los te lopen, helaas mét een aanlijnplicht maar niemand houd zich eraan. Het ligt ver van de wegen vandaan en er is niet enorm veel wild, ook zijn er geen andere activiteiten dus daar ga ik Xena echt niet aan de lijn houden hoor. :19:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

XenaScence schreef:
ranetje schreef:Ik geloof er niet in dat een hond altijd en onder alle omstandigheden luistert.

Dat zou ik in sommige situaties dus niet doen, er is hier in de buurt een perfect bos om los te lopen, helaas mét een aanlijnplicht maar niemand houd zich eraan. Het ligt ver van de wegen vandaan en er is niet enorm veel wild, ook zijn er geen andere activiteiten dus daar ga ik Xena echt niet aan de lijn houden hoor. :19:
Het blauwgekleurde stukje stond er ook nog :wink:
Als er in een bos aanlijnplicht is zou ik eerst willen weten waarom, voor ik mijn hond daar toch losliet :mrgreen:
En als er geen normale reden voor is zou ik mijn hond daar misschien ook loslaten.
Dat is wel iets anders dan in het dorp of stad langs de weg vind je niet? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

De mijne lopen los in een aanlijngebied maar ik kom er zelden tot nooit iemand tegen.
Zie ik wel iemand dan gaan ze aan de lijn tot we voorbij zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

De ene keer blijft Shibby aangelijnd in de woonwijk, de andere keer loopt hij los. Soms loopt hij in de stad los, maar meestal aangelijnd.
Nu zorg ik er wel voor dat Shibby zeer goed luistert en ik laat hem niet naar iets of iemand toegaan als ik dat niet wil. En dan laat ik 'm ook alleen los als ik alleen ben. Als er iemand bij me is, heb ik niet mijn volle aandacht bij Shibby en zie ik nog wel eens dingen over het hoofd en dat nemen anderen mij dan niet in dank af. :wink:

Hier naast het spoor ligt een eigen weg van de NS/Prorail. Het is daar ideaal om te wandelen, omdat er een goed hek is geplaatst tussen de weg en het spoor en behalve af en toe een auto van Prorail en honden met baasjes kom je niks of niemand tegen.
De gemeente heeft nu op alle paadjes die richting die weg gaan, paaltjes geplaatst met aanlijngebiedplaatjes.
De honden daar aanlijnen? Echt niet!! Ik kom daar al zo'n 8 jaar heel fijn de hond(en) uitlaten en dat laat ik niet verpesten door een stel stomme paaltjes die daar niet eens horen te staan. :pffff:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ik laat mijn hond nooit los, waar het niet mag, alleen , als ik zéker weet, dat er niemand is, ook geen boswachter.

Maar in de stad sowieso nooit los, alleen in de parken waar een losloopgebied is.

Ik vind het ook aso, dat er nog altijd mensen zijn, die in de stad niet eens een riem bij zich hebben, ik ben er zo eentje tegengekomen,
een knots van een herder, die echt vervelend was :evil:
En ik ken mensen hier uit de buurt, die altijd hun hond los uitlaten. Ik hou daar helemaal niet van , want het is een echte stoere grote hond.

het gekke is, dat het net lijkt alsof het altijd grote , vervelende honden zijn, die altijd zo nodig los móeten lopen. :roll:
Is dat een nieuwe trend? :19:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:het gekke is, dat het net lijkt alsof het altijd grote , vervelende honden zijn, die altijd zo nodig los móeten lopen. :roll:
kwam ik die maar tegen.... :roll: ik kom nu net het tegengestelde tegen, onopgevoede witte pluizige dingen :19: Ik kom liever grote loslopende honden tegen dan die kleine kefdingen... :wink:

En op de vraag terugkomend, ja ik laat ze ook los waar het niet mag bijv. in het bos, aangezien ze prima luisteren en ik daar geen last heb van loslopende honden die niet luisteren...
In de woonwijk doe ik het niet, loopt al veel te veel niet luisterend loslopend spul.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ianthe
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
XenaScence schreef:

Het blauwgekleurde stukje stond er ook nog :wink:
Als er in een bos aanlijnplicht is zou ik eerst willen weten waarom, voor ik mijn hond daar toch losliet :mrgreen:
En als er geen normale reden voor is zou ik mijn hond daar misschien ook loslaten.
Dat is wel iets anders dan in het dorp of stad langs de weg vind je niet? :wink:
Natuurlijk is het iets anders. Ik heb ook geen idee waarom je hier in de buurt eigenlijk nergens de honden meer mag loslaten (binnen een half uur rijden) Nergens is het officieel losloopgebied :19: Maar iedereen laat er zijn honden los omdat er geen andere plaatsen zijn die daar geschikt voor zijn. :wink:
Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Ik heb 1 hond gehad die ik 2 keer in z'n leven aan de riem heb gehad. Donja, een Airedale Terrier. Zij luisterde altijd, op 2 keer in 8 jaar na. Als ze achter een kant aan rende was dat tot het einde van de stoep. Honden die aan kwamen lopen was het hier roepen en even laten volgen. Perfecte hond, lag los voor de winkel zonder enige problemen.

Deze hond Gaia, is een schatje, maar laat ik alleen los in het park of op plekken waar het kan. Niet zo zeer lettend op een aanlijn gebod of niet. Het enige stukje gras waar ik haar officieel los zou kunnen laten is 4 km verder en daar kan ze net 2 passen maken. Ik heb een prachtig mooi groot park bij m'n huis lopen. Daar gaat ze dus ook los. Poepen op het veldje voor m'n huis. Alleen daar en dat wordt opgeruimd. Als deze hond zich net zo ontwikkelt als mijn Airedale, ja dan gaat ze ook altijd los.

Ik zie niet in waarom niet. Alleen, altijd luisteren, een keertje kan je over komen. Echter niet als het continu gebeurd. Voor mij is dat gewoon een vereiste.
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ik laat Boomer ook wel regelmatig loslopen in het parkje achter mn huis, waar het officieel niet mag. Iedereen laat hier zn hond loslopen en als dat niet zo is, hou ik m bij me of lijn ik m aan, net hoe zn pet staat. Hij gaat in ieder geval (meestal) niet naar een aangelijnde hond toe als ik dat niet wil.

Ook in losloopgebieden hou ik m bij me of lijn ik m even aan als er iemand met een aangelijnde hond aankomt. De ene keer vraag ik of het erg is als ik m weer los maak, de andere keer maak ik m los zodra ik ze voorbij ben, want hij gaat nooit terug. Tenminste, tot nu toe nog nooit gedaan.. :wink:
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Pak-de-bal schreef: Ik vind het ook aso, dat er nog altijd mensen zijn, die in de stad niet eens een riem bij zich hebben, ik ben er zo eentje tegengekomen,
een knots van een herder, die echt vervelend was :evil:
En ik ken mensen hier uit de buurt, die altijd hun hond los uitlaten. Ik hou daar helemaal niet van , want het is een echte stoere grote hond.
Tja,dan ben ik ook aso,ik heb voor mijn 3 honden meestal 1 riem bij,ik zie het probleem niet als ze jou honden met rust laten,de mijne luisteren tig keer beter dan menig blaffend hondje aan de riem.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Mijn hond loopt bijna overal los :N: Ook als ik het dorp in ga. Maar dan staat ze wel onder comando en moet ze bij me blijven luistert ze niet gaat ze alsnog aan de riem. Maar eigenlijk luisterd ze vrijwel altijd. Ik laat haar naar niemand toe lopen ook niet naar honden al lopen deze wel los. dat doe ik alleen in gebieden waar de zelf de ruimte hebben en dan nog soms niet.

Ik snap de frustratie ik vind dan ook als je hond niet goed genoeg luisterd hou hem aan de riem!
fabiola
Actief

Ongelezen bericht door fabiola »

Het probleem met losloopgebieden is dat ze OF ver weg zijn, OF naast een drukke weg. In Breda heb je omheinde veldjes van een paar vierkante meters waar je hond in mag. Mijn hond staat me echt aan te kijken wat ze daar in godsnaam moet doen.

Mijn hond loopt dus los waar het niet mag. Natuurlijk niet in parken waar veel kinderen spelen. Als ik een hond tegenkom die is aangelijnd, dan lijn ik Miep ook aan of laat haar even volgen. Gaat eigenlijk altijd goed (en ja, eerlijk is eerlijk: het is ook wel eens mis gegaan... :N: )

Volgens mij is de frustratie niet zo zeer het loslopen, maar meer het loslopen van onopgevoede, niet luisterende honden. En die moeten van mij verplicht aan de riem.... :pffff:
Afbeelding
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Hier in de buurt geldt op de meeste plekken een aanlijnverplichting. Nou is dat voor ons gunstig want Ferro kan niet los en heeft moeite met andere honden. Er was laatst ook een petitie die op het hondenveld rondging om het losloopgebied te vergroten tot het hele park en die hebben we dus mooi niet getekend (nou was dat sowieso kansloos maar goed :roll:) .

Als mensen toch hun hond los willen laten in aanlijngebied vind ik dat best, als ze hem maar wel bij zich houden. Ik ben inmiddels wel aardig gefrustreerd door de mensen die hun hond in aanlijngebied op alles wat er loopt af laten stieren. Want mijn hond doet dus wél wat. En elke keer dat er weer een hond ongecontroleerd op ons af gestormd komt is het voor hem en mij een stap terug qua training.

Ferro loopt buiten én aangelijnd én gemuilkorfd, en het laatste eigenlijk vooral omdat ik er niet op kan vertrouwen dat anderen hun hond netjes bij zich houden waar dat moet. Het zal maar een keer voorkomen dat er een iets te blij puppie rechtstreeks onder hem loopt. Ik weet niet zeker of ik dan wel op tijd kan ingrijpen (zeker niet als ik nog een hond bij me heb) en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Overigens zijn we inmiddels wel aardig bekend in de buurt en werken heel veel mensen heel goed mee; halen hun hond bij zich of nemen net die andere route als ze ons zien. En diezelfde mensen spreek ik ook gewoon leuk op het hondenveld als ik daar ben met Moya of Vigo, dus het is ook weer niet zo dat wij de schrik van de buurt zijn :wink: .
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Ik ben zo iemand die de hond altijd los heeft en inderdaad niet eens een riem mee heeft. Maar mijn hond is ook absoluut niet geinteresseerd in andere honden en loopt ze in de meeste gevallen voorbij. De gevallen die ze niet voorbij loopt zijn honden die haar in het verleden hebben besprongen, daar is ze dan toch een beetje op haar hoede. Als andere honden ook loslopen is er bijna nooit een probleem, de andere hond moet wel heel asociaal zijn om haar aan te vallen. Ze speelt ook nooit met andere honden. Als ik zie dat iemand de hond aan de riem heeft, laat ik haar altijd rechts naast me lopen.
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Pak-de-bal schreef:
het gekke is, dat het net lijkt alsof het altijd grote , vervelende honden zijn, die altijd zo nodig los móeten lopen. :roll:
Hier zijn het net vaak de kleine hondjes en de retrievers, die kennelijk niet aan de riem hoeven. Vind ik niet erg als ze niet tot last zijn hoor, maar bijna elk klein hondje hier in de buurt rent naar andere honden toe (ook als die aan de lijn zit), gaat blaffen en blijft achter Nando's kont aanlopen. Zelfs een Jack Russeltje uit de buurt die blaffend naar mensen toe rent.
De meeste mensen met zo'n hondje vinden het altijd wel lollig als hun hondje luid blaffend naar Nando toegaat, maar ik vind dat helemaal niet lollig.. vooral vroeger niet. Toen Nando nog pup was werd hij nogal schichtig voor dat soort hondjes door nare ervaringen.
Tegenwoordig allang al niemeer hoor, heb hem wat leuke ervaringen laten opdoen en hij is nogal een eind gegroeid sinds toen, hij is nu zelf een grote ''stoere'' hond :smile: . Er lopen ook herders, een sint bernard en twee cane corso's regelmatig voorbij, maar ondanks dat ze stoer en groot zijn zijn ze niet vervelend (behalve die duitse herder dus).
Wel grappig dat het net per plaats verschilt wat voor honden los lopen (en vervelend doen) :wink:
Helaas hebben de meeste mensen hier een mentaliteit van: een (klein) hond(je) mag alles en is stoer als die tegen een grote hond als een Dobermann tekeer gaat. Ja, helaas beseffen die mensen niet dat ook een klein hondje, of een ''huishond'' als de labrador e.d. een HOND blijft en de nodige opvoeding vereist. :N: (heb het hier dus niet over alle eigenaren van kleine hondjes en labradors, alleen over mijn ervaringen hier in de buurt. Ik besef dat er ook eigenaren met kleine hondjes bestaan die wel nuchter nadenken en hun hondje niet betuttelen)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dobervrouw schreef: Wel grappig dat het net per plaats verschilt wat voor honden los lopen (en vervelend doen) :wink:
Ik denk dat dat ook heel erg ligt aan welke maat hond je zelf hebt. Ik heb met mijn kleine hondjes echt nooit last van kleine keffers en enkelbijters. Ik gok zomaar omdat die kleine ettertjes niet zo doen tegen andere kleintjes, maar voornamelijk tegen groterds (bravoure, angst, macho-gedrag...).
Nu liep ik een aantal maanden geleden in losloopgebied op met de allersocialste Golden teef. We kwamen een JR reutje tegen. Snuffelt met Moos, snuffelt met Saar, gezellig niks aan de hand. Komt bij die Golden teef en trekt vuil zijn lip op en begint recht in haar snuit te grommen :19: Die Golden stond toen alleen wat oetelig te kijken en liep weg overigens :wink:

Ik heb last van grotere honden die op mijn honden afstuiven en ze belagen. Diezelfde honden die dat bij de mijne en andere kleintjes doen kijken wel drie keer beter uit voordat ze een hond van hun eigen postuur of groter bespringen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Anselmo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anselmo »

Hier zijn er niet echt losloopgebieden, op het grondgebied van de gemeente mag je zelfs nergens je hond loslaten. Hier in het park achter m'n deur laat ik haar echter wel los, nog nooit geen problemen mee gehad en soms rijden we wat verder naar het bos waar we ze ook los laten lopen. Daar hebben we al wat moeilijkheden gehad met andere honden die al blaffend op Elis afstormen, maar na wat snuffelen raakt dat meestal wel geregeld en de ene keer dat er twee Bullterriërs met een bijzonder onvriendelijke baas problemen veroorzaakten hebben we Elis gewoon aangelijnd. Maar het is een feit, loslopen of niet hangt er erg vanaf of je hond goed opgevoed is en zijn attitude naar andere honden toe. Ik zou het er persoonlijk niet op wagen mocht ik niet zeker weten dat Elis terug komt als ik haar roep.
Afbeelding
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Dobervrouw schreef:Wel grappig dat het net per plaats verschilt wat voor honden los lopen (en vervelend doen) :wink:
Helaas hebben de meeste mensen hier een mentaliteit van: een (klein) hond(je) mag alles en is stoer als die tegen een grote hond als een Dobermann tekeer gaat. Ja, helaas beseffen die mensen niet dat ook een klein hondje, of een ''huishond'' als de labrador e.d. een HOND blijft en de nodige opvoeding vereist. :N: (heb het hier dus niet over alle eigenaren van kleine hondjes en labradors, alleen over mijn ervaringen hier in de buurt. Ik besef dat er ook eigenaren met kleine hondjes bestaan die wel nuchter nadenken en hun hondje niet betuttelen)
Volgens mij woon jij in dezelfde plaats als ik :wink: maar ik heb die ervaring dus helemaal niet. Ik heb twee kleine hondjes maar heb juist last van loslopende grote honden! Blijkbaar ligt het dan aan de wijk waar je woont?
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Wij hebben zoveel losloop gebieden hier in Groningen
Alleen de weg er naar toe heb ik ze vast
Voor de rest altijd los
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”