Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond-hondagressie afleren door te corrigeren
Moderator: moderatorteam
- saffie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Hond-hondagressie afleren door te corrigeren
Kan dat?
Ik hoor wel eens van meerdere kanten dat honden die agressief zijn naar andere honden niet goed opgevoed zijn, en dat je het kunt afleren door als baas te corrigeren. En dan bedoel ik je hond op zijn donder te geven als hij vecht waardoor hij het (althans dat is dan de bedoeling) niet meer in zijn hoofd zou halen om op een andere hond te duiken.
Even voor de duidelijkheid, ik heb dat probleem niet en al had ik het wel dan zou het niet mijn manier zijn, maar is het eigenlijk wel mogelijk om een hond agressie naar andere honden af te leren door corrigeren?
Aan de ene kant kan ik het me niet voorstellen dat het in de praktijk zo werkt, aan de andere kant kan ik me ergens wel weer voorstellen dat er honden zijn die dan maar een andere hond met rust laten om een flinke correctie te vermijden.
Ik hoor wel eens van meerdere kanten dat honden die agressief zijn naar andere honden niet goed opgevoed zijn, en dat je het kunt afleren door als baas te corrigeren. En dan bedoel ik je hond op zijn donder te geven als hij vecht waardoor hij het (althans dat is dan de bedoeling) niet meer in zijn hoofd zou halen om op een andere hond te duiken.
Even voor de duidelijkheid, ik heb dat probleem niet en al had ik het wel dan zou het niet mijn manier zijn, maar is het eigenlijk wel mogelijk om een hond agressie naar andere honden af te leren door corrigeren?
Aan de ene kant kan ik het me niet voorstellen dat het in de praktijk zo werkt, aan de andere kant kan ik me ergens wel weer voorstellen dat er honden zijn die dan maar een andere hond met rust laten om een flinke correctie te vermijden.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Joy C
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zeker weten doe ik het niet, maar ik kan me voorstellen dat de spanning dan alleen maar opbouwt als je gaat corrigeren en er voor de hond alleen nog meer aanleiding is om vooral tekeer te gaan tegen een andere hond. Ik denk dat afleiden en voorkomen beter is. Laat ik het zo zeggen: ik zou zulke situaties liever uit de weg gaan.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

-
- Zeer actief
ik zou niet weten hoe
als mijn honden in sloper modus gaan, kan ik corrigeren tot ik een ons weeg, ze horen me niet eens
(het blijven bullen he
)
ik haal ze alleen uit de situatie, en negeer ze een tijdje
en probeer de volgende keer te voorkomen, dat ze die slopers modus aanzetten
straffen en corrigeren daar kom ik niet meer mee door dan
dus helpt het voor geen meter 

als mijn honden in sloper modus gaan, kan ik corrigeren tot ik een ons weeg, ze horen me niet eens

ik haal ze alleen uit de situatie, en negeer ze een tijdje

en probeer de volgende keer te voorkomen, dat ze die slopers modus aanzetten

straffen en corrigeren daar kom ik niet meer mee door dan

Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 16 aug 2007 14:11, 3 keer totaal gewijzigd.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Ik probeer te voorkomen door middel van afleiden en afstand houden... Lukt meestal ook trouwens...
Als ze toch een keer agressie toont (en dus niet alleen maar snauwt) dan krijgt Jamey een fikse correctie... Heeft alleen tot nu toe niets geholpen, want ze blijft fel op andere felle kleine teefjes...
Als ze toch een keer agressie toont (en dus niet alleen maar snauwt) dan krijgt Jamey een fikse correctie... Heeft alleen tot nu toe niets geholpen, want ze blijft fel op andere felle kleine teefjes...

You'll be in my heart... Always...
Ik verbied het wel voordat het zover is als ik het niet meer kan ontwijken en dan is de reactie van de tegenpartij ook belangrijk natuurlijk,een brullende gillende hond daar zal Orson niet op reageren maar Rio brult even lekker terug.
Als een hond ons toch benadert terwijl hun aangelijnd zijn en de ander los is een rustig doen op kalme toon uitgesproken voldoende om er niets mee uit te spoken.
Maar uiteraard is ook dat afhankelijk van de tegenpartij de beagle die Orson laatst in zijn hielen beet daar is geen rustig doen tegen bestand omhoog hijsen en meesleuren is dan de enige remedie.
Als een hond ons toch benadert terwijl hun aangelijnd zijn en de ander los is een rustig doen op kalme toon uitgesproken voldoende om er niets mee uit te spoken.
Maar uiteraard is ook dat afhankelijk van de tegenpartij de beagle die Orson laatst in zijn hielen beet daar is geen rustig doen tegen bestand omhoog hijsen en meesleuren is dan de enige remedie.
- Pinkki
- Actief
- Contacteer:
Meestal helpt het niet, en vaak wordt de hond zelfs nog aggressiever. Zowiezo bij honden die een baas hebben die met correcties werkt tonenen maar aggressie, hond-hond maar ook hond-baas (angstaggressie) en aggressei tegenover vreemden.
De hond schuift het aangevallen worden door baas dus in principe door.
Vaak helpt het juist als de baas ophoudt met corrigeren en zijn eigen gedrag gaat aanpassen. Mensen die zelf relaxed en vriendelijk maar wel zelfverzekerd zijn hebben vaak geen problemen met een hond, mits ze natuurlijk verkeerd hebben getrained.
Vaak helpt het juist als de baas ophoudt met corrigeren en zijn eigen gedrag gaat aanpassen. Mensen die zelf relaxed en vriendelijk maar wel zelfverzekerd zijn hebben vaak geen problemen met een hond, mits ze natuurlijk verkeerd hebben getrained.

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Zo doe ik het ook. Geen successen laten behalen met uitvallen.Caro. schreef:Ik ben voor voorkomen en afleiden.
Kaya kan ook uitvallen, maar zodra ik een andere vreemde hond zie, leid ik haar af en zet haar onder commando.
Mocht ze dan alsnog uitvallen (zelden) dan krijgt ze dus wel op d'r sodemieter.
wat zijn wij eensgezind de laatste tijd

-
- Zeer actief
de scherpe kantjes van het uitvalgedrag van Ferro zijn er afgegaan door stevig (voor zijn doen) te corrigeren. Eerst een tijd met beloningen geprobeerd, maar geen enkele beloning kon op tegen de adrenalinekick van het uitvallen.
Hij valt nu dus niet uit omdat het van mij niet mag. En dat weten we beiden, en ik vind dat op zich prima. Soms is de prikkel écht te hoog (bij een op ons afstormende zwarte herder ga ik het niet eens meer proberen, bijvoorbeeld) en doet hij nog een halfslachtige poging maar ook dat is toch stukken minder.
Bij Ferro was de correctie toch wel de enige manier om door te dringen. Ik denk ook dat dat algemeen geldt voor zelfbelonend gedrag: daar moet een negatieve consequentie aan vast geplakt worden om het eruit te krijgen (of het moet je lukken een nóg leukere beloning te creeeren).
Overigens bestaat de correctie in het geval van Ferro uit een greep in zijn nekvel, eventueel gepaard met het doen liggen van hem.
Hij valt nu dus niet uit omdat het van mij niet mag. En dat weten we beiden, en ik vind dat op zich prima. Soms is de prikkel écht te hoog (bij een op ons afstormende zwarte herder ga ik het niet eens meer proberen, bijvoorbeeld) en doet hij nog een halfslachtige poging maar ook dat is toch stukken minder.
Bij Ferro was de correctie toch wel de enige manier om door te dringen. Ik denk ook dat dat algemeen geldt voor zelfbelonend gedrag: daar moet een negatieve consequentie aan vast geplakt worden om het eruit te krijgen (of het moet je lukken een nóg leukere beloning te creeeren).
Overigens bestaat de correctie in het geval van Ferro uit een greep in zijn nekvel, eventueel gepaard met het doen liggen van hem.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- poohbeer
- Actief
Ik ben niet voor correctie. Wij hebben eerst met behulp van Homeopathie Baileys uberhaupt weer bereikbaar kunnen maken voor de persoon aan het andere eind van de lijn. (homeopathie voor traumaverwerking).
Ik heb veel geoefend met alleen positief met de clicker en lekkers. En Baileys heeft daarmee heel goed geleerd hoe het moet.
Dat heeft hij met diverse cursussen ook laten zien.
Alleen het laatste stukje kreeg ik niet goed. Vandaar dat ik nu honden opzoek met hem en daarbij de clicker met extra lekker gebruik en een werpketting. Zo wordt de keuze voor hem heel simpel, of lekkers krijgen bij mij, of een rammelende ketting en een "enge" hond.
Merkte nu dat hij in frankrijk al veel meer aandacht heeft voor mij als hij in de verte een hond ziet aankomen en hij vind het ook niet nodig meer om op iedere hond te reageren die mogelijk zijn kant op kan komen.
Na 1,5 jaar lang ontwijken en alles positief willen doen, heb ik voor baileys besloten de ketting erbij te nemen. Iets wat ik zeker niet bij iedere hond zou doen of uberhaupt nodig vind.
Ik heb veel geoefend met alleen positief met de clicker en lekkers. En Baileys heeft daarmee heel goed geleerd hoe het moet.
Dat heeft hij met diverse cursussen ook laten zien.
Alleen het laatste stukje kreeg ik niet goed. Vandaar dat ik nu honden opzoek met hem en daarbij de clicker met extra lekker gebruik en een werpketting. Zo wordt de keuze voor hem heel simpel, of lekkers krijgen bij mij, of een rammelende ketting en een "enge" hond.
Merkte nu dat hij in frankrijk al veel meer aandacht heeft voor mij als hij in de verte een hond ziet aankomen en hij vind het ook niet nodig meer om op iedere hond te reageren die mogelijk zijn kant op kan komen.
Na 1,5 jaar lang ontwijken en alles positief willen doen, heb ik voor baileys besloten de ketting erbij te nemen. Iets wat ik zeker niet bij iedere hond zou doen of uberhaupt nodig vind.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Bij Molli verergerde corrigeren alleen maar het gedrag, en daarnaast verslechterde de band tussen ons daar ook door. Ze raakte haar vertrouwen in mij kwijt, terwijl ze juist mijn sturing nodig had.
Het afleiden en afstand houden werkte bij haar veel beter en was beter voor de band tussen ons. Ze leerde dat ze niet zelf andere honden weg hoefde te snauwen omdat ik die taak van haar overnam.
Het afleiden en afstand houden werkte bij haar veel beter en was beter voor de band tussen ons. Ze leerde dat ze niet zelf andere honden weg hoefde te snauwen omdat ik die taak van haar overnam.
- poohbeer
- Actief
Het gekke is dat ik dat dus nu ook bereik, ondanks of eigenlijk juist meer door die stomme werpketting. Misschien gaat het er alleen maar om dat hij nu merkt dat het klaar is, ik weet het niet. Maar hij is echt een heel stuk leuker geworden nu. Misschien is die werpketting wel meer voor mij, dat ik nu zekerder ben en laat zien dat ik hem wel bescherm tegen andere honden, dat hij het niet meer hoeft op te lossen. Lekkere salami e.d. is natuurlijk ook veel leuker dan andere hondenChatterbox schreef:Bij Molli verergerde corrigeren alleen maar het gedrag, en daarnaast verslechterde de band tussen ons daar ook door. Ze raakte haar vertrouwen in mij kwijt, terwijl ze juist mijn sturing nodig had.

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin. Beter is om het gedrag om te gaan draaien en zorgen dat je hond andere honden gaat negeren.
Iets wat overigens niet makkelijk is.
En het is enorm menselijk om op zo'n moment dat je hond reageert op een ander om daar iets over te zeggen tegen je hond. Als ik met mijn 3 honden wandel en ik zie bepaalde honden aankomen waarvan ik weet dat mijn Jack daarop reageert dan draai ik als ik kan een ander pad in en zo niet dan blijf ik rustig (heb ik overigens erg lang op moeten oefenen en het valt nog niet mee
) en gebruik ik het woordje klaar en vervolgens let op zodat ze zich weer op mij gaan richten. En meestal lukt me dat wel.
En het is enorm menselijk om op zo'n moment dat je hond reageert op een ander om daar iets over te zeggen tegen je hond. Als ik met mijn 3 honden wandel en ik zie bepaalde honden aankomen waarvan ik weet dat mijn Jack daarop reageert dan draai ik als ik kan een ander pad in en zo niet dan blijf ik rustig (heb ik overigens erg lang op moeten oefenen en het valt nog niet mee

-
- Zeer actief
Veel te algemeen gesteld naar mijn idee. Ja, dit kán, maar hoeft niet altijd zo te zijn.*Patries* schreef:Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin. Beter is om het gedrag om te gaan draaien en zorgen dat je hond andere honden gaat negeren.
Voor Ferro was het uitvallen zelf de beloning. De pure adrenalinekick. Negeren of afleiden hielp dus absoluut niet, want hij werd constant tóch beloond voor het uitvallen - door zichzelf. Pas op het moment dat het uitvallen minder leuk werd - door te corrigeren - zijn we iets gaan bereiken.
Als je te "soft" corrigeert kan het inderdaad eindigen in alleen maar "meebrullen". Dat schiet niet op. Het is ook geen kwestie van overschreeuwen; harder roepen is niet beter. Ik geef Ferro de meeste commando's (soms ook waarschuwingen als ik zie dat hij zich staat "op te pompen") juist heel zachtjes.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Zo werkt het hier niet. Als Bram wil uitvallen naar een hond of mens (het laatste rondje moet ik zeer alert zijn), dan corrigeer ik dat vooral al voordat hij uitvalt (met m'n stem). Ik word ook weleens verrast en dan krijgt hij een brul. En is direct stil.*Patries* schreef:Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin.

Linda, Izzie en Bram
-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Maar ik denk dat in het geval van Bram het met onzekerheid te maken heeft ipv agressie?Zoek stok! schreef:Zo werkt het hier niet. Als Bram wil uitvallen naar een hond of mens (het laatste rondje moet ik zeer alert zijn), dan corrigeer ik dat vooral al voordat hij uitvalt (met m'n stem). Ik word ook weleens verrast en dan krijgt hij een brul. En is direct stil.*Patries* schreef:Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin.

-
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Daar heb je idd gelijk.jelle schreef:Veel te algemeen gesteld naar mijn idee. Ja, dit kán, maar hoeft niet altijd zo te zijn.*Patries* schreef:Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin. Beter is om het gedrag om te gaan draaien en zorgen dat je hond andere honden gaat negeren.
Voor Ferro was het uitvallen zelf de beloning. De pure adrenalinekick. Negeren of afleiden hielp dus absoluut niet, want hij werd constant tóch beloond voor het uitvallen - door zichzelf. Pas op het moment dat het uitvallen minder leuk werd - door te corrigeren - zijn we iets gaan bereiken.
Als je te "soft" corrigeert kan het inderdaad eindigen in alleen maar "meebrullen". Dat schiet niet op. Het is ook geen kwestie van overschreeuwen; harder roepen is niet beter. Ik geef Ferro de meeste commando's (soms ook waarschuwingen als ik zie dat hij zich staat "op te pompen") juist heel zachtjes.
Maar ik denk wel dat je met me eens bent dat ieder geval een andere oorzaak heeft en daardoor een andere oplossing nodig heeft.
Dat stukje wat je geqoute hebt is iets wat ze mij geleerd hebben in de gedragstherapie en veel mensen zijn zich daar niet van bewust dat de hond erg vaak juist reageert op een impuls die ze vaan de baas krijgen

-
- Zeer actief
Dat vind ik juist, maar dat zag ik helemaal niet terug in jouw eerdere reactie. Die was juist heel algemeen.*Patries* schreef: Maar ik denk wel dat je met me eens bent dat ieder geval een andere oorzaak heeft en daardoor een andere oplossing nodig heeft.
Dat klopt wel op zich. Daar zijn wij ook begonnen. Alleen voor ons lag de oplossing nog wel wat stappen verder.Dat stukje wat je geqoute hebt is iets wat ze mij geleerd hebben in de gedragstherapie en veel mensen zijn zich daar niet van bewust dat de hond erg vaak juist reageert op een impuls die ze vaan de baas krijgen

-
- Zeer actief
dat klopt hoor, ik heb die vergising ook wel een paar keer gemaakt in het verleden, maar die dikkop dacht echt dat ik dat vast niet tegen hem zou doen
op het moment dat ik een brul gaf, dacht hij de beuk erin, vrouwtje komt al helpen :N:
t komt niet in hem op dat het geen steunbetuiging was van mijn kant

op het moment dat ik een brul gaf, dacht hij de beuk erin, vrouwtje komt al helpen :N:

t komt niet in hem op dat het geen steunbetuiging was van mijn kant

- saffie
- Zeer actief
Zo denk ik er ook over. Ik kan vervelend gedrag van mijn honden naar andere honden wel onderbreken met een 'nee!' en eventueel een klap in mijn handen. Maar volgens mij kan ik ze op die manier niet leren om zich anders te gedragen in de volgende interactie met diezelfde hond.Aimee schreef:Nee, ik geloof er zeker niet in dat je daarmee het gedrag afleert. Op dat moment kan het wel effect hebben, maar denk dat een hond het de volgende keer gewoon weer doet ( ten minste, zo gaat het hier )
Dus mocht ik diezelfde hond een andere keer weer tegenkomen, dan gaat Saffie of Boy aan de lijn en mag die netjes volgen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- poohbeer
- Actief
Met b.v. een commado "kijk" kun je hond ook heel mooi leren naar jou te kijken als je een hond passeert, je clickt je wel suf in het begin, maar het is de moeite waard en zo leert hij dat andere honden niet interessant zijn, wel dat andere honden betekenen dat je bij de baas lekkers kunt verdienen*Patries* schreef:Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin. Beter is om het gedrag om te gaan draaien en zorgen dat je hond andere honden gaat negeren.
En het is enorm menselijk om op zo'n moment dat je hond reageert op een ander om daar iets over te zeggen tegen je hond. Als ik met mijn 3 honden wandel en ik zie bepaalde honden aankomen waarvan ik weet dat mijn Jack daarop reageert dan draai ik als ik kan een ander pad in en zo niet dan blijf ik rustig (heb ik overigens erg lang op moeten oefenen en het valt nog niet mee) en gebruik ik het woordje klaar en vervolgens let op zodat ze zich weer op mij gaan richten. En meestal lukt me dat wel.

- starfleet
- Erelid
Ik geloof niet dat corrigeren helpt, wel afleiden en doorlopen, eventueel ook met commando "doorlopen" erbij. Bij Buffy werkt dat goed (genoeg). Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat corrigeren beter helpt. Als een heel flinke correctie zou maken dat Buffy alle honden vrolijk zou negeren, dan zou ik uiteraard geen second eaarzelen, maar ik geloof daar niet in.
Als ze opkijkt als er een engerd aankomt, dan is het goed, dan heeft ze toch de klik gemaakt: engerd is naar baasje kijken en lekkers krijgen.
Anne
Als ze opkijkt als er een engerd aankomt, dan is het goed, dan heeft ze toch de klik gemaakt: engerd is naar baasje kijken en lekkers krijgen.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Omdat het een klein hondje is?*Patries* schreef:Maar ik denk dat in het geval van Bram het met onzekerheid te maken heeft ipv agressie?Zoek stok! schreef:Zo werkt het hier niet. Als Bram wil uitvallen naar een hond of mens (het laatste rondje moet ik zeer alert zijn), dan corrigeer ik dat vooral al voordat hij uitvalt (met m'n stem). Ik word ook weleens verrast en dan krijgt hij een brul. En is direct stil.*Patries* schreef:Als een baas gaat corrigeren op het moment dat de hond uitvalt en dat oa doet door hard te roepen, zal de hond zich gesterkt voelen door de baas, want de roedelleider "blaft " mee. Dus corrigeren op zo'n moment heeft geen zin.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik denk dat er nog wel weer een verschil is tussen hondagressie en waaksheid, of niet? Bram is vooral het laatste rondje zeer alert op 'verdachte zaken'. En iemand die een huis uit komt lopen, is al verdacht danstarfleet schreef:Ik geloof niet dat corrigeren helpt, wel afleiden en doorlopen, eventueel ook met commando "doorlopen" erbij. Bij Buffy werkt dat goed (genoeg). Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat corrigeren beter helpt. Als een heel flinke correctie zou maken dat Buffy alle honden vrolijk zou negeren, dan zou ik uiteraard geen second eaarzelen, maar ik geloof daar niet in.
Anne

Linda, Izzie en Bram
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
O ja, dat topic herinner ik me nog! heel apartInge O schreef:hier net zo, met die bedenking dat ze maar een heel klein beetje op haar sodemietertje krijgtCaro. schreef:Ik ben voor voorkomen en afleiden.
Kaya kan ook uitvallen, maar zodra ik een andere vreemde hond zie, leid ik haar af en zet haar onder commando.
Mocht ze dan alsnog uitvallen (zelden) dan krijgt ze dus wel op d'r sodemieter..
dat afleiden heeft zij overigens omgedraaid naar 'zichzelf afleiden', om toch maar vooral niet in de verleiding te komen. daar is ze hier (in dit topic) http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... highlight= mee begonnen, en ze doet het nog steeds, nu nog erger zelfs.

Ik heb Kaya wel aangeleerd dat een vreemde hond, lekkers bij mij betekent. Dus bijna altijd komt ze automatisch naar mij toe.
Echter met de komst van Puchu is ze (nog) wat feller geworden en wat minder op mij en eten gericht en meer op Puchu en wat zich daar afspeelt.
-
- Zeer actief
Na het lezen van dit topic wil ik graag even mijn ervaring met jullie delen.
Zoals de meesten hier inmiddels wel weten heb ik met Romeo een heel lange weg af moeten leggen voor hij zich beter ging gedragen.
Hij was heel erg dominant toen hij jonger was en vertoonde flink wat agressie naar andere honden.
Ik was nog maar 18 toen hij bij ons in huis kwam en heb heel hard mijn best gedaan om alles te leren op de 'hondenschool' en uit boeken en tv programma's.
Maar mijn inmiddels ex vriend, vond het jammer genoeg erg leuk om hem op te gaan staan fokken aan de riem tegenover andere honden.
De eerste twee jaar corrigeerde ik hem altijd flink als ik een hond tegenkwam en hij lelijk deed.
Dit resulteerde erin dat hij steeds agressiever werd naar andere honden.
De leider gromt en blaft tenslotte heerlijk mee, en een andere hond betekende ook nog eens een boos vrouwtje, dus die andere hond moest en zou weg gejaagd worden met veel agressie.
Na een tijdje begon ik door te krijgen dat mijn aanpak totaal geen nut had en zijn gedrag alleen maar erger werd.
Dus ik ben me verder en verder gaan verdiepen in trainings methodes.
Toen ben ik van de ene op de andere dag totaal anders gaan reageren.
Elke dag tijdens het uitlaten veel koekjes op zak en continu lekker babbelen tegen hem en als hij me netjes aankeek en naast me liep kreeg hij een koekje.
Zodra ik een andere hond aan zag komen draaide ik om en liet ik hem verder volgen en natuurlijk flink belonen.
Als hij toch een keer lelijk deed tegen een hond dan negeerde ik dat gedrag compleet. Ik liep gewoon de andere kant uit en probeerde zijn aandacht weer bij mij te krijgen, zodra dat lukte weer flink belonen.
Bij elke hond waar hij rustig langs liep zonder uit te vallen beloonde ik hem extreem met heel veel blijdschap en juichen, springen en koekjes.
Ik merkte al snel dat hij dit heel er leuk vond en ik ging op den duur twijfel bij hem zien: zou ik naar het vrouwtje blijven kijken of die hond even lekker weg jagen?
Het negeren en belonen komt wel heel precies, je moet echt op het juiste moment belonen, zodat je niet beloont voor het ongewenste gedrag.
Nu, jaren verder is Romeo bijna een voorbeeldige hond geworden.
Hij wil nooit meer uit zichzelf op een hond af gaan.
Alleen als een hond vanuit de verte al flink staat te fixeren zie ik aan hem dat hij dit niet accepteert, maar het is nu veel makkelijker geworden om hem daarvan af te leiden.
Even zijn aandacht en een klein stukje de andere kant uitlopen, en hij volgt weer netjes zodat ik weer mijn oorspronkelijke route kan lopen.
Tegenwoordig laat ik hem uit aan de flexilijn, zodat hij zelf de keuze kan maken om netjes met mij mee te lopen en andere honden te negeren.
Ook dit heeft zijn vruchten afgeworpen.
Hij kiest er eigenlijk altijd voor om al kijkend naar de andere hond, toch gewoon met mij mee te lopen en dit zonder gegrom of ander agressief gedrag.
Na al die jaren kan ik zijn lichaamstaal volledig lezen.
Dus mocht ik een hond tegen komen waarbij zijn houding dusdanig verandert dat ik zie dat hij toch aan zou gaan vallen, dan komt weer die aandachtsoefening tevoorschijn en dit helpt!
En zolang andere honden hem gewoon met rust laten toont hij vrijwel geen interesse meer in ze, hij negeert vrijwel alle honden die ik tegen kom. En ik ben ontzettend trots op hem en mezelf dat we dit samen hebben bereikt.
Na het voorval op de hondenschool met de chow was ik heel bang dat hij weer in zijn oude gedrag zou vervallen.
Gelukkig is dit niet gebeurd!
Makkelijk is het niet geweest, maar het is het dubbel en dwars waard geweest.
Het is gewoon heel belangrijk dat mensen niet denken zulk gedrag even in een paar weken eruit te kunnen trainen.
Het heeft in mijn geval ruim vier jaar geduurd.
Wat ik altijd erg mooi vind om te zien is, als er een reu langsloopt, dan steekt Romeo zijn neus in de lucht tijdens het passeren om even zijn geur in zich op te nemen, maar zonder uit te vallen, gewoon even ruiken zonder contact. En hij loopt dan gewoon door met zijn kop in de lucht richting de hond, maar zonder te kijken.
Zoals de meesten hier inmiddels wel weten heb ik met Romeo een heel lange weg af moeten leggen voor hij zich beter ging gedragen.
Hij was heel erg dominant toen hij jonger was en vertoonde flink wat agressie naar andere honden.
Ik was nog maar 18 toen hij bij ons in huis kwam en heb heel hard mijn best gedaan om alles te leren op de 'hondenschool' en uit boeken en tv programma's.
Maar mijn inmiddels ex vriend, vond het jammer genoeg erg leuk om hem op te gaan staan fokken aan de riem tegenover andere honden.
De eerste twee jaar corrigeerde ik hem altijd flink als ik een hond tegenkwam en hij lelijk deed.
Dit resulteerde erin dat hij steeds agressiever werd naar andere honden.
De leider gromt en blaft tenslotte heerlijk mee, en een andere hond betekende ook nog eens een boos vrouwtje, dus die andere hond moest en zou weg gejaagd worden met veel agressie.
Na een tijdje begon ik door te krijgen dat mijn aanpak totaal geen nut had en zijn gedrag alleen maar erger werd.
Dus ik ben me verder en verder gaan verdiepen in trainings methodes.
Toen ben ik van de ene op de andere dag totaal anders gaan reageren.
Elke dag tijdens het uitlaten veel koekjes op zak en continu lekker babbelen tegen hem en als hij me netjes aankeek en naast me liep kreeg hij een koekje.
Zodra ik een andere hond aan zag komen draaide ik om en liet ik hem verder volgen en natuurlijk flink belonen.
Als hij toch een keer lelijk deed tegen een hond dan negeerde ik dat gedrag compleet. Ik liep gewoon de andere kant uit en probeerde zijn aandacht weer bij mij te krijgen, zodra dat lukte weer flink belonen.
Bij elke hond waar hij rustig langs liep zonder uit te vallen beloonde ik hem extreem met heel veel blijdschap en juichen, springen en koekjes.
Ik merkte al snel dat hij dit heel er leuk vond en ik ging op den duur twijfel bij hem zien: zou ik naar het vrouwtje blijven kijken of die hond even lekker weg jagen?
Het negeren en belonen komt wel heel precies, je moet echt op het juiste moment belonen, zodat je niet beloont voor het ongewenste gedrag.
Nu, jaren verder is Romeo bijna een voorbeeldige hond geworden.
Hij wil nooit meer uit zichzelf op een hond af gaan.
Alleen als een hond vanuit de verte al flink staat te fixeren zie ik aan hem dat hij dit niet accepteert, maar het is nu veel makkelijker geworden om hem daarvan af te leiden.
Even zijn aandacht en een klein stukje de andere kant uitlopen, en hij volgt weer netjes zodat ik weer mijn oorspronkelijke route kan lopen.
Tegenwoordig laat ik hem uit aan de flexilijn, zodat hij zelf de keuze kan maken om netjes met mij mee te lopen en andere honden te negeren.
Ook dit heeft zijn vruchten afgeworpen.
Hij kiest er eigenlijk altijd voor om al kijkend naar de andere hond, toch gewoon met mij mee te lopen en dit zonder gegrom of ander agressief gedrag.
Na al die jaren kan ik zijn lichaamstaal volledig lezen.
Dus mocht ik een hond tegen komen waarbij zijn houding dusdanig verandert dat ik zie dat hij toch aan zou gaan vallen, dan komt weer die aandachtsoefening tevoorschijn en dit helpt!
En zolang andere honden hem gewoon met rust laten toont hij vrijwel geen interesse meer in ze, hij negeert vrijwel alle honden die ik tegen kom. En ik ben ontzettend trots op hem en mezelf dat we dit samen hebben bereikt.
Na het voorval op de hondenschool met de chow was ik heel bang dat hij weer in zijn oude gedrag zou vervallen.
Gelukkig is dit niet gebeurd!
Makkelijk is het niet geweest, maar het is het dubbel en dwars waard geweest.
Het is gewoon heel belangrijk dat mensen niet denken zulk gedrag even in een paar weken eruit te kunnen trainen.
Het heeft in mijn geval ruim vier jaar geduurd.
Wat ik altijd erg mooi vind om te zien is, als er een reu langsloopt, dan steekt Romeo zijn neus in de lucht tijdens het passeren om even zijn geur in zich op te nemen, maar zonder uit te vallen, gewoon even ruiken zonder contact. En hij loopt dan gewoon door met zijn kop in de lucht richting de hond, maar zonder te kijken.

-
- Zeer actief
Ik heb hier toch weer een vraag over..Pinkki schreef:Meestal helpt het niet, en vaak wordt de hond zelfs nog aggressiever. Zowiezo bij honden die een baas hebben die met correcties werkt tonenen maar aggressie, hond-hond maar ook hond-baas (angstaggressie) en aggressei tegenover vreemden.
Aan de lijn hier geen problemen, geen uitval gedrag.. zelfs als een losse reu toch opdringerig is en ik jaag die hond weg gewoon voor "just in case"
dan doet mijn hond niet mee met me, vertrouwd op mij zo zie ik het, hij valt niet uit, maar hij vind het zeker niet leuk dat als hij aangelijnt is dat een ander de vrijheid neemt om aan zijn kont te snuffelen..
Dan vind ik dat ik moet ingrijpen, als hij los had geweest had de andere hond het niet gedaan of niet de mogelijkheid gehad denk..
Los negeert hij andere honden, of hij kijkt naar een reu, net als vandaag, zijn kennis aan de andere kant, de mastif in het midden en ik daar achter
hij ging op de kennis af en zijn baas, maar de mastif liep richting mij.. dus de staart van mijn hond ging omhoog en de kop lager en draaide naar de mastiff toe.. ook een reu..
Ik riep toen echt cordaat "nee!"" dus ik greep op afstand in.. de mastiff en bazinnetje schrokken er een beetje van geloof ik.. maar mijn hond koos eieren voor zijn geld en ging idd niet op de mastiff af..
Ik wil dus dominantie of hoe het ook genoemd wordt voor zijn door dan maar bij voorbaat geen kennis te laten maken, althans, niet op de manier die ik net beschreef..
Ben ik dan ook corrigerend bezig door hem met geen 1 reu meer te laten "kennismaken"
Ik ben zo geworden omdat ten eerste hij niet geinteresseerd is in kennismaken om een spel te beginnen, en als de andere reu zich niet lager laat zien dan hij , dan wil hij nog wel eens duidelijk maken dat ze effe moeten luisteren.. en dat wil ik eigenlijk niet meer hebben..
dan maar dus effe of stemverheffing, of middels spelen de aandacht hebben
- Zoie
- Zeer actief
bij dreigende agressie wordt hier wel gewaarschuwd in diverse toonaarden (afhankelijk van de situatie en de hond ) : rustig ! Aan de lijn wordt dat dan : he, he , he !!!! En als dan aandacht dan daar is : gaan we even normaal doen ? Gevolgd dan weer door beloningen als alles weer naar wens gaat. Wordt er niet geluisterd, dan gooi ik er een tandje bovenop
Ik vind het echt onzin om te veronderstellen dat een hond daar perse agressiever van wordt, volgend mij worden ze agresssiever naarmate ze vaker weg komen met agressief gedrag en er succes mee hebben. Wel probeer ik het te voorkomen b.v door tijdig afleiden of vermijden.
Moet wel zeggen dat het ook weer hond afhankelijk is en dat dingen op een bepaalde manier zo groeien. Zo zal b.v. rio eerder uitvallen als hij met mij is, en moeilijker tot de orde te roepen zijn dan wanneer hij met Tineke is. Zoals ik het met spok en sien doe, werkt het bij rio niet, we werken er hard aan dat te verbeteren

Ik vind het echt onzin om te veronderstellen dat een hond daar perse agressiever van wordt, volgend mij worden ze agresssiever naarmate ze vaker weg komen met agressief gedrag en er succes mee hebben. Wel probeer ik het te voorkomen b.v door tijdig afleiden of vermijden.
Moet wel zeggen dat het ook weer hond afhankelijk is en dat dingen op een bepaalde manier zo groeien. Zo zal b.v. rio eerder uitvallen als hij met mij is, en moeilijker tot de orde te roepen zijn dan wanneer hij met Tineke is. Zoals ik het met spok en sien doe, werkt het bij rio niet, we werken er hard aan dat te verbeteren