Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar loslaten?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef:ik laat mijn hond nooit los, waar het niet mag, alleen , als ik zéker weet, dat er niemand is, ook geen boswachter.

Maar in de stad sowieso nooit los, alleen in de parken waar een losloopgebied is.

Ik vind het ook aso, dat er nog altijd mensen zijn, die in de stad niet eens een riem bij zich hebben, ik ben er zo eentje tegengekomen,
een knots van een herder, die echt vervelend was :evil:
En ik ken mensen hier uit de buurt, die altijd hun hond los uitlaten. Ik hou daar helemaal niet van , want het is een echte stoere grote hond.

het gekke is, dat het net lijkt alsof het altijd grote , vervelende honden zijn, die altijd zo nodig los móeten lopen. :roll:
Is dat een nieuwe trend? :19:
Hmmmmmmmm heb jij niet net een topic geopend dat jouw Baukje op een paardepad een paard liep uit te dagen terwijl jij daar bramen stond te plukken :denken:
O ja , jij vond dat ook nog zo vreselijk grappig.
Is dat een nieuwe trend :19:
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Op straat en in de stad zijn m'n honden altijd aangelijnd. Ook op plekken waar ze in principe mogen loslopen, maar waar je veel honden tegenkomt, lijn ik er minimaal 1 aan. Dit vanwege hun zeer lompe speelsheid. Ze zijn met z'n tweetjes vééls te wild voor sommige honden, vooral voor het onderdanige type. Als ik er 1 aanlijn, voorkom ik dat ze achter zo'n hond aan gaan jagen.
In rustige gebieden lopen ze overigens wél los, maar mogen niet te ver uit de buurt gaan.
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Moos schreef:
Ik denk dat dat ook heel erg ligt aan welke maat hond je zelf hebt.
:
Denk dat het in sommige gevallen ook aan de opvoeding ligt hoor.. Ik ken mensen die hun hondje bij voorbaat al optillen als er een grote hond aan komt... Als ze dat altijd al gedaan hebben, tsja dan weet zo'n hondje niet beter of grote honden zijn eng. En gisteren liep er een ukkie toch tekeer te gaan tegen Nando, die gewoon rustig aflag bij het bankje. En die vrouw maar zeggen op ee lief zoet stemmetje: ''Ja die is groter dan jou he, ja rustig maar ik weet het'' :roll: Zo'n hondje verstaat de woorden echt niet, die weet alleen dat baasje lieve tonen zegt als die tekeer gaat tegen andere honden en doet het de volgende keer juist weer!

Ik ken ook een paar mensen met een klein hondje, die of met Nando gaan spelen of die Nando gewoon negeren. En ik moet zeggen dat die hondjes nou net van bazen zijn die hun hondje WEL als hond behandelen en NIET als baby.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Addy schreef:Hmmmmmmmm heb jij niet net een topic geopend dat jouw Baukje op een paardepad een paard liep uit te dagen terwijl jij daar bramen stond te plukken :denken:
O ja , jij vond dat ook nog zo vreselijk grappig.
Is dat een nieuwe trend :19:
mijn hond is niet gevaarlijk voor dat paard geweest, en ik schreef later in datzelfde topic, dat het nu zo apart was,
omdat hij een stapvoets paard nooit wat doet. Hij snuffelt gewoon verder.
Dobervrouw

Some-one schreef:
Dobervrouw schreef:Wel grappig dat het net per plaats verschilt wat voor honden los lopen (en vervelend doen) :wink:
Helaas hebben de meeste mensen hier een mentaliteit van: een (klein) hond(je) mag alles en is stoer als die tegen een grote hond als een Dobermann tekeer gaat. Ja, helaas beseffen die mensen niet dat ook een klein hondje, of een ''huishond'' als de labrador e.d. een HOND blijft en de nodige opvoeding vereist. :N: (heb het hier dus niet over alle eigenaren van kleine hondjes en labradors, alleen over mijn ervaringen hier in de buurt. Ik besef dat er ook eigenaren met kleine hondjes bestaan die wel nuchter nadenken en hun hondje niet betuttelen)
Volgens mij woon jij in dezelfde plaats als ik :wink: maar ik heb die ervaring dus helemaal niet. Ik heb twee kleine hondjes maar heb juist last van loslopende grote honden! Blijkbaar ligt het dan aan de wijk waar je woont?
Ja echt woon jij in Noordwijk????? Haha wat grappig! Het zal er toch voor een deel aan liggen welke hond jezelf hebt denk ik dan... De meeste narigheid heb ik in het parkje tegenover me gekend (bij het pleintje waar de Lidl ook is).

Je hoeft iig nie bang te zijn voor Nando, die is keurig aangelijnd waar het verplicht is :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Dobervrouw schreef:
Moos schreef:
Ik denk dat dat ook heel erg ligt aan welke maat hond je zelf hebt.
:
Denk dat het in sommige gevallen ook aan de opvoeding ligt hoor.. Ik ken mensen die hun hondje bij voorbaat al optillen als er een grote hond aan komt... Als ze dat altijd al gedaan hebben, tsja dan weet zo'n hondje niet beter of grote honden zijn eng. En gisteren liep er een ukkie toch tekeer te gaan tegen Nando, die gewoon rustig aflag bij het bankje. En die vrouw maar zeggen op ee lief zoet stemmetje: ''Ja die is groter dan jou he, ja rustig maar ik weet het'' :roll: Zo'n hondje verstaat de woorden echt niet, die weet alleen dat baasje lieve tonen zegt als die tekeer gaat tegen andere honden en doet het de volgende keer juist weer!

Ik ken ook een paar mensen met een klein hondje, die of met Nando gaan spelen of die Nando gewoon negeren. En ik moet zeggen dat die hondjes nou net van bazen zijn die hun hondje WEL als hond behandelen en NIET als baby.
Hoe je kleine of grote hond zich gedraagt ligt voor een behoorlijk deel aan de opvoeding inderdaad, alhoewel het ook niet altijd zo is dat mensen met een uitvaller er niks aan doen of willen doen. Maar ik bedoelde dat je als je zelf een klein hondje hebt sneller last hebt van grote honden en andersom. Zo lijkt het toch vaak wel te werken :wink:
Afbeelding
Dobervrouw

Als ik de reactie van Some-one lees, begin ik te denken van wel ja, want zij woont kennelijk bij mij in de buurt en heeft 2 kleine hondjes en hele andere ervaringen. Dacht altijd een beetje dat het de mentaliteit was van veel mensen hier f mentaliteit van mensen met kleine hondjes in het algemeen.

Ben ik nu dus op teruggekomen, zijn kennelijk voor een deel alleen maar mijn ervaringen geweest en geldt niet voor iedereen.

Sorry voor de vooroordelen :ok:
Laatst gewijzigd door Dobervrouw op 15 aug 2007 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Moos schreef:Hoe je kleine of grote hond zich gedraagt ligt voor een behoorlijk deel aan de opvoeding inderdaad,

opvoeding ook voor de mensen zèlf !

Het is hier heel gebruikelijk, dat je je hond aan de lijn uitlaat , tussen de flats, gewoon op de stoep,
en als er dan van die eigenwijze mensen zijn,
die daar niets van aantrekken en de hond los laten lopen,
vind ik , dat de mensen eerst opgevoed moeten worden !
:evil:
En als je er wat van zegt dat je een grote mond terug krijgt , is óók beneden alle peil ! :evil:

(vooral als het zo'n grote is, een soort Bordeax Dog is, die ik zelf niet zo vertouw.)
Dobervrouw

Pak-de-bal schreef:
opvoeding ook voor de mensen zèlf !
Mee eens, de hond moet niet leren omgaan met de baas, de baas moet leren omgaan met de hond.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

ik laat Tyra ook op plekken met aanlijnplicht los die ik veilig acht
zorg alleen wel dat ik geen overlast veroorzaak
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Pak-de-bal schreef:
(vooral als het zo'n grote is, een soort Bordeax Dog is, die ik zelf niet zo vertouw.)
wat is de reden dat je dit gedeelte nodig acht om toe te voegen aan je tekst?
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

overdag altijd vast tot aan de duinen of het strand en daar dan los.
snachts bij de laatste ronde langs de poepstrook mogen ze los omdat er dan toch geen verkeer meer rijdt,die enkele auto kan ons gewoon veilig passeren,ze luisteren nog net goed genoeg wat dat betreft :mrgreen:
groetjes eefje
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Dobervrouw schreef:Ja echt woon jij in Noordwijk????? Haha wat grappig! Het zal er toch voor een deel aan liggen welke hond jezelf hebt denk ik dan... De meeste narigheid heb ik in het parkje tegenover me gekend (bij het pleintje waar de Lidl ook is).

Je hoeft iig nie bang te zijn voor Nando, die is keurig aangelijnd waar het verplicht is :mrgreen:
Ik woon inderdaad in Noordwijk. :mrgreen: Het parkje waar jij het over hebt, daar kom ik nooit. Misschien dat het daar anders gaat dan de plekken waar ik kom....
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Dobervrouw schreef:Als ik de reactie van Some-one lees, begin ik te denken van wel ja, want zij woont kennelijk bij mij in de buurt en heeft 2 kleine hondjes en hele andere ervaringen. Dacht altijd een beetje dat het de mentaliteit was van veel mensen hier f mentaliteit van mensen met kleine hondjes in het algemeen.

Ben ik nu dus op teruggekomen, zijn kennelijk voor een deel alleen maar mijn ervaringen geweest en geldt niet voor iedereen.

Sorry voor de vooroordelen :ok:
:ok:
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ik laat mijn honden los waar dat mag en kan; dus in officiele losloopgebieden zonder risico op auto's.

Er is een uitzondering en dat is mijn park. Daar hebben ze sinds kort het halve park in de zomermaanden verboden voor honden. Niet alleen hebben ze het drukst bepicknickte en bespeeltuinde stuk verklaard tot 'honden losloopgebied', ook mag je in de andere helft eigenlijk ook niet meer met een aangelijnde hond komen. En dat is lastig. Woon je aan de verkeerde kant moet je dus officieel eerst om het hele park heenlopen voor je er aan de goede kant inmag, terwijl je ook binnen 20 meter door het park dat gebied bereikt. En de indeling is ronduit stom en onhandig gekozen. Afijn, daar laat ik mijn honden dus nog wel een stukje los, maar dat doet eigenlijk iedereen. Daar staat wel tegenover dat ik ze aanlijn zodra er mensen zitten te picknicken of aan het voetballen zijn oid, ookal is dat in een losloopgebied. Ik weet dat mijn honden daar vrolijk op afgaan en dat wil ik niet, dus dan zitten ze aan de lijn.

Mijn ervaring hier is doorgaans dat het de mensen zijn met een 'schijt-aan-alles' mentaliteit die hun hond gewoon lekker in de buurt los laten lopen. Ik heb hier regelmatig de Malamute-huskykruising van de plaatselijke (overigens wel aardige) hondenverzamelaar achter de broek aan, zonder baas. Of die zie ik dan ineens 's avonds laat weer midden op een kruispunt staan. Er woont ook een Chinese mevrouw met een Lab die als een dolle de weg over en weer rent, maar die hem gewoon zijn goddelijke gang laat gaan. Dondert haar niets en ze krijgt hem toch niet te pakken. Oh, en een meneer die het heel druk heeft met werken en bellen, maar die wel graag een puberende Flatocoat wil hebben. Die sjeest ook af en toe langs, of wil mee naarbinnen als Ted loops is. En een blond meisje met een AmBull die volgens eigen zeggen heeeel goed luistert, maar het op wonderlijke wijze toch iedere keer presteert om - als ik netjes ben overgestoken :mrgreen: - de weg over te sjeesen en plots op te duiken. En mijn ervaring is toch wel een beetje dat vaak stoere gasten met stoere honden het ook stoer vinden om geen lijntje mee te nemen.

Ik snap het wel hoor, dat een hond perfect volgt en dus los mee mag, maar ik kan mijn hond op straat niet even losgooien en heb dus liever dat eenieder zijn hond gewoon een lijntje omdoet waar dat moet. Ik vind het vervelend om met twee aangelijnde honden een loslopende hond tegemoet te lopen, ik weet niet hoe die zal reageren en mijn ervaring is dat er meer loslopende honden niet luisteren dan wel. Maar dat ligt er denk ik ook aan waar je woont. Midden in Amsterdam vind ik het althans niet zo handig.
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Mijn honden lopen in de wijk aan de riem, op de dijk waar geen auto's mogen rijden, lopen ze altijd los. Of ze daar los mogen lopen weet ik niet, maar ik doe het wel. Ik zorg er wel altijd voor dat andere mensen geen last hebben van mijn honden, ze gaan aan de riem als ik zie dat er iemand anders loopt met een hond aan de riem.

Ook als ik fietsers of brommers zie aankomen, hou ik ze even bij me, zodat ze makkelijk kunnen passeren, zonder dat ze last hebben van mijn honden.
Sunshine
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Sunshine »

Alleen in de bossen mogen de honden los.
Zo gewoon op straat gaan ze echt aan de riem.

Toen straks liep ik met de honden door onze straat, is daar een man bezig in de tuin en zijn hondje liep los.
Opzich geen probleem, maar die hond luisterde niet eens naar zijn baas... :denken:
Kwam dus heel erg enthoussiast op ons af ! Nou had ik onze Rakker bij die niet echt met andere honden kan, en een pupje.

Schrok dus wel ! Gelukkig deed Rakker niks en vond de pup het wel interessant ..
Maar toch he !
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Bij gevaar voor hunzelf lopen ze aan de lijn. Dat is dus is dus door de straten, op mountain-bike paden en op paarden paden. Voor de rest lopen ze los, en als ik "gevaar" zie (honden, paarden, konijnen) dan roep ik ze bij me tot het gevaar geweken is.
In een officieel losloopgebied ben ik iets minder alert op tegenstanders. Nou ja, de mini-losloopplekken die we hier hebben zijn wel heel overzichtelijk, maar ik zie daar toch maar weinig mensen met honden aan de lijn. Zie ik er één aan de lijn, dan ga ik toch eerst roepen en vragen. In een losloopgebied zal ik mijn honden niet zo snel aanlijnen bij tegenliggers.

Voor de rest zitten ze of stil naast me, of we lijnen ze aan. Als ik andere aangelijnde honden ontwaar.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”