Ik probeer mijn hond zoveel mogelijk te laten gaan. Heel vaak onstaat of wordt agressie erger doordat een baas een hond belemmert om te communiceren met de andere hond.
Van aan de lijn trekken bijvoorbeeld, merk ik dat Biko agressiever wordt: hij ziet die hond grommen naar hem en vervolgens voelt hij getrek in zijn nek. Een hond associeert dat dan niet met de baas, maar met die hond. Zien en voelen vormen een koppel op dat moment.
Ik merk bij Biko, dat als ik doorloop en doe alsof er niets aan de hand is, hij ook denkt, nou dan valt het allemaal wel mee zeker.
Als hij uitvalt is het eigenlijk altijd om een andere hond zijn plaats te wijzen, omdat een hond tegen hem opspringt of maar zich maar blijft opdringen. Zelf zoekt hij ze niet op. Als hij dat wel doet en hij dringt zich op, dan kijk ik eerst of de hond hem corrigeert, zo niet, krijgt hij een correctie van mij, in de vorm van, dat ik nee zeg en hem terug roep.
Ook als hij mij 'beschermt' tegen andere honden corrigeer ik hem met nee! of 'doorlopen nou!'
Ik kan mezelf prima beschermen
(bij grote enge mannen is dat natuurlijk een ander verhaal

)