*Jessy schreef:Ik denk dat wat je het beste kunt doen afhangt van de verhoudingen in het gevecht en je eigen handigheid...
Stefan is groot en ook nog eens heel snel (vecht gelukkig bijna nooit, alleen heel soms met vervelende reuen die even groot zijn als hij. Kleine hondjes kunnen hem bijten/uitdagen tot ze scheel zien, die negeert hij gewoon) en dus liggen de verhoudingen als het dan een keertje misgaat niet zo ongunstig. De enige keer dat hij echt in een flinke knokpartij terechtkwam, was met een loslopende kruising herder van zijn eigen maat. Die twee kwamen elkaar tegen en voordat ik met mijn ogen kon knipperen hadden ze blijkbaar al besloten dat er spijkers met koppen moesten worden geslagen dus ze klapten op elkaar.
Het had niet zoveel uitgehaald om te proberen een van de twee honden te schoppen of te wurgen in dit geval: het was een plukharende kluwe poten/staarten/tanden die je in je eentje toch niet uit elkaar kreeg zonder zelf flinke schade op te lopen. Gelukkig was intussen de baas van de herder aan komen fietsen (hij had de hond los bij zich naast de fiets), die smeet zijn fiets in het gras en was handig genoeg om samen met mij ieder een set achterpoten te pakken en ze zo uit elkaar te trekken. Na wat korte inspectie van de schade en een evaluatie van het geheel (tja, allebei de honden liepen los en waren evenredig vervelend dus we gingen elkaar geen verwijten maken) gingen we weer ieder ons weegs. Stefan had wat losse plukken haar en die herder alleen wat putjes en een bloedlip.
In dit geval werkte de achterpoten uitstekend, ook omdat de eigenaar van de andere hond en ik op een lijn zaten. Ik weet niet wat ik had gedaan als ik er alleen voor had gestaan met 2 honden van deze maat die ervoor gaan...
Stefan is ook een keer gegrepen door een kruising Stafford van een bepaald soort (ik zou je niet kunnen zeggen wat voor kruising, maar het leek op een Boxerlijf met een Staffordkop eraan vast). Dit ging heel anders: de Stafford kruising dacht dat hij z'n vriendje moest verdedigen tegen Stefan (die probeerde het opdringerige vriendje dat hem steeds wilde likken weg te jagen door te grommen), dus die liep in snelle pas op Stefan af, draaide de kop, en greep hem zo in zijn keel... en liet dus niet meer los. Achterpoten trekken had hier niet zoveel zin, dan had ik waarschijnlijk Stefan's vel flink uitgescheurd. Bovendien was Stefan zo verbouwereerd door deze actie dat hij niet terugvocht, hij keek mij alleen maar aan van: "auwauwauw, wat nu?". Gelukkig was ook hier de baas van de Stafford en de opdringerige hond bereid om te helpen en we hebben de hond losgekregen door hem de keel dicht te knijpen met twee vingers op de luchtpijp. Dit kon omdat de hond gewoon rustig vasthield en niet druk aan het bijten/schudden was. Hierdoor had de hond geen lucht meer en liet los om adem te halen. Helaas was de baas net niet snel genoeg met wegtrekken waardoor de Staffordkruising nog een keer de kans kreeg om Stefans oor (kaikaikai!!) te pakken. Ook hier weer niet getrokken maar keeltje dicht en rustig los.
Na afloop heb ik de eigenaar van de hond wel een uitbrander gegeven. Zijn verweer was dat de hond dit nog nooit had gedaan (tja...). En ik maar proberen uit te leggen dat ALS deze hond dit wel eens doet (ookal weet jij dat niet) dan KAN het een keer misgaan en dan ben je de hond gewoon KWIJT door je eigen stommiteit. Nu is Stefan een flinke jongen die je niet zomaar doodbijt, maar je moet er niet aan denken dat dier een hondje vastgrijpt dat veel kleiner is. Doe dat ding dus aan de lijn als het je lief is. Later kwam ik hem reregeld tegen met de hond nog gewoon los... Idioot.
Blijf in dit topic meelezen en wat jij zegt is zo waar.. kijk naar de situatie en de andere baas..
En hoe de honden vechten.. ik zie daar ook nu verschil in.. een gevecht om dominantie win, gevecht als aggressor..ik kan dat niet goed uitleggen, ik zie dat in honden die gewoon zonder aanleiding echt willen klappn op een hond die passeert en zelf verder geen aanleiding geeft om te vechten.. dat soort types daar ben ik huiverig voor..
Tot nu toe volstond ik met weglopen en meeroepen.. heb ook eens op afstand moeten zien dat mijn hond de ander op de rug legde..
Echter.. geen bijtwerk van mijn hond uit.. puur lichaam gelukkig.. maar als je twee grote honden ziet "vechten"dan vind ik het zeer lastig om een poot te grijpen..
vorige keer werd (na blijkt achteraf) mijn hond die wilde kennismaken met een kleiner hondje.. vlak bij zijn oog gebeten.. ik hoorde inene een piep en een grauw en schoot erop af.. schrok me de dood... mijn manneke dat op een kleiner hondje duikt! Toen ben ik wel over mijn hond gaan staan en trok m aan de slip omhoog..
Maar dan toch weer zag ik dat ie dat dier alleen met zijn lichaam plathield.. het beestje gilde het uit,. de halve straat was wakker.. KUT herder weer..en ik dacht bijna hetzelfde.. tot dus s avonds ik zijn oog zag.. toen begreep ik de reactie van hem.. maar hij heeft dat dier niet terug gebeten.. maar on topic.. dan kun je dus wel je hond aan de band grijpen en de intimidatie of correctie zo zie ik het dan.. stoppen..
Wat ik wel heb geleerd, is stap echt over je hond;s rug en grijp m met bijde handen dan omhoog... en hou m in de midden..
Heb ooit een aanval willen stoppen.. in een binnen kamer erg smal maar toen stond ik rechts van me hond.. en ik greep de halsband en trok m naar me toe.. dan heb je de beet wel te pakken..nou ja beet is overdreven,. maar twee voortandjes in je bovenbeen is ook niet fijn..
Maar situatie en wat voor hond en baas het zijn bepalen je reactie als t op een conflict uitloopt...
Ik blijf er nog steeds bij.. ken je hond.. speel erop in.. en als je de andere hond met of zonder baas niet vertrouwd.. zorg dat ie niet bij je hond komt en als je weet wat je eigen hond niet accepteerd.. reageer daar ook op door hem mee te nemen en te spelen..dan hoef je ook geen dilemmas te hebben over hoe te reageren als je hond in gevecht raakt..