Misschien toch maar google gebruiken Fabiola (zoals Moon ook voorstelde), ik geloof niet dat je hier een adres te pakken krijgt

Moderator: moderatorteam
Fabiola doet het omdat ze het leuk vindt en is niet bezig met toetsen van practische waarde.janinca2002 schreef:Carola en ik zijn echt geen vriendenmaar in dit verhaal heeft zo voor een groot gedeelte gelijk. Kijk maar naar de reddingshonden alleen de overheid (USAR) zend de honden uit naar het buitenland. De meeste reddingshondenclubs hanteren hun eigen standaarden en interne examens. Leuk om een keer te doen maar niemand kan de praktische waarde toetsen
Maar nogmaals, wat is daar erg aan dan? Gewoon speuren om leuk bezig te zijn met je hond? We hebben niet allemaal de behoefte/ambitie om op USAR niveau te speurenjaninca2002 schreef:Carola en ik zijn echt geen vriendenmaar in dit verhaal heeft zo voor een groot gedeelte gelijk. Kijk maar naar de reddingshonden alleen de overheid (USAR) zend de honden uit naar het buitenland. De meeste reddingshondenclubs hanteren hun eigen standaarden en interne examens. Leuk om een keer te doen maar niemand kan de praktische waarde toetsen
Dat klopt waar ik op doel zijn de zogenaamd inzetbare mensen en hondenZoek stok! schreef:Maar nogmaals, wat is daar erg aan dan? Gewoon speuren om leuk bezig te zijn met je hond? We hebben niet allemaal de behoefte/ambitie om op USAR niveau te speurenjaninca2002 schreef:Carola en ik zijn echt geen vriendenmaar in dit verhaal heeft zo voor een groot gedeelte gelijk. Kijk maar naar de reddingshonden alleen de overheid (USAR) zend de honden uit naar het buitenland. De meeste reddingshondenclubs hanteren hun eigen standaarden en interne examens. Leuk om een keer te doen maar niemand kan de praktische waarde toetsen
![]()
Ik zie speuren gewoon als mogelijke hondensport. Net zoals agility en flyball.
Ik heb reddingshonden werk gedaan in de tijd dat de USAR niet bestond en de overheid helemaal niet geïnteresseerd was in reddingshonden.Honden van onze groep (en van twee andere groepen) zijn zelfstandig en op eigen kosten (sponsors) op inzet geweest na twee verschillende aardbevingsrampen.janinca2002 schreef:Carola en ik zijn echt geen vriendenmaar in dit verhaal heeft zo voor een groot gedeelte gelijk. Kijk maar naar de reddingshonden alleen de overheid (USAR) zend de honden uit naar het buitenland. De meeste reddingshondenclubs hanteren hun eigen standaarden en interne examens. Leuk om een keer te doen maar niemand kan de praktische waarde toetsen
speurneus carola schreef:er bestaan geen examens zodat je mee mag doen aan het "echte" werk, er is je maar wat wijsgemaakt.
Volgende examen: SIN 24-25 November 2007
Overheidsexamen 2007 --> inschrijving geopend
Toelatingseis overheidsexamen:
SIN-Puinzoeken
KNPV-B Puinzoeken
IPOR-B Puinzoeken
IRO Inzet Puinzoeken
Van het regelement:
Plaatsing op de inzetlijst geeft geen RECHT op inzet.
het enige examen op proffecioneel gebied in nederland is wat er zou zijn op speurhondengebied (dat is in de wet nog niet helemaal goed geregeld maar daar zijn ze mee bezig) is voor explosieven speurhond.
vandaar dat wij meerdere x per jaar naar amerika gaan met onze honden om daar onder andere omstandigheden een x te trainen, meer mogelijkheden hebben wat betreft de stoffen en om daar examens op het hoogste nivo mee te doen. wij zijn daar dan ook gelijk beedigd als hulpsherrif en kunnen ook daar onze honden wettelijk inzetten (das daar een streng beleidt wat als er een rechtzaak komt moet alles wat betreft de honden, certificeringen en trainingen gereigistreerd en tiptop in orde zijn, anders komt de boef alsnog onder zijn straf uit)En een speurhond is geen reddingshond. Het feit dat jij in amerika een hulpsheriff bent zegt nog niets over de inzetbaarheid van je hond bij een ramp. Het zijn verschillende diciplines
dat is juist het leuke van nederland, er is NIETS geregeld, Daarom hebben we in Nederland dan ook zo lekker veel hondenafrichters die met meer of minder expertise waak/verdedigings/aanvals/drugs/explosieven etc honden africht voor de handel. ook op reddingshonden gebied is het een zooitje(ook toen de SIN opgericht was) EN DAT is ook de hoofdregel waarom de overheid de usar heeft opgericht.
Van de website van de USAR
USAR is voor Nederland iets nieuws. Dat roept allerlei vragen op over de verzekeringen (WAO en dergelijke) en over de regeling van de arbeidsvoorwaarden en de beschikbaarheid. Om het niet te ingewikkeld te maken is nu gekozen voor beroepspersoneel in overheidsdienst. Daardoor blijft het aantal werkgevers met wie we zaken moeten doen beperkt en zijn de rechtspositionele regelingen te organiseren. Ik ken (kende) heel goede combinaties die heel serieus inzetbaar waren en ook bij rampen ingezet waren, die nu niet meer (op een officiele inzet) naar het buitenland kunnen omdat de combinatie niet in Zuid-Holland woonachtig is en geen overheidspersoneel is. Dat is niet erg, deze mensen hebben zich erbij neergelegd dat er redenen zijn waarom het logistiek/wettelijk niet mogelijk is om op inzet gestuurd te worden. Maar daarom is de combinatie nog niet minder.
Van de website van SIN
De Stichting Inzet reddingshond Nederland (SIN) is in 1992 op verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken opgericht, als een voor Nederland overkoepelende organisatie voor de inzet van Reddingshonden.
Het Ministerie heeft hiermee een landelijk aanspreekpunt gecreëerd voor het inzetten van honden bij rampen, vermissingen en calamiteiten. De stichting heeft bovendien als taak te garanderen dat de inzetbare hondenteams aan kwaliteitseisen voldoen.
Middels circulaire EB94/849 word de SIN dan ook aanbevolen door het Ministerie bij de Commandanten van de Regionale en Gemeentelijke Brandweren en Commissarissen der Koningin als landelijk aanspreekpunt daar waar het de inzet van reddingshonden betreft. Naar aanleiding van deze circulaire is de SIN opgenomen in de rampenplannen van de provincies en gemeenten in Nederland.
Kwaliteit van de hondenteams staat bij de stichting hoog in het vaandel. De teams die ingezet worden zijn tevoren door de SIN geselecteerd en getest. Het door de stichting uitgegeven inzet certificaat heeft erkenning van de IRO (International Rescuedog Organisation). De opleiding en verdere kwaliteitsbewaking wordt verzorgd door de organisaties die bij de SIN zijn aangesloten.
De stichting zet alleen speciaal getrainde honden in voor het zoeken naar levenden indien gezocht moet worden naar overlevenden, en speciale lijkenzoekhonden, indien gezocht wordt naar mogelijk overleden mensen.
Als landelijke organisatie is aansluiting bij de IRO, welke organisatie weer samenwerkt met de Verenigde Naties, vanzelfsprekend. De inzet logistiek voldoet aan de richtlijnen van het INSARAG (International Search and Rescue Advisory Group).
iedereen die maar een beetje met zijn hondje aan het klooien was vond dat ie een inzetbare reddingshond had, en als er dan iets gebeurde dan stonden er een paar 100 mensen klaar met hond. Dat klopt dat gebeurde, ik ken ook mensen die na training van hun tweede hond een hondenschool beginnen en zich gedragstherapeut noemen.![]()
dus dat er iemand roept dat de examens je recht geven om met je hond te werken is bullshit. dat kunnen wij ook wel roepen van onze examens die wij uitgeschreven hebben voor de NSA maar is net zo geldig als die waar jij het over hebt. iedereen mag examens uitschrijven in nl op elke gebied maar dat zegt nix.
Goh, laat ik nou toch de indruk hebben dat jij dat over jouw honden/examens roept. Alleen de honden die door jouw groep opgeleid zijn voldoen aan alle kwaliteits eisen![]()
Mag ik vragen bij welke overheids instantie jij werkt?
Voor ik begon met speuren op persoonlijke lucht en later kadaver, heb ik gezocht naar jacht (omdat ik een kruising jachthondje heb). Maar in de buurt waar ik toen woonde was er maar 1 vereniging die jachtcursussen gaf aan stamboomloze honden en daar kwam ik op een wachtlijst, waar ik nooit meer iets van gehoord heb. Dat was wel jammer.Sas schreef:
TS; ik kan je niet helpen, misschien is het inderdaad wel een optie om iets anders te gaan speuren, wellicht zweetwerk? Daar zijn wel allerhande curususen voor in het land.
fabiola schreef:Voor ik begon met speuren op persoonlijke lucht en later kadaver, heb ik gezocht naar jacht (omdat ik een kruising jachthondje heb). Maar in de buurt waar ik toen woonde was er maar 1 vereniging die jachtcursussen gaf aan stamboomloze honden en daar kwam ik op een wachtlijst, waar ik nooit meer iets van gehoord heb. Dat was wel jammer.Sas schreef:
TS; ik kan je niet helpen, misschien is het inderdaad wel een optie om iets anders te gaan speuren, wellicht zweetwerk? Daar zijn wel allerhande curususen voor in het land.
Is zweetwerk ook bij de KNJV? Daar was het voor mij toen ook moeilijk tussen komen. En bij rasverenigingen kan ik natuurlijk ook niet. Maar als je suggesties hebt, ben ik wel benieuwd. Ik kan wellicht een beetje rondkijken.
En Carola,
Misschien dat jij nog kunt vertellen hoe je volgens jou dan wel inzetbaar kan worden. Dit voor de mensen die wel graag inzetbaar willen zijn.
Want alhoewel we behoorlijk off-topic zijn geraakt, vind ik de discussie wel interessant.
Waar in Noord-Holland, ik wil ook graag gaan speuren met Baco.fabiola schreef:Mijn hond krijgt een cursus kadaverspeuren. Dat vindt ze erg leuk en ik ook. Maar ik woon in bij Breda en de cursus is in Noord Holland. Nu rijd ik nog 1 x per 14 dagen naar Noord Holland, maar als mijn dochter straks echt naar school moet, wordt dat lastiger. Weet iemand waar ik nog meer kan speuren (beetje in de buurt van Breda) op kadaverlucht?
Groetjes,
Fabiola
Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat het om de speurhondeninstructieschool gaat. Zij geven de lessen rond Heemskerk. Dit is een commerciële cursus.billy schreef:Waar in Noord-Holland, ik wil ook graag gaan speuren met Baco.fabiola schreef:Mijn hond krijgt een cursus kadaverspeuren. Dat vindt ze erg leuk en ik ook. Maar ik woon in bij Breda en de cursus is in Noord Holland. Nu rijd ik nog 1 x per 14 dagen naar Noord Holland, maar als mijn dochter straks echt naar school moet, wordt dat lastiger. Weet iemand waar ik nog meer kan speuren (beetje in de buurt van Breda) op kadaverlucht?
Groetjes,
Fabiola![]()
Mag ook per PB hoor![]()
Groetjes Els
Gabber schreef:fabiola schreef:Sas schreef: En Carola,
Misschien dat jij nog kunt vertellen hoe je volgens jou dan wel inzetbaar kan worden. Dit voor de mensen die wel graag inzetbaar willen zijn. quote]
Carola antwoordt niet, die zal wel geen concurrentie willen.
Dit betekent in ieder geval dat je gek op aandacht bent....Gabber schreef:speurneus carola schreef:helaas voor de laatse reactie gever, maar wij werken FULL Time met onze honden, wij zijn een bedrijf met ca. 20 honden en 7 geleiders.
nog een klein stukje de achtergrond van de grote ferryboot van PO, de pride of rotterdam en de pride of hull
wij zoeken met onze immigration dogs o.a. bij PO north see ferry's in eurpoort, zijn ook diverse x daarmee op tv geweest met deze honden, hebben met onze narcoticaspeurhond ed meegewerkt aan het programma hoe zooooo van bart peters. en regelmatig aan de grens in opdracht van dekoninklijke marechaussee, zie eerste foto in dit blokje, dit is langs de snelweg bij hoogerheide.
Fabiola wil je ons eerst eens vertellen waar deze voor opgeleid wordt of vind je het gewoon leuk om met deze hond speurwerk te doen, laat even weten daarna kan ik misschien een goed antwoord gevenfabiola schreef:Mijn hond krijgt een cursus kadaverspeuren. Dat vindt ze erg leuk en ik ook. Maar ik woon in bij Breda en de cursus is in Noord Holland. Nu rijd ik nog 1 x per 14 dagen naar Noord Holland, maar als mijn dochter straks echt naar school moet, wordt dat lastiger. Weet iemand waar ik nog meer kan speuren (beetje in de buurt van Breda) op kadaverlucht?
Groetjes,
Fabiola
Fabiolafabiola schreef:Mijn hond wordt opgeleid tot kadaverzoekhond. Dat doe ik voor de lol. Mijn hond is gek op zoeken. Ik heb eerst speuren gedaan, maar dat vond ik zelf nogal ingewikkeld, omdat je altijd iemand nodig hebt, die een spoor voor je uitloopt. Dit kan je zelf ook oefenen. Wel zo makkelijk.