Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppy is een "happer"

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Cocochanel schreef:Het heeft heel veel met dragers en lijders te maken.
Natuurlijk heeft het met lijders en dragers te maken, dat wordt toch ook nergens ontkend?! :roll: Het is alleen wel zo dat beide ouders minimaal drager moeten zijn van een erfelijke aandoening wil deze aandoening tot uiting komen (sla je literatuur er maar op na), tenzij er sprake is van een mutatie, zoals ik net al aan gaf.
Cocochanel

Ongelezen bericht door Cocochanel »

oops :wink: ...(2x)
Laatst gewijzigd door Cocochanel op 19 jul 2007 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Cocochanel

Scooby schreef: :roll: Het is alleen wel zo dat beide ouders minimaal drager moeten zijn van een erfelijke aandoening wil deze aandoening tot uiting komen (sla je literatuur er maar op na), tenzij er sprake is van een mutatie, zoals ik net al aan gaf.
---Karin, nogmaals je minpunten moet je niet benadrukken :wink: ...

Een hele goede voorbeeld...suikerziekte kan een erfelijke factor hebben zoals we weten...
Dus als vader er aan lijdt, door erfelijke factor omdat zijn moeder het ook heeft...dus dat kan...
Maar stel je voor en dan weer een kind van die vader, die kan ook suikerziekte krijgen vanwege de erfelijke factor...
:wink: Fout, een kind van die vader kan nooit aan suikerziekte lijden door een erfelijke factor...
Waarom ...omdat het wetenschappelijk bewezen is dat suikerziekte en de erfelijke factor ervan, dat het nooit van vader op kind erfelijk is, alleen maar van moeder op een kind en dus niet anders om :idea:

Als een van de ouders...een lijder is...en die andere ouder niet een s een drager is...dan in sommige gevallen...dan kun je een lijder onder de nakomelingen krijgen :wink: ...

Want volgens Scooby (zie blz5) als er een pup een knikstaart heeft dan moet dat betekenen dat beide ouders minstens drager moeten zijn. Dus zegt ze verder/daarmee dat om een lijder als nakomeling te krijgen dat de ouders minstens de drager ervan moeten zijn...

En mol zegt dat de lijders de gen doorgeven zonder uiting(lijders) van...en dat is een hele foute conclusie.
Daarom zei ik dat jullie eigenlijk eerst moeten lezen wat jullie allemaal schrijven :denken:

Nogmaals het is veel ingewikkelder...en wetenschappers blijven naar genen ervan zoeken, want het is een lange weg...
Hoe jullie het vertellen is het volgende...over de genetica is de hoofdstuk afgesloten, alle conclusies zijn getrokken en wij weten er alles van...dus ik gooi het op tafel en de rest moet maar geloven want wij weten het hoe het in elkaar zit...en dat is het...
Nogmaals ...wetenschappers weten het nog niet...en ze blijven onderzoeken en dan eerst met de hypotheses te komen en daarna conclusies te trekken...
En jullie...nee hoor jullie weten het hoe het in elkaar zit...en dat is de conclusie...
Ik vind heel gedurfd van jullie, dat hoor ik een wetenschapper niet gauw roepen :neenee:

Je zwakke punten,die moet je nooit benadrukken :pffff: ...
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Scooby schreef: Hoi Anne,

Een erfelijke afwijking komt toch altijd van beide ouders af? Als er dus een pup met een knikstaart in een nest zit, betekent dit dat in elk geval beide ouders drager zijn. Zou je dan toch met de teef verder fokken?
Wel als het alleen om een knikstaart gaat. Ik zei al dat je anders zoveel goeds ook uit de genenpool haalt. Had zij toevallig geen knikstaart voortgebracht, dan hadden haar genen nog precies hetzelfde geweest. Ik vind het niet nodig haar uit te sluiten vanwege een toevalstreffer. Dan had ik haar, op grond van haar voorouders al helemaal niet moeten gebruiken.

Anne
starfleet
Erelid

Scooby schreef:
Hoi Anne,

Hoe 'ernstig' is een hondje wat 'te groot' zou zijn, volgens de standaard waar je wel mee zou gaan fokken, terwijl dat hondje verder helemaal gezond is? Zou je dan liever kiezen om te fokken met een teef die als eens een pup met een knikstaart gegeven heeft?!
Ik vind vrij ernstig in het geval van Buffy. Er is een neiging naar te grote kooikers te zien en dat is beslist niet de bedoeling van het ras. Buffy is best een aardig, rastypisch hondje, maar ze zit ruim 6 centimeter boven de ideaalmaat voor een teef en ruim 4 centimeter boven die van een reu. De meetlat is losgelaten, maar zelf de echte bovenmaat voor een reu van 42 centimeterdaar zit zij dus 2 centimeter boven.

Een verder heel goed teefje, dat een knikstaart heeft voortgebracht vind ik beter om voor de fok te gebruiken. Dadelijk is een Kooiker net zo groot als een Labrador, dat is niet de bedoeling en die knikstaart was er voor hetzelfde geld niet uitekomen. IK zou die lijn al niet gebruikt hebben overigens. Maar als ik die had gebruikt, dan niet stoppen vanwege een knikstaart. Wel beter opletten wat vcoor reu ik gebruikte.

Anne
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Cocochanel schreef:Een hele goede voorbeeld...suikerziekte kan een erfelijke factor hebben zoals we weten...
Dus als vader er aan lijdt, door erfelijke factor omdat zijn moeder het ook heeft...dus dat kan...
Maar stel je voor en dan weer een kind van die vader, die kan ook suikerziekte krijgen vanwege de erfelijke factor...
:wink: Fout, een kind van die vader kan nooit aan suikerziekte lijden door een erfelijke factor...
Waarom ...omdat het wetenschappelijk bewezen is dat suikerziekte en de erfelijke factor ervan, dat het nooit van vader op kind erfelijk is, alleen maar van moeder op een kind en dus niet anders om :idea:

Als een van de ouders...een lijder is...en die andere ouder niet een s een drager is...dan in sommige gevallen...dan kun je een lijder onder de nakomelingen krijgen :wink: ...
Mile, volgens mij hebben we het in deze discussie over knikstaarten en niet over suikerziekte?! :roll: Ik hou het in elk geval on-topic en reageer dus op de erfelijkheid van knikstaarten. In dat geval heb je minimaal twee dragers nodig om een lijder te krijgen (tenzij er dus sprake is van mutatie, zoals al eerder gemeld). Over hoe het zit met de erfelijke bleastbaarheid van allerlei andere erfelijke aandoeningen heb ik het hier niet gehad.

Trouwens; ik heet KarEn en niet KarIn...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Een verder heel goed teefje, dat een knikstaart heeft voortgebracht vind ik beter om voor de fok te gebruiken. Dadelijk is een Kooiker net zo groot als een Labrador, dat is niet de bedoeling en die knikstaart was er voor hetzelfde geld niet uitekomen. IK zou die lijn al niet gebruikt hebben overigens. Maar als ik die had gebruikt, dan niet stoppen vanwege een knikstaart. Wel beter opletten wat vcoor reu ik gebruikte.

Anne
Ik dat geval laat je schoonheid (de grootte) dus ondergeschikt zijn aan gezondheid (de knikstaart)?
Cocochanel

Scooby schreef:Mile, volgens mij hebben we het in deze discussie over knikstaarten en niet over suikerziekte?! :roll: Ik hou het in elk geval on-topic :denken: topictitel???en reageer dus op de erfelijkheid van knikstaarten. In dat geval heb je minimaal twee dragers nodig om een lijder te krijgen (tenzij er dus sprake is van mutatie, zoals al eerder gemeld). Over hoe het zit met de erfelijke bleastbaarheid van allerlei andere erfelijke aandoeningen heb ik het hier niet gehad.

Trouwens; ik heet KarEn en niet KarIn...
---Hey KarEn...hieronder is duidelijk te lezen dat jij , ja jij en Mol...in ieder geval over erfelijke factoren hebben, in het algemeen :wink: ...
Scooby schreef: Hoi Anne,

Een erfelijke afwijking komt toch altijd van beide ouders af?...
Scooby schreef:
sirene schreef:Ik denk dat zowel de vader als de moeder drager moet zijn van het probleem.
Dat is toch altijd zo met erfelijke aandoeningen?
starfleet
Erelid

Scooby schreef:
Ik dat geval laat je schoonheid (de grootte) dus ondergeschikt zijn aan gezondheid (de knikstaart)?
Het gaat niet om schoonheid maar om de rasstandaard. Wat is het verschil dan? Ik weet toch dat ik met een teef uit een lijn waarin knikstaarten voorkomen fok. Ze kan net zo goed geen knikstaarten geven in haar nestje van drie, terwijl ze tóch drager is. Ik moet haar dan helemaal niet gebruiken als ik daar bang voor ben.

Die grootte is wel belangrijk overigens. Buffy is ech veel te groot en er zijn imo al teveel Labradorkooikers compleet met te veel lip. Gewoon te hoog en te fors en niet zoals een kooiker eruit hoort te zien: klein kwiek en beweeglijk. Het is de pest dat sommige keurmeesters houden van groot en fors, maar dit zijn niet per se de kenners van het ras helaas.

Anne
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:
Scooby schreef:

Het gaat niet om schoonheid maar om de rasstandaard
. Wat is het verschil dan? Ik weet toch dat ik met een teef uit een lijn waarin knikstaarten voorkomen fok. Ze kan net zo goed geen knikstaarten geven in haar nestje van drie, terwijl ze tóch drager is. Ik moet haar dan helemaal niet gebruiken als ik daar bang voor ben.

Die grootte is wel belangrijk overigens. Buffy is ech veel te groot en er zijn imo al teveel Labradorkooikers compleet met te veel lip. Gewoon te hoog en te fors en niet zoals een kooiker eruit hoort te zien: klein kwiek en beweeglijk. Het is de pest dat sommige keurmeesters houden van groot en fors, maar dit zijn niet per se de kenners van het ras helaas.

Anne
Hoi Anne,

Rasstandaard is toch schoonheid?
Een teef die drager is van een knikstaart hoeft inderdaad geen knikstaarten door te geven in haar nest.
Een teef die te groot is voor de rasstandaard hoeft (mits gedekt door een reu van een goede grootte) toch ook geen nest vol met te grote dieren te geven?

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor die te grote, maar verder gezonde teef en proberen de grootte weer naar beneden te fokken, dan dat ik zou fokken met een teef die he risico heeft op het doorgeven van knikstaarten, met alle medische gevolgen van dien.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

ben het met scooby eens in dit geval
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Scooby schreef:

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor die te grote, maar verder gezonde teef en proberen de grootte weer naar beneden te fokken, dan dat ik zou fokken met een teef die he risico heeft op het doorgeven van knikstaarten, met alle medische gevolgen van dien.
Ik zou met beide niet fokken :wink:

Ik had het overigens niet per definitie verkeerd gevonden als Buffy een nestje had gekregen, omdat Buffy wel mooi in verhouding is. Ik zie vooral reuen waar echt niet verder mee gefokt moet worden vanwege het 'Labrador-achtige' wat Anne noemt. Maar veel keurmeesters zijn het absoluut niet met mij eens, want die honden winnen wel prijzen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:
Ik zou met beide niet fokken :wink:

Ik had het overigens niet per definitie verkeerd gevonden als Buffy een nestje had gekregen, omdat Buffy wel mooi in verhouding is. Ik zie vooral reuen waar echt niet verder mee gefokt moet worden vanwege het 'Labrador-achtige' wat Anne noemt. Maar veel keurmeesters zijn het absoluut niet met mij eens, want die honden winnen wel prijzen.
Als de wens heel, heel groot zou zijn geweest had ik inderdaad wel gedaan wat Scooby zegt; een reu zoeken die geen grote honden in de lijn heeft, ik vind Buffy verder goed genoeg en ook echt helemaal Kooiker.

Je hebt op zich ook gelijk Scooby, maar ik zou dus al helemaal nooit met zo'n teef gefokt hebben. Als ik dan toch al haar had ingezet, zou ik haar niet uit de genenpool halen omdat zij één knikstaart had gegeven met een reu die ook erfelijk belast is. Ik zou zelf gewoon niet fokken met zo'n hond. Maar het is een beetje onzin om te zeggen dat ze knikstaarten geeft op een nestje van drie. Voor hetzelfde geld had er geen knikstaart ingezeten, maar de teef net zo slecht. Hopelijk nu goed uitgelegd??

Anne
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef:Je hebt op zich ook gelijk Scooby, maar ik zou dus al helemaal nooit met zo'n teef gefokt hebben. Als ik dan toch al haar had ingezet, zou ik haar niet uit de genenpool halen omdat zij één knikstaart had gegeven met een reu die ook erfelijk belast is. Ik zou zelf gewoon niet fokken met zo'n hond. Maar het is een beetje onzin om te zeggen dat ze knikstaarten geeft op een nestje van drie. Voor hetzelfde geld had er geen knikstaart ingezeten, maar de teef net zo slecht. Hopelijk nu goed uitgelegd??

Anne
Ja, hoor maar ik snapte je al wel. Het ging mij om de hypothetische stelling. Ik had ook helemaal niet gefokt met een teef als Buffy als de populatie verder uit genoeg gezonde honden zou bestaan die ook nog eens de gewenste hoogte hebben.
christiane
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collies
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door christiane »

wat erggg
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Och wat erg!
Ik wens je heel veel sterkte :jank:
Hondenberg
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hondenberg »

jip007 schreef:
Hansel schreef: Ik heb liever tien keer een fokker die er voor durft uit te komen dat hij een nest met fouten gefokt heeft, dan een schijnheilige die dit soort praktijken er op na houdt.
dat zou heel mooi zijn als er zulke fokkers waren , ik ken ze helaas niet.
Ikke wel, ik zie haar regelmatig als ik in de spiegel kijk :wink:
Ik verberg niks, is slecht voor de fokkerij. Ik ken er genoeg die wel verzwijgen, en daar baal ik flink van.
Levensvatbaar blijft leven, niet levensvatbaar en eventueel op advies van dierenarts slaapt in, en dat blijft verdrietig.

Zeker heb je veel verdriet als je uiteindelijk maar 1 pup met keizensee hebt, die je graag had willen houden, je droom valt in duigen, dit is heel verdrietig. Althans ik snap het verdriet wel.
Groetjes Marian
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”