Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

norwich en norfolk terrier

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

bri
Zeer actief

norwich en norfolk terrier

Ongelezen bericht door bri »

Wie heeft er ervaring met deze rassen? Lijken ze qua karakter op elkaar?en wat kan je ervan verwachten qua terrier?
De weg is lang als je blijft struikelen
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Album=WR3VNSHU
pootjes van Femke en Toby
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Eefje83 »

een hele grote hond in een kleine verpakking,erg gevoelig maar beresterk karakter!
echt een terrier denk ik,als ze er geen zin in hebben kun je op je kop gaan staan maar dan nog zijn ze soms niet onder de indruk,ik heb al wat keren ruzie met onze kleine man gehad :devil: maar dan heb ik er ook gelijk weer een schatje aan dus is niet erg.
wees duidelijk in je regels en je hebt een schat in huis,doe buiten heel veel met de hond en ook buiten heb je een schat van een hond.
als ik een week lang niet zo heel aktief doe met hem dan moet ik daar echt voor boeten want dan groeien er spontaan bananen in zijn oren :mrgreen:
ik vind ze super maar denk niet dat ik er nog eens 1 aanschaf,wil toch graag een maatje groter kwa lichaamsformaat,zijn net even rustiger,terrier staat in veel gevallen toch wel een beetje gelijk aan adhd (terwijl ik juist deze gekozen had omdat ze zich makkelijk aan zouden passen :jank: )
maar hij gaat door het vuur voor ons en wij voor hem,het is echt een soort kindje waar ik heel veel van hou :ok:

groetjes eefje
bri
Zeer actief

eefje+huig schreef:ik vind ze super maar denk niet dat ik er nog eens 1 aanschaf,wil toch graag een maatje groter kwa lichaamsformaat,zijn net even rustiger,terrier staat in veel gevallen toch wel een beetje gelijk aan adhd (terwijl ik juist deze gekozen had omdat ze zich makkelijk aan zouden passen :jank:

groetjes eefje

dit is ook precies de reden waarom ze me leuker lijken dan bv een jack russel. die kunnen ook zo druk zijn. is de norfolk ermee te vergelijken?
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief

er is eens tegen mij gezegd dat de norfolk gewoon een norwich is waarvan de oren niet zijn gaan staan,als ik de oren van Harley niet had geplakt had ik volgens die persoon een norfolk gehad ipv een norwich.
ik heb geen idee of hun karakter exact hetzelfde is maar denk niet dat er heel veel verschil inzit :denken: misschien de 2 rasbeschrijvingen eens naast elkaar leggen....

je moet je gewoon niet vergissen in het feit dat ze zich best wel aan kunnen passen maar dat je daarna per direct weer naar gehoorzaamheidstraining kan :smile: :smile:
nee dat zal niet voor elke terrier gelden maar is denk ik maar net wat je de hond aanleert/went,die van ons heeft zo'n conditie en energie opgebouwd dat we echt wel wat met hem moeten doen anders gaat ie zelf wat verzinnen :wink: .

groetjes eefje
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Volgens mij is het door elkaar fokken van Norwich en Norfolk niet toegestaan (sinds?? 100 jaar?). Natuurlijk zijn er daardoor verschillen ontstaan. Wat de fokkers mij altijd vertellen is dat de Norfolk chagerijniger is dan de Norwich die altijd vrolijk behoort te zijn. Waarom ze dan 'allemaal' er toch Norfolks bij nemen is mij niet helemaal duidelijk ;-)

Waarschijnlijk zwichten ze uiteindelijk toch voor het plaatje :ok: Zoals ik ooit deed door toch een Schotse Terrier bij mijn Westie's te nemen. 't Zag er leuk uit maar ik heb mijzelf en mijn Westie's er geen plezier mee gedaan (en de Schot dus ook niet)
Eefje83
Zeer actief

dat wat ik zei over die oren was niet omdat het zo is hoor maar omdat de hondentrainer dat zei maar goed die noemde hem ook wel eens cairnterrier dus :19:

ik vind de norfolk ook wel vrolijke hondjes hoor maar de norwich deed toch even meer,ze hebben meer werk/speellust,en dat moet je leuk vinden.
Wat ik weet van de norfolk is dat die meer jachtdrift hebben,jagen echt nog op muizen en kikkers,als ik even alleen naar mijn norwich kijk is dat daar dus niet zo,1keer in de 3jaar heeft ie eens op een muis gejaagd omdat ik hem aanwees,verder nog nooit op geen enkel dier.

trouwens,als je ooit zo'n hondje neemt,leer hem per direct af dat ie je dwingt om met hem te spelen door te blaffen!
wij zijn daar wat laks mee geweest en hij kan dus niks meer doen zonder te blaffen en ik word er ondertussen zenuwpatient van,hij is vreselijk waaks(probeert door het raam heen te gaan als ie wat hoort :N: en dan schrik ik me een ongeluk :jank: )
als we hem loslaten van de riem stiert ie weg met veel herrie(leuk midden in de nacht :devil: )
gooien met ballen word volcontineu bij geblaft en het is er nu dus echt niet meer uit te krijgen :jank: of we worden er allemaal super gefrustreerd van.
Let daar echt op want ze manipuleren je hoor.
maar nogmaals,je hebt er ook wel een heel leuk hondje aan maar vergis je er gewoon niet in,ik heb het me nooit gerealiseerd wat een terrier echt inhield,wist er al heel veel van maar nooit zelf 1 gehad en nu kom ik er dus af en toe echt wel van terug heel eerlijk gezegd.
maar hij blijft wel mijn kindje :ok:

groetjes eefje
bri
Zeer actief

mijn ouders hadden altijd een yorkshire terrier (het was een kruising teefje, uit de kluiten gewassen en had niet van dat lange haar)
zij was ook echt een grote hond voor haar formaat, kwam er visite, was zij diegene die waaks stond te blaffen,
gebeurde er buiten wat, dan stoof zij er als eerste op af, gevolgd door de herder die mijn ouders hadden (die er dan dullig bij stond)
zij vloog op elke hond af, van rotweiler tot bullmastiff... kleine hondjes vond ze niets en puppies al helemaal niet.
als wij liepen met de honden, vonden de meeste mensen het kleine hondje zo lief en de grote hond een beetje eng, terwijl het omgekeerd was...

het was echt een dame met persoonlijkheid. beetje de boel op stoken in huis, de regelnicht (qua conflicten tussen katten, mensen en hond/kat), zij stond altijd vooraan om te bepalen wat er moest gebeuren en iedereen volgde haar blind.
we hebben zoveel komische situaties meegemaakt met de 2 honden van mn ouders.
als er bv gewandeld werd en we kwamen bv een kat tegen was zij degene die er als eerste op af vloog, gevolgd door de grote hond van mn ouders (die dus door haar werd opgejut)
vervolgens droop het kleintje weer poeslief af (omdat ze wist dat ze anders op dr donder zou krijgen) terwijl de grootste vol adrenaline door bleef gaan.
als gevolg kreeg hij dus op zn donder terwijl hij in eerste instantie helemaal niet de intentie had om achter die kat aan te gaan...

ze was absoluut niet vals ofzo hoor, integendeel, ze was altijd vol (terrier) energie, ontzettend aanhankelijk en lief, en een echt "baasje"
echt een typische terrier!
dat vind ik er juist zo leuk aan,
alleen het blafferige vind ik zelf minder (eigenlijk erg irritant) en ik wil mijn hondjes ook gewoon los kunnen laten lopen zonder dat ze overal op af stuiven met alle gevolgen van dien (ik noem auto's, fietsen, onbetrouwbare honden uit de buurt)

is het verschil qua jagen tussen een norwich en norfolk echt zo groot?
en wat is de reden dat je zo verschrikkelijk veel voor een pup moet betalen (richtprijs 1000 euro!)
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

alleen het blafferige vind ik zelf minder (eigenlijk erg irritant) en ik wil mijn hondjes ook gewoon los kunnen laten lopen zonder dat ze overal op af stuiven met alle gevolgen van dien (ik noem auto's, fietsen, onbetrouwbare honden uit de buurt)
Volgens de gemiddelde terrier is de eerste klap een daalder waard en dat krijg je er niet zomaar uit. Je kunt het hooguit controleren wat betekent dat je alles waar geblaft om kán worden als eerste ziet en de hond verbied het voortouw te nemen. Dus niet relaxt met je handen in je zakken gaan wandelen terwijl je de hemel en de vogeltjes bewondert :wink:
Eefje83
Zeer actief

ik denk dat de prijs te maken heeft met het feit dat er niet veel zijn.
wij hebben 3jaar geleden 750euro betaald maar goed de richtprijzen zijn blijkbaar gestegen,vind het erg veel geld!

ik heb zelf geen idee of de jachtdrift heel erg verschild,de moeder van mijn hond had bijv wel heel erg jachtdrift,die rook iets en dan was ze weg en kwam een kwartier later weer eens aanlopen......sta je dan met je goede gedrag :mrgreen:
maar wij hebben het bij die van ons dus nog niet echt kunnen ontdekken,Demi heeft het meer dan harley :denken:
Ik heb niet de ervaring dat ie overal opaf stormt,ikheb alleen een puppycursus gedaan met hem en hij luisterd best.
Hij mag alleen los als het veilig is dus op strand of in de duinen en bos.
Gaat totaal niet achter wild aan.
maar ja veel zal van de opvoeding afhangen en daar is bij ons nogal wat misgegaan omdat we de hond aangeschaft hebben op een moment dat er zoveel spanningen waren dat we iedereen te kort hebben gedaan icl de dieren :jank:
Dat is dus echt iets waar ik op hamer,die opvoeding,ik zou het zo anders gedaan hebben nu........

groetjes eefje
bri
Zeer actief

ik vind 1000 euro ook erg veel. vooral ook omdat er maar weinig pups per nest zijn (vaak maar een stuk of 4)
aan de andere kant viond ik het wel goed dat het zo binnen de vereniging blijft, hoeveel jack russels zonder stamboom zie je wel niet op marktplaats, ik denk dat je een norfolk/norwich terrier niet zo snel bij een broodfokker zult vinden.

en weet je, wat betreft de opvoeding, ik denk je iedereen achteraf wel dingen anders zou doen, het hoeft niet per se fout te zijn wat je hebt gedaan, je hebt nu eenmaal heel veel hond in een klein formaat in huis gehaald waar je net zoveel werk aan hebt (misschien wel meer) dan bij een grotere hond.
en ach, als ze je dan aankijken,of lekker bij je komen liggen dan is alles toch vergeven? :roll:
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief

maar die 1000euro is ook vaak bij een fokker die toch wel redelijk wat shows afloopt.
Dus als je pupbemiddeling belt en daar de huis tuin en keuken fokker vraagt krijg je volgens mij de wat minder dure hondjes,dan is het misschien geen kampioen maar wel een leuk huishondje.
Harley van ons is ook geen kampioen,zijn vader is high flyers red ferrari van jan aalbers geloof ik maar die man heeft volgens mij 80 honden,denk dat zijn puppen ook niet zo mega duur zijn maar dat weet ik niet zeker.

Maar vind het wel een beetje jammer want het maakt het ras niet echt toegankelijk,mensen moeten er dan misschien wat langer en beter over nadenken maar kunnen er dus vanwege de prijs ook vanaf zien......
lastig hoor.

groetjes eefje
bri
Zeer actief

eefje+huig schreef: Maar vind het wel een beetje jammer want het maakt het ras niet echt toegankelijk,mensen moeten er dan misschien wat langer en beter over nadenken maar kunnen er dus vanwege de prijs ook vanaf zien......
lastig hoor.

groetjes eefje
of is dat juist iets goeds? :wink:
de echte liefhebber heeft het er voor over en het houdt de handelaren op afstand...
aan de andere kant, als de populatie zo klein blijft is er wel meer kans op ziektes binnen het ras..
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Bij grote fokkers (80+ honden) én bij huis tuin en keukenfokkers zijn de pups niet zo duur? Jan Albers is wél op iedere show te vinden.

Bij een huis- tuin- en keukenfokker kun je ook niet steunen op de kennis en ervaring van je fokker. Dat is iets wat mij nogal eens tegenstaat. Je kunt dan met je vragen daar niet terecht omdat de fokker net zoveel (of weinig) weet als de pupkoper.

En ja, 1000 euro is veel geld maar de komende 10 tot 15 jaar moet/mag je voor dat hondje zorgen dat gaat vast ook in de papieren lopen.
Eefje83
Zeer actief

ja oke ik ben het deels met jullie beide eens en toch staat het me tegen dat er een fokker is die 1000euro dekgeld vraagt en 1750 euro per pup puur omdat hij 1 van de 4honden heeft die elke show in nl afloopt.
deze man eist door dit te doen alles op,er is ook weinig competitie op die manier,ik persoonlijk vind dat erg jammer.
als er meer mensen naar show gingen zouden zijn honden niet zomaar meer kampioen worden en zou hij die prijzen voortaan wat minder hoog leggen denk ik dan.
Ik denk dat de fokker waar ik het in mijn vorige bericht over had zoveel kan kiezen bij zijn honden dat de hondjes die niet aan showkwaliteiten voldoen dus wel voor minder weg kunnen/zullen gaan.geen idee of dit zo is maar ik hou me ook niet meer zo bezig met het ras/verenigingsgebeuren sinds hij voorzitter is.

trouwens,ik heb dus een hond bij huisfokker vandaan en idd die wist niet echt veel en ik heb niet eens meer kontakt met hem(hij is onvindbaar :19: ) dus dat zal ook niet alles zijn .
Ik denk ook dat als je het echt wil dat je er naartoe gaat sparen en wacht op een puppy,ja dat zou het beste zijn als het bij iedereen zo gaat maar helaas blijkt maar al te vaak het tegendeel waardoor je dus ook wel een beetje het ras te kort doet denk ik,alle reuen komen bijna bij albers vandaan en een enkeling bij een ander maar elke norwich in nl is volgens mij familie,misschien niet direct maar het zit erin.

groetjes eefje
little action
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door little action »

Ik ben zelf eigenaar van 3 norwichterriers
Ze zijn in een woord geweldig
Ik heb ook nestjes gefokt en shows gelopen
De show a.s Zwolle loopt mijn 10.5 jr norwich in de veteranen klas mee
Ze is in bleiswijk en de winner ook ingeschreven

Ook om te laten zien dat ze nog heeeeeeel fit zijn
Er is ook heel veel verschil in type en karakter

Dat ze zo duur zijn heeft ook te maken met kleine nesten
En dat fokkers zelf iets aan houden
Wat gehoorzaamheid betreft ik heb geen problemen, luisteren heel goed
Ik weet uit ervaring dat je ze gelijk moet laten weten wat wel en niet mag
Eigenlijk bij alle honden zo,maar ze zijn zo klein en zo lief
daar zit het probleem
En ik ben er van overtuigd dat er slechte karakters bij zitten
gelukkig met mijn pups geen problemen gehad
Wat betrokkenheid fokkers ze kunnen me altijd bellen
Ik wil dat de mensen net zo genieten als ik van mijn honden

Ik denk dat veel mensen denken oh zo'n hondje wil ik ook
Dan een nestje fokker $$$$$ tekens
Het is bepaald geen makkelijk ras om mee te fokken
Kijk als alles goed gaat dan lijkt het geweldig maar vaak gaat ook niet zo goed
Er zijn ook nesten waar alles prima verloopt,maar het kan de volgende keer heel anders lopen.
Daarom haken veel beginnende fokkers weer af
Alleen de echte liefhebber blijf met dit ras fokken

Jammer genoeg zijn er op dit moment weinig liefhebbers voor de show
Maar vergeet niet als je je hond laat zien kost dat ookveel.
Ik heb vaak geshowd maar show op dit moment veel met American Cocker
Het ras wat ik erbij heb
In de toekomst hoop ik weer met een jionge norwich te showen
De norwich zal nooit uit mijn leven zijn
Ik hoop dat ik eind van het jaar een nestje heb ,
daar hou ik weer iets van aan
Ze was namelijk de laatste keer leeg gebleven

Nog enkele tips wil je een norwichterrier
het zijn hondjes die je het liefst overal volgen
Ze kunnen ook goed alleen zijn,maar als je er bent zijn ze in je buurt.
Daar kunnen veel mensen niet tegen
Dan zeg ik neem dan geen norwich
Ik heb geen problemen met volgzaamheid
Ik hoef niet tekijken waar ze zijn ze houden mij in de gaten
Dus bedenk je voor je voor een ras kiest past dit bij mij

Kortom NORWICH TERRIER geweldig ras

Wat betreft Norfolk en Norwich ik heb horen zeggen dat een norfolk meer jacht type is.
Moeilijker met luisteren
Maar vroeger werden ze in een nest geboren
Later zijn het twee rassen geworden
Groetjes little action
bri
Zeer actief

volgens mij heb ik naar jullie website een mail gestuurd met de vraag over pupprijs?
grappig om dan hier dit verhaal te lezen.
als ik zo de verschillen lees tussen norwich en norfolk, hoor ik van iedereen dat de norwich minder jachtdrift heeft en wat vrolijker is, dat vind ik zelf bepalend voor de keus tussen de 2.
wel jammer, want ik vind de hangende oorstjes van de norfolk juist zo leuk.
de black and tan kleur vind ik het mooist.
wat betreft de volgzaamheid; daar heb ik nu ook al last van..hahaha
overal waar ik ben zitten er minstens 1 hond en 2 katten om me heen (we hebben 3 katten)
Afbeelding
little action
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door little action »

Ik vind juist die recht opstaande oortjes zo mooi (pittig)
Zo zie je maar iedereen is verschillend

wat betreft de volgzaamheid; daar heb ik nu ook al last van..hahaha
overal waar ik ben zitten er minstens 1 hond en 2 katten om me heen (we hebben 3 katten)
Een norwich Type ben je

wat betreft mail dat zou best kunnen
Meestal stuur ik mensen naar de website van de club
Daar ik op dit moment geen pups heb.

Mocht je in de gelegenheidzijn een van deze shows te bezoeken
Kom dan even een praatje maken
Zwiolle,Bleiswijk,Winner Amsterdam
misschien tot dan
Groetjes little action
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”