Als de hond pijn heeft of een groot gedeelte van de dag geen plezier in het leven is het over. Ik denk dat het voor mij wat eerder over is dan voor de gemiddelde hondenbezitter.Djazz schreef: De man in questie geeft aan dat het hondje nog volop geniet van zijn leven en geen pijn heeft (wat ik zelf ernstig betwijfel). Ik begrijp dat deze man erg gek is met zijn hond...dus ondanks mijn twijfels begrijp ik de man ergens wel..maar waar ligt voor jullie de grens? Ik bemerk bij mijzelf dat ik het erg moeilijk vind daar een sterke mening over te hebben...
Voor een jonge hond ga ik ver, voor een oude niet. Daar ga ik niet meer aan sleutelen of het moeten heel kleine dingetjes zijn die het leven nog leefbaar houden. Die zal ik eerder op de pijnstillers zetten dan laten opereren bijvoorbeeld.
Ik kijk naar kosten-baten en dan wel voor de hond. Niet vanuit de hond, helaas kan ik dat niet, maar ik beslis voor hem. Dat betekent geen operatie met pijnlijke revalidatie meer voor een hond van 11, wel voor een van zeven.
Zo'n hiondje als jij beschrijft dat geef ik pijnstillers of ik laat het gaan. Ik laat het beestje niet met pijn rondstrompelen op zijn oude dag, dat vind ik zielig en egoïstisch, dat is geen dierenliefde als zo iemand zegt: ja ik houd zoveel van hem, ik kan hem nog niet missen. Voor een dier is dood niks, die maakt zich geen voorstelling en weet nergens van. Van dagelijks met pijn rondstrompelen of zijn plas niet meer op kunnen houden, heeft hij wel weet. Dat je zelf er nog liever bent in een rolstoel en vrijwel blind, mag je niet op een hond toepassen, die kan niks zelf beslissen en kent geen angst voor de dood, heeft geen moeite met achterlaten.
Anne