Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Labradoodle

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

*Linda*
Zeer actief

Re: Labradoodle

Ongelezen bericht door *Linda* »

Caro. schreef:Vanavond kwam ik een pupje tegen, leuk beestje en Puchu lekker gespeeld. Gevraagd wat voor ras het was en ik kreeg te horen 'Labradoodle'. Hé, da's apart, want die had ik nog nooit gezien.
Ik vroeg of ze het hondje uit Australië had, maar nee er schijnen ook twee fokkers in Nederland te zitten.
Wel worden de pups allemaal al gesteriliseerd/gecastreerd voordat ze naar de eigenaar gaan :eek: Dit om het fokken tegen te gaan, werd mij verteld.
Dit schattige pupje van 10 weken, teefje, was dus al op de leeftijd van 7 weken gesteriliseerd. Net zoals alle zusjes en broertjes.

Ik snap best dat ze het zomaar fokken in tegen willen gaan, maar dit vind ik wel heel erg rigoreus :eek:

Hadden jullie dit al gehoord over de Labradoodle, dat de pups die afkomstig zijn van Nederlandse fokker dus allemaal gesteriliseerd/gecastreerd worden? (volgens deze vrouw dus).
Ja, heb er van gehoord. Bij mij in het dorp woonde een man die een labradoodle had (echt enig beest!) en die was bij die fokker wezen kijken. Hij heeft daar dus om die reden juist géén hond gekocht. Hij heeft geen fokplannen maar vond dit gewoon te belachelijk voor woorden. Hij heeft nu een intacte reu van inmiddels zo'n jaar of 2.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Rosita Compagner schreef:
Afbeelding
Hier een puppetje
Deze is ruwharig en verhaart. :N:
Maar wel een vreselijk leuk beestje om te zien :I: :I:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik ga ingrijpen en misschien zit ik er wel helemaal naast maar die labradoodle is echt geen ruw haar :N:
Een ruwhaar pup heeft toch verschillende vachtlengtes? Ik heb 2 ruwhaarhonden gehad en die hadden een baardje en kort haar op de rug. Naarmate ze ouder werden vulde het haar zich uit en werd het pas echt ruw. Deze pup lijkt mij doorgroeihaar te hebben. Alles is 1 lengte en dus kan ik me niet voorstellen dat het dik en ruw haar is :19:

Leer me waar ik fout ga want ik heb moeite een trimster met ervaring tegen te spreken. Ik kan nu haast geen gelijk hebben maar ik zou er gif op innemen dat deze hond langhaar wordt. En wel echt langhaar dat dus eeuwig doorgroeit en niet verhaart.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:Ik ga ingrijpen en misschien zit ik er wel helemaal naast maar die labradoodle is echt geen ruw haar :N:
Een ruwhaar pup heeft toch verschillende vachtlengtes? Ik heb 2 ruwhaarhonden gehad en die hadden een baardje en kort haar op de rug. Naarmate ze ouder werden vulde het haar zich uit en werd het pas echt ruw. Deze pup lijkt mij doorgroeihaar te hebben. Alles is 1 lengte en dus kan ik me niet voorstellen dat het dik en ruw haar is :19:

Leer me waar ik fout ga want ik heb moeite een trimster met ervaring tegen te spreken. Ik kan nu haast geen gelijk hebben maar ik zou er gif op innemen dat deze hond langhaar wordt. En wel echt langhaar dat dus eeuwig doorgroeit en niet verhaart.
Zoals jij het beschrijft is ook mijn ervaring met de (zwarte) pup die ik op de cursus heb gehad en een andere Labradoodle pup (blond) die ook op de vereniging was.
Die bazen hadden hun hond niet laten knippen, dus ze zagen ern niet zo uit als op de foto van het gezinnetje.
http://labradoodle-ny.com/images/100_1075a.jpg
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

MARC_S schreef:Ik ga ingrijpen en misschien zit ik er wel helemaal naast maar die labradoodle is echt geen ruw haar :N:

Ik weet niet of het vergelijkbaar is maar Floor was ook half ruw/ half poedel vacht. Ik kon haar deels ook plukken maar niet helemaal. Als haar haar langer groeide begon ze wel degelijk te verharen. Niet zoals Job deed ofzo maar ze verloor wel degelijk haar. Overigens kon haar haar ook heel lang groeien als ik dat zou willen maar dat vond ik niet mooi bij haar :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
schumax
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door schumax »

Hier een labradoodle met langer haar, het lijkt mij stug dat deze geen haar zou verliezen!

Afbeelding
Groetjes Annette en een paar flinke lebbers van Beau en Schumi

Afbeelding
ranetje
Zeer actief

schumax schreef:Hier een labradoodle met langer haar, het lijkt mij stug dat deze geen haar zou verliezen!

Afbeelding
Dit lijkt me nou echt een knipvacht zoals een poedel die ook heeft (?)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

ranetje schreef:
schumax schreef:Hier een labradoodle met langer haar, het lijkt mij stug dat deze geen haar zou verliezen!

Afbeelding
Dit lijkt me nou echt een knipvacht zoals een poedel die ook heeft (?)
Yep, deze kan ik ook niet plukken. Je kunt dat trouwens niet manipuleren hoor, ik kan van een plukvacht geen knipvacht maken of andersom. Honden met een poedelvacht móeten geknipt/gschoren worden omdat de vacht anders gaat vervilten. Of je zo'n ruwhaar Labradoodle nu wel of niet trimt dat maakt niet uit.

Hieronder een volwassen ruwhaar doodle. Ongetrimd ziet hij er niet veel anders uit ....... :N:

Afbeelding

Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Ik vind het wel erg leuke honden om te zien.
Maar toch vind ik het erg raar dat een kruising van twee rassen een 'rasnaam' krijgt.
Terwijl de nakomelingen onderling niet worden gebruikt voor de fok.
Een Labradoodle is dus altijd een hond die voortkomt uit een poedel en een Labrador als ik het goed heb begrepen?
En nooit uit twee Labradoodles?
:zweep:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jawel hoor, de zoveelste generatie Labradoodle heb je dan. Tja, iedereen mag alles bedenken en marketen toch? Zij doen dat :ok:
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Rosita Compagner schreef:Jawel hoor, de zoveelste generatie Labradoodle heb je dan. Tja, iedereen mag alles bedenken en marketen toch? Zij doen dat :ok:
Oke, dus in dat geval zou je wel van een ras kunnen spreken.
:zweep:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Voor mij kun je van een ras spreken als er een FCI erkenning bij hoort. Maar ik ben erg recht in de leer LOL.

Ik geloof trouwens niet dat de labradoodle ooit in Amerika of door de FCI erkend gaat worden. Geen ras dus wat mij betreft maar een leuk lijntje bastaarden waar een slimmerik goud geld mee verdient.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Ik ben gek op poedels, maar dit ras zou ik me de eerste tijd niet aanschaffen, het is een nieuw ras en volgens mij niet genoeg gekend.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
ranetje
Zeer actief

Ik weet niet of er in Amerika een ras van wordt gemaakt eigenlijk.
Ik dacht dat ze in Nederland speciaal werden gefokt om een blinde geleide hond te krijgen die niet verhaart?
Zodat een blinde met een alergie voor hondenharen ook het plezier kan hebben van een geleidehond?

Zo zijn ze een paar jaar geleden aan mij voorgesteld n.l.
Is dat verkeerde informatie?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik weet niet of er in Amerika een ras van wordt gemaakt eigenlijk.
Ik dacht dat ze in Nederland speciaal werden gefokt om een blinde geleide hond te krijgen die niet verhaart?
Zodat een blinde met een alergie voor hondenharen ook het plezier kan hebben van een geleidehond?

Zo zijn ze een paar jaar geleden aan mij voorgesteld n.l.
Is dat verkeerde informatie?
Het bedenksel is Australisch in ieder geval. En misschien gingen er wel nobele gedachten aan vooraf (dat was bij de Saarloos Wolfhond ook zo?). Gezien de prijzen en de puppycastratie denk ik dat de zogenaamde fokkers minder met het geleidehondenverhaal en meer met de hype en bijbehorende financiële voordelen voor henzelf, bezig zijn.

Misschien dat geleidescholen wel zelf F1's fokken (kruising Labrador - Grote Poedel) maar dan schieten ze hun doel voorbij omdat ze geen niet verharende honden fokken maar honden met vachten zoals ik een foto plakte.

Om de wollige vacht te krijgen moet je terugkruizen naar de Poedel en dan vraag ik me af waarom je geen échte Poedel of een Barbet neemt?

Qua gezondheid en bastaardkracht zou ik best iets begrijpen van het fokken van een F1-kruising. De kans op erfelijke problemen is dan minimaal. Alleen zodra je weer in een lijn/ras terugfokt dan ben je die bastaardkracht weer kwijt...
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik vind de reden waarom ze gefokt worden, wat betreft het niet verharen en alle andere hondse zaken, hartstikke slecht.
Maar ik ken een goldendoodle (golden retriever/poedel), die ook speciaal gefokt is voor een blindengeleidenhonden instituut en ik vind het toch wel een ontzettend leuke hond. Die is om te zien iets langhariger dan de labradoodle. Maar ja, zelfs de honden die niet geschikt zijn als blindengeleidehond worden voor zeer hoge bedragen verkocht. :roll:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

poedels zijn toch ook slimme honden? die zou je dan toch ook gewoon kunnen trainen voor mensen met allergie?
ranetje
Zeer actief

Valerie schreef:poedels zijn toch ook slimme honden? die zou je dan toch ook gewoon kunnen trainen voor mensen met allergie?
Dat ben ik helemaal met je eens.
Ze zijn volgens mij wel eens getraind in het verleden.
Waarom dat gestopt is weet ik niet.
In ieder geval lukte het kennelijk niet om een of andere reden.(?)
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Er worden nog steeds grote poedels getraind hoor. Bianca Uittenbogaard gebruikt grote poedels nu in een project voor autistische kinderen.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ja, die ruwharige Labradoodles zijn goedkoper in onderhoud en makkelijker qua borstelen. Maar dat was de bedoeling niet, geloof ik. De Labradoodle met poedelvacht zijn net zo bewerkelijk qua onderhoud als een gewone Poedel.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Naar aanleiding van dit topic ben ik even op marktplaats wezen kijken of er veel Labradoodle's worden aangeboden. Gelukkig niet :wink:

Er staat slecht 1 advertentie van een fokker. Waar het op neerkomt: Liever Labradoodle X Labradoodle om de vacht meer te voorzien van een poedel. Labrador X Poedel kan teveel labrador-vacht doorgeven waardoor zo'n Labradoodle niet geschikt is voor mensen met allergie.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Waar wat op neerkomt Cleo?

gezien het gewenste formaat lijkt me een Komondorteefje beter Nanna :cheer: :cheer:
Asterix
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Waar wat op neerkomt Cleo?
Volgens de fokker :wink: :pffff:
Ik begrijp niet dat een labradoodle meer poedelvacht zal doorgeven als bij een labrador X poedel :denken:
Afbeelding Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Cleo schreef:
Ik begrijp niet dat een labradoodle meer poedelvacht zal doorgeven als bij een labrador X poedel :denken:
Ja, da's genetica ;-)
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

goh Rosita zullen we ons dan maar storten op cockapoo er schijnt meer markt te zijn voor kruising met poedel dan voor de echte cockertjes :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Asterix
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Cleo schreef:
Ja, da's genetica ;-)
Dat begrijp ik zelfs nog :F:

Maar leg eens uit? Krijg je nu echt meer poedelvacht van labradoodle x labradoodle. In oorsprong zit daar toch maar 1 poedel in? Hoe krijg je de vacht dan meer poedelachtiger?
Afbeelding Afbeelding

Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Moeten we aan die Labradoodle fokkers vragen om onze verkooppraatjes te schrijven.........

Cockapoo's hebben natuurlijk heerlijk veel haar dus we blijven meteen aan het werk :ok: :roll:

Cleo, naar het zich laat aanzien is krulharigheid een recessieve eigenschap is. Wanneer je een krulharige hond (Poedel) kruist met een glad/kort/stokharige hond als een Labrador dan zullen alle pups slechts 1 gen voor die krulharigheid meekrijgen. Met 1 gen vertoon je de eigenschap niet. Alle pups zijn niet-krulharig.

Wanneer je in een volgende generatie toch wel die krullen wilt (want die verharen niet) dan moet je of weer een Poedel gebruiken (2 genen voor krulhaar) of een andere 1e generatie Labradoodle die ook 1 gen heeft.

2x een 1e generatie geeft je een uitsplitsing van 25% niet gekruld zonder krulgen, 50% niet gekruld maar met krulgen en 25% gekruld.

een 1e generatie met een Poedel geeft je 25% niet gekruld met krulgen en 75% gekruld.

Men kiest dus voor die laatste optie, dat snap je :wink: De doedels die daar weer uitkomen zijn dus 75% poedel. Deze worden dan weer onderling gekruisd.
Asterix
Zeer actief

Bedankt voor je uitleg :ok: Het is mij nu redelijk duidelijk :wink:
Afbeelding Afbeelding

Jelmer
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jelmer »

Ik wil even een vraag stellen. Op de website: http://www.harja.nl/Dutch/Dutch/Rasbeschrijving.htm staat dat de labradoodle absoluut niet zonder gezelschap kan. Klopt dit echt zo?
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jelmer schreef:Ik wil even een vraag stellen. Op de website: http://www.harja.nl/Dutch/Dutch/Rasbeschrijving.htm staat dat de labradoodle absoluut niet zonder gezelschap kan. Klopt dit echt zo?
Ik kan me dat voorstellen gezien het type hond. Poedels en andere waterhonden hebben ook wat makkelijker verlatingsangst.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”