Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

the price of popularity

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Leuk stuk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Hear hear!!!

Nanna, geweldig stuk. Waar je grondig nerveus van kunt worden, als je bedenkt dat bijna álle rassen ontstaan zijn vanuit maar een handjevol individuen. Alle Duitse herders bijvoorbeeld, stammen af van Hector vom Linksrhein. Als die hond nu eens een stel nare recessieve genen gehad zou hebben, wat zou je dan voor een ras hebben nu? Juist ja.................... kijk maar op straat. En nee, dit geldt niet alleen voor de Australian Shepherds of voor de Duitse herders.

Kees
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

bijna 10 jaar oud dit stuk. Is er in die 10 jaar wat veranderd eigenlijk?
ranetje
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:bijna 10 jaar oud dit stuk. Is er in die 10 jaar wat veranderd eigenlijk?
Bij sommige rassen die flink in de problemen zitten is er nu wel iets veranderd.
Bij rassen waar de problemen beginnen wordt alles nog onder het tapijt geschoffeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Rosita Compagner schreef:bijna 10 jaar oud dit stuk. Is er in die 10 jaar wat veranderd eigenlijk?
Bij sommige rassen die flink in de problemen zitten is er nu wel iets veranderd.
Bij rassen waar de problemen beginnen wordt alles nog onder het tapijt geschoffeld.
Heb je daar voorbeelden van? Het ras wat ik van dichtbij mee heb gemaakt is inderdaad vooruit gegaan. Bij Westie's wordt inmiddels aangeraden je hondje te laten controleren op cataract voor je ermee fokt.

Verdere problemen wordt niet over gerept en van een fokbeperking voor reuen hoor je ook niks.
ranetje
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
ranetje schreef:
Heb je daar voorbeelden van? Het ras wat ik van dichtbij mee heb gemaakt is inderdaad vooruit gegaan. Bij Westie's wordt inmiddels aangeraden je hondje te laten controleren op cataract voor je ermee fokt.

Verdere problemen wordt niet over gerept en van een fokbeperking voor reuen hoor je ook niks.
Voor zover ik heb begrepen zijn ze bij de Dalmaten behoorlijk bezig voor wat betreft de doofheid.(eis RV)
Er zijn fokkers bij de Zwitserse Witte Herder die het MDR1 gen laten testen.(nog niet algemeen bij de RV)
En goed controleren en zorgvuldig fokken om doofheid en epilepsie niet door te geven.
Bij de Teckelclub wordt sterk de nadruk gelegd op PRA en Cataract onderzoek.(eis RV)

Bij een aantal rassen komt de epilepsie opzetten. (ik wil even geen namen noemen).
Daar wordt nog erg over gezwegen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Jaja, en fokbeperkingen?

Want dat is toch de insteek van het stuk? Niet dat je alles wat je boven tafel haalt, door je eigen fokkerij, maar moet gaan testen, uitsluiten en daarmee nog meer genen door de plee spoelt?

De Kooikerhondjes hebben altijd al fokbeperkingen gehad en andere Nederlandse rassen ook volgens mij. Wanneer legt men een knoop in de Golden reuen na, zeg maar 5 dekkingen?

Mij opmerking over de Westie was trouwens erg sarcastisch bedoelt hoor. Probleem 1 bij de Westie is en blijft atopie en daar blijft de club verre van met haar ´adviezen´.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

goed stuk..
vaak wordt er met bepaalde goede reuen en teven gefokt.. een reu kan meerdere dekkingen per jaar doen.. wat als blijkt dat de reu slecht vererft? Hij kan zelf niets hebben.. maar soms zie je bij afstammelingen op latere leeftijd soms klachten ontstaan..
Ik heb het dan niet over hd maar of omdat mijn hond het toevallig heeft.. maar inene valt op dat er bij meerdere dh's LSI is geconstateerd (een rug aandoening..)
voor zover ik weet is daar nog niet zeker van of het erfelijk is of niet
Maar er wordt zo gefocussed op heupen dat andere factoren weer minder belangrijk lijken..
Maar fokken.. van wat ik lees en hoor van mensen in mijn omgeving wat er allemaal bij komt kijken om beter te fokken.. bloedlijnen nagaan.. in wat vullen de honden elkaar aan.. exterieur..pfff..
Wat wil je met een nest bereiken (huishond/werkhond, bedoel dit niet bagataliserend maar ik ken bijv. een bouvierfokster die al zegt mijn honden zijn huishonden, niets geen kennelhond of IPO.. dat is dus ook weer bewust rustigere lijnen kiezen)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”