Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Boomer is voor het eerst wezen speuren

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Boomer is voor het eerst wezen speuren

Ongelezen bericht door M@rleen »

Via internet had ik iemand gevonden die speurcursussen geeft, dit omdat ik al lang met Boomer wil speuren en nu eens wilde kijken of hij het überhaupt leuk vind.
Nu was het zover, we gingen speuren!
Hieronder een kort verslagje vanuit Boomers perspectief.
Vanmiddag kwam vrouwtje thuis en zei dat ik mee mocht; we gingen met de auto!
Ik had geen idee waar we heen gingen, was daar nog nooit geweest. Eerst gingen we een beetje rond een restaurant lopen en was vrouwtje aan het wachten.
Na een tijdje kwam er een vrouw met een leuk teefje aanlopen, en mn vrouwtje ging met haar mee, dus ging ik natuurlijk ook mee!
We gingen een eindje lopen en toen werden dat teefje en ik allebei aan een bank vastgezet en ging mn vrouwtje, nadat ze met de vrouw gepraat had, samen met haar het bos in! Ze ging maar 5 meter weg, maar toch.. Ik vond dat niet zo leuk, dus bleef haar goed in de gaten houden!
Toen ze weer terug was, mocht ik mee en zei ze iets dat ik nog nooit gehoord had; Speur! En daarbij veegde ze met haar hand over het gras?? Och, ik wil die hand wel achterna gaan hoor, dus deed mn neus naar de grond en kreeg gelijk te horen dat het goed was! Daarna weer dat woordje; speur! Vrouwtje wilde dat ik met mn neus net boven de grond ging lopen.. Prima toch.. Dat deed ik en ik rook wat!

Boomer liep het 1e spoor niet heel netjes, maar das logisch, was de allereerste keer. Ik moest m om de meter weer met ‘speur’ en de veegbeweging op het spoor zetten en uiteindelijk vond hij zn speelgoed.. :mrgreen:
Daarna nog een spoor gelopen met voer op het einde en dat vond hij iets leuker, deed hij ook wat beter, met minder aansporingen ertussen. Zodra ik m beloonde met mn stem, keek hij om en was hij het spoor kwijt. Daarom zei ik daarna niets meer en hebben we nog een spoor gelopen met voer op het einde, dat deed hij ongeveer hetzelfde, hij was niet superenthousiast.

Omdat hij mij continu heel erg in de gaten hield als ik het spoor uitliep, besloot de instructrice dat ik me vervolgens zou gaan verstoppen. Ze gaf aan dat ze dat nooit in een 1e les deed, maar omdat hij zo op mij gericht was, wilde ze het proberen.
Normaal gesproken loop je zelf met je eigen hond, zeker de 1e paar lessen.
Toen ik me verstopt had, liep hij eerst met zn neus boven de grond, omdat hij toch wel wist waar ik heen was, maar toen hij mij niet meer kon zien, ging zn neus op de grond en bleef hij keurig netjes mn spoor volgen!
Daarna hebben we hetzelfde nog ns gedaan, maar dan verstopte de instructrice zich en ging ik met Boomer lopen.
Ik heb m aan het begin aangezet tot speuren, daarna heb ik m niet meer beloond met mn stem ofzo, maar ik hoefde m ook niet meer aan te zetten, want hij ging als een trein! Hij deed het heel goed! En hij vond het speuren op mensen ook een stuk leuker dan naar voedsel of speelgoed.

Ik weet nog niet of ik ermee door ga, want het is erg duur.. En ik kan niet altijd eerder weg van mijn werk, zoals vandaag. Maar ik ga zeker onthouden dat hij het leuk vind en blijkbaar goed kan, zodat als ik geen sport meer met hem doe, ik dit kan gaan doen!
We gaan nu ook beginnen met behendigheid over 2 weken dan wordt het denk ik teveel voor Boomer. Of anders voor mij wel.. :pffff: :mrgreen: :wink:
Ricky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ricky »

je kan het zelf ook doen doe ik ook.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Ja, ik denk ook dat ik het later zelf ga doen.
Weet nu hoe je een spoor kan uitlopen en dat kan ik dan met hem gaan oefenen. Alleen op mensen speuren is een beetje moeilijk in je eentje.. :mrgreen:
TDCK
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door TDCK »

Boomer heeft het maar luxe bij jou :mrgreen:

Diane
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”