Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie heeft advies

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Femke17
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Femke17 »

Nou, de afspraak is gemaakt, voor aanstaande woensdag. Ik moet haar om half negen brengen en kan haar dan rond een uur of twee weer ophalen, als alles goed gaat :N:

Ze haalt de twee kilo net niet, dus kennelijk is ze dan ook nog niet zwaar genoeg voor een nest ook, zoals ik hier lees. Voor de mensen die niet geloven dat ik haar laat sterelliseren, ik weet niet zo goed wat ik daarop moet zeggen. Eigenlijk heb ik in 't geheel geen zin om me te gaan verdedigen. En hoewel ik me behoorlijk irriteer aan die berichten (ik geloof dat het gaat om Scooby en Marion), kan ik me jullie twijfel ook wel voorstellen. Als je alles bij elkaar optelt is het best een raar verhaal gworden. Maar om me hier nou te gaan lopen bewijzen door het plaatsen van foto's....
Tja Marion, dan roep je maar geen hoera. Heel boeiend.

Nou, duimen jullie maar voor me dat het allemaal goed komt, want ik vind het allemaal maar heel erg eng. Ben erg bang dat er iets misgaat. Ja ik weet het, het is mijn eigen schuld :(:
Groetjes van Saskia en knuffel van Femke
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Femke17 schreef:Nou, de afspraak is gemaakt, voor aanstaande woensdag. Ik moet haar om half negen brengen en kan haar dan rond een uur of twee weer ophalen, als alles goed gaat :N:

Ze haalt de twee kilo net niet, dus kennelijk is ze dan ook nog niet zwaar genoeg voor een nest ook, zoals ik hier lees. Voor de mensen die niet geloven dat ik haar laat sterelliseren, ik weet niet zo goed wat ik daarop moet zeggen. Eigenlijk heb ik in 't geheel geen zin om me te gaan verdedigen. En hoewel ik me behoorlijk irriteer aan die berichten (ik geloof dat het gaat om Scooby en Marion), kan ik me jullie twijfel ook wel voorstellen. Als je alles bij elkaar optelt is het best een raar verhaal gworden. Maar om me hier nou te gaan lopen bewijzen door het plaatsen van foto's....

Nou, duimen jullie maar voor me dat het allemaal goed komt, want ik vind het allemaal maar heel erg eng. Ben erg bang dat er iets misgaat. Ja ik weet het, het is mijn eigen schuld :(:
ik ben naief genoeg om je voorlopig te geloven dat het echt gaat gebeuren woensdag :wink: al kan ik me de twijfel bij anderen ook wel voorstellen. Het is immers zo gemakkelijk om een onwaar verhaal te schrijven op internet. Maar ik zie niet in waarom je dat zou doen, dus het voordeel van de twijfel.

Ik hoop van harte dat alles goed gaat woensdag. Veel sterkte daarmee.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Saskia,

Ik moet toegeven dat ik me vergist heb en ik vind dat je een heel dapper besluit hebt gemaakt om je hondje te laten castreren (bij een sterelisatie zou de baarmoeder niet weggehaald worden en dan heb je er in dit geval nog niets aan!). Ik zal aan je hondje denken, aanstaande woensdag en duimen dat alles goed verloopt.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Femke17 schreef:Nou, de afspraak is gemaakt, voor aanstaande woensdag. Ik moet haar om half negen brengen en kan haar dan rond een uur of twee weer ophalen, als alles goed gaat :N:

ik duim gewoon voor Femke en zou het fijn vinden als je ons op de hoogte wilt houden :wink:

sterkte :ok:
Femke17
Vaste gebruiker

Scooby bedankt.

Ik heb nog een vraag, klinkt misschien wel heel erg naar maar ik kan er maar niet mee stoppen erover na te denken. Femke is nu ruim een week geleden gedekt (vorige week zondag). Stel dat ze inderdaad zwanger is, zouden de pups er dan iets van merken of niet? Ik vind het zo'n ontzettend rot idee. En voor Femke zelf, weet die dan dat ze zwanger is en mist ze daardoor dus iets? O ik heb hier zo'n dubbel gevoel over.:(
Laatst gewijzigd door Femke17 op 03 sep 2007 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

ponne schreef:
bullenmama schreef:Dus jij bent er aan gewend dat mensen kuttekop tegen je zeggen ?
Ik ben blij dat ik er niet aan gewend ben....
Het zegt meer over degene die deze woordenschat gebruikt, dan over degene waarvoor deze "respectloze" opmerking gemaakt is!
Mens waar maak je, je druk om zeg
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mir@n schreef:
Branka schreef: Nee, nu is het nog een hype. Vrees dat het over een jaar toch wel anders is ......
Oh nee? Heb je al eens goed op straat gekeken?
Sinds Miss Hilton een handtaschihuahua had, is het een enorme hype aan het worden hoor !! :roll:
Ik zie ze hier (zuiden des lands, nabij enige "grote" puppenwinkels) met regelmaat.
dat zegt ze ook, dat het nu nog een hype is, en dat het zou kunnen dat er over een jaar ( of 2, of 3) wel meer in de asielen zitten, omdat die nu in de hype aangeschaft/gefokt worden. :wink:
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

bullenmama schreef:Dus jij bent er aan gewend dat mensen kuttekop tegen je zeggen ?
Ik ben blij dat ik er niet aan gewend ben....
Ach het zal hier wel normaal zijn ja, denk dat wij hagenezen wat makkelijker zijn.
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
jelle
Zeer actief

de "pups" zijn nog embryo's die niet leven. Er zijn nog geen hartjes oid gevormd na een week dracht. Een normale hondendracht duurt 9 weken. Als je dat probeert te vergelijken met mensen (al weet ik niet of die vergelijking voledig terecht is, maar heel erg mank kan het niet gaan denk ik) dan zou het voor een mens overeenkomen met een zwangerschap van ongeveer 1 maand. Het gros van de vrouwen weet dan volgens mij nog niet eens dat ze zwanger zijn.

Volgens mij heeft een hond niet een dusdanig besef dat ze nu zou weten dat ze drachtig is en straks dat er iets mist. Het gedrag dat ze bij en na een bevalling normaal gesproken zou moeten vertonen is voor het grootste deel hormonaal gestuurd, m.i., en die hormoonniveau's zullen nu nog heel anders zijn. Het lijkt mij buitengewoon sterk als Femke er iets van merkt behalve dan een "normale" sterilisatie (castratie, in principe eigenlijk).

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kika »

Hallo Saskia,

Ik heb het hele verhaal gelezen en ben blij met de beslissing die je genomen hebt.
Pas op dat je menselijke gevoelens en gedachtes niet gaat projecteren op je hond. Of Femke nu wel of niet drachtig is, na de operatie in iedergeval niet meer en daar zal ze zelf geen traan om laten, net zoals de meeste honden geen traan laten als pups na 8 weken het nest verlaten.

@ Scooby, volgens mij is het net andersom. Juist bij een sterelisatie wordt alles weggehaald en bij een castratie niet.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Kika schreef:Hallo Saskia,

Ik heb het hele verhaal gelezen en ben blij met de beslissing die je genomen hebt.
Pas op dat je menselijke gevoelens en gedachtes niet gaat projecteren op je hond. Of Femke nu wel of niet drachtig is, na de operatie in iedergeval niet meer en daar zal ze zelf geen traan om laten, net zoals de meeste honden geen traan laten als pups na 8 weken het nest verlaten.

@ Scooby, volgens mij is het net andersom. Juist bij een sterelisatie wordt alles weggehaald en bij een castratie niet.
Terminologie
Het woord sterilisatie komt in feite uit de humane geneeskunde en wordt in de diergeneeskunde veelal eigenlijk foutief gebruikt. "Steriliseren" is het onderbinden van de eileiders of zaadleiders, waarbij de eierstokken respectievelijk de teelballen behouden blijven. Met als doel onvruchtbaarheid van de patient te bewerkstelligen. Bij honden en katten wordt eigenlijk altijd een "castratie"uitgevoerd: de eierstokken respectievelijk teelballen worden geheel verwijderd. Hiermee is het dier dus niet alleen steriel geworden, maar ook de productie van geslachtshormonen word stilgelegd. Bij teven hangt het van de chirurg af of de baarmoeder ook verwijderd wordt bij castratie. Als de baarmoeder afwijkend is (b.v. onstoken) moet deze altijd verwijderd worden.
jelle
Zeer actief

Kika schreef:
nee, zoals Karen (Scooby) het zegt is het juist. Castreren is wegnemen van voortplantingsorganen, steriliseren is onvruchtbaar maken (door afbinden van ei- of zaadleiders bijvoorbeeld). De meeste mensen die voor een onvruchtbaar makende ingreep kiezen worden gesteriliseerd. Niet gecastreerd.

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Kika schreef:@ Scooby, volgens mij is het net andersom. Juist bij een sterelisatie wordt alles weggehaald en bij een castratie niet.
Nee, hoor. Sterelisatie is (net als bij mensen) het afbinden van zaad- of eileiders en wordt bij een hond eigenlijk nooit gedaan.
Castratie is helemaal weghalen. Denk maar aan een castratie bij een reu, dan worden de teelballen ook helemaal verwijderd.
jelle
Zeer actief

Nou, we zijn het in ieder geval eens met z'n allen :mrgreen:

Afbeelding

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jelle schreef:Nou, we zijn het in ieder geval eens met z'n allen :mrgreen:
:wink:
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

Ik zal voor je duimen Femke, goed dat je dit laat doen. zeker ook omdat ze dus inderdaad nog geen 2 kilo weegt en dus te klein is waardoor het zoveel meer extra risico met zich mee brengt.

succes :ok:
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Terminologie
Het woord sterilisatie komt in feite uit de humane geneeskunde en wordt in de diergeneeskunde veelal eigenlijk foutief gebruikt. "Steriliseren" is het onderbinden van de eileiders of zaadleiders, waarbij de eierstokken respectievelijk de teelballen behouden blijven. Met als doel onvruchtbaarheid van de patient te bewerkstelligen. Bij honden en katten wordt eigenlijk altijd een "castratie"uitgevoerd: de eierstokken respectievelijk teelballen worden geheel verwijderd. Hiermee is het dier dus niet alleen steriel geworden, maar ook de productie van geslachtshormonen word stilgelegd. Bij teven hangt het van de chirurg af of de baarmoeder ook verwijderd wordt bij castratie. Als de baarmoeder afwijkend is (b.v. onstoken) moet deze altijd verwijderd worden.
Dank voor dit stukje :ok:
Ik ging er altijd van uit dat mijn teef gecastreerd is (ze heeft haar baarmoeder dus nog). Als ze alles eruit hadden gehaald dat het dan "gesterelisseerd" zou heten, maar dat heb ik dus fout gedacht. Ze is gecastreerd, maar bij volledige verwijdering van alles zou ze nog steeds "gecastreerd" zijn.

@ Scooby, ik heb/had niets gezegd :wink:

Het woord castratie stuit bij menig man die ik ken idd een beetje tegen de borst :mrgreen:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Kika schreef:
Het woord castratie stuit bij menig man die ik ken idd een beetje tegen de borst :mrgreen:
Ik denk dat dat komt, omdat die mannen hopen hun eigen ballen te mogen behouden als ze gestereliseerd worden! :wink:
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk dat dat komt, omdat die mannen hopen hun eigen ballen te mogen behouden als ze gestereliseerd worden!
En omdat je zodra je daarover begint bij mannen ze opeens heel woord gevoelig worden :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Kika schreef:
Ik denk dat dat komt, omdat die mannen hopen hun eigen ballen te mogen behouden als ze gestereliseerd worden!
En omdat je zodra je daarover begint bij mannen ze opeens heel woord gevoelig worden :wink:
Die mannen bedoel je?! :wink:
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Die mannen bedoel je?!
Ja die mannen bedoel ik :wink:
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Kika schreef:
Die mannen bedoel je?!
Ja die mannen bedoel ik :wink:
Oh menn schei uit.... Toen ik met Pancho naar de DA ging voor zn castratie heeft mijn vriend een week pijn gehad ....... :smile: :smile: :smile:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Kika
Zeer actief
Contacteer:

Sorry voor de TS, maar we gaan heerlijk OT

Toen mijn zwager "geholpen" werd heb ik tegen mijn schoonzus gezegd dat ze moest vragen of zij ze door mocht knippen, hij had bij haar toch ook de navelstrengen door mogen knippen :smile: ...... de arts keek haar toch ietwat bevreemd aan en toen heeft ze het maar niet gedaan...
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Ik heb eigenlijk nergens gelezen na hoeveel dagen loopsheid je teef is gedekt en of ze meer dan 1x is gedekt. Ook niet hoe je het dektijdstip hebt bepaald.

Het zou wel erg zijn nl. als je teef niet drachtig zou zijn en je gaat haar het risico van een narcose en castratie laten doorstaan.
Aan elke operatie zitten risico's. En ik vraag me inderdaad af hoeveel groter het risico van een keizersnede bij een EVENTUELE dracht t.o.v. een castratie is.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Ik heb eigenlijk nergens gelezen na hoeveel dagen loopsheid je teef is gedekt en of ze meer dan 1x is gedekt. Ook niet hoe je het dektijdstip hebt bepaald.

Het zou wel erg zijn nl. als je teef niet drachtig zou zijn en je gaat haar het risico van een narcose en castratie laten doorstaan.
Aan elke operatie zitten risico's. En ik vraag me inderdaad af hoeveel groter het risico van een keizersnede bij een EVENTUELE dracht t.o.v. een castratie is.
als ze gaat zitten afwachten of de teef ook werkelijk drachtig is, word het alleen maar zwaarder, of zelfs niet meer aan te raden om er iets aan te doen, en of nou een keizersnede zwaarder, minder zwaar ( is ook niet te voorspellen) is, dan zijn er wel pups en dat is nou net niet de bedoeling.
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

Essy schreef:Ik heb eigenlijk nergens gelezen na hoeveel dagen loopsheid je teef is gedekt en of ze meer dan 1x is gedekt. Ook niet hoe je het dektijdstip hebt bepaald.

Aangezien het hier om een chihuahua teefje gaat die onder de 2 kilo zwaar is is de dracht én vooral bevalling qua risico niet hetzelfde als bij een grotere hond/chihuahua het geval zou zijn.
Het is echt niet voor niets dat chihuahua fokkers het liefst fokken met teefjes die een kilo of 2,5 zijn ipv lichtere honden.
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

jelle schreef:

ik ben naief genoeg om je voorlopig te geloven dat het echt gaat gebeuren woensdag :wink: al kan ik me de twijfel bij anderen ook wel voorstellen. Het is immers zo gemakkelijk om een onwaar verhaal te schrijven op internet. Maar ik zie niet in waarom je dat zou doen, dus het voordeel van de twijfel.

Ik hoop van harte dat alles goed gaat woensdag. Veel sterkte daarmee.
Ben echt heel blij om dit te lezen :D
2 kg is normaal gesproken echt het minimale voor een nestje ;) (uitzonderingen zullen er altijd zijn) plus dat er nog gekeken moet worden naar het bekken :)
Slimme beslissing en laat je even weten hoe het gaat?
Rabecca
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Rabecca »

Trouwens toch jammer dat er hier mensen zijn die zo'n verkeerde indruk hebben over chihuahua-eigenaren :(
Ik ken er echt een hele hoop en allemaal laten ze hun chihuahua's uit, en allemaal worden ze als "echte" honden behandeld ;)
Tja...en er zijn overal van die miepen die het verpesten voor de andere om hun chihuahua (of welk klein ras dan ook) in een draagtas te houden om welke plaats dan ook met jurkjes enz. aan
Femke17
Vaste gebruiker

Nou, het is zover. Ik kan nu niet meer terug. Vanmorgen om 9 uur heb ik Femke naar de dierenarts gebracht. Ik heb hem gezegd dat ik niet wil weten of ze wel of niet zwanger was. Hoezo struisvogelpolitiek :roll: . Ik zit me hier suf te zenuwen en kan de tijd wel voorbij kijken.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

je hebt de juiste beslissing gemaakt :ok:
veel sterkte met de zenuwen en geef femke een dikke knuffel (als ze er weer is)
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”