Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
geboortebeperking
Moderator: moderatorteam
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Reu uit logeren tijdens de loopsheid. Dat lijkt mij de beste oplossing. Mijn reden is dat je bij alledrie je honden geen vacht overhoudt als je gaat castreren of steriliseren (eigenlijk castereren bij beide). De cavaliervacht wordt een ramp en de Collievacht verveelvuldigd.
Iedereen intact houden en 2x per jaar 3 weken een oplossing zoeken.
Iedereen intact houden en 2x per jaar 3 weken een oplossing zoeken.
Laatst gewijzigd door Rosita Compagner op 03 sep 2007 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Toch geef ik je in overweging er nog 's goed over na te denken. De vacht van een collie wordt vaak verpest door een castratie.. met andere rassen ken ik dat niet, dus daar weet ik niets van.Boutje schreef:James uit logeren is heel moeilijk. Zou niet weten bij wie.
Heb alleen mijn schoonouders in de buurt, en dat zijn mensen zonder enige ervaring met honden en slecht ter been. Hebben alleen rotverwende katten (moeten maar een miauwtje doen en krijgen aandacht, eten, snoepjes, drinken, deurtje open, deurtje dicht,...), komt echt niet goed.
Dan nog een vriendin met ook een reu, maar die woont heel klein en is overdag uit werken, mijn honden zijn niet gewoon lang alleen te zijn.
En dan moet ik nog geluk hebben dat de meiden tegelijk loops zijn, de laatste keer was dat na elkaar, dus al met al 5-6 weken weg en dat 2 keer per jaar, zie ik echt niet zitten.
Persoonlijk ben ik tegen het castreren / steriliseren als dat niet strikt noodzakelijk is.
Kun je ze niet in huis gescheiden houden? Is er een pension?
Kijk, eenvoudig is het niet, maar ja, dat had natuurlijk kunnen weten toen je een reu bij de teefjes zette
Er zijn misschien andere die zich aanbieden als oppasadres... misschien.. ik zeg maar wat
De ingreep is zowel bij de reu als bij de teef risicovol (collie... extra allert zijn) en mede daarom zou ik zeggen; niet ingrijpen als dat niet srikt medisch noodzakelijk is..
Succes.....
Suzanne
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Ik zou niet zomaar gaan casteren .
Onze Daisy is gesterriliseerd ( om medische redenen) maar haar vacht is 1 groot ramp gebied , ontzettend pluizig, vervilt snel .
en dat erbij de narcose gevoeligheid zou daar niet al telicht over denken heb zelf de nare gevolgen van ervaren.
Bij de collieclub had je altijd zoiets als collie tegast je zou daar eens kunnen informeren
Ik heb mijn reu altijd uit logeren gedaan als de meiden loops waren
Onze Daisy is gesterriliseerd ( om medische redenen) maar haar vacht is 1 groot ramp gebied , ontzettend pluizig, vervilt snel .
en dat erbij de narcose gevoeligheid zou daar niet al telicht over denken heb zelf de nare gevolgen van ervaren.
Bij de collieclub had je altijd zoiets als collie tegast je zou daar eens kunnen informeren
Ik heb mijn reu altijd uit logeren gedaan als de meiden loops waren

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- Jacan
- Zeer actief
Ja je kan ze laten testen of ze gen defect hebbenBoutje schreef:Tja, wist ik inderdaad. Maar ik wilde er een hondje bij en heb geen 3e teef genomen, zeker geen teef even groot/sterk als Laïla om rangordeproblemen te voorkomen.
Tussen Bonnie en Laïla was het al even moeilijk toen de kleine voor het eerst loops werd, uiteindelijk hebben we het opgelost door Laïla te blijven bevestigen, ze weegt ook 4 keer zo veel als Bonnie dus die kleine haalde het niet. Maar ik moet er niet aan denken om 2 vechtende teven te hebben ook al vind ik het eigenlijk een makkelijk ras.
Dat collies gevoelig zijn voor narcose weet ik, nog een reden om te twijfelen.
Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat je ze er op voorhand voor kon testen, even bij de DA navragen hoe of wat. Of andere medicatie gebruiken, weet niet meer goed hoe het was.
Enfin, nog tijd genoeg om het uit te zoeken.
Bij daisy gaan we er vanuit dat zij dit gen defect wel heeft ( niet laten testen) omdat haar zusje en broertje kort na de narcose zijn overleden en de moederhond ook veel last had met bepaalde medicijnen.
Dit heeft Daisy dus ook.
Volgens mij kun je het op de site van de collie club het ook nalezen en hier op het forum staat er ook wel iets over

- Jacan
- Zeer actief
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Ja, er is een mdr-test (www.gencouns.com). Die kun je laten doen. Dat biedt enige zekerheid, maar alsnog blijft, ook zonder dit 'defect' narcose voor honden risicovol. Ook de narcose is aan te passen. Maar kies wel een dierenarts die daarin met je meedenkt. Mijn da komt niet verder dan 'joh, dat is allemaal overdreven'.... en eh.. gut, dat is mijn da dus niet meerBoutje schreef:Tja, wist ik inderdaad. Maar ik wilde er een hondje bij en heb geen 3e teef genomen, zeker geen teef even groot/sterk als Laïla om rangordeproblemen te voorkomen.
Tussen Bonnie en Laïla was het al even moeilijk toen de kleine voor het eerst loops werd, uiteindelijk hebben we het opgelost door Laïla te blijven bevestigen, ze weegt ook 4 keer zo veel als Bonnie dus die kleine haalde het niet. Maar ik moet er niet aan denken om 2 vechtende teven te hebben ook al vind ik het eigenlijk een makkelijk ras.
Ik meen me te herinneren ergens gelezen te hebben dat je ze er op voorhand voor kon testen, even bij de DA navragen hoe of wat. Of andere medicatie gebruiken, weet niet meer goed hoe het was.
Overweeg goed al je opties voor je een keuze maakt... aan alles zitten voor- en nadelen, maar als je het maar goed overweegt... tsja... meer kun je niet doen!
Groetjes,
Suzanne
- Jacan
- Zeer actief
De link die ik hier boven gaf gaat hier ook overSuzanne123 schreef:Ja, er is een mdr-test (www.gencouns.com). Die kun je laten doen. Dat biedt enige zekerheid, maar alsnog blijft, ook zonder dit 'defect' narcose voor honden risicovol. Ook de narcose is aan te passen. Maar kies wel een dierenarts die daarin met je meedenkt. Mijn da komt niet verder dan 'joh, dat is allemaal overdreven'.... en eh.. gut, dat is mijn da dus niet meerBoutje schreef:Tja, wist ik inderdaad. Maar ik wilde er een hondje bij en heb geen 3e teef genomen, zeker geen teef even groot/sterk als Laïla om rangordeproblemen te voorkomen.
Overweeg goed al je opties voor je een keuze maakt... aan alles zitten voor- en nadelen, maar als je het maar goed overweegt... tsja... meer kun je niet doen!
Groetjes,
Suzanne