Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spaanse herdershonden/schapen drijvers

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

spaanse herdershonden/schapen drijvers

Ongelezen bericht door Domie »

Paco:
Afbeelding

Paco komt uit Spanje. Wat vrij goed zichtbaar is aan hem, is dat hij een podenco kruizing is. Hij is ongeveer 58 cm hoog en erg smal.Toch zijn er een aantal dingen die niet van de podenco afkomstig zijn en ik ben heel benieuwd wat er nog meer in Paco's kruising zou kunnen zitten.

Paco is erg lief, mens en hond gericht,zacht aardig, knuffelig, wil overal vooraan staan. Racen is een hele grote hobby. Zowel in zijn eentje als samen met andere honden. Op volle snelheid gaat hij echt loei hard, kan vooral erg hoog en erg ver springen. Een stijle heuvel van ca 10 meter hoog is hij in een sprong of 4 boven en hij sprong laatst ongehoorzaam over een sloot van zeker 2 meter breed
Paco is enerzijds aan de riem erg geneigd om alles behalve mij interessant te vinden. Hij trekt enorm. Ander zijds is hij erg baas gericht. Als er geen jacht prikkels in de buurt zijn is zijn aandacht erg makkelijk te vangen Hij heeft de wandelingen los erg de behoefte om de eerste 10 minuten te sprinten maar blijft mij scherp in de gaten houden. Hij leert erg makkelijk en snel en vindt het ook erg leuk. Zijn jacht instinkt richt zich op staat op poezen en in de natuur op konijnen maar ook......................schapen!
En vooral in het kader van dit laatste dus dit toppic en mijn vraag. Hij ruikt al schapen vanuit de rijdende auto. Gaat dan piepen en nerveus doen in de auto. Op zeker een halve kilometer weet hij ze te vinden. Het is nu al 2 keer voorgekomen dat hij een inmense sloot over sprong en tussen de schapen belandde. Hij bijt ze niet.... hij drijft ze. Hij dreef ze keurig naar het hek door er om heen te cirkelen en te blaffen. Hij is nu 2 keer dus 'ontsnapt' Wanneer hij schapen in het visier heeft krijg ik totaal geen contact meer met hem. Van poezen of konijnen kan ik hem nog wel wat terug roepen na een tijdje maar schapen :19: WE moeten hem besluipen als hij na het drijven water gaat drinken uit de sloot want anders gaat hij gewoon verder. Hij is dan ook in staat om de groep schapen weer uit elkaar te drijven als spel en ze vervolgens weer bij elkaar te zetten bij het hek

Aangezien Paco uit Spanje komt vraag ik me af welke spaanse honden schapen drijven en is dat in het uiterlijk van Paco ergens nog terug te vinden?

Afbeelding
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

:smile:

Paco
Afbeelding

Paco komt uit Spanje. :mrgreen: Hij wordt geschat op een mastin espanol x leonberger. En ja, hij drijft ook schapen als hij de kans Zou krijgen.
Hij had ook de neiging alles beter te vinden dan ik aan de riem, maar dat kwam door zijn ontzettende angst voor mensen. Hij was al volwassen toen hij uit Spanje kwam en is daar niet netjes behandeld (netjes gezegt). Heeft ongeveer 4 maanden in de tuin geleefd en 's nachts bij slecht weer aan de riem naar binnen gedaan. Na die vier maanden kon ik hem langzaam aan gaan aanlijnen en liep hij mee met het uitlaten, maar wel zover mogelijk van mij vandaan. Na ongeveer 6 maanden kwam hij in de tuin vrolijk naar me toe en ging gemakkelijk mee, maar durfde buiten eigen terrein geen contact te maken en niet te komen. Na 2 jaar kwam het naar mij toe komen buiten het terrein langzaam goed door gebruik van clicker en ging het trekken aan de riem er ook uit. De laatste restjes van enthousiast trekken is met clicker en gentle leader (hoef ik geen correctie uit te delen en gentle leader heeft hij nooit erg gevonden).
Inmiddels loopt hij alweer 3 maanden los mee op bekend terrein. Onbekend gaat nog niet gezien hij dan heel schichtig is door de vreemde omgeving, de vreemde mensen en het andere gedrag van de andere honden lijkt ook mee te spelen.

Gelukkig kent deze Paco wel zijn manieren tegenover schapen. Ik doe hem altijd vast als ik in de buurt van de schapen kom, maar als ik hem zijn gang zou laten gaan denk ik dat hij ook heel netjes drijft en dit zelfstandig uit zal voeren. Met het commando wacht is hij te stoppen mocht hij er toch naartoe willen gaan. Ik wil het niet uitproberen.

Een scherp zintuig is hier ook aanwezig. Ik merk aan Paco het eerst dat er een hond in de buurt is. Hij vangt deze geuren echt ontzettend snel op.

Hij is fors en log gebouwd, maar duidelijk wel een grote afstand loper. Met gemak loopt hij alle afstanden af op een goed en vlot tempo
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

http://www.perrosibericos.com/
Dit is een site, waar de officiele spaanse hondenrassen op staan.
Dit zijn hondenrassen die in Spanje officieel zijn, maar niet per definitie bij de FCI officieel erkend zijn.
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Mijn broertje heeft een Catalaanse herder, en met een beetje fantasie zou daar iets van in jouw hond kunnen zitten:

http://www.oh-lala.nl/gos/website/info.html

Maar tegelijkertijd heb ik een rechtgeaarde podenco die ook schapen enthousiast in een hoek drijft zonder ze echt kwaad te doen (schapen denken daar trouwens anders over :roll: ). Podenco's gaan lang niet allemaal voor de kill.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”