Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat zou leuk zijn voor Lilo?

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Wat zou leuk zijn voor Lilo?

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Ik wil eigenlijk iets met Lilo gaan doen. Op zich mogelijkheden te over, want het is een kerngezond, sterk hondje dat giga hard kan rennen, hoog kan springen, dol is op achter geursporen aanjakkeren, en redelijk naar me luistert. :mrgreen:

Punt is alleen dat alles wat leuk lijkt aan 'sport' vereist dat ze eerst een hele reeks andere cursussen met goed gevolg aflegt, en dat gaat met Lilo niet lukken. ZIT en HIER doet ze prima, maar op commando liggen zal ze al niet doen, domweg omdat ze nooit zo'n kwetsbare positie zal innemen in het openbaar. Laat staan dingen als 'BLIJF', ik denk dat ze erin blijft. :mrgreen:

Maar toch lijkt het me leuk om bijvoorbeeld elke week eens een uurtje echt alleen met haar bezig te zijn, iets doen waar zij lol in heeft en ik ook. Maar niks waar ze de stress van inschiet, want dan is de lol er gauw vanaf.

Iemand suggesties?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Obedience, doggydance, Rally-O ed. vallen dan allemaal al af. Agility vereist inderdaad vaak een gehoorzaamheidscursus.
Speuren? Ook omdat ze graag geursporen doet? En omdat honden aan de lijn blijven, kun je dat vaak (volgens mij dan) zonder gehoorzaamheidsdiploma doen.
Max en ik vonden het in ieder geval erg leuk.
Maar goed, dat is ook maar zomaar wat in mij opkomt.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Zit er geen hondenschool in de buurt waar het niet is vereist? Ik had met Jip ook geen zin om tig van die cursussen af te leggen voor ik behendigheid mocht doen (ook omdat ik het nut er totaal niet van in zie) en bij de hondenschool waar ik nu zit hoefde ik alleen een cursus te doen waar ik moest leren om gaan met de clicker. Dit omdat ze ook behendigheid trainen met de clicker. Dit was voor mij een goede optie omdat ik dit wel interessant vond en de oefeningen die ik in die cursus aanleerde mocht ik ook zelf kiezen.

Ik vind Lilo overigens klinken als een behendigheids of flyballhondje. Tenminste, als andere honden geen reden zijn om in de stress te schieten :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Heeft ze iets met ballen, pakt ze uberhaupt speelgoed oid vast? Die twee Spanjolen van mij niet, en dan valt er al heel wat af :mrgreen:

Zou het niet met een hondenschool te overleggen zijn dat je zonder "vooropleiding" mee mag doen? Ik snap wel dat ze het iha vragen, maar misschien is er te onderhandelen in deze.

En misschien kun je ook bij een hondenschool eens gaan kijken, eventueel een proefles meedoen (of gewoon toezien hoe anderen trainen) bij de verschillende mogelijkheden? En sowieso een hondenschool zoeken die met het karaktertje kan omgaan.

Met Moya, ook best een apart gevalletje soms, doe ik nu wat lessen behendigheid. Mo is niet echt een stresskip maar als ze iets eng vindt of raar, dan doet ze het niet. Leg je er druk op dan slaat ze dicht. Maar als ze het rustig aan kan bekijken, en stapje voor stapje kan leren dan komt het goed en vindt ze het ook leuk.
Van alle toestellen die we nu geprobeerd hebben lukt eigenlijk alleen de tunnel (nog) niet. Schutting, paaltjes, door een band springen, op een tafeltje springen... kan ze allemaal. Met de tunnel trainen we nu stukje bij beetje. Ze kan nu al met 3 pootjes erin om een stukkie worst te pakken, alleen dan gaat ze weer achteruit :mrgreen:
Alle andere dingen vindt ze zelfs leuk inmiddels, en ik ook :wink:
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

behendigheid zonder blijven wordt denk ik nogal lastig :denken: anders zou dat leuk zijn... Als ze apporteert misschien flyball? Daar heb je die commando's minder nodig, alleen de 'vooruit' (oid) en de 'hier' *gok ik, weet het niet zeker want ik doe geen flyball*)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Als het in de buurt wordt gegeven: Dogfrisbee?

Bij dogrisbee ga je zelf kijken wat je hond kan en leuk vindt en dat ga je verder uit werken. Het is niet zo verplicht als dat fly-ball of behendigheid is. Als Lilo geen zin heeft om rondjes te draaien, dan doet ze dat niet. Vindt ze het vreselijk leuk om over jouw rug heen te springen of om er bovenop te staan dan ga je daar mee verder werken. :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:behendigheid zonder blijven wordt denk ik nogal lastig :denken: anders zou dat leuk zijn... Als ze apporteert misschien flyball? Daar heb je die commando's minder nodig, alleen de 'vooruit' (oid) en de 'hier' *gok ik, weet het niet zeker want ik doe geen flyball*)
Hoezo is behendigheid zonder blijven lastig? :denken: Je hebt het wachten hooguit nodig voor een vrije start toch?

Flyball hoeven ze eigenlijk niks voor te kennen. Het is handig als ze poot kennen en los een beetje bij je blijven is wel handig maar niet eens perse nodig. :ok:

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Lysette schreef:
Jacksel schreef:behendigheid zonder blijven wordt denk ik nogal lastig :denken: anders zou dat leuk zijn... Als ze apporteert misschien flyball? Daar heb je die commando's minder nodig, alleen de 'vooruit' (oid) en de 'hier' *gok ik, weet het niet zeker want ik doe geen flyball*)
Hoezo is behendigheid zonder blijven lastig? :denken: Je hebt het wachten hooguit nodig voor een vrije start toch?

Flyball hoeven ze eigenlijk niks voor te kennen. Het is handig als ze poot kennen en los een beetje bij je blijven is wel handig maar niet eens perse nodig. :ok:
Euh bij ons zijn we eigenlijk vrij snel begonnen met d ehonden neerzetten en zelf alvast na het eerste (2e, 3e) toestel te gaan staan... En dat werkt niet zonder blijfcommando... Maar dat is niet compleet noodzakelijk natuurlijk...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
Lysette schreef:

Euh bij ons zijn we eigenlijk vrij snel begonnen met d ehonden neerzetten en zelf alvast na het eerste (2e, 3e) toestel te gaan staan... En dat werkt niet zonder blijfcommando... Maar dat is niet compleet noodzakelijk natuurlijk...
Zijn wij ook wel mee bezig maar als je geen wedstrijdpotenties hebt maakt het denk ik niks uit of je hond wel of niet blijft zitten, je moet alleen wat harder rennen :mrgreen:

*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Lysette schreef:
Jacksel schreef:
Lysette schreef:

Zijn wij ook wel mee bezig maar als je geen wedstrijdpotenties hebt maakt het denk ik niks uit of je hond wel of niet blijft zitten, je moet alleen wat harder rennen :mrgreen:
Pardoes heeft de eerste twee jaar ook moeite gehad met blijf dus starte ik toen tegelijk met hem. Ondertussen heeft hij dat wel geleerd maar kan ik nog niet verder als drie meter van hem vandaan gaan staan. Toch loop ik met hem in de C klasse en heeft hij regelmatig prijs gehaald.
Zie daarom daar ook geen probleem wat betreft behendigheid :denken:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Bommeltje
Actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Engelse Springer en Pyreneese herder

Ongelezen bericht door Bommeltje »

Je kunt ook nog aan reddingshondenwerk denken.

Groetjes, Floor
Leren en ontspanning in balans.
Hanneke2
Zeer actief

Iedereen bedankt voor de tips, ik zal in elk geval eens informeren bij de hondenschool hier.
Lysette schreef:Ik had met Jip ook geen zin om tig van die cursussen af te leggen voor ik behendigheid mocht doen (ook omdat ik het nut er totaal niet van in zie) en bij de hondenschool waar ik nu zit hoefde ik alleen een cursus te doen waar ik moest leren om gaan met de clicker.
Clicker had ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht! Voorheen leek het onmogelijk om haar met de clicker te trainen, maar inmiddels is ze niet meer zo schrikachtig voor vreemde geluiden. Ik ga eens nadenken over hoe ik dat aan zou kunnen pakken.
Ik vind Lilo overigens klinken als een behendigheids of flyballhondje. Tenminste, als andere honden geen reden zijn om in de stress te schieten :wink:
Met de meeste vreemde honden gaat het goed, en inmiddels kan ik heel aardig inschatten met welk 'type' hond het niet goed gaat. :mrgreen:
jelle schreef:Heeft ze iets met ballen, pakt ze uberhaupt speelgoed oid vast? Die twee Spanjolen van mij niet, en dan valt er al heel wat af :mrgreen:
Achter een balletje aanrennen doet ze wel, alleen apporteren absoluut niet. Trekspelletjes vindt ze wel leuk.
Met Moya, ook best een apart gevalletje soms, doe ik nu wat lessen behendigheid. Mo is niet echt een stresskip maar als ze iets eng vindt of raar, dan doet ze het niet. Leg je er druk op dan slaat ze dicht. Maar als ze het rustig aan kan bekijken, en stapje voor stapje kan leren dan komt het goed en vindt ze het ook leuk.
Van alle toestellen die we nu geprobeerd hebben lukt eigenlijk alleen de tunnel (nog) niet. Schutting, paaltjes, door een band springen, op een tafeltje springen... kan ze allemaal. Met de tunnel trainen we nu stukje bij beetje. Ze kan nu al met 3 pootjes erin om een stukkie worst te pakken, alleen dan gaat ze weer achteruit :mrgreen:
Alle andere dingen vindt ze zelfs leuk inmiddels, en ik ook :wink:
Dat klinkt helemaal zoals wat ik met Lilo zou willen. Gewoon lekker in haar tempo leuke uitdagingen opzoeken.
Hanneke2
Zeer actief

Re: Wat zou leuk zijn voor Lilo?

Martijn schreef: Misschien iets minder denken dat ze er in blijft en niet alleen aan een cursus willen beginnen als ze vantevoren alles al kan?
Zonder druk kun je ook van alles bereiken hoor.
Zonder druk heeft ze al aardig wat bereikt. :wink:

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik denk wel dat ik een beetje weet waar haar grenzen - op dit moment - liggen. En een 'gewone' gehoorzaamheidscursus lijkt me niks voor Lilo. :19:
Hanneke2
Zeer actief

Bommeltje schreef:Je kunt ook nog aan reddingshondenwerk denken.

Groetjes, Floor

:smile: :smile: :smile:

Misschien dat je iets heel anders bedoelt dan ik denk hoor, maar ik zie het zo voor me, allemaal mensen in paniek en Lilo die van de stress hysterisch gaat blaffen en om zich heen gaat happen. :smile: :smile:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan heeft geen gehoorzaamheid gedaan. Bij de hondenschool waar wij behendigheid doen wordt de eerste 3 lessen gekeken of de hond voldoende sociaal en gehoorzaam is. Het was wel even zoeken naar een hondenschool waar we konden beginnen.
De andere honden van de groep hebben allemaal gehoorzaamheid gedaan maar Daan luisterd het beste.
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Hanneke2 schreef:
Bommeltje schreef:Je kunt ook nog aan reddingshondenwerk denken.

Groetjes, Floor

:smile: :smile: :smile:

Misschien dat je iets heel anders bedoelt dan ik denk hoor, maar ik zie het zo voor me, allemaal mensen in paniek en Lilo die van de stress hysterisch gaat blaffen en om zich heen gaat happen. :smile: :smile:
hahaha :mrgreen:

Ik zou gewoon eens een proefles behendigheid doen met Lilo, of fly ball als ze gek is op balletjes.
:pop:
erica van mil
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door erica van mil »

hoi

zou bij verschillende scholen gaan kijken niet bij iedereschool hoef je gg cursussen te doen.
en bij frisbee doe je alleen truukjes die jouw hond liggen ben je zelf vrij in zeker als je geen wedstrijden wilt gaan doen. dan is veilig en leuk bezig zijn met je hond het belangrijkste.

gr erica
Afbeelding
monique883
Actief

Re: Wat zou leuk zijn voor Lilo?

Ongelezen bericht door monique883 »

hoi,

Ik ben met mijn boerenfoxje begonnen met behendigheid, hij vindt het geweldig en ik ook.
Waarom ga je dat niet doen?
Vreselijk leuk om zo actief met je hondje bezig te zijn.
Die van mij is nog niet zo goed en kiest zelf alle onderdelen die hij leuk vindt, ipv het parcours te lopen, maar hij vindt het wel geweldig.
Bij ons lopen alle rassen mee, van Jack Russells tot Ridgebacks en Herders.
Probeer het eens een keertje of jullie het beiden leuk vinden.
succes monique
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Bij mij kwam speuren ook meteen op. Lichamelijk gezien misschien niet zo vermoeiend, maar geestelijk gezien is het echt super vermoeiend voor een hond hoor!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik denk dat doggydance ook erg leuk is voor Lilo.

Bij ons ging het allemaal heel relaxed om de oefeningen aan te leren. Veel belonen en kleine stapjes nemen.
Ik vond het erg leuk om op een andere manier met mijn hond bezig te zijn dan tijdens de gehoorzaamheidslessen. Daar is de druk toch hoger om te presteren. I
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Lysette schreef:Zit er geen hondenschool in de buurt waar het niet is vereist? Ik had met Jip ook geen zin om tig van die cursussen af te leggen voor ik behendigheid mocht doen (ook omdat ik het nut er totaal niet van in zie) en bij de hondenschool waar ik nu zit hoefde ik alleen een cursus te doen waar ik moest leren om gaan met de clicker. Dit omdat ze ook behendigheid trainen met de clicker.
Dus je moest wel een cursus doen om aan behendigheid mee te kunnen doen :denken: . Wij adviseren nl. ook een EG1 cursus vooraf, met of zonder diploma. Bij de behendigheid komt toch meer gehoorzaamheid kijken dan je denkt. Alleen al het los bij je kunnen blijven met alle afleiding van dien heeft al een stuk gehoorzaamheid nodig. Wij hebben trouwens ook wel cursisten gehad zonder EG1 cursus gevolgd te hebben, maar die moeten altijd een test afleggen voordat ze aan de behendigheid kunnen deelnemen.
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”