Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dwang bij agility

Moderator: moderatorteam

Dobervrouw

Dwang bij agility

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Laatst kon je op een show van een kc een proefles behendigheid doen. Leek me wel leuk, maar die vent wilde Nando meteen door een dichte tunnel laten gaan en toen Nando protesteerde, werd hij erin geduwd. Toen begon er een alarmbelletje te rinkelen.
We gingen vervolgens naar de brug, maar Nando durfde er niet op. Die vent hield Nando toen aan de ene kant vast en mn vriend moest hem aan de andere kant vasthouden en zo duwden ze hem erop. Vervolgens moest Nando er op blijven zitten om te wennen. Nando was ontzettend bang (gek he?) en dus heb ik die vent gezegd dat hij onmiddelijk Nando op de grondmoest neerzetten en dat het leuk geleerd moet worden en niet zo dwangmatig. Waarop hij beweerde dat alle clubs zo trainen, want na een paar keer gaat de hond het dan zelf wel leuk vinden.
Ik heb dus gezegd dat als dat echt zo was, ik simpelweg geen behendigheid ging trainen met mijn hond en dat ik het belachelijk vond dat hij honden duwde en trok en meedwong een obstakel over of in. Vervolgens ben ik met Nando weggelopen en zag tot mn verbijstering dat hij zelfs pups zo wilde trainen en een dichte tunnel introk aan de riem.
Wordt behendigheid echt overal zo getraind? Lijkt me sterk namelijk...
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Nee hoor, wij trainen behendigheid en het gaat allemaal op basis van vrijwilligheid en belonen. Honden worden uitgenodigd om obstakels te nemen maar soms betekend dat bv. bazen vanaf de andere kant de tunnel in kruipen om de hond uit te nodigen er ook door heen te gaan.

Dwang daar geloof ik niet in, niet bij behendigheid, speuren, africhting of g&g.
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Nou hier gaat het alles behalve zo. Als het zo zou gaan zou ik er al lang geen zin meer in hebben en Jip al helemaal niet meer.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
doggyfun
Erelid
Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door doggyfun »

Behendigheid met dwang? :devil:

WEGBLIJVEN DAAR is mijn advies.

Er is helemaal geen dwang bij nodig.

Diegenen die dat beweren leven hoogstwaarschijnlijk nog in de middeleeuwen!!!

Lekker naar een andere vereniging gaan zou ik zeggen.

Groetjes,
COrina
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb zomaar een vermoeden dat ik dan een stakende hond zou hebben, in plaats van eentje die af en toe uit mijn controle schiet... Hier dus ook gewoon positief met lokken en belonen aangeleerd...

En de kattenloop gelijk hoog nemen :N: ben blij dat wij m eerst laag hebben aangeleerd en dat ie daarna pas omhoog is gegaan...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Cindy de Wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door Cindy de Wolf »

Nee hoor, bij kc delft gaat dat echt niet zo! Alles leuk en zonder dwang. Slurf wordt open gehouden, tunnel klein, schutting erg laag, met een bal en/of koekje en veel aanmoediging. Altijd leuk :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nee natuurlijk gaat het niet overal zo :wink: Het is de bedoeling dat je lol hebt en als je honden tegen hun zin over toestellen heen gaat trekken, gaat de lol er snel vanaf.

Ik moet zeggen dat ik weleens dwang heb toegepast. Bram kan soms mutserig zijn, soms moet ik dan echt even doorzetten en juist niet meegaan in zijn gemuts. Dat heeft hij een tijdje met de slurf gedaan en toen heb ik wel een keer gezegd 'en nou is het klaar! hoppa er doorheen!' als hij er langs ging. Het zal nooit z'n lievelingstoestel worden, maar hij doet het nu wel met opgeheven staartje (dus niet meer er langs) :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Re: Dwang bij agility

Ongelezen bericht door Carma »

Gelukkig gaat het niet overal zo! Op deze manier gaat je hond het nooit leuk vinden! Bij ons gaat alles heel geleidelijk en worden in de eerste lessen de toestellen eerst leuk gemaakt. De tunnel is in eerste instantie zo klein mogelijk en een balletje er door heen rollen kan al een motivatie voor een hond zijn om er toch maar doorheen te gaan! Als ik jou was zou ik lekker een andere hondenschool opzoeken en eens een lesje meekijken hoe het daar gaat!
Afbeelding
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...

Ongelezen bericht door boxergek »

Bij Gonzo is een keer dwang gebruikt tijdens de behendigheid, omdat hij bleef weigeren om door de band te gaan. Op de een of andere manier vond hij de band eng! Ook niet met mezelf achter de band met z'n speeltje of een erg lekker koekje. Toen hij er toch (onder dwang) doorheen ging direct heel erg uitbundig beloond. Dit hebben we twee keer gedaan, daarna was geen dwang meer nodig. Alle andere onderdelen gingen probleemloos.

Ik hou er ook niet van als het onder dwang moet, maar in dit geval heeft het wel geholpen.
Afbeelding
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Bij ons gaat het ook zeker niet zo. We hebben ten eerste alle raakvlaktoestellen plat op de grond, zodat de hond kan wennen aan een andere ondergrond. Door dit steeds iets hoger te zetten (met bijv. een tafel eronder) raken ze gewend aan de hoogte. Wij oefenen ook altijd eerst de tunnel en als de hond daaraan gewend is proberen we de slurf (in het begin wel open houden). We hebben nou een hond die de tunnel heel eng vind. We gaan dan voorlopig ook niet verder dan het koekje pakken wat in de tunnel ligt. Zo proberen we volgende week of hij zijn poten in de tunnel durft te zetten om dat koekje te pakken en zo bouwen we dat uit. Met dwang bereik je alleen maar dat de hond bang wordt voor bepaalde toestellen of voor jouw en dus negatief gedrag gaat tonen (niet meer bij je willen komen etc.). Gewoon lekker met balletjes en koekjes trainen en dan duurt het miscchien iets langer voordat jij en je hond alles in de gaten krijgen, maar dan heb je er veel meer plezier aan!
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer is van de week met dwang over de schutting gegaan...Hij kent m al heel lang, vind m altijd geweldig, maar vertikte het nu ineens.
Dus werd hij er van de ene kant opgeloodst en stond ik aan de andere kant om m aan te pakken en aan te moedigen. Daarna geen problemen meer gehad.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Wat een onzin zeg!! Het moet juist hardstikke leuk zijn!! Niet dwingend!
Ik heb mijn vorige hond wel wat keren uitbundig moeten aanmoedigen bij de slurf.. dan zien ze geen uitgang en is het wat enger..
Ik stond me suf aan te moedigen!! En toen hij het uiteindelijk deed heb ik er een heel feest van gemaakt zo knap vond ik hem! :D

Ja en dan moet de rest even wachten.. dat was wel zo..
Maar goed, dwingen bij iets wat leuk moet zijn??? Not done vind ik!
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Zoek stok!
Zeer actief

Biko schreef:Maar goed, dwingen bij iets wat leuk moet zijn??? Not done vind ik!
Ik zit er nog eens over na te denken, maar ik vind dat wel heel algemeen. Natuurlijk maak ik agility zo leuk mogelijk voor mijn hond, maar hij moet ook weleens wat, zelfs bij zoiets leuks. Het ligt heel erg aan de hond hoe je dat oppakt. Zoals in mijn voorbeeld van de slurf. Mijn hond vindt dat gewoon geen leuk toestel, maar helaas pindakaas hij staat wel altijd in de parcoursen. Ik heb een tijd lang zo leuk mogelijk gedaan, om hem er maar doorheen te krijgen, maar meneer dacht steeds meer 'dikke vinger, ga er lekker zelf doorheen als je het zo leuk vindt'. Toen ik hem een keer vertelde dat hij er toch echt doorheen moet, heeft hij het toestel niet meer geweigerd. Uiteraard krijgt hij een flinke beloning en zo blijft de lol er in zitten.

Hetzelfde bij GG. Ik train met de clicker en let er op dat ik niet corrigeer tijdens het trainen, alles gaat positief. Maar met het apportblok dwing ik wel wat af. Hij heeft lange tijd geweigerd het apport in z'n bek te nemen. Met hele kleine stapjes maak ik vorderingen. Veel belonen, aanmoedigen, grote beloningen bij een stapje vooruit etc. Maar we bleven toen hangen bij het heel even tussen de tanden nemen, maar niet oppakken. We hebben nu toch dwang ingezet door het apport net een klein beetje heel voorzichtig door te drukken achter z'n hoektanden. Ik durfde het eerst zelf niet omdat ik bang was het helemaal te verpesten. De trainster heeft het toen een paar keer gedaan en het werkte goed. Hij had er wel stress van, maar zodanig binnen de perken dat het kon. Daarna natuurlijk enorm belonen. Nu hebben we toch weer een stap gemaakt. We zijn er nog lange niet overigens :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Soms vraag ik me af voor wie het dan nog leuk is, baas of hond :19:
Nee mijn honden doen niets onder dwang en ik laat ze al helemaal niet dwingen door een ander
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Soms wordt dat bij ons ook zo toegepast, het ligt er eigenlijk wat aan wat de eigenaar van de hond zelf doet en wilt.
Ikzelf lok de eerste keren met snoepjes of speeltjes en dat werkt veel beter dan die honden die de eerste keer gedwongen worden. Heb al gezien dat een hond gedwongen werd om de wip op te gaan, die hond is daar dus maanden bang van geweest en nog altijd gaat hij er niet met plezier over.

Maar een hond die de toestellen al goed kent en het ineens in zijn hoofd haalt om toch maar zijn eigen zin te doen, die wordt bij mij toch ook iets of wat gedwongen (maar nog altijd een snoepje als beloning), maar ik heb dan ook een terrier, die soms wel heel koppig kan zijn. :wink:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Linsey schreef:Soms wordt dat bij ons ook zo toegepast, het ligt er eigenlijk wat aan wat de eigenaar van de hond zelf doet en wilt.
Ikzelf lok de eerste keren met snoepjes of speeltjes en dat werkt veel beter dan die honden die de eerste keer gedwongen worden. Heb al gezien dat een hond gedwongen werd om de wip op te gaan, die hond is daar dus maanden bang van geweest en nog altijd gaat hij er niet met plezier over.

Maar een hond die de toestellen al goed kent en het ineens in zijn hoofd haalt om toch maar zijn eigen zin te doen, die wordt bij mij toch ook iets of wat gedwongen (maar nog altijd een snoepje als beloning), maar ik heb dan ook een terrier, die soms wel heel koppig kan zijn. :wink:
Jamey is bij geen een toestel gedwongen, alleen de band was wat overredingskracht nodig (iets druk op de lijn, en een bal voor dr neus)... Maar verder dan dat zou ik ook niet gegaan zijn, ik ga mn hond niet door een toestel heen sleuren :19:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Addy

Linsey schreef:Soms wordt dat bij ons ook zo toegepast, het ligt er eigenlijk wat aan wat de eigenaar van de hond zelf doet en wilt.

Is het niet de bedoeling dat een hond het leuk blijft vinden :19:
Als de hond zijn eigen zin gaat doen is er misschien niet meer voldoende leuke prikkel voor hem dus is aan jou als baas om het alsnog leuk te maken
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef:Soms vraag ik me af voor wie het dan nog leuk is, baas of hond :19:
Nee mijn honden doen niets onder dwang en ik laat ze al helemaal niet dwingen door een ander
Het leven is niet 100% leuk, niet voor een mens en niet voor een hond. Bram vindt trainen hartstikke leuk, maar bepaalde onderdelen in die training wat minder. Tsja, zo is het leven. Natuurlijk kan ik het apporteren laten gaan, maar ik vind het juist een uitdaging om het wel te laten slagen. En natuurlijk kan ik zeggen 'joh Bram, sla jij die slurf maar over joh', maar ook dat doe ik niet. Het hoort er gewoon bij, klaar.

Dat jij het niet doet en vindt dat de hond alles altijd leuk moet vinden, prima. Bram doet sommige dingen voor mij, omdat ik dat wil. Geldt overigens zeker niet alleen in training. Ook in z'n 'vrije tijd' :mrgreen: zou hij z'n leven vast anders indelen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Zoek stok! schreef:
Addy schreef:Soms vraag ik me af voor wie het dan nog leuk is, baas of hond :19:
Het leven is niet 100% leuk, niet voor een mens en niet voor een hond. Bram vindt trainen hartstikke leuk, maar bepaalde onderdelen in die training wat minder. Tsja, zo is het leven. Natuurlijk kan ik het apporteren laten gaan, maar ik vind het juist een uitdaging om het wel te laten slagen. En natuurlijk kan ik zeggen 'joh Bram, sla jij die slurf maar over joh', maar ook dat doe ik niet. Het hoort er gewoon bij, klaar.

Dat jij het niet doet en vindt dat de hond alles altijd leuk moet vinden, prima. Bram doet sommige dingen voor mij, omdat ik dat wil. Geldt overigens zeker niet alleen in training. Ook in z'n 'vrije tijd' :mrgreen: zou hij z'n leven vast anders indelen.
Doe je die cursus nou voor jezelf of voor Bram.
tuurlijk weet ik ook dat het leven niet 100% leuk is maar je doet toch een cursus om op een leuke manier met je hond bezig te zijn of is het alleen maar om te kunnen zeggen dat je een diplomaatje verder bent :19:
De hond dwingen vind ik not done, zou fijner zijn als je creatief genoeg bent om iets dan wel weer leuk te maken maar goed, dat is mijn mening :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef:
Als de hond zijn eigen zin gaat doen is er misschien niet meer voldoende leuke prikkel voor hem dus is aan jou als baas om het alsnog leuk te maken
Als een hond geen interesse meer heeft in agility, moet je gewoon stoppen. Hij moet het leuk vinden, klaar. En als baas doe je je stinkende best om die lol met z’n tweeen vast te houden. Maar als er een keer een onderdeel is wat je afdwingt, zie ik het probleem daar echt niet van. Bram loopt als een blije eekhoorn over het veld, zowel met GG als met agility. En ja, soms doet hij iets omdat ik dat wil. Daar krijgt hij niks van hoor.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef:
Doe je die cursus nou voor jezelf of voor Bram.
tuurlijk weet ik ook dat het leven niet 100% leuk is maar je doet toch een cursus om op een leuke manier met je hond bezig te zijn of is het alleen maar om te kunnen zeggen dat je een diplomaatje verder bent :19:
De hond dwingen vind ik not done, zou fijner zijn als je creatief genoeg bent om iets dan wel weer leuk te maken maar goed, dat is mijn mening :wink:
Ik doe agility voor mezelf en voor Bram, omdat we er beide veel plezier aan hebben. Ik trek Bram niet aan z'n haren de slurf door, maar ik heb wel een keer gezegd 'en nu is het klaar potjandosie'. Het is zo makkelijk om te oordelen terwijl je nog nooit hebt gezien hoe ik met Bram train. We hebben dikke lol samen en worden ook steeds beter. Niks mis mee, maar dat is dan mijn mening :wink:

Ik heb het vermoeden dat jij sowieso niet van het serieus aan een hondensport doen bent. De hond moet vooral kunnen doen en laten wat hij wil op het door hem gewenste moment. Dat is jouw recht, maar ik zie het als geven en nemen. Bram en ik doen leuke dingen samen, maar daar zitten ook wat eisen aan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Zoek stok! schreef:
Addy schreef:
Als een hond geen interesse meer heeft in agility, moet je gewoon stoppen. Hij moet het leuk vinden, klaar. En als baas doe je je stinkende best om die lol met z’n tweeen vast te houden. Maar als er een keer een onderdeel is wat je afdwingt, zie ik het probleem daar echt niet van. Bram loopt als een blije eekhoorn over het veld, zowel met GG als met agility. En ja, soms doet hij iets omdat ik dat wil. Daar krijgt hij niks van hoor.
Als Bram blij is dan is het toch prima :19:
Het ging me meer om het verhaal van TS dat je al onder dwang een cursus begint. Verder blijf ik er wel bij dat als je hond iets minder leuk vind je een manier moet proberen te vinden dat het wel leuk is.
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef:
Het ging me meer om het verhaal van TS dat je al onder dwang een cursus begint. Verder blijf ik er wel bij dat als je hond iets minder leuk vind je een manier moet proberen te vinden dat het wel leuk is.
Natuurlijk is dat verkeerd. Ik denk dat er weinig honden zijn die het dan nog leuk vinden. Ik zou er trouwens zelf ook geen klap aan vinden als mijn hond het niet leuk vindt en ik hem steeds moet dwingen. Vreselijk. Maarrrrr ik sloeg aan op de algemeenheid dat je nooit zou mogen dwingen. Ik ben erg van het belonen, hoge stem, snoepjes, spelen etc. Maar soms heb ik ook zoiets van ‘en nu is het klaar Bram!’. Ik geloof overigens direct dat iemand met meer talent het helemaal zonder die dwang zou kunnen! Gelukkig leer ik steeds meer bij.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Jacksel schreef:

Jamey is bij geen een toestel gedwongen, alleen de band was wat overredingskracht nodig (iets druk op de lijn, en een bal voor dr neus)... Maar verder dan dat zou ik ook niet gegaan zijn, ik ga mn hond niet door een toestel heen sleuren :19:
Ik heb Lotje ook niets met dwang aangeleerd, alles met lokken. Ik ben pas met haar begonnen op 8-jarige leeftijd, was dus echt iets wat ik wilde doen met haar om iets samen te doen, wedstrijden ofzo zal er nooit van komen. Dus alles blijft speels (hoort ook zo als je bijvoorbeeld wel wedstrijden doet vind ik).
Lotje doet ondertussen al 2,5 jaar agility, dus als ze nu ineens 1 toestel anders gaat doen of niet meer wil doen, echt alleen omdat ze het niet wil (dus niet omdat ze bang is), dan wordt ze iets of wat gedwongen. Is ook zo in andere dingen, na 9 jaar weet ze ondertussen wel wat zitten is, wil ze dat niet doen, dan loop ik er ook niet van weg, als ik zeg zit moet ze ook zitten, of ze dat nu leuk vind of niet.
Moet ik een heel parcours haar gaan dwingen en zie ik dat het leuke er wel vanaf is, dan stoppen we gewoon. Ik doe in de eerste plaats aan hondensport omdat de hond het leuk vind.

Maar ik vind zeker dat met dwang dingen aanleren, helemaal niet nodig is. Het heeft dikwijls de omgekeerde werking en het duurt veel langer om op een bepaald niveau te geraken, als je er al ooit geraakt. En bij de agility krijg je dan honden die tegen hun zin lopen en dan heel traag gaan of zelfs stilvallen. Ik zou dus nooit les gaan volgen bij een vereniging die enkel met dwang werkt en niet openstaat voor andere methodes.
Addy

Zoek stok! schreef:
Addy schreef:
Natuurlijk is dat verkeerd. Ik denk dat er weinig honden zijn die het dan nog leuk vinden. Ik zou er trouwens zelf ook geen klap aan vinden als mijn hond het niet leuk vindt en ik hem steeds moet dwingen. Vreselijk. Maarrrrr ik sloeg aan op de algemeenheid dat je nooit zou mogen dwingen. Ik ben erg van het belonen, hoge stem, snoepjes, spelen etc. Maar soms heb ik ook zoiets van ‘en nu is het klaar Bram!’. Ik geloof overigens direct dat iemand met meer talent het helemaal zonder die dwang zou kunnen! Gelukkig leer ik steeds meer bij.
Maar soms word je gewoon in de maling genomen en dan mag je ook best wat dwingender optreden, zolang de hond grosso modo maar plezier heeft tijdens de cursus.
Barf lag tijdens cursus op een gegeven moment madeliefjes te kauwen, ze had absoluut geen interesse om die sluis door te gaan en wat ik ook deed, ze bleef stug bij die mening :mrgreen: dus heb ik haar maar lekker door laten kauwen. Andere herderbaasjes liepen al te stressen als de hond ook maar een seconde niet goed deed wat ze wilden. Daar heb ik dus geen trek in. Barf is zelfs nog geslaagd :mrgreen:
reem
Actief

Ongelezen bericht door reem »

Voordat wij aan de training mochten meedoen moest ie al wat met water hebben.Hij had er al wat mee nl een hekel.2x er in gevallen en besloten om een hond op het land te zijn.We hebben 2 weken staan spetteren met wet-suits aan en hij ging tot de helft van zn pootjes in het water.Wij naar de training.Iedere pup moest naar de overkant zwemmen waar de "baas"stond.Nou hij wilde heel graag maar die 30 meter water was teveel .Een mede-cursist heeft hem tot de helft gebracht en ik stond tot mn heupen in het water om hem de andere helft te begeleiden.Tuurlijk veel pens en enthousiasme.Was pure dwang.Nu dol op water en zelfs pure noodzaak om af te koelen.
Ik weet dat sommige honden ook door het water getrokken worden maar daar zit echt gevaar in.
Mijn hond moet je soms dwingen.Alles wat voor hem levensbedreigend is[en dat is er veel]daar begint ie niet aan.
Daarentegen heb ik dwangapporten gezien met wild die echt voor honden traumatisch zijn.Ook bij mijn hond waar een beetje dwang soms een leuker leven inhoud.Nee ik train niet voor mezelf.Ik zie zijn lol en daarom train ik.Als het aan mij zou liggen zou ik mn tijd anders invullen.
nooit meer zonder een Aussie
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Ik zou bij een normale hond nooit dwang gebruiken, en al helemaal niet bij een eerste keer (wat nog niet eens een echte les was). En ook al helemaal niet door iemand die dat wel even voor mij en mijn hond bepaalt.

Aan de andere kant kan ik me bij af en toe een klein beetje lichte dwang wel iets voorstellen. Moya is ook een hondje dat nieuwe dingen vaak raar vindt of eng. Nu kan ik daar altijd en eeuwig aan toegeven maar dan wordt haar wereldje erg klein. In eerste instantie probeer ik de enge dingen natuurlijk minder eng en zelfs leuk te maken door haar rustig de tijd te geven, iets lekkers erbij etc. Soms echter moet ze ook even door de zure appel heen, om er dan achter te komen dat het helemaal niet eng is. Natuurlijk geldt dat niet voor dingen die echt niet hoeven, maar we hebben hier ook in huis en bij het uitlaten wel situaties gehad waar ze echt toch even móest. Heeft ze het dan twee, drie keer gedaan dan is het gemiep ook over.
Blijft wel dat dit altijd een "balanceeract" blijft waarbij je heel goed moet kunnen inschatten hoever je wel en niet kunt gaan. Ga je te ver dan maak je misschien alleen nog maar meer "stuk".

Een je volledig onbekende hond bij een eerste proefles de schutting op duwen valt zeker niet onder het vinden van de juiste balans.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
anit
Actief

Ongelezen bericht door anit »

nou bij ons wordt dus echt niet zo getraind :denken: anders was ik er al lang af gegaan en mijn honden zouden dan ook zeker niets doen
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Je hond ergens ferm positief in bijstaan en steunen vind ik geen dwang, maar de hond moet het na het eerste drukje wel zelf doen. Aan een riem over een toestel sleuren is geen helpen :wink:
Ik ben van mening dat, als je een hond m.b.t. een spelletje gaat dwingen om iets tegen zijn zin te doen, je op een verkeerd spoor zit.
Er kunnen dan immers twee dingen aan de hand zijn, de hond is om hem moverende reden oprecht bang voor de oefening, en dan zul je hoogstens rustig en alleen moeten gaan oefenen áls je er al beslist mee verder wilt, of er is iets fundamenteler mis met de verstandhouding tussen de combinatie. En het laatste komt eigenlijk best vaak voor, dan is het probleem ook niet het toestel of de oefening waartoe je de hond wilt dwingen en vandaar is zo'n dwangactie dan ook volslagen nutteloos.
Daarom ligt de oplossing nooit in dwingend optreden.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Met dwang kun je hoogstens het symptoom bestrijden, maar dat duurt nooit lang.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”