Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kat in losloopgebied

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

kat in losloopgebied

Ongelezen bericht door jidde »

Ik ging vandaag joggen met Tuana. Ik ben naar het uitlaatveld geweest, speciaal waar de honden los mogen lopen.
Ik daar met een balletje gooien, zie ik opeens een kat op het hek (1 meter hoog). Tuana kwam mijn kant op gerend en de kat zat achter mij op het hek. In eerste instantie zag ze hem niet, maar de kat nam het hazenpad en tja toen zag Tuana hem.
Tuana ging er achteraan, niet echt fanatiek ofzo (dit is eerste keer dat ze uberhaupt echt achter kat aan kon gaan). Ik zag het al voor me dat de kat de weg over schoot en Tuana erachteraan. Gelukkig ging de kat de boom in. Tuana had balletje in der bek en ze bijt niet naar katten, daar verwachtte ik ook geen problemen mee.

Maar stel, ik had 2 rampsenario's.
de eerste...
Stel dat Tuana der wel zou bijten, wie is er dan schuldig? het is immers 1 van de weinige losloopvelden en de kat liep er.
En dan de tweede en de ergste,
stel dat de kat weg overstak (redelijk druk) en dat Tuana erachter aan ging. Stel er komt een auto aan en die schept Tuana. Kan je dan verhaal halen bij de eigenaar van de kat?

Goh leuk leven heeft de kat, achterna gezeten worden door een hond... :19: Nee, mocht ik ooit een kat nemen, no way dat hij buiten loopt.

En voordat ik commetaar krijg dat ik der maar vast moet houden. Dit is de 1e keer dat Tuana dus achter een kat aanrende, want zij loopt alleen op dat veld los en er lopen daar normaal geen katten op het veld. :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Als de kat gebeten word, is het denk ik een typisch geval van een ongeluk,
normaal gesproken, zijn er weinig honden ( behalve de hele snelle)die een kat te pakken krijgen.
katten klimmen gemakkellijker, springen over veel hogere hekken, gaan door gaas heen enz.enz.

Neemt niet weg, dat als ik ergens loop en ik zie een kat, dat ik mijn honden aanlijn :19:
en nu je weet dat je hond het doet, gewoon even rekening mee gaan houden :19:
jidde

loving bulls schreef: Neemt niet weg, dat als ik ergens loop en ik zie een kat, dat ik mijn honden aanlijn :19:
en nu je weet dat je hond het doet, gewoon even rekening mee gaan houden :19:
Ik zag de kat achter mij op het hek en tuana rende vooruit van mij achter de bal. toen ze terug rende, zag ze dus de kat achter mij. Ze rene mij voorbij en ik heb haar geprobeerd te pakken (resultaat, dikke en zere pink).
Dit gebeurd normaal ook nooit want ze zitten vast aan de riem op straat. Maar ja op losloopveld wil ik toch graag mijn honden los kunnen laten :19:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja, dat snap ik wel, :wink: maar een hond is nu eenmaal een reactief wezen, ik lijn mijn honden regelmatig even aan, ook als ik konijnen of hazen zie.
Het alternatief is ook niet geweldig namelijk :N: :mrgreen:
jidde

gelukkig weet ik van beide honden dat ze niet voor de kill gaan, want dan hadden ze dat allang gedaan. Zodra en kat stil zit, kijken ze er amperaan naar om. maar ja zodra het wegrent :N:
jidde

Nanna schreef: Als de hond achter een kat aan de weg oprent is dat niet te verhalen op de eigenaar van de kat. Als de hond achter een wegrollend balletje aan de weg opholt is dat ook niet te verhalen op de ballenfabrikant :19:
Maar een balletje gooi je zelf (neem ik aan :mrgreen: ) en is van de eigenaar. Een kat is niet van jezelf, de kat heeft ook een baasje als verantwoording.
Ik laat toch ook niet mijn loopse teef loslopen op straat? Dat wekt ook reacties bij reuen op, een kat wekt van de meeste honden reacties op.

Ik maak er verder geen punt van, het is gelukkig goed afgelopen :ok: voor zowel de kat als de hond
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Linksom of rechtsom.
die kat beslist niet zelf of hij buiten of binnen gehouden word.
het is een levend dier.
je kunt niet alles voorkomen, dat begrijp ik.
maar om nou te zeggen..... jammer.... verantwoording van katteneigenaar.... jammer voor poezebeest, vind ik heel hard.
Als je kans ziet om zo,n scenario tegen te houden moet je dat in mijn optiek doen :wink:

Mocht eht wel misgaan hoeft poezen eigenaar idd niet de vermoorde onschuld te spelen.
kat los?
is risico.
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

jidde schreef:gelukkig weet ik van beide honden dat ze niet voor de kill gaan, want dan hadden ze dat allang gedaan. Zodra en kat stil zit, kijken ze er amperaan naar om. maar ja zodra het wegrent :N:
Ik heb er hier een die (helaas) voor wat katten betreft wel voor de kill gaat. Toen Rock 2 was heeft hij in een losloopgebied een kat te pakken gehad en met één beet de kat z'n rug gebroken. Het beestje was op slag dood. Ik heb het lijkje naar het asiel gebracht en het aan de politie gemeld. Waarschijnlijk was het een zwerfkat (was niet gechipt). Het was afschuwelijk.
Als maatregel zijn hier de voor- en achtertuin 2 meter hoog afgezet en lopen ze uitsluitend los in losloopgebieden. Meer kan ik er (denk ik) niet aan doen.
Afbeelding
Marion.

Re: kat in losloopgebied

Ongelezen bericht door Marion. »

jidde schreef:stel dat de kat weg overstak (redelijk druk) en dat Tuana erachter aan ging. Stel er komt een auto aan en die schept Tuana. Kan je dan verhaal halen bij de eigenaar van de kat?
Los van alles Wendy, wat zou je willen verhalen? Hond en auto gaat niet goed samen, en meestal betekent dat de dood van je hond. En op zo'n moment dénk je niet eens aan verhalen, ik in elk geval niet. Het laatste waar ik mee bezig ben is wiens schuld het dan wel is. Hond is dood. En daar gaat op dat moment al mijn energie naar toe.

Toen Sam doodgereden werd door 2 jongens van 18 die veel te hard over de Parklaan scheurden en gedronken hadden was er geen haar op mijn hoofd die maar overwoog om dat op het schadeformulier te zetten. Ik was mijn hon kwijt, en niets kon dat nog "goedmaken". De jongens waren hun auto kwijt, en een verzekering kon dat wellicht nog wel goedmaken. Dus waarom zou ik dat in de weg staan? Ik zou er niet slechter op worden :19:
alm@
moderator

metaveenendaal schreef: Maar als mijn kat op straat loopt waar de hond aangelijnt moet zijn en die hond loopt daar los en grijpt mijn kat dan word ik wel boos
En ik word boos als ik hier naar de auto loop met de honden en er schiet om de 2 meter een kat voor ze langs waardoor mijn honden op tilt slaan, om nog maar niet te spreken van de kattenstront onder je schoenen de krassen op je auto van katten die liggen te zonnen en wegschieten als ik met de honden aan kom lopen. Maar ja dat is de eeuwige discussie tussen hondenbezitters en katten-losloopbezitters :wink:
Afbeelding
alm@
moderator

metaveenendaal schreef:
alm@ schreef:
metaveenendaal schreef: Maar als mijn kat op straat loopt waar de hond aangelijnt moet zijn en die hond loopt daar los en grijpt mijn kat dan word ik wel boos
En ik word boos als ik hier naar de auto loop met de honden en er schiet om de 2 meter een kat voor ze langs waardoor mijn honden op tilt slaan, om nog maar niet te spreken van de kattenstront onder je schoenen de krassen op je auto van katten die liggen te zonnen en wegschieten als ik met de honden aan kom lopen. Maar ja dat is de eeuwige discussie tussen hondenbezitters en katten-losloopbezitters :wink:
Van mij mag je daar boos om worden hoor
en weet je wat ik geef je nog groot gelijk ook
Dat is aardig van je :ok: ik heb ook gewoon pech dat ik twee enge hedders heb die tuk zijn op wegschietende katten :mrgreen:
Afbeelding
reem
Actief

Ongelezen bericht door reem »

Wanneer mijn hond achter katten aanzit schaam ik me echt kapot.Hij doet het helaas wel.Wanneer ik niet op het juiste moment fluit dan gaat ie.Ik kan niet verwachten dat iemand zn kat gaat aanleren om niet in een losloopgebied te komen :smile: Hoe moeten die mensen dat leren?Honden kan je dingen leren of afleren maar katten :denken: .Denk niet dat wanneer mn bollie is aangereden tijdens het najagen dat ik maar een enkele behoefte voel om eigenaar van poes te traceren met dit verhaal en of ie even wil dokken.Vind eigenlijk gebrek aan opvoeding.Moeilijk eruit te krijgen maar hoort toch in het pakketje onder appel staan.
nooit meer zonder een Aussie
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Hier lopen wel eens zwerfkatten. Omdat Cleo er nu 2 keer een gegijzeld heeft zonder hem wat aan te doen denk ik dat ze zonder Dapper katten wel laat leven. Tenminste, die kater die niet wegrent maar haar aanvliegt.

Ze staat er gillend omheen te dansen en durft net niet binnen bereik van zijn klauwen te komen :mrgreen: De laatste keer vloog hij zo woest op haar in dat ik haar zelfs terug kon roepen.

Wij laten overigens thuis ook de katten lopen op straat. Bij mijn moeder bedoel ik dan. Het is een heel rustige wijk en honden moeten aangelijnd. Iedereen in de straat is gek op katten en niemand heeft een hond.
Omdat honden vast moeten ben ik het dus niet helemaal eens met het kan gebeuren dat je kat doodgebeten wordt. Dat kan helemaal niet als honden aan de riem zitten en onze katten laten zich echt niet pakken door een aangelijnde hond. :neenee:

Een van onze katten is een keer gegrepen door een hond en behoorlijk gebeten. Een andere keer kwamen er twee afghanen ons huis binnen rennen door de open voordeur, door de huiskamer naar boven de trap op achter onze katten aan :eek: De kat die gepakt is is in onze voortuin gepakt. Ook daar hoort een hond niet te lopen aangezien wij de kat op dat moment op eigen terrein hadden. :19:

Als een aangelijnde hond onze kat op de openbare weg pakt hoort die eigenaar niemand. In onze voortuin of zelfs in huis maakt alles echt anders. :wink:

Er zijn geen regels voor katten. Waarom moet de eigenaar van een kat zich dan aan door anderen opgelegde regels houden? Niemand klaagt bij ons over die beesten en ze zijn echt gelukkig met hun vrije bestaan. Natuurlijk zijn er risico's maar 1 kat verliezen van de 15 in 30 jaar weegt niet af tegen hun goede leven buiten voor mij :ok:

Dus kat op het losloopveld is een van de risico's van de katteneigenaar, maar op straat doodgebeten worden door een onterecht loslopende hond vind ik wel weer te ver gaan. Als je hond katten doodt en je weet dat het een feit is dat nu eenmaal overal katten lopen omdat dat mag in Nederland moet je toch echt je hond onder controle houden. Die katten weten van niks en de eigenaar doet wettelijk gezien ook niks verkeerd.
Afbeelding
Marion.

MARC_S schreef:Dus kat op het losloopveld is een van de risico's van de katteneigenaar, maar op straat doodgebeten worden door een onterecht loslopende hond vind ik wel weer te ver gaan. Als je hond katten doodt en je weet dat het een feit is dat nu eenmaal overal katten lopen omdat dat mag in Nederland moet je toch echt je hond onder controle houden. Die katten weten van niks en de eigenaar doet wettelijk gezien ook niks verkeerd.
Het gaat Wendy om het lot van haar hond. Stel dat kat, met daarachter rennende Tuana, de weg over waren gerend en de hond was geschept door een auto. Kan ze dan verhaal halen op de katteneigenaar?

Ik denk trouwens in dat soort gevallen andersom. Stel dat die kat onder een auto rent. Saar (en dus ook Miep) die krijg ik wel op tijd teruggeroepen, maar die kat..... En ik zou dat dan voelen als mijn schuld :19:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Marion. schreef:
MARC_S schreef:Dus kat op het losloopveld is een van de risico's van de katteneigenaar, maar op straat doodgebeten worden door een onterecht loslopende hond vind ik wel weer te ver gaan. Als je hond katten doodt en je weet dat het een feit is dat nu eenmaal overal katten lopen omdat dat mag in Nederland moet je toch echt je hond onder controle houden. Die katten weten van niks en de eigenaar doet wettelijk gezien ook niks verkeerd.
Het gaat Wendy om het lot van haar hond. Stel dat kat, met daarachter rennende Tuana, de weg over waren gerend en de hond was geschept door een auto. Kan ze dan verhaal halen op de katteneigenaar?

Ik denk trouwens in dat soort gevallen andersom. Stel dat die kat onder een auto rent. Saar (en dus ook Miep) die krijg ik wel op tijd teruggeroepen, maar die kat..... En ik zou dat dan voelen als mijn schuld :19:
Ik zou me ook hondsberoerd voelen als Dapper of Cleo een kat onder een auto jaagt. :jank:

Over het lot van Tuana kan ik dan kort zijn. Als je hond de weg over rent achter katten aan dan zou ik toch uitkijken met loslaten. Er zijn nu eenmaal katten als gegeven. Doet niemand iets aan en het blijft een feit.

Weet je dus dat je hond als hij een kat ziet echt totaal blind in de achtervolging gaat dan kan hij blijkbaar nog niet los in de buurt van wegen :19:

In dit specifieke geval zou het gewoon een ongelukje zijn waar niemand iets aan kon doen. De eigenaar van de kat al sowieso niet aangezien je nu eenmaal je kat los mag laten lopen in NL. :19:
Ik probeer er ook vanuit te gaan dat mensen hun honden onder controle hebben als ze loslopen. Gister is Cleo nog bestormd door een dog die in mijn ogen dus totaal niet onder controle stond en ook makkelijk een weg over zou zijn gerend. Tja, er zijn 1000 factoren die een hond kunnen doen besluiten de weg over te rennen. Ik denk dat als het je eigen hond is je toch moet proberen die verantwoordelijkheid bij jezelf te houden. :ok:
Afbeelding
Marion.

MARC_S schreef:Ik denk dat als het je eigen hond is je toch moet proberen die verantwoordelijkheid bij jezelf te houden. :ok:
Helemaal eens. Sterker nog, die verantwoordelijkheid moét je bij jezelf houden :ok:
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ik heb echt een hekel aan katten in losloopgebieden.
en niet iedere kat is een zwerver, daar is het te klein voor hier,
nee, hoor, ze komen gewoon van huizen af !! :evil:

Hier achter is een parkje en daar lopen ook wel eens katten :eek:
Eindelijk ben je hier dan van de konijnen af, zijn het wel de huis-katten ,
die zomaar loslopen !! :evil:
Marion.

Pak-de-bal schreef:Eindelijk ben je hier dan van de konijnen af, zijn het wel de huis-katten ,
Waarom? Doen ze jou of Bauke kwaad? Mijn honden slaan ook op tilt als ze een kat in een tuin of oprit zien zitten, maar dan zitten ze aan de lijn en ik kan ze prima houden. Zijn ze los dan gaan ze erachteraan, maar als ik gevaar zie (wegen) dan krijg ik ze op tijd terug. Kat zit daarentegen met een hartverzakking in een boom.
Wat voor een vreselijke last heb jij van de katten die zomaar loslopen? En konijnen? Straks losvliegende vogels ook maar afschaffen?
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Marion. schreef:
Pak-de-bal schreef:Eindelijk ben je hier dan van de konijnen af, zijn het wel de huis-katten ,
Waarom? Doen ze jou of Bauke kwaad? Mijn honden slaan ook op tilt als ze een kat in een tuin of oprit zien zitten, maar dan zitten ze aan de lijn en ik kan ze prima houden. Zijn ze los dan gaan ze erachteraan, maar als ik gevaar zie (wegen) dan krijg ik ze op tijd terug. Kat zit daarentegen met een hartverzakking in een boom.
Wat voor een vreselijke last heb jij van de katten die zomaar loslopen? En konijnen? Straks losvliegende vogels ook maar afschaffen?
bauke ruikt en raced weg, want het is een losloopparkje dus hij is los bezig met snuffelen.
Maar ik zie die kat nooit , hij gaat er gewoon achterna , voor de reuk.

Het is niet een andere hond of zo, maar echt kattenpoten afdrukken , die gaat hij achterna.
Marion.

Pak-de-bal schreef:bauke ruikt en raced weg, want het is een losloopparkje dus hij is los bezig met snuffelen.
Maar ik zie die kat nooit , hij gaat er gewoon achterna , voor de reuk.
Ja, dat snap ik. Dat doen die van mij dus ook. En ik roep ze dan dus terug.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Pak-de-bal schreef:ik heb echt een hekel aan katten in losloopgebieden.
en niet iedere kat is een zwerver, daar is het te klein voor hier,
nee, hoor, ze komen gewoon van huizen af !! :evil:

Hier achter is een parkje en daar lopen ook wel eens katten :eek:
Eindelijk ben je hier dan van de konijnen af, zijn het wel de huis-katten ,
hoe halen ze het in hun hoofd :roll:
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Dit is volgens mij al zolang mensen honden en katten houden een probleem.
Ik heb een hond en katten. Mijn katten zijn binnenkatten. Ze hebben een eigen stuk balkon waar ze op kunnen zonder dat ze ervanaf vallen of naar de buren kunnen. Ook toen ik nog op de begane grond woonde, bleven ze binnen. Ik heb ook een siamees en die kan je niet eens buiten laten lopen, maar dat terzijde.
Ik wil niet dat mijn katten overlast bezorgen in de buurt. En dat doen ze nou eenmaal :19: Mijn buren hebben niet gekozen voor katten, dat heb ik gedaan.
Daarbij wil ik ook niet dat mijn katten vergiftigd worden of overreden door een auto.

En Biko zit weleens een kat achterna. Binnen heeft hij diep respect voor ze, maar buiten zijn het leuke prooien die wegrennen.. Als ik hem al zie kijken, krijgt hij de waarschuwing, dan doet hij het ook niet. Maar let ik niet op, dan jaagt hij ze graag een boom in.
Vind ik niet goed, maar ja, dat gebeurt nou eenmaal. Net als dat met een eend zou kunnen gebeuren.
Je kan je best doen om het te voorkomen, dat is alles.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Biko schreef:Ik heb ook een siamees en die kan je niet eens buiten laten lopen, maar dat terzijde.
Niet? Ik kom op straat regelmatig de siamees van de buren tegen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

kenji heeft eens een kat gepakt op en braakliggend terrein, ging er wandelen, niemand te zien en toch plots liep die kat er, honden gingen erheen, eerst was het wat geblaf en geblaas over en weer, kat viel kenji aan en even daarna had kenji kat vast in de rug, al goed bij hij niet meer echt door zoals vroeger, dus kat leefde en is gaan lopen.

normaal gaat het redelijk goed met katten, als ze stilzitten doet hij niets, maar als ze aanvallen pakt hij ze

mijn fout, kweet het niet, er waren geen huizen daar

sonja
Hokey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hokey »

Op het moment blijven mijn katten binnen (althans, dat is mijn bedoeling) omdat we op een flat wonen. Maar zodra we een huis met tuin hebben mogen ze van mij lekker naar buiten.

Eventueel zou ik proberen om ze binnen de tuin te houden, maar voor de rest vind ik dat hun vrijheid en verbintenis met de natuur ontzettend belangrijk is.

Ik houd er dan ook rekening mee dat ze onder een auto kunnen lopen, of door een hond gegrepen kunnen worden. Dat is een risico dat ik als katteneigenaar neem.

Natuurlijk zou het heel verdrietig zijn als ze onder een auto komen hoor.

Mijn mening is, dat je het een kat niet kwalijk kan nemen dat hij ergens loopt waar jij het als hondeneigenaar eigenlijk niet zo goed kan gebruiken. En ik denk ook niet dat je het de eigenaar kwalijk kan nemen.

Jouw hond mag toch ook lekker buiten snuffelen? En jouw hond mag toch ook los? Dan zou de katteneigenaar zijn beestje maar binnen moeten houden?

In het verleden heb ik nog wel eens geprobeerd tuigjes bij mijn katten om te doen om ermee te gaan wandelen, maar helaas laten die van mij zich dan voor dood vallen... :roll:
Een hond is...

Twee trouwe ogen, twee zachte oren, een lenig lijf, en het belangrijkste: een kwispelende staart!
Hokey
Vaste gebruiker

Martijn schreef:
Nee hoor..gewoon ook mee naar buiten gaan en wandelen. Net zoals dat van hondeneigenaren verwacht wordt.
Zou het dus best willen, maar ik denk dat honden dan mijn kat voor een sleep gaan aanzien. Zou er eigenlijk eens een foto van moeten maken hoe dat er hier uitziet. Een dweil aan een touwtje. :mrgreen:
Een hond is...

Twee trouwe ogen, twee zachte oren, een lenig lijf, en het belangrijkste: een kwispelende staart!
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

saffie schreef:
Biko schreef:Ik heb ook een siamees en die kan je niet eens buiten laten lopen, maar dat terzijde.
Mijn siamees is echt veeeel te lief, die zou zo met iedereen mee gaan!
Ben heel bang dat ik hem dan binnen de kortste keren kwijt ben.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Hokey
Vaste gebruiker

Biko schreef:
saffie schreef:
Heel bekend siamezengedrag! :mrgreen: Wij hebben er een tijdje eentje in huis gehad, en die was zó mensgericht dat ze spontaan in m'n broekspijp klom voor een knuffel als ik thuiskwam. Was iets minder leuk als ik blote benen had uiteraard! :N:

Nou was onze siam nogal van de ontsnappers, dus ze woont nu lekker op een plekje waar ze aan de achterkant naar buiten kan en dan geen kant op kan (beter dan hier, waar ze ondanks alle voorzorgsmaatregelen gevaarlijke capriolen uithaalde om op het balkon van de buren te belanden). :roll:
Een hond is...

saffie
Zeer actief

Ongelezen bericht door saffie »

Biko schreef:
saffie schreef:
Ik had het verkeerd begrepen.
Je bedoelde je eigen siamees, ik dacht dat je het ras bedoelde.

Ik snap dat je hem dan niet buiten laat. Onze kat wil gelukkig zelf niet verder dan de tuin, maar anders zou ik haar ook binnen houden. Ik zou heel erg bang zijn dat ze onder een auto komt.
Ik had twee dagen geleden bijna een kat onder de auto en dat vond ik niet leuk. Het ging goed maar ik had echt mijn hart in mijn keel zitten. :N:
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”