Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie nou een geschikte beginnersras
Moderator: moderatorteam
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
- Aantal honden: 1
Wat vinden jullie nou een geschikte beginnersras
Ik was met mijn vriendin in discussie. Zij wil namelijk een hond (we wonen niet samen), maar ze weet niet wat voor ras. Ze heeft nog nooit een hond gehad en heeft zelf 2 katten. Ik zelf ben eigenlijk een beetje in dubio aangezien ze van zichzelf uit vrij makkelijk kan zijn.
Daarop kwam ik eigenlijk op deze discussie.
Wat vinden jullie nou een goede beginnersras en waarom. Ik ben erg benieuwd naar de reacties
Daarop kwam ik eigenlijk op deze discussie.
Wat vinden jullie nou een goede beginnersras en waarom. Ik ben erg benieuwd naar de reacties

Er bestaat geen beginnersras, het gaat om de liefde die je voor de hond voelt. Waardoor je bereid bent om offers te brengen en het niet (heel) erg vind om s'nachts in de plensregen tevergeefs op een plasje te wachten. Je moet natuurlijk wel goed weten wat je in huis haalt, dus niet alleen de liefde voor het uiterlijk van een hond hebben. Ook het gedrag moet je aanspreken.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
In ieder geval een middel grote hond of kleiner...das makkelijker als eerste hond, heeft het minste impact omdat de hond makkelijker overal mee naar toe kan etc.
Ik denk als beginner dat je een leuke kruising kan proberen uit het asiel ..waar ze al wat kunnen vertellen over het karakter enzo.
Jacqueline
Ik denk als beginner dat je een leuke kruising kan proberen uit het asiel ..waar ze al wat kunnen vertellen over het karakter enzo.
Jacqueline
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
In ieder geval geen ras waarbij je op je bek gaat door raseigenschappen. Onderschat die nooit
. Ga niet denken dat je een staffie wel leuk met reutjes kan laten spelen omdat dat gewoon aan de opvoeding ligt. Of dat je herder vast wel een allemansvriendje kan worden die iedereen zonder slag of stoot binnen laat. Het kan dat het lukt maar het kan ook zo zijn dat ondanks dat je alles perfect doet je hond nog steeds doet waarvoor hij gefokt is ooit.
Ik zou dus voor een gezelschapshond of een hond gaan waar ze inderdaad als een blok voor valt inclusief heel veel inlezen en helemaal fanatiek worden. Dan kun je vrijwel elk ras nemen dat je woonsituatie toelaat aangezien je dan gaat doen wat je moet doen. Hulp zoeken indien nodig bv
Hele dagen werken en dan een hondje nemen is ook vragen om problemen. De hond raakt ongelukkig als hij dat niet aankan en als je pech hebt gaat hij gillen, piesen of slopen. Bench en dan de hele dag weg is pure kwelling aangezien je hond dan net een kip in een legbatterij wordt. Snachts slaapt hij en overdag wacht hij in de bench. Smorgens voor het werk is er even iemand en als ze dan in de avond al thuis is is er ook iemand. Dat is niks voor veel honden

Ik zou dus voor een gezelschapshond of een hond gaan waar ze inderdaad als een blok voor valt inclusief heel veel inlezen en helemaal fanatiek worden. Dan kun je vrijwel elk ras nemen dat je woonsituatie toelaat aangezien je dan gaat doen wat je moet doen. Hulp zoeken indien nodig bv

Hele dagen werken en dan een hondje nemen is ook vragen om problemen. De hond raakt ongelukkig als hij dat niet aankan en als je pech hebt gaat hij gillen, piesen of slopen. Bench en dan de hele dag weg is pure kwelling aangezien je hond dan net een kip in een legbatterij wordt. Snachts slaapt hij en overdag wacht hij in de bench. Smorgens voor het werk is er even iemand en als ze dan in de avond al thuis is is er ook iemand. Dat is niks voor veel honden

- Muis..
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
- Contacteer:
In een ander topic heb ik ooit al eens gezegt ... je hebt geen moeilijke en makkelijke honden.. wel moeilijke en makkelijke baasjes.
Als je bereid bent veel energie ( zachtjes uitgedrukt
) in een hond te steken is iedere hond( zonder ver/gestoord gedrag) een geschikte hond.
Je moet je wel realiseren dat je diverse raseigenschappen hebt waar je rekening mee moet houden.
Als je bereid bent veel energie ( zachtjes uitgedrukt

Je moet je wel realiseren dat je diverse raseigenschappen hebt waar je rekening mee moet houden.
-
- Zeer actief
-
- Vaste gebruiker
Mijn vriend en ik hebben een hondenencyclopedie van voor tot achter en weer terug doorgelezen. Eerst zul je voor jezelf duidelijk moeten hebben wat voor soort hond je wil (met name qua karakter). We hebben in eerste instantie vooral gekeken naar de aard, de opvoeding en de sociale aanleg.
Vervolgens hebben we de hondjes die 'als beste uit de test' kwamen met elkaar vergeleken en hebben toen ook pas naar het uiterlijk gekeken. Wij kwamen op de boxer uit! In eerste instantie vond ik het eigenlijk maar een lelijk beest, maar van leuk van lelijkheid ben ik (vooral door mij te verdiepen in het ras) gesmolten voor dat lieve bekkie.
(ik hoop dat ik nu niemand beledig; ik ben tenslotte terug gekomen op mijn eerste besluit
)
Toch is onze keus uiteindelijk op een kruising gevallen (toevallig een kwart boxer) Dit omdat er veel mensen in onze omgeving waren die aangaven dat de lichamelijke gesteldheid van de boxer de laatste tijd wat te wensen over laat. Ik ben toen toch verder gaan zoeken. 'Per ongeluk' kwam dit hondje op ons pad en wij zijn nog steeds hevig in love
Ik zeg niet dat dit de manier is om een bepaald ras uit te zoeken want bij ons heeft het ook niet echt geholpen.
Wel is het heel belangrijk om, wanneer je de keuze voor een bepaald soort hond hebt gemaakt, en je gaat bij verschillende nestjes kijken, altijd naar beide ouders te informeren. (het beste is natuurlijk als ze er beide rond lopen)
En echt waar!!! Vergeet niet dat een hondje heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel tijd kost. Vooral in het begin. Het leren alleen blijven is echt niet met 3 maanden aangeleerd. (ik spreek uit ervaring want ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er ook best op heb verkeken)
En wanneer je nog jong bent (xcuse me iff i'm wrong) dan moet je er rekening mee houden dat een hondje op verjaardagen/ feestjes niet altijd welkom is. Naar de kroeg gaan lukt niet altijd, zeker niet als je samen wilt gaan.. En met een weekende weg zul je weeeer een beroep moeten doen op lieve ouders, familie of bekenden. (zo zijn er nog heel wat voorbeelden te noemen).
Maar goed, als je zeker bent dat je een hondje wilt en je wilt er het nodige voor laten, kan ik je vertellen dat een hondje echt een "gelukbrengertje" kan zijn
Succes bij jullie eventuele keuze.
Vervolgens hebben we de hondjes die 'als beste uit de test' kwamen met elkaar vergeleken en hebben toen ook pas naar het uiterlijk gekeken. Wij kwamen op de boxer uit! In eerste instantie vond ik het eigenlijk maar een lelijk beest, maar van leuk van lelijkheid ben ik (vooral door mij te verdiepen in het ras) gesmolten voor dat lieve bekkie.
(ik hoop dat ik nu niemand beledig; ik ben tenslotte terug gekomen op mijn eerste besluit

Toch is onze keus uiteindelijk op een kruising gevallen (toevallig een kwart boxer) Dit omdat er veel mensen in onze omgeving waren die aangaven dat de lichamelijke gesteldheid van de boxer de laatste tijd wat te wensen over laat. Ik ben toen toch verder gaan zoeken. 'Per ongeluk' kwam dit hondje op ons pad en wij zijn nog steeds hevig in love

Ik zeg niet dat dit de manier is om een bepaald ras uit te zoeken want bij ons heeft het ook niet echt geholpen.
Wel is het heel belangrijk om, wanneer je de keuze voor een bepaald soort hond hebt gemaakt, en je gaat bij verschillende nestjes kijken, altijd naar beide ouders te informeren. (het beste is natuurlijk als ze er beide rond lopen)
En echt waar!!! Vergeet niet dat een hondje heeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeel tijd kost. Vooral in het begin. Het leren alleen blijven is echt niet met 3 maanden aangeleerd. (ik spreek uit ervaring want ik moet eerlijk zeggen dat ik mij er ook best op heb verkeken)

En wanneer je nog jong bent (xcuse me iff i'm wrong) dan moet je er rekening mee houden dat een hondje op verjaardagen/ feestjes niet altijd welkom is. Naar de kroeg gaan lukt niet altijd, zeker niet als je samen wilt gaan.. En met een weekende weg zul je weeeer een beroep moeten doen op lieve ouders, familie of bekenden. (zo zijn er nog heel wat voorbeelden te noemen).
Maar goed, als je zeker bent dat je een hondje wilt en je wilt er het nodige voor laten, kan ik je vertellen dat een hondje echt een "gelukbrengertje" kan zijn
Succes bij jullie eventuele keuze.
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk wel dat er rassen zijn die niet echt voor beginners zijn, en zeker niet voor mensen die zoals TS aangeeft 'gemakkelijk' zijn.
Ik zou zeker niet kiezen voor een ras dat een stevige, consequente leiding nodig heeft (en ja ik weet dat elke hond consequent moet worden opgevoed, maar sommige rassen hebben niet zo'n moeite met wat lossere houding
)
Er zijn kleine rassen (terriers bijv.) die behoorlijk eigenwijs kunnen zijn, maar ook grote rassen die niet makkelijk zijn.
En ergens moet iemand natuurlijk een keer beginnen met een hond, anders word je nooit ervaren
.
Maar een leuke kruising uit het asiel is natuurlijk altijd een optie. Als het goed is, is-ie al opgevoed en kun je aardig inschatten of je hem/haar aankunt. En je hebt hartstikke leuke hondjes uit het asiel!
Ik zou zeker niet kiezen voor een ras dat een stevige, consequente leiding nodig heeft (en ja ik weet dat elke hond consequent moet worden opgevoed, maar sommige rassen hebben niet zo'n moeite met wat lossere houding

Er zijn kleine rassen (terriers bijv.) die behoorlijk eigenwijs kunnen zijn, maar ook grote rassen die niet makkelijk zijn.
En ergens moet iemand natuurlijk een keer beginnen met een hond, anders word je nooit ervaren

Maar een leuke kruising uit het asiel is natuurlijk altijd een optie. Als het goed is, is-ie al opgevoed en kun je aardig inschatten of je hem/haar aankunt. En je hebt hartstikke leuke hondjes uit het asiel!

Mijn eerste hond was een Dobermann reutje van 7 weken, terwijl in alle boeken staat dat een Dobermann absoluut geen beginnersras is 
En tòch is de opvoeding goed gegaan
Beginnersrassen bestaan niet naar mijn idee. Het ras moet bij je passen.
Zoek uit wat je in een hond zoekt, waarom je dat in een hond zoekt en hoe je alles wil gaan aanpakken.
Dan kom je er vanzelf achter welke hond bij je past.
En zoek het niet alleen uit via theorie (boeken), maar ook in de praktijk(shows,fokkers etc.)
Ik heb me een half jaar voorbereid op de komst van mijn pup.
Ik ben het dus eigenlijk met Nanna eens.

En tòch is de opvoeding goed gegaan

Beginnersrassen bestaan niet naar mijn idee. Het ras moet bij je passen.
Zoek uit wat je in een hond zoekt, waarom je dat in een hond zoekt en hoe je alles wil gaan aanpakken.
Dan kom je er vanzelf achter welke hond bij je past.
En zoek het niet alleen uit via theorie (boeken), maar ook in de praktijk(shows,fokkers etc.)
Ik heb me een half jaar voorbereid op de komst van mijn pup.
Ik ben het dus eigenlijk met Nanna eens.
Laatst gewijzigd door Dobervrouw op 26 sep 2007 12:59, 4 keer totaal gewijzigd.
- Biko
- Zeer actief
- bikkel
- Actief
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Dat er geen instap model is snap ik. Bedoel ben niet helemaal op m'n achterhoofd gevallen. Echter zoal Marc aangeeft zijn er wel honden die je beter niet aan een beginner kunt geven. Neem de Kangal (ongeacht of je hiervoor wel of niet in Nederland mee kunt leven), maar er zijn wel rassen die inderdaad met een wat lossere houding voldoening nemen.MARC_S schreef:In ieder geval geen ras waarbij je op je bek gaat door raseigenschappen. Onderschat die nooit. Ga niet denken dat je een staffie wel leuk met reutjes kan laten spelen omdat dat gewoon aan de opvoeding ligt. Of dat je herder vast wel een allemansvriendje kan worden die iedereen zonder slag of stoot binnen laat. Het kan dat het lukt maar het kan ook zo zijn dat ondanks dat je alles perfect doet je hond nog steeds doet waarvoor hij gefokt is ooit.
Ik zou dus voor een gezelschapshond of een hond gaan waar ze inderdaad als een blok voor valt inclusief heel veel inlezen en helemaal fanatiek worden. Dan kun je vrijwel elk ras nemen dat je woonsituatie toelaat aangezien je dan gaat doen wat je moet doen. Hulp zoeken indien nodig bv![]()
Ze wil ook naar het asiel, alleen ben ik daar iets voorzichtiger mee. Ik ken haar namelijk wel een beetje. Maar misschien een wat oudere Airedale?
Nogmaals de hond is niet voor mijzelf en zal er voorlopig waarschijnlijk ook nog niet komen. Daar moet ze gewoon de tijd voor nemen en opzoek gaan naar een ras dat ze wil. Als het voor mij was, was de keuze eigenlijk vrij simpel, maar dit is voor iemand anders die echt een beginner is.
P.S.
Dat is mij met deze herder wel gelukt.Marc_s schreef:Of dat je herder vast wel een allemansvriendje kan worden die iedereen zonder slag of stoot binnen laat.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua's en Vlinderhondjes
- Aantal honden: 5
Kleine rassen zijn niet altijd makkelijker dan een groot ras
Het enigste voordeel van een klein ras is dat ze makkelijker mee te nemen zijn, maar dat is ook echt het enigste wat mij betreft
Mijn hondje van 1,6 kg is veeeeeeeel moeilijk dan onze van 65 kg (daar kan je er 10 van hebben)
Inderdaad, ik denk ook niet dat er duidelijke beginnersrassen zijn
Het enigste voordeel van een klein ras is dat ze makkelijker mee te nemen zijn, maar dat is ook echt het enigste wat mij betreft
Mijn hondje van 1,6 kg is veeeeeeeel moeilijk dan onze van 65 kg (daar kan je er 10 van hebben)
Inderdaad, ik denk ook niet dat er duidelijke beginnersrassen zijn
HIer in de buurt waren ook mensen die het niet wisten en wel een hond wilden. En hoe ze het opgelost hebben? www.dierenasiels.com en ze hebben een oudje genomen van het ras wat hun al veel aansprak. Dit oudje heeft bij hun nog een paar leuke jaartjes gehad en nu is er een leuke, jonge, speelse hond bij hun en ze weten al veel beter wat ze aan een hond hebben dan in het geval dat ze gelijk een pup namen.
Zelf lijkt me dit een hele goede oplossing. Eerst even rustig wennen aan het hebben van een hond en met een oude, veelal opgevoedde en rustige hond kan je wat foutjes maken. En met je nieuwe hond kan je gelijk goed aan de slag
Zelf lijkt me dit een hele goede oplossing. Eerst even rustig wennen aan het hebben van een hond en met een oude, veelal opgevoedde en rustige hond kan je wat foutjes maken. En met je nieuwe hond kan je gelijk goed aan de slag

- Biko
- Zeer actief
Wij hadden vroegen thuis Airdale terriers, dat zijn ook niet de makkelijkste. Aardig dominante honden, maar thuis ook ohw zo lief!
Ik vind het heerlijke honden, het lastigste vind ik alleen dat het nogwel eens lastig is met andere honden buiten.
En er komen heel veel huidproblemen voor bij de Airdales, daar moet je dan ook op letten!
Verder, ik ben er mee opgegroeit, dus ik vind het heerlijke beesten!
Ik vind het heerlijke honden, het lastigste vind ik alleen dat het nogwel eens lastig is met andere honden buiten.
En er komen heel veel huidproblemen voor bij de Airdales, daar moet je dan ook op letten!
Verder, ik ben er mee opgegroeit, dus ik vind het heerlijke beesten!
hondengedragscentrum.nl
& een pootje van Biko!
& een pootje van Biko!
-
- Zeer actief
Het hangt ook erg van je persoonlijkheid af. Ben je een dominant en hard type kun je beter geen overgevoelig ras nemen maar een wat harder ras. Ben je een watje eerste klas dan zou ik weer niet voor een terrier of waakhondenras gaan. Voor je het weet neemt de terrier een loopje met je en sta je te janken in het bos omdat je hond ergens is en schijt aan je heeft. Neem je een waakhondenras als je niet op kan treden als leider en niet duidelijk kan zijn dan loop je weer de kans dat die hond jou gaat overheersen en verdedigen.Gaia schreef:Dat er geen instap model is snap ik. Bedoel ben niet helemaal op m'n achterhoofd gevallen. Echter zoal Marc aangeeft zijn er wel honden die je beter niet aan een beginner kunt geven. Neem de Kangal (ongeacht of je hiervoor wel of niet in Nederland mee kunt leven), maar er zijn wel rassen die inderdaad met een wat lossere houding voldoening nemen.MARC_S schreef:In ieder geval geen ras waarbij je op je bek gaat door raseigenschappen. Onderschat die nooit. Ga niet denken dat je een staffie wel leuk met reutjes kan laten spelen omdat dat gewoon aan de opvoeding ligt. Of dat je herder vast wel een allemansvriendje kan worden die iedereen zonder slag of stoot binnen laat. Het kan dat het lukt maar het kan ook zo zijn dat ondanks dat je alles perfect doet je hond nog steeds doet waarvoor hij gefokt is ooit.
Ik zou dus voor een gezelschapshond of een hond gaan waar ze inderdaad als een blok voor valt inclusief heel veel inlezen en helemaal fanatiek worden. Dan kun je vrijwel elk ras nemen dat je woonsituatie toelaat aangezien je dan gaat doen wat je moet doen. Hulp zoeken indien nodig bv![]()
Ze wil ook naar het asiel, alleen ben ik daar iets voorzichtiger mee. Ik ken haar namelijk wel een beetje. Maar misschien een wat oudere Airedale?
Nogmaals de hond is niet voor mijzelf en zal er voorlopig waarschijnlijk ook nog niet komen. Daar moet ze gewoon de tijd voor nemen en opzoek gaan naar een ras dat ze wil. Als het voor mij was, was de keuze eigenlijk vrij simpel, maar dit is voor iemand anders die echt een beginner is.
P.S.Dat is mij met deze herder wel gelukt.Marc_s schreef:Of dat je herder vast wel een allemansvriendje kan worden die iedereen zonder slag of stoot binnen laat.Moet ik wel zeggen, dit is geen standaard herder.
![]()
Je eigen persoonlijkheid speelt misschien nog wel een grotere rol dan de raseigenschappen van honden.

Je generaliseertBiko schreef:Wij hadden vroegen thuis Airdale terriers, dat zijn ook niet de makkelijkste. Aardig dominante honden, maar thuis ook ohw zo lief!

-
- Zeer actief
Waarom spring je zo op de kast? Huidproblemen komen wel regelmatig voor en het gedrag naar andere honden is gemiddeld over het ras genomen matig tot goed te noemen.Marco# schreef:Je generaliseertBiko schreef:Wij hadden vroegen thuis Airdale terriers, dat zijn ook niet de makkelijkste. Aardig dominante honden, maar thuis ook ohw zo lief!
Misschien gold dat voor jouw hond maar het is zeker geen raseigenschap. Zelfs die huidproblemen komen niet "heel veel" voor. Lijkt me een klok klepel verhaal. Als je voor een heel ras wilt spreken moet je wel even de feiten checken en anders gewoon zwijgen want je pist al snel naast de pot. Daarbij schrijf je Airedales ook fout....

Wat maakt het uit dat er iemand ook een klein negatief kantje plaatst bij een hondenras dat ze fantastisch vindt?

Jouw hond is wel goed met andere honden en heeft geen huidproblemen, perfect toch?

En hoe zie je dat dan bij mensen die meerdere rassen hebben te weten een duitse herder, galgo's. podenco's, terriertjes, kruising husky-herderMARC_S schreef:Het hangt ook erg van je persoonlijkheid af. Ben je een dominant en hard type kun je beter geen overgevoelig ras nemen maar een wat harder ras. Ben je een watje eerste klas dan zou ik weer niet voor een terrier of waakhondenras gaan. Voor je het weet neemt de terrier een loopje met je en sta je te janken in het bos omdat je hond ergens is en schijt aan je heeft. Neem je een waakhondenras als je niet op kan treden als leider en niet duidelijk kan zijn dan loop je weer de kans dat die hond jou gaat overheersen en verdedigen.
Je eigen persoonlijkheid speelt misschien nog wel een grotere rol dan de raseigenschappen van honden.

Het was ook een inkoppertje van me, myself and my shadowNanna schreef:Hahahaha, ons kent ons. Ik ben er zelluf ook eentje met mijn drie totaal verschillende rassen.Inge O schreef:Nanna schreef:Die hebben een meervoudige persoonlijkheidsstoornisAddy schreef: En hoe zie je dat dan bij mensen die meerdere rassen hebben te weten een duitse herder, galgo's. podenco's, terriertjes, kruising husky-herderik wou letterlijk hetzelfde zeggen
.

- Oeroeboeroe
- nieuw lid
Addy schreef:Het was ook een inkoppertje van me, myself and my shadowNanna schreef:Hahahaha, ons kent ons. Ik ben er zelluf ook eentje met mijn drie totaal verschillende rassen.Inge O schreef:Nanna schreef: Die hebben een meervoudige persoonlijkheidsstoornisik wou letterlijk hetzelfde zeggen
.
Ach , een schizofreen is nooit alleen...

Maar wat ik eigenlijk wilde tikken : Er zullen geen beginnersrassen bestaan , maar er zijn mijns inziens zeker rassen die niet geschikt zijn (minder geschikt...) voor beginners.Ik bedoel dat ik iemand die nog nooit een hond heeft gehad en een beetje "makkelijk" is niet zal aanraden(understatement of the year) om gezellig een Boerboel in huis te nemen...
Wie alles zwart-wit wil zien , mist een hoop grijstinten !
-
- Zeer actief
Als je echt vindt dat al deze rassen perfect en even goed bij je passen kom ik inderdaad ook op een meervoudige persoonlijkheid uitAddy schreef:En hoe zie je dat dan bij mensen die meerdere rassen hebben te weten een duitse herder, galgo's. podenco's, terriertjes, kruising husky-herderMARC_S schreef:Het hangt ook erg van je persoonlijkheid af. Ben je een dominant en hard type kun je beter geen overgevoelig ras nemen maar een wat harder ras. Ben je een watje eerste klas dan zou ik weer niet voor een terrier of waakhondenras gaan. Voor je het weet neemt de terrier een loopje met je en sta je te janken in het bos omdat je hond ergens is en schijt aan je heeft. Neem je een waakhondenras als je niet op kan treden als leider en niet duidelijk kan zijn dan loop je weer de kans dat die hond jou gaat overheersen en verdedigen.

Ja dat vind ik echt, ieder op hun eigen manier past bij mij, de enige waar ik over twijfel is poppel maar die vind nu zelf dat ze wel bij me pastMARC_S schreef:Als je echt vindt dat al deze rassen perfect en even goed bij je passen kom ik inderdaad ook op een meervoudige persoonlijkheid uitAddy schreef:En hoe zie je dat dan bij mensen die meerdere rassen hebben te weten een duitse herder, galgo's. podenco's, terriertjes, kruising husky-herderMARC_S schreef:Het hangt ook erg van je persoonlijkheid af. Ben je een dominant en hard type kun je beter geen overgevoelig ras nemen maar een wat harder ras. Ben je een watje eerste klas dan zou ik weer niet voor een terrier of waakhondenras gaan. Voor je het weet neemt de terrier een loopje met je en sta je te janken in het bos omdat je hond ergens is en schijt aan je heeft. Neem je een waakhondenras als je niet op kan treden als leider en niet duidelijk kan zijn dan loop je weer de kans dat die hond jou gaat overheersen en verdedigen.

- Palmuk
- Actief
Ik vind dit wel weer wat kort door de bocht hoor. Volgens mij is iedereen die voor het eerst een eigen hond krijgt een beginner. Oftewel iedereen op dit forum is een keer een beginner geweest (nou ja, mensen bij wie de hond qua verantwoording langzaam van ouders over is gegaan eventueel niet). Maar de meeste mensen beginnen dus gewoon een keer met een hond, en dat is helemaal geen ramp als mensen een beetje hun best doen en een beetje leeswerk verrichten. En natuurlijk zullen beginners dingen niet optimaal doen, maar ervaren mensen doen dat vaak genoeg ook niet.bullenmama schreef:Een beginnersras ? Geen enkel ras.
Het klinkt een beetje als een ras waar je op kan oefenen, om daarna, als je meer kennis en ervaring hebt, een ander ras te kiezen.
Verder vind ik het ook wel heel principieel om niet aan de term beginnersrassen te willen. Natuurlijk moet ieder ras goed opgevoed worden, maar ik kom toch liever een dwergpoedel tegen die geen goede begeleiding heeft dan zeg een sint bernard (om maar eens niet een geijkte te noemen

Groeten
Remco (beginner)
Het gaat niet alleen om het opvoeden. Een fout baasje kan elk ras of die nu bekend staat als beginnersras of niet, verkloten. Dit kan voor de hond dramatisch aflopen als zijn gedrag dat door de baas zelf is ontstaan ook nog eens fout wordt geinterpreteerd. Stel een baasje verkloot zijn hond en die hond bijt het baasje. Dan kan het zomaar de doodstraf betekenen voor die hond omdat het baasje niet spoort. Daarom zeg ik er is geen beginnersras. Bij ELKE keuze moet de baas er klaar voor zijn en anders met zijn poten van dieren afblijven. Overbodig te zeggen dat dit voor zowel een poedel als een sint bernard kan gelden.Palmuk schreef:Ik vind dit wel weer wat kort door de bocht hoor. Volgens mij is iedereen die voor het eerst een eigen hond krijgt een beginner. Oftewel iedereen op dit forum is een keer een beginner geweest (nou ja, mensen bij wie de hond qua verantwoording langzaam van ouders over is gegaan eventueel niet). Maar de meeste mensen beginnen dus gewoon een keer met een hond, en dat is helemaal geen ramp als mensen een beetje hun best doen en een beetje leeswerk verrichten. En natuurlijk zullen beginners dingen niet optimaal doen, maar ervaren mensen doen dat vaak genoeg ook niet.bullenmama schreef:Een beginnersras ? Geen enkel ras.
Het klinkt een beetje als een ras waar je op kan oefenen, om daarna, als je meer kennis en ervaring hebt, een ander ras te kiezen.
Verder vind ik het ook wel heel principieel om niet aan de term beginnersrassen te willen. Natuurlijk moet ieder ras goed opgevoed worden, maar ik kom toch liever een dwergpoedel tegen die geen goede begeleiding heeft dan zeg een sint bernard (om maar eens niet een geijkte te noemen).
Groeten
Remco (beginner)
Het moet niet van de hond afhangen dat het goed gaat.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Da's zeker waar, maar het hangt nu eenmaal ook niet volledig van de baas af. De baas draagt de verantwoording voor het al dan niet slagen van de combinatie, dat weer welMarco# schreef:Het moet niet van de hond afhangen dat het goed gaat.

Ik heb het hele topic niet gelezen hoor, maar het hangt erg van de baas af wat een ideale starthond zou zijn.
Hond-onervaren maar aktieve buitenmensen kunnen met een klein beetje eerlijke info vooraf een prima baas zijn voor bijvoorbeeld een Duitse Staande, als je een ander soort leven leidt kan dat juist heel slecht uitpakken, hoe goed geinformeerd en hoe goed bedoelend ze ook zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden