Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat vinden jullie nou een geschikte beginnersras
Moderator: moderatorteam
- Palmuk
- Actief
Jij hebt het volgens mij meer over prutsers dan over beginners. Iemand die voor het eerst een hond in huis haalt is voor mij per definitie een beginner. Ik zie uiteraard liever een goed voorbereide beginner dan iemand die zomaar erin stapt, maar geen enkele voorbereiding is hetzelfde als zelf een hond in huis hebben (zelfs een bij mijn ouders was toch anders).
Volgens jouw redenering zal dus niemand die nooit een hond heeft gehad een hond mogen nemen? En als iemand die voor het eerst een hond neemt kan hij dus net zo goed een zeer lastig ras nemen? Vooral dat laatste snap ik niet.
Een beginner met de beste voorbereiding en de beste instelling kan immers nog steeds tegen tegenvallers aanlopen en dan is het nog steeds beter een ras te hebben waarbij die kans kleiner is.
Overigens, iemand met veel ervaring kan ook gewoon tegen een tegenvaller aanlopen.
Volgens jouw redenering zal dus niemand die nooit een hond heeft gehad een hond mogen nemen? En als iemand die voor het eerst een hond neemt kan hij dus net zo goed een zeer lastig ras nemen? Vooral dat laatste snap ik niet.
Een beginner met de beste voorbereiding en de beste instelling kan immers nog steeds tegen tegenvallers aanlopen en dan is het nog steeds beter een ras te hebben waarbij die kans kleiner is.
Overigens, iemand met veel ervaring kan ook gewoon tegen een tegenvaller aanlopen.
Volgens mijn redenering bestaat er geen beginnersras.Palmuk schreef:Jij hebt het volgens mij meer over prutsers dan over beginners. Iemand die voor het eerst een hond in huis haalt is voor mij per definitie een beginner. Ik zie uiteraard liever een goed voorbereide beginner dan iemand die zomaar erin stapt, maar geen enkele voorbereiding is hetzelfde als zelf een hond in huis hebben (zelfs een bij mijn ouders was toch anders).
- Palmuk
- Actief
Overigens wil ik hier natuurlijk absoluut niet mee zeggen dat je met een poedel maar wat aan moet of kan prutsen. Maar de kans dat het misgaat en de gevolgen ervan verschillen wel.
Trouwens, een verstandige keuze van het ras (ook met betrekking tot de wensen en de mogelijkheden) vind ik nou net iets wat een prutserige beginner en een verstandige beginner van elkaar onderscheidt.
Het karakter van de hond zelf in verhouding tot het ras kan je van tevoren nooit weten. Daarom is de een-na-beste optie, kijken naar de afkomst (ras, lijn, ouders), het enige wat je kan doen. Wij zijn trouwens ten dele hierom voor een volwassen hond gegaan (en omdat wij minder makkelijk zindelijkheidstraining kunnen doen).
Trouwens, een verstandige keuze van het ras (ook met betrekking tot de wensen en de mogelijkheden) vind ik nou net iets wat een prutserige beginner en een verstandige beginner van elkaar onderscheidt.
Het karakter van de hond zelf in verhouding tot het ras kan je van tevoren nooit weten. Daarom is de een-na-beste optie, kijken naar de afkomst (ras, lijn, ouders), het enige wat je kan doen. Wij zijn trouwens ten dele hierom voor een volwassen hond gegaan (en omdat wij minder makkelijk zindelijkheidstraining kunnen doen).
- Palmuk
- Actief
Die gevolgen verschillen niet voor de hond. Ja ach, als je het verschil wilt aanduiden in de verwondingen die een verpeste poedel vs een verpeste Sint aanricht bij een ander hond tijdens een gevecht....maar dan mis je de kern van dit verhaal.Palmuk schreef:Overigens wil ik hier natuurlijk absoluut niet mee zeggen dat je met een poedel maar wat aan moet of kan prutsen. Maar de kans dat het misgaat en de gevolgen ervan verschillen wel.
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
- Aantal honden: 1
Palmuk schreef:Jij hebt dus nooit een eerste hond gehad?Marco# schreef:Volgens mijn redenering bestaat er geen beginnersras.

Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
- Palmuk
- Actief
Ik denk dat de gevolgen ook voor de hond schelen hoor. Ten eerste omdat sommige rassen wat minder geneigd zijn angstig of dominant te worden en dat dat al bepaalde problemen uberhaupt kan voorkomen. Ten tweede zal een poedel die gromt en een keer gehapt heeft toch minder snel als 'gevaarlijk' worden beschouwd dan een st bernard. Gevolg: de hond wordt eerder geherplaatst of er wordt hulp bijgehaald in plaats van direct afgeschreven. En dat is toch ook een beter gevolg voor de hond.Marco# schreef:Die gevolgen verschillen niet voor de hond. Ja ach, als je het verschil wilt aanduiden in de verwondingen die een verpeste poedel vs een verpeste Sint aanricht bij een ander hond tijdens een gevecht....maar dan mis je de kern van dit verhaal.
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dus in jouw ogen kan een onervaren baas beter een poedel het leven zuur maken dan een st Bernard?Palmuk schreef:Ik denk dat de gevolgen ook voor de hond schelen hoor. Ten eerste omdat sommige rassen wat minder geneigd zijn angstig of dominant te worden en dat dat al bepaalde problemen uberhaupt kan voorkomen. Ten tweede zal een poedel die gromt en een keer gehapt heeft toch minder snel als 'gevaarlijk' worden beschouwd dan een st bernard. Gevolg: de hond wordt eerder geherplaatst of er wordt hulp bijgehaald in plaats van direct afgeschreven. En dat is toch ook een beter gevolg voor de hond.Marco# schreef:Die gevolgen verschillen niet voor de hond. Ja ach, als je het verschil wilt aanduiden in de verwondingen die een verpeste poedel vs een verpeste Sint aanricht bij een ander hond tijdens een gevecht....maar dan mis je de kern van dit verhaal.

- Palmuk
- Actief
Nee, ik denk alleen wel dat er minder kans is dat de eerste verpest wordt dan de tweede.EstherK schreef: Dus in jouw ogen kan een onervaren baas beter een poedel het leven zuur maken dan een st Bernard?
Ik zal een voorbeeld noemen. Mijn schoonmoeder (overigens geen beginner! dit is de 4e) heeft een puppy genomen uit een oeps-nestje van lab x cocker. Naar mijn mening voeden ze het hondje volledig verkeerd op. Gevolg is dat het beest een totaal ongecontroleerd projectiel is dat bedelt en tegen alle mensen opspringt. Gelukkig is het hondje schattig en lief en niet veel groter dan een gewone cocker. Hadden we te maken gehad met een grotere dominante hond in deze situatie dan had het beest minimaal elke maand wel iemand omgegooid en misschien zonder kwade bedoeling iemand omgegooid. Gevolg zal dan zijn dat ze het beest met geweld onder controle moeten houden (goed opvoeden lukt namelijk niet). De hond zou daardoor alleen al een veel minder leven hebben gehad en na een echt ongeluk, wie weet? Ik ben dus blij dat ze het hondje hebben dat ze hebben.
Correctie met dank aan Jaap: Ik ben helemaal niet blij dat ze dit hondje hebben, maar wel dat ze geen moeilijker hond hebben dan dit beestje.
Laatst gewijzigd door Palmuk op 29 sep 2007 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Palmuk
- Actief
- Jaap*
- Zeer actief
Ik niet, en je hanteert een verkeerd uitgangspunt. Je moet de hond kunnen bieden wat hij nodig heeft, niet andersom.Palmuk schreef:Ik ben dus blij dat ze het hondje hebben dat ze hebben.
- Jaap*
- Zeer actief
Maar dat is ook geen "beginner". Dat is gewoon een dom persoon.Palmuk schreef:Een beginner die alleen een hond wil voor de leuk en er niet zijn best voor wil doen moet geen hond nemen!
- Palmuk
- Actief
Je hebt gelijk. Ik ben helemaal niet blij dat ze dit hondje hebben. Ik ben alleen blij dat ze niet een moeilijker hond hebben.Jaap* schreef:Ik niet, en je hanteert een verkeerd uitgangspunt. Je moet de hond kunnen bieden wat hij nodig heeft, niet andersom.Palmuk schreef:Ik ben dus blij dat ze het hondje hebben dat ze hebben.
Correctie voor mij dus.
Juist, en ik denk dat veel meer honden verpest worden door domme personen dan door welwillende beginners.Jaap* schreef:Maar dat is ook geen "beginner". Dat is gewoon een dom persoon.Palmuk schreef:Een beginner die alleen een hond wil voor de leuk en er niet zijn best voor wil doen moet geen hond nemen!
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Beetje tegenstrijdig. Je schoonmoeder is géén beginner maar niet in staat een hondje op te voeden. Ik denk dat elke 'beginner' mits goed voorbereid en ingelezen en bereid cursussen te volgen met de hond, elke hond kan nemen en opvoeden. Rekening houden met specifieke raseigenschappen en behoefte van de hond spreekt voor zich. Helaas ontbreekt het vaak aan een gedegen voorbereiding waar de hond dan de dupe van wordt.Palmuk schreef: Ik zal een voorbeeld noemen. Mijn schoonmoeder (overigens geen beginner! dit is de 4e) heeft een puppy genomen uit een oeps-nestje van lab x cocker. Naar mijn mening voeden ze het hondje volledig verkeerd op. Gevolg is dat het beest een totaal ongecontroleerd projectiel is dat bedelt en tegen alle mensen opspringt. Gelukkig is het hondje schattig en lief en niet veel groter dan een gewone cocker. Hadden we te maken gehad met een grotere dominante hond in deze situatie dan had het beest minimaal elke maand wel iemand omgegooid en misschien zonder kwade bedoeling iemand omgegooid. Gevolg zal dan zijn dat ze het beest met geweld onder controle moeten houden (goed opvoeden lukt namelijk niet). De hond zou daardoor alleen al een veel minder leven hebben gehad en na een echt ongeluk, wie weet? Ik ben dus blij dat ze het hondje hebben dat ze hebben.

- Jaap*
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
ik was van jongsafaan al dh Fan. wij hadden thuis geen honden.. maar ik had wel veel contact met honden..en liet sommigen uit van herders tot kruisingen
Mijn eerste hond is nu dus een volwassen goed getrainde en luisterende duitse herder.. ik kan me op dit moment geen andere hond indenken die meer bij me past..
dat het een dh is.. waar ik altijd al een zwak voor had bevestigd eigenlijk wat ik altijd al had.. dat ras is mijn ras..
De karaktertrekken baasgericht maar bovenal, de klik.. ik had niet kost wat kost een dh in huis genomen als de klik er niet is
Maar kort gezegd, wat ik aan gedachte als kind al had over een hond, als maatje als vriend en als huisgenoot, die gedachten over hoe ik dat zag., dat zie ik bevestigd in mijn hond niet dat ik minder met andere rassen minder overweg kan, ik vind alle honden wel leuk, maar de hond voor mij tsja.. dat was een bepaald ras.. en hoe en waarom.. niet voor het stoere, of het waakzame of het gezinsbeschermende, nee puur omdat de hond en de aart van dit ras bij me past..
Je kunt niet een keus van hond gaan baseren op wat is de beste gezinshond.. kijk naar je eigen karakter en die van je gezinsleden, wat wil je doen hoeveel tijd heb je voor de hond en hoeveel tijd wil je vrijmaken.
Mijn eerste hond is nu dus een volwassen goed getrainde en luisterende duitse herder.. ik kan me op dit moment geen andere hond indenken die meer bij me past..
dat het een dh is.. waar ik altijd al een zwak voor had bevestigd eigenlijk wat ik altijd al had.. dat ras is mijn ras..
De karaktertrekken baasgericht maar bovenal, de klik.. ik had niet kost wat kost een dh in huis genomen als de klik er niet is
Maar kort gezegd, wat ik aan gedachte als kind al had over een hond, als maatje als vriend en als huisgenoot, die gedachten over hoe ik dat zag., dat zie ik bevestigd in mijn hond niet dat ik minder met andere rassen minder overweg kan, ik vind alle honden wel leuk, maar de hond voor mij tsja.. dat was een bepaald ras.. en hoe en waarom.. niet voor het stoere, of het waakzame of het gezinsbeschermende, nee puur omdat de hond en de aart van dit ras bij me past..
Je kunt niet een keus van hond gaan baseren op wat is de beste gezinshond.. kijk naar je eigen karakter en die van je gezinsleden, wat wil je doen hoeveel tijd heb je voor de hond en hoeveel tijd wil je vrijmaken.
- Palmuk
- Actief
Klopt dat ze geen beginner is, maar ze is wel een voorbeeld van iemand die niet goed is met de hond. Vooral vind ik dit een goed voorbeeld dat je in dit geval gelukkig alleen maar een wat irritant hondje overhoudt, dat zelf in ieder geval geen heel slecht leven heeft (al moet ze echt meer bewegen). In andere gevallen zal het misschien serieuzere problemen hebben gegeven.alm@ schreef:Beetje tegenstrijdig. Je schoonmoeder is géén beginner maar niet in staat een hondje op te voeden. Ik denk dat elke 'beginner' mits goed voorbereid en ingelezen en bereid cursussen te volgen met de hond, elke hond kan nemen en opvoeden. Rekening houden met specifieke raseigenschappen en behoefte van de hond spreekt voor zich. Helaas ontbreekt het vaak aan een gedegen voorbereiding waar de hond dan de dupe van wordt.
Natuurlijk kan iemand die er veel moeite insteekt in principe alle rassen aan, maar ik denk ook dat je met een theoretische voorberieding, of met tijdelijk honden onder je hoede nooit 100% voorbereid kan zijn (die problemen in boekjes als John Fisher zijn toch altijd wel heel wat zwart-witter dan die in het echte leven

Met dat er beginnersrassen bestaan wil ik op geen enkele manier zeggen dat er uberhaupt honden zijn waar je niet je best voor moet doen en die altijd wel goed komen. Enige marge voor fouten kan echter geen kwaad.
Volgens mij was de vraag naar een gezinshond elders op het forumblondie schreef:Je kunt niet een keus van hond gaan baseren op wat is de beste gezinshond.. kijk naar je eigen karakter en die van je gezinsleden, wat wil je doen hoeveel tijd heb je voor de hond en hoeveel tijd wil je vrijmaken.

Laatst gewijzigd door Palmuk op 29 sep 2007 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- alm@
- moderator
- Jaap*
- Zeer actief
- Jaap*
- Zeer actief
Je schetst een typisch geval van een verkeerde baas / hond combinatie. Dat heeft meer met het karakter van beide te maken dan met het ras.Palmuk schreef:Klopt dat ze geen beginner is, maar ze is wel een voorbeeld van iemand die niet goed is met de hond. Vooral vind ik dit een goed voorbeeld dat je in dit geval gelukkig alleen maar een wat irritant hondje overhoudt, dat zelf in ieder geval geen heel slecht leven heeft (al moet ze echt meer bewegen). In andere gevallen zal het misschien serieuzere problemen hebben gegeven.alm@ schreef:Beetje tegenstrijdig. Je schoonmoeder is géén beginner maar niet in staat een hondje op te voeden. Ik denk dat elke 'beginner' mits goed voorbereid en ingelezen en bereid cursussen te volgen met de hond, elke hond kan nemen en opvoeden. Rekening houden met specifieke raseigenschappen en behoefte van de hond spreekt voor zich. Helaas ontbreekt het vaak aan een gedegen voorbereiding waar de hond dan de dupe van wordt.
Natuurlijk kan iemand die er veel moeite insteekt in principe alle rassen aan, maar ik denk ook dat je met een theoretische voorberieding, of met tijdelijk honden onder je hoede nooit 100% voorbereid kan zijn (die problemen in boekjes als John Fisher zijn toch altijd wel heel wat zwart-witter dan die in het echte leven). Fouten zal je dus toch maken en soms heeft dat nou eenmaal meer gevolgen dan anders (helaas).
Met dat er beginnersrassen bestaan wil ik op geen enkele manier zeggen dat er uberhaupt honden zijn waar je niet je best voor moet doen en die altijd wel goed komen. Enige marge voor fouten kan echter geen kwaad.
- Palmuk
- Actief
- alm@
- moderator
- Jaap*
- Zeer actief
Iemand die er geen tijd en energie in wil steken moet eenvoudigweg geen hond nemenPalmuk schreef:Ik denk dat er voor een baas die niet wil opvoeden geen goede combinatie mogelijk is, toch?Jaap* schreef:Je schetst een typisch geval van een verkeerde baas / hond combinatie. Dat heeft meer met het karakter van beide te maken dan met het ras.
En nu ga ik naar bed

Het is geen meubelstuk.
- Jaap*
- Zeer actief
Ik kom daarin het woord pup niet tegenalm@ schreef:Klopt, maar mijn antwoord betrof de vraag van de ts-erJaap* schreef:alm@ schreef:Maar dat hoort bij gedegen voorbereidenMaar niet iedereen shop bij de fokker, kan ook uit de herplaatsing of asiel.

Het lijkt wel een topic van rene froger, zoveel wordt er geknipoogt

(Hoewel die het op bijzonder onsmakelijke wijze doet en wij niet)
Na teveel knipogen moet er volgens mij een Meindl richting kruis gaan. Anders blijf je aan de gang...Jaap* schreef:Ik kom daarin het woord pup niet tegenalm@ schreef:Klopt, maar mijn antwoord betrof de vraag van de ts-erJaap* schreef:alm@ schreef:Maar dat hoort bij gedegen voorbereidenMaar niet iedereen shop bij de fokker, kan ook uit de herplaatsing of asiel.
Het lijkt wel een topic van rene froger, zoveel wordt er geknipoogt![]()

- alm@
- moderator
Nou ik dit terug zie staan er wel veel glimlachjes, je zou er bijna wat van gaan denken :N:Jaap* schreef:Ik kom daarin het woord pup niet tegenalm@ schreef:Klopt, maar mijn antwoord betrof de vraag van de ts-erJaap* schreef:alm@ schreef:Maar dat hoort bij gedegen voorbereidenMaar niet iedereen shop bij de fokker, kan ook uit de herplaatsing of asiel.
Het lijkt wel een topic van rene froger, zoveel wordt er geknipoogt![]()