Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenshows in Nederland, wel of niet leuk....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Siem

Hondenshows in Nederland, wel of niet leuk....

Ongelezen bericht door Siem »

:scratch:
Laatst gewijzigd door Siem op 27 mar 2010 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

Zulke gebeurtenissen is toch meer voor de ego van de baas, dan dat de hond daar zelf uberhaupt iets aan heeft :pffff:
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

Felix schreef:Zulke gebeurtenissen is toch meer voor de ego van de baas, dan dat de hond daar zelf uberhaupt iets aan heeft :pffff:
Ik ben een totale leek in deze. Zeker als het er zo aan toegaat als TS schrijft, zou ik zelfs áls ik een rashond had héél ver wegblijven van dit soort events.
Het doet me denken aan veel van die beurzen die ik semi-beroepshalve bezoek. De enigen die echt eraan verdienen en happy zijn na afloop, zijn de organisatoren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het is niet overal in Nederland zo verschrikkelijk als de beschrijving van TS :wink:

Maar showen is niet mijn favoriete spelletje dus je zult mij er zelden aantreffen als exposant. :mrgreen:

Ik ga wel eens kijken.
En iedere keer ben ik wel weer blij dat Rana lekker thuis in de mand ligt en omdat ik er nooit lang ben, zodra ik weer terug ben lekker in het bos kan hollen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik vind het showen wèl leuk, de shows kun je zelf leuk maken.
Er zijn altijd wel mensen die ik ken en dan zitten we gezellig bij elkaar. Ik heb altijd zere kaken en tuutoren van al het kletsen. We passen op elkaars honden en/of spullen als dat nodig is en we brengen ook elkaars honden voor als dat nodig is.
Dat je de hele dag moet wachten vind ik vervelend en ook onnodig. Een systeem waarbij je weet hoe laat je aan de beurt bent en dat je daarna weg mag zou beter zijn. In veel landen is dat al zo.
Het inschrijfgeld is inderdaad belachelijk hoog.

De doodoener dat een hond liever naar het bos gaat vind ik zo'n onzin. Je kunt toch ook èn naar het bos èn naar de show ? Soms ga ik zelf met een paar honden en soms ga ik met mijn vriend met alle honden. Zodra mijn vriend de bus voor rijdt en ik de showtas pak zijn de honden net zo enthousiast als dat we met zijn allen naar het bos gaan. Naar de show is ook een feestje. Een aantal van mijn honden vinden showen echt leuk. Ze genieten van de aandacht en vinden de keurmeester en het lopen in de ring geweldig. Andere honden vinden het maar zozo en ik heb er nu 1 te leen die het echt niet leuk vindt. Die haalt dit jaar het beloofde kampioenschap en dan hoeft ie lekker niet meer te showen. Mee naar de show vindt ie net als de rest wel gezellig.
Het is maar wat je er zelf van maakt.

Over het inschrijfgeld en het wachten ben ik dus niet tevreden maar erger me er niet genoeg aan om er actie op te ondernemen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

sirene schreef:De doodoener dat een hond liever naar het bos gaat vind ik zo'n onzin. Je kunt toch ook èn naar het bos èn naar de show ? Soms ga ik zelf met een paar honden en soms ga ik met mijn vriend met alle honden. Zodra mijn vriend de bus voor rijdt en ik de showtas pak zijn de honden net zo enthousiast als dat we met zijn allen naar het bos gaan. Naar de show is ook een feestje. Een aantal van mijn honden vinden showen echt leuk. Ze genieten van de aandacht en vinden de keurmeester en het lopen in de ring geweldig. Andere honden vinden het maar zozo en ik heb er nu 1 te leen die het echt niet leuk vindt. Die haalt dit jaar het beloofde kampioenschap en dan hoeft ie lekker niet meer te showen. Mee naar de show vindt ie net als de rest wel gezellig.

Over het inschrijfgeld en het wachten ben ik dus niet tevreden maar erger me er niet genoeg aan om er actie op te ondernemen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd wat daar nou zo leuk voor de hond aan is maar met je uitleg begrijp ik het nu iets beter.
Maar volgens mij gaat er toch niets boven bos en strand :pffff:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het is niet mijn idee van een leuke dag.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
sirene schreef:De doodoener dat een hond liever naar het bos gaat vind ik zo'n onzin. Je kunt toch ook èn naar het bos èn naar de show ? Soms ga ik zelf met een paar honden en soms ga ik met mijn vriend met alle honden. Zodra mijn vriend de bus voor rijdt en ik de showtas pak zijn de honden net zo enthousiast als dat we met zijn allen naar het bos gaan. Naar de show is ook een feestje. Een aantal van mijn honden vinden showen echt leuk. Ze genieten van de aandacht en vinden de keurmeester en het lopen in de ring geweldig. Andere honden vinden het maar zozo en ik heb er nu 1 te leen die het echt niet leuk vindt. Die haalt dit jaar het beloofde kampioenschap en dan hoeft ie lekker niet meer te showen. Mee naar de show vindt ie net als de rest wel gezellig.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook wel eens heb afgevraagd wat daar nou zo leuk voor de hond aan is maar met je uitleg begrijp ik het nu iets beter.
Ik vergeet trouwens nog het belangrijkste.
Op de show koop ik altijd eten voor ze. Dus ze krijgen s'middags op de show een merk wat ze thuis niet krijgen (ik Barf en op de show krijgen ze dan vaak Frosti-Fit of Nature Diet ofzo als dat er niet is krijgen ze allemaal een grote kluif). Daarnaast lopen we met de hondjes altijd langs de kraampjes en zitten ze lekker bij iedereen op schoot enzo. Het is echt geen straf hoor! Aan het eind van de dag hoeven ze echt niet meer naar het bos :mrgreen: die liggen helemaal uitgeteld.
Natuurlijk vind ik het ook mooier om mijn honden te zien rennen op het strand ofzo maar dat wil niet zeggen dat showen dierenmishandeling is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Het is niet mijn idee van een leuke dag.
Jij zal ook wel eens dingen gaan doen waar ik geen zin in heb :pffff: :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Addy

sirene schreef:
Addy schreef:

Op de show koop ik altijd eten voor ze. Dus ze krijgen s'middags op de show een merk wat ze thuis niet krijgen (ik Barf en op de show krijgen ze dan vaak Frosti-Fit of Nature Diet ofzo als dat er niet is krijgen ze allemaal een grote kluif). Daarnaast lopen we met de hondjes altijd langs de kraampjes en zitten ze lekker bij iedereen op schoot enzo. Het is echt geen straf hoor! Aan het eind van de dag hoeven ze echt niet meer naar het bos :mrgreen: die liggen helemaal uitgeteld.
Natuurlijk vind ik het ook mooier om mijn honden te zien rennen op het strand ofzo maar dat wil niet zeggen dat showen dierenmishandeling is.
Ik geloof ook absoluut niet dat het dierenmishandeling is maar nou ben jij een heel betrokken baasje die vooral ook leuke dingen met haar honden doet maar ik heb vaag de indruk dat er ook veel mensen komen die er gewoon veel te zwaar aantillen waardoor de hond er dus ook niet zoveel plezier in heeft. Is dit zo of is het gewoon een vooroordeel van mij :19:
Jaap*
Zeer actief

Als ik honden wil zien in wedstrijdverband ga ik liever naar een agilitywedstrijd of een mooie jachtproef kijken ofzo.
Ik zie de link fokker-show wel, maar daar zit een zakelijk aspect aan. Daar besteed ik geen vrije tijd aan. Voor de niet insider is het een hondenparade. Die zie ik liever op een veld in combinatie met een baasje.
Jaap*
Zeer actief

sirene schreef:
Ik doe zelfs wel eens dingen waar ik zelf geen zin heb, maar niet als het niet hoeft :wink:
Ik gun ieder z'n plezier :ok:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Als ik eens naar de inschrijvingen ieder jaar kijk op vele shows, dan denk ik dat dit fenomeen zichzelf aan het opheffen is ;-)
Nou ik weet niet over welke show je het hebt. Ik kon dit jaar niet meer voor Almere inschrijven omdat de keurmeester al helemaal vol was. Bij nog een andere show hadden ze ook de inschrijving al gesloten.
Ik heb hier catalogi voor me liggen:
R'dam: 2550 inschrijvingen
Berghem, ruim 1800 honden
Echt, meer dan 1900 op alle drie de shows ongeveer evenveel als voorgaande jaren.
Het wordt veel mensen gewoon te duur, niet normaal meer ook, die prijzen.
Een kennis van me met een grote kennel zei "vroeger schreef ik zó 5 of 6 honden in, nu maar 1". Tel daarbij op de huurprijzen die de organisatoren moeten betalen voor de locaties en het is geen wonder dat je als exposant zoveel betaalt.
Het is dus een vicieuze cirkel.
En een aantal fanatiekelingen zal tot het gaatje doorgaan met showen, maar Jan met de Pet, de ringvulling, dus niet. En qua baten hebben ze Jan veel te hard nodig....
Bezoekend publiek neemt ook af. Er zijn niet veel mensen die 12 euro voor een kaartje om naar wat honden te kijken normaal vinden. Naast de 12 euro parkeergeld die ze al betaald hebben.....
Ik ben het met je eens dat het schreeuwend duur is. Maar ik zie dat niet terug aan de inschrijvingen en bezoekers.
Ga je eens een dagje uit naar weetikveelwaar. Ben je dan zoveel goedkoper uit ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:
sirene schreef:
Ik doe zelfs wel eens dingen waar ik zelf geen zin heb, maar niet als het niet hoeft :wink:
Ik gun ieder z'n plezier :ok:
Hahaha, hier hetzelfde hoor :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
sirene schreef:
Addy schreef:

Ik geloof ook absoluut niet dat het dierenmishandeling is maar nou ben jij een heel betrokken baasje die vooral ook leuke dingen met haar honden doet maar ik heb vaag de indruk dat er ook veel mensen komen die er gewoon veel te zwaar aantillen waardoor de hond er dus ook niet zoveel plezier in heeft. Is dit zo of is het gewoon een vooroordeel van mij :19:
Natuurlijk zijn die er. Maar dat zul je altijd houden en dat heb je in iedere tak van hondensport.
Als die mensen niet naar de show zouden gaan zouden de honden waarschijnlijk de hele week in de kennel liggen :19: Dan werd er dus helemaal niets mee gedaan. Dat soort ongelukkige honden heb je ook bij heel veel niet showmensen.
Maar ik heb niet de indruk dat dat de overgrootte meerderheid is. Ik zie veel mensen gewoon lekker tutten met hun honden op schoot of bij zich.
Het is natuurlijk ook waar je op let.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Addy

sirene schreef:Natuurlijk zijn die er. Maar dat zul je altijd houden en dat heb je in iedere tak van hondensport.
Als die mensen niet naar de show zouden gaan zouden de honden waarschijnlijk de hele week in de kennel liggen :19: Dan werd er dus helemaal niets mee gedaan. Dat soort ongelukkige honden heb je ook bij heel veel niet showmensen.
Maar ik heb niet de indruk dat dat de overgrootte meerderheid is. Ik zie veel mensen gewoon lekker tutten met hun honden op schoot of bij zich.
Het is natuurlijk ook waar je op let.
Helemaal mee eens :ok:
Als er nou eens een leuke show is ga ik eens kijken :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Als ik honden wil zien in wedstrijdverband ga ik liever naar een agilitywedstrijd of een mooie jachtproef kijken ofzo.
Ik zie de link fokker-show wel, maar daar zit een zakelijk aspect aan. Daar besteed ik geen vrije tijd aan. Voor de niet insider is het een hondenparade. Die zie ik liever op een veld in combinatie met een baasje.
Dat kan ik me heel goed voorstellen dat is ook mooier om te zien. En als je niks met showen of exterieurkeuringen hebt is er natuurlijk ook niets aan.
Alhoewel je op een show ook wel kunt zien of een hond een goed contcat heeft met zijn baas en zie je er ook hele leuke combinatie tussen.
Ook bij andere takken van hondensport zie je minder leuke dingen als je er op let.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jaap*
Zeer actief

sirene schreef:Ook bij andere takken van hondensport zie je minder leuke dingen als je er op let.
Soms hoef je er niet eens op te letten :wink:
Je hebt gelijk hoor. Te grote ego's ten koste van honden zie je overal, dat is niet alleen voorbehouden aan showers.
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Hiervoor had ik een rasloze hond en nu heb ik een Aussie, maar een gecastreerde reu (is een herplaatser).
Maar het lijkt mij als hobby-ist (ofzoiets) wel leuk om eens een keertje te kijken wat ze van je hond zeggen en dan hopen dat ze m prachtig vinden natuurlijk :D
Ik ben twee keer naar een show geweest, 1 keer toen ik veertien was met mn moeders Jack Russel (lang geleden dus :)) en vorig jaar om met een vriendin naar een bepaald ras te gaan kijken.
Ik vind het lang wachten en als ik mensen met haarlak en fohn in de weer zie, dan wil ik echt weer weg...
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Jaap*
Zeer actief

Biko schreef:...en als ik mensen met haarlak en fohn in de weer zie, dan wil ik echt weer weg...
:smile: Dat bedoel ik eigenlijk ook :mrgreen:
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Op de show koop ik altijd eten voor ze. Dus ze krijgen s'middags op de show een merk wat ze thuis niet krijgen (ik Barf en op de show krijgen ze dan vaak Frosti-Fit of Nature Diet ofzo als dat er niet is krijgen ze allemaal een grote kluif). Daarnaast lopen we met de hondjes altijd langs de kraampjes en zitten ze lekker bij iedereen op schoot enzo. Het is echt geen straf hoor! Aan het eind van de dag hoeven ze echt niet meer naar het bos die liggen helemaal uitgeteld.
Op jouw manier kan ik me voorstellen dat je er best een gezellig dagje van kunt maken, voor zowel jezelf en de honden.

Ik vind het bij de wat grotere rassen nog wel meevallen, die zie je nog wel relaxed bij hun baasje zitten maar voor de gezelschapshonden vind ik het ronduit een drama.
Ik kan er niets positiefs over zeggen; 't gros zit de hele dag in een bench z'n plas op te houden of er wordt wanhopig aan getrokken met de borstel om iedere haar op z'n plek te krijgen, en dan hebben we het niet over de haarlak en elastiekjes :jank:

Ik vind het op zich wel leuk naar de Winner te gaan; rassen bekijken die je doorgaans niet op straat tegenkomt en een beetje shoppen maar het echte showgebeuren is zacht gezegd niet mijn ding.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sirene schreef:
Addy schreef:

De enkele keren dat ik een hond show is die ook uitgeteld aan het eind van de dag :mrgreen:
Maar dat wil niet zeggen (voor mij :wink: ) dat hij het daarom leuk vindt.

Ik heb een hond gehad die het echt heel erg leuk vond :ok:
Die showde zichzelf en had er duidelijk plezier is.
De rest presenteerde zich buiten de ring al beter dan in de ring. Die vonden het beslist minder leuk.

Op de Clubmatch van de Griffonclub is het kleiner en bovendien meestal buiten.
Dat vind ik zelf prettiger :wink:
De "uitlaatplaatsen" zijn daardoor ook veel schoner. Want je kunt vaak in de buurt al even het bos in, in de pauze, om ze even lekker te laten rennen :ok:

Ik geloof best dat het heel gezellig kan zijn en ik misgun niemand zijn plezier hoor :ok:
Ik zie de honden liever aan het werk. Dan zijn ze in hun element en tonen ze zich vaak nog beter ook :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Daarom vind ik nietofficiele shows ook veel leuker, Dan kan de hond lekker kunstjes laten zien een een ruime omgeving en je kan gewoon weg wanneer je wilt. Geen een van de honden werd geborsteld of gekamd speciaal voor de show, sommige hadden net daarvoor gespeeld en leken net zo'n pluizebol. De rasloze dag was op een manege en de honden kwamen in groepjes van max 20 (ons groepje telde 15 mensen) de grote 'paardenbak' (zo'n overdekt ding met zand, hoe noem je dat :denken: ) waar de honden even met hun baas een rondje moesten lopen en eventueel wat kunstjes doen.
Als ik het zo hoor is dat veel leuker dan de officiele shows. Voor ons is het gewoon een leuke afwisseling op de normale wandelingen.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

XenaScence schreef:Daarom vind ik nietofficiele shows ook veel leuker, Dan kan de hond lekker kunstjes laten zien een een ruime omgeving en je kan gewoon weg wanneer je wilt. Geen een van de honden werd geborsteld of gekamd speciaal voor de show, sommige hadden net daarvoor gespeeld en leken net zo'n pluizebol. De rasloze dag was op een manege en de honden kwamen in groepjes van max 20 (ons groepje telde 15 mensen) de grote 'paardenbak' (zo'n overdekt ding met zand, hoe noem je dat :denken: ) waar de honden even met hun baas een rondje moesten lopen en eventueel wat kunstjes doen.
Als ik het zo hoor is dat veel leuker dan de officiele shows. Voor ons is het gewoon een leuke afwisseling op de normale wandelingen.
het zijn 2 dingen die je niet met elkaar kan vergelijken.

ik ga niet veel naar shows, omdat ik het veel geld vind, omdat ik altijd met vervoer zit en omdat ik het niet zo nodig vind, ik ga vaak puur voor de kwalificaties die een hond moet halen ( ivm fokken) of met een jonge hond/pup voor de ervaring.

er zijn shows die ik heel leuk vind, ligt er dan ook aan wie er zijn en hoe de sfeer is, er zijn ook shows waar ik me gruwelijk verveel/erger en ik blij ben als het 3 uur is, tja dat hoort er bij.

het is en blijft ook vaak wat je er zelf van maakt.

ik vind het ook altijd een beetje onzinnig om te gaan roepen, de hond vind het veeeeeel leuker om de wandelen, ja dat zal misschien best, voor sommige honden overduidelijk, maar ook dat krijgen ze hoor, de ene keer de zaterdag en zondag op een show zitten, krijgen ze niks van, ik moet ook zovaak iets doen, terwijl ik iets anders veeeeel leuker vind :pffff:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

onder elkaar is het gezellig maar het zijn altijd van die rotte benauwde zalen etc dat ik er niet graag kom.. voor de RV ivm fokken moest lola een showkwalificatie hebben dus zijn we geweest en als pup is ze een paar keer geweest maar ik kan niet tegen dat wachten.

dus ik ga lekker alleen nog in de buurt (wijchen ofzo) en dan met een paar man afspreken zonder hond, lekker kletsen en hondjes kijken.

ik ken 1 fokker die haar reu niet los liet lopen of meenam op de fiets want hij zou maar ergens instappen en mank worden, hij was al bijna NL kampioen hoor!

daar kan ik niet tegen maar ik denk niet dat dit de norm is.. of ik hoop het...
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door flamme »

Ik vind niks aan showen maar nu heb ik ook een ras wat er geen bal aan vind. Maar als ik sommigen zien die hun saarloosje bijna de ring in moeten sleuren dan denk ik wel :had je niet beter een tuinslang kunnen kopen ofzo.
Dan gaat het om het ego van de baas en niet om het plezier van de hond. Verder vind ik het inschrijfgeld behoorlijk hoog en zit er zeker bij de saarloos zo veel verschil in het keuren dat je van te voren al weet bij welke keurmeester je een M haalt en bij welke een U. dat verschil vind ik dan wel erg groot. (en is dus afhankelijk of je wel of geen hond van de rasvereniging hebt)

En dan die arme haarlak hondjes :jank: Ik kan me echt niet voorstellen dat die het leuk vinden.
Als de baasjes verder lekker met hun hondje bezig zijn tijdens zo'n dag en niet de hond de hele dag (buiten de 10 minuten in de ring) in de bench hebben zitten zie ik er geen probleem in.
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Felix schreef:Zulke gebeurtenissen is toch meer voor de ego van de baas, dan dat de hond daar zelf uberhaupt iets aan heeft :pffff:
Scheelt mij weer typen, helemaal mee eens :ok:
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Ik vond het eerst leuk om erheen te gaan....zoveel berners bij elkaar en leuke stands waar je kon shoppen.
Andere bernerfans ontmoeten.
Maar inmiddels heb ik door dat er heel veel haat en nijd heerst.
Naar elkaars gezicht is iedereen héél lovend en vriendelijk,maar als iemand zich omdraait begint het geroddel.
De fokkers van de absolute kampioenen zijn niet altijd de beste hondenbazen.
Het plaatje op de voorkant van het clubblad is belangrijker dan het real life dier.
Ze zien er prachtig uit, glanzen en glimmen, maar eenmaal thuis gaan ze de kennel in.
Want in de huiskamer ligt nest nr. zoveel en op de zolder het daaropvolgende.
Maar als je openlijk kritiek uit, springen de dames en heren fokkers voor elkaar op de bres, ook degenen die je de dag daarvoor nog heeft laten weten het helemaal met jou eens te zijn.
De hond, die als pup de kampioensprijs voor je in de wacht heeft gesleept
verkoop je een half jaar later als ze niet geschikt is om mee te fokken.
De show must go on immers?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

yamie schreef: het is en blijft ook vaak wat je er zelf van maakt.
Hier ben ik het helemaal mee eens. :ok:

Ik show ook met mijn honden, tenminste met de jongste show ik nog (af en toe) en met de oudste niet meer, die vond het steeds minder leuk en die doe ik dus een groter plezier met haar thuis te laten.
De jongste vind het op zo'n showdag allemaal prima. Ik stop haar nooit voor langere tijd in een bench, hooguit alleen als ik even naar het toilet moet en ik ben alleen. Verder zit ze gezellig bij me, ergens waar het niet al te druk is met voorbijlopende mensen.
Het is inderdaad erg duur om in te schrijven voor een show, maar ik heb het altijd naar mijn zin, bij ons ras is er nauwelijks haat en nijd langs de ring en een show is juist een leuke gelegenheid om met andere Laekense eigenaren bij te kletsen en gewoon een gezellige dag te hebben.

Ik ga echter niet doorshowen in Nederland met een Nederlands Kampioen, dat vind ik dus zonde van mijn inschrijfgeld en tijd. Dan zou ik eerder naar Duitsland of België of zo uitwijken.
Wat mij opvalt is het enorme verschil tussen Nederland en België voor wat betreft de prijzen. In België krijg je in vergelijking met Nederland echt enorme bekers of andere prijzen, in Nederland kan er vaak niet eens een beker van af, en ga je behalve met meeneming van je keurverslag vaak gewoon met lege handen weer naar huis. Niet dat ik op die bekers zit te wachten, heb er al zat om af te stoffen, maar ik vraag me dan af waar het verschil hem dan in zit. Het inschrijfgeld is hetzelfde, de keurmeesters zijn ook van dezelfde orde en dan toch zo'n verschil...

Voor wat betreft het niet voor 15.00 uur naar huis mogen vind ik dat dit helemaal niet zo vreemd is. Mensen die een show bezoeken komen vaak voor 1 of meerdere specifieke rassen, en als er dan om een uur of 14.30 niemand meer te bekennen is met een hond van dat ras (nou ja, 1 dan die nog naar de erering moet) ben je eigenlijk voor niets gekomen en heb je dus onnodig een kaartje gekocht.
Mijn ervaring is ook heel anders dan die van de TS voor wat betreft bezoekers die je aanspreken over je hond of ras. Er gaat geen show voorbij dat ik niet meerdere keren aangesproken wordt voor informatie over mijn hond of het ras in zijn algemeenheid.

Mijn honden gaan absoluut liever naar het strand dan naar een show, maar als je niet wekelijks op shows zit kunnen ze er volgens mij best mee leven op de manier zoals ik het doe.
Daarbij komt dat ik een ras heb wat niet veel voorkomt, en ik het daarom belangrijk vind dat op shows bezoekers ook met mijn ras kennis kunnen maken.

O ja, ik vind het jammer dat er in Nederland zo weinig buitenshows zijn, want buitenshows zijn veel leuker en gezelliger dan binnenshows.
Gelukkig is onze Clubmatch bij goed weer wel altijd buiten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Shows zullen nooit mijn hobby worden, maar ik ben het met Sonja eens dat je er zelf iets van moet maken. Onze vorige show was die in Leiden. Inderdaad een benauwde hal, roddel en achterklap tussen de fokkers en een ranzige uitlaatplek. Maar ik was er met Reini en we hebben een hele leuke dag gehad. Bram hobbelt gewoon de hele dag met ons mee en vindt dat geweldig. En we hebben staan babbelen met allemaal mensen (Marye was er bijv. ook met Caja), echt gezellig. De regel dat je tot 15.00 uur moet blijven, vond ik belachelijk, maar daar kom je ook wel weer overheen.

De volgende show wordt de clubmatch in november. Dan zal ik me ongetwijfeld wel weer ergeren aan alle uitvallende honden, maar ik hoop dat het dan ook weer gezellig is tussen alle haat en nijd door :mrgreen: (van Bram hebben de fokkers toch niks te vrezen, het is geen kampioen, dus ze mompelen wat over z'n krullende vacht en dan gaan ze zich weer met concurrenten bezig houden).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”