Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

2 ongecastreerde reuen in huis

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Wil de hond schreef:Zou het niet zo zijn dat in een grotere roedel minder snel een ongemakkelijk samenleven plaatsvindt tussen meerdere reuen dan tussen twee reuen die als enigste honden samenleven in een huis?
Dat denk ik ook. Je kan een roedel van 3 niet vergelijken met een roedel van 8 of 10. In een groot roedel kunnen honden die elkaar niet echt liggen elkaar veel meer ontwijken, gewoon lekker spelen met en slapen bij hun eigen 'vriendjes'. Heb je bovendien een goeie stabiele roedelleider en staat het stel wat elkaar niet zo mag niet al te hoog op de rangordeladder, dan hebben ze m.i. ook veel meer de neiging om conflicten te voorkomen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Brigitte schreef:Hier ook meerdere niet steriele reuen bij elkaar gehad en dat ging op af en toe een handgemeen na prima, ik houd wel altijd in mijn achterhoofd dat het mis kan gaan en b.v. als ik weg ga zitten ze apart just in case. Nu zijn beide heren gecastreerd en voorloopt het onderling stroever dan voorheen.
Ik denk ook dat mensen af moeten van het idee dat castreren ondelinge ellende wel oplost. Je kan er ballen van af halen, maar veel honden blijven tussen hun oren nog gewoon ballen hebben. Of zoiets. :roll:
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

Hanneke2 schreef:
Dobervrouw schreef:
Martijn schreef:Ik baal altijd een beetje van deze discussie omdat het de schijn wekt dat er iets te vinden valt.
Dat is niet zo. Twee reuen of twee teven in huis geeft een kans op oorlog.
Hoe dichter twee honden op elkaars lip zitten qua eigenschappen (waarvan geslacht er een hele grote is) hoe groter de kans dat het niet gaat.
Daar hoef je niet over te discussiëren. Dat is gewoon zo.

Ik zeg niet dat het niet mag of zo...maar laten we er in vredesnaam een keer overheen stappen dat je wel het risico neemt op een eventuele herplaatssituatie. Dat het bij de buurman en z'n tante wel goed is gegaan heeft daar niets mee te maken.
Ik discusieer helemaal nergens over: ik heb er geen ervaringen mee en daarom vraag ik andere forummers naar hun ervaringen.
Ik ben het toch ergens wel eens met Martijn, ervaringen horen heeft niet zoveel zin, omdat zefs 80 positieve ervaringen tegenover 20 negatieve ervaringen geen enkele garantie geeft dat het bij *jouw* hond goed gaat.
Ja dus? Ik ben helemaal niet van plan om nog een hond te nemen. Ik vind het interessant om ervaringen van mensen te horen, dus dan vraag ik ernaar. Sorry, maar dan maakt me eerlijk gezegd weinig uit of andere mensen het zin vinden hebben. Ik heb het topic voor mijn interesse gestart :19:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dobervrouw schreef:
Hanneke2 schreef:
Dobervrouw schreef:
Martijn schreef:Ik baal altijd een beetje van deze discussie omdat het de schijn wekt dat er iets te vinden valt.
Hoe dichter twee honden op elkaars lip zitten qua eigenschappen (waarvan geslacht er een hele grote is) hoe groter de kans dat het niet gaat.

Ik zeg niet dat het niet mag of zo...maar laten we er in vredesnaam een keer overheen stappen dat je wel het risico neemt op een eventuele herplaatssituatie. Dat het bij de buurman en z'n tante wel goed is gegaan heeft daar niets mee te maken.
Ik discusieer helemaal nergens over: ik heb er geen ervaringen mee en daarom vraag ik andere forummers naar hun ervaringen.
Ik ben het toch ergens wel eens met Martijn, ervaringen horen heeft niet zoveel zin, omdat zefs 80 positieve ervaringen tegenover 20 negatieve ervaringen geen enkele garantie geeft dat het bij *jouw* hond goed gaat.
Ja dus? Ik ben helemaal niet van plan om nog een hond te nemen. Ik vind het interessant om ervaringen van mensen te horen, dus dan vraag ik ernaar. Sorry, maar dan maakt me eerlijk gezegd weinig uit of andere mensen het zin vinden hebben. Ik heb het topic voor mijn interesse gestart :19:
:ok:
En je hebt tussendoor al wat ervaringen gelezen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hanneke2 schreef:
Brigitte schreef:Hier ook meerdere niet steriele reuen bij elkaar gehad en dat ging op af en toe een handgemeen na prima, ik houd wel altijd in mijn achterhoofd dat het mis kan gaan en b.v. als ik weg ga zitten ze apart just in case. Nu zijn beide heren gecastreerd en voorloopt het onderling stroever dan voorheen.
Ik denk ook dat mensen af moeten van het idee dat castreren ondelinge ellende wel oplost. Je kan er ballen van af halen, maar veel honden blijven tussen hun oren nog gewoon ballen hebben. Of zoiets. :roll:
nee, het kan wel degelijk een groot verschil maken 1 reu (ranglaagste) te castreren. Bri heeft helaas beide reuen moeten castrreren dus toen is dat verschil weer weggevallen.
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Bij Bliksem zou ik geen andere intacte reu zetten. Voor mij is de combi zoals ik nu heb prima. Ik ga daar ook niet aan tornen; 't is goed zo. :ok:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Hanneke2
Zeer actief

Hutsje schreef:
Hanneke2 schreef:
nee, het kan wel degelijk een groot verschil maken 1 reu (ranglaagste) te castreren. Bri heeft helaas beide reuen moeten castrreren dus toen is dat verschil weer weggevallen.
Ben het met je eens, maar wat ik bedoel is dat een gecastreerde reu niet gegarandeerd van zijn 'reuengedrag' af is. Als je heel gericht castreert en er zat al wat verschil tussen je reuen kan het vaak goed uitpakken, maar als gedrag al heel sterk is ingesleten en er is geen sprake van een duidelijk ranglaagste, denk ik dat dat beetje testosteron meer of minder het probleem niet altijd gegarandeerd oplost. Ik heb in mijn omgeving reuen enorm zien veranderen na een castratie, maar minstens net zoveel reuen zijn nog net zo hanig en dominerend als met ballen.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Dobervrouw schreef:
Hanneke2 schreef:
Dobervrouw schreef:

En bedankt! Ik lees met interesse mee.. ik heb ook 1 hond en wellicht wil ik er ooit 1 bij maar ik wil me ook orienteren in de voors en tegens en de karakters..dus goed topic dit om voors en tegens te lezen :ok: en onderbouwende dingen te lezen dat vind ik nog belangrijker trouwens!
Dobervrouw

blondie schreef: En bedankt! Ik lees met interesse mee.. ik heb ook 1 hond en wellicht wil ik er ooit 1 bij maar ik wil me ook orienteren in de voors en tegens en de karakters..dus goed topic dit om voors en tegens te lezen :ok: en onderbouwende dingen te lezen dat vind ik nog belangrijker trouwens!
Haha graag gedaan.. heeft het topic toch ook nog zin :ok:
Ik begrijp hieruit dat jij er ooit eventueel een reu erbij wilt nemen? Waarom zou je voor een reu ipv teef gaan bij jouw hond? (interesse)
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hanneke2 schreef:
Hoe oud is Saartje nou? Lilo heeft nl. ook heel lang geen onderscheid gemaakt tussen reuen en teven, en opeens begon ze te lellebellen met knappe volle reuen. Ze doet dat nog niet heel erg lang, en ze is nu bijna 4. (Maar podenco's worden laat volwassen.)

Jack had toen hij heel veel jonger was een aantal volle reuen als speelmaatjes. Tegenwoordig wordt er echt alleen gerend en gedold met teven en gecastreerde reuen, en echt als hoge uitzondering met een volle reu die hij al heel lang kent. Beetje vergelijkbaar met Moos dus.
Saar is bijna 3 :wink: En ze lellebelt al minstens 1.5 jaar met volle reuen hoor. Het liefste lekkere brede lab-reuen; het is geen gezicht :mrgreen:
Maar spelen doet ze dan weer niet. Ze daagt ze uit, en gaan ze erop in dan snauwt ze ze weg. Arme, arme reuen :mrgreen:

Het kan ook toeval zijn hoor, dat toevallig alle honden in het bos die op haar manier spelen teefjes zijn. Maar op dat ene reutje die ze van pup kent na zijn alle echte speelmaatjes dus teven.
Uiteraard speelt ze ook weleens met een vreemd reutje dat we tegenkomen ergens; het is niet zo dat ze noooooit met reuen speelt. Maar haar echte bekende maatjes zijn teefjes. :wink:

Waarmee ik verder niks af wil doen aan het feit dat reu-teef gewoon het veiligst, en (bijna) altijd het beste is hoor.
Alleen bij Saar kan ik zo 2-3 bekenden teven bedenken waar ze maar wat graag mee samen zou willen wonen. Bij Moos kan ik dan weer geen een volwassen intacte reu bedenken die ik hier er zomaar tussen zou kunnen zetten zonder enige spanning (in het begin) :denken: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Hanneke2 schreef: maar veel honden blijven tussen hun oren nog gewoon ballen hebben. Of zoiets. :roll:
geen gezicht :F: .
:mrgreen: :smile:

Het veranderen van gedrag wordt niet verkregen door alleen het verwijderen van de ballen.
Het is geen tovermiddel.
Zeker als honden bepaald gedrag al langer vertonen is het al ingesleten.
Dan moet je naast de castratie vaak ook nog flink trainen om bepaald gedrag er uit te krijgen, of in ieder geval flink te verminderen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Wil de hond schreef:Zou het niet zo zijn dat in een grotere roedel minder snel een ongemakkelijk samenleven plaatsvindt tussen meerdere reuen dan tussen twee reuen die als enigste honden samenleven in een huis?
Absoluut. Tenminste, ik vind van wel. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Dobervrouw schreef:
blondie schreef: En bedankt! Ik lees met interesse mee.. ik heb ook 1 hond en wellicht wil ik er ooit 1 bij maar ik wil me ook orienteren in de voors en tegens en de karakters..dus goed topic dit om voors en tegens te lezen :ok: en onderbouwende dingen te lezen dat vind ik nog belangrijker trouwens!
Haha graag gedaan.. heeft het topic toch ook nog zin :ok:
Ik begrijp hieruit dat jij er ooit eventueel een reu erbij wilt nemen? Waarom zou je voor een reu ipv teef gaan bij jouw hond? (interesse)
tsja misschien raar omdat ik niet kan vergelijken.. maar gewoon gevoelskwestie, en k heb niet zoveel zin in loopsheid, en al mijn dieren die ik in me leven heb gehad zijn eigenlijk mannetjes geweest dus tsja.. waarom een reu :denken: , een duidelijke reden heb ik dus eigenlijk niet, puur gevoelsmatig.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

6 mag ook en dan 1 teef, dan hebben de reuen nog wat te doen ook :smile:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

wij, d.w.z. Tineke en ik, hebben hier een gecastreerde teef en drie ongecastreerde reuen en een gecastreerde reu. Het gelegenheidsroedeltje ( zo moet ik het mischien nog steeds noemen omdat ze niet altijd samen zijn ) is zo niet bij elkaar uitgezocht, maar ontstaan omdat wij een relatie hebben gekregen.

De meeste strubbelingen zijn er tussen de ongecastreerde reuen spok en micron, die qua rang dicht bij elkaar liggen, en ook beide een groot ego hebben :mrgreen: :mrgreen:

In het begin zag het er af en toe best wel heftig uit, maar tegenwoordig, zeker als ze wat langer bij elkaar zijn, gaat het goed, het blijft bij wat gegrom en gedoe, maar ze spelen ook wel samen, hoewel daar vaak ook wel weer iets van een competitief element in zit.

In het begin had spok ook wel moeite met ongecastrerde rio, maar daar merk je eigenlijk niks meer van. Opvallend is dat hij voor gecastreerde orson altijd een heilig ontzag heeft gehad.

Wij hebben geleerd in bepaalde situaties sturend op te treden, en andere te voorkomen , en als we dat goed doen ( apart eten b.v. ) , gaat het door de bank genomen prima.
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Inge O schreef:
Joy C schreef:
moraal van het verhaal : neem niet twee reuen, maar liever meteen tien :pffff: :mrgreen: .
en dan niet vergeten er nog een paar teven bij te zetten
chrico
Zeer actief

En een landhuis aan te schaffen met een aantal hectare omheinde grond zodat zij zonder gevaar hond kunnen zijn :pffff:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

chrico schreef:En een landhuis aan te schaffen met een aantal hectare omheinde grond zodat zij zonder gevaar hond kunnen zijn :pffff:
hier zijn ze anders zonder landhuis ook hond :pffff:
chrico
Zeer actief

Dat kan niet Addy :pffff: :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

chrico schreef:Dat kan niet Addy :pffff: :mrgreen:
jawel hoor, mijn honden houden van klein en fijn, ze willen niet verdwalen in een landhuis :pffff:
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik had ook 2 volle reuen in huis. Het ging goed maar ik zou het nooit meer doen. 2 Reuen is gewoon geen ideale situatie. Tuurlijk het kan goed gaan zoals het bij mij ook ging maar het kan ook helemaal fout gaan. Voordeel wat ik had was dat de ene reu echt ontzettend makkelijk is en met alles samen kan en de andere reu (welke dus zeker niet met alle honden kan) vanaf dat hij 8 weken was bij mij was.
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Addy schreef:
Inge O schreef:
Joy C schreef:
moraal van het verhaal : neem niet twee reuen, maar liever meteen tien :pffff: :mrgreen: .
precies! :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Joy C schreef:
Addy schreef:
Inge O schreef:
Joy C schreef: Absoluut. Tenminste, ik vind van wel. :wink:
jij hebt twee reuen en 1 teef?
Addy

blondie schreef:
Joy C schreef:
Addy schreef:
Inge O schreef: moraal van het verhaal : neem niet twee reuen, maar liever meteen tien :pffff: :mrgreen: .
Wie, ik :19:
Nee hoor, ik heb er wat meer
Assie&Dessie
Actief
Mijn ras(sen): De Kangal

Ongelezen bericht door Assie&Dessie »

Hier 2 intacte reuen...1 van bijna 3 jaar en 1 van 4 en een half jaar.Nooit geen problemen gehad....Nooit gevochten met elkaar,niet eens gegromd tegen elkaar. Ze zijn dag en nacht bij elkaar en lopen altijd te kleffen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

blondie schreef:
Joy C schreef:
Addy schreef:
Inge O schreef: moraal van het verhaal : neem niet twee reuen, maar liever meteen tien :pffff: :mrgreen: .
Ik ga even antwoord geven voor haar, ja zij heeft 2 reuen en een teef.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Addy

chrico schreef:
blondie schreef:
Joy C schreef:
Addy schreef: en dan niet vergeten er nog een paar teven bij te zetten
Ik ga even antwoord geven voor haar, ja zij heeft 2 reuen en een teef.
Wie :19: ikke niet :pffff:
chrico
Zeer actief

Nee Joyce, dat mens met die hedders :smile:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dobervrouw

Misschien kunnen jullie me dan helpen met advies, want toevallig vroeg gisteren een kennis aan mij, of ik op zijn Dobermann wil passen 1 week.
Maar jullie voelen het al aankomen: het is een ongecastreerde reu.
Hij is jonger dan Nando en kan goed overweg met andere honden (erg speels nog).
Wat Nando betreft: buiten geen probleem, maar binnen geen ervaring.
Zeggen jullie bij voorbaat al niet doen, of zou tijdens kennismaking(en)kunnen blijken of het al dan niet kan?
Ik zou dan sowieso eerst kennis willen maken op neutraal terrein en uiteraard ook eerst zien of het in huis mogelijk is.
Net zoals ik bij al mijn oppashonden doe, maar nu nog extra.
Zij gaan pas over een maand op vakantie.
Graag adviezen met argumenten, geen zinloze afzeikpraatjes :pffff: :mrgreen:

Laamaarhore!
Addy

chrico schreef:Nee Joyce, dat mens met die hedders :smile:
die heb ik anders ook, die hedders, wel twee stuks :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”