Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
verbeteren - vermeerderen
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
verbeteren - vermeerderen
Bij verschillende discussies hier op het forum betreffende fokken, stuit ik op de termen "verbeteren" en "vermeerderen". Vermeerderen is geen reden om (verantwoord) te gaan fokken, slechts het verbeteren van het ras wordt door deze en gene blijkbaar als valide argument bezien om te fokken met honden.
Nu vraag ik mij af wat er dan verbetert dient te worden. Kunnen de fokkers (of anderen die er kaas van gegeten hebben) aangeven wat er binnen hun ras verbetert moet worden en waarom.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.
Nu vraag ik mij af wat er dan verbetert dient te worden. Kunnen de fokkers (of anderen die er kaas van gegeten hebben) aangeven wat er binnen hun ras verbetert moet worden en waarom.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.
-
- Zeer actief
Re: verbeteren - vermeerderen
bedoel je deze zin echt zoals het er staat, of wil je eigenlijk het tegengestelde zeggen?Katrien schreef: Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.

Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Goeie vraag meid.
Naar mijn idee is de ongeschreven wet hier op het forum : elke fokker die met stamboom fokt doet aan verbetering van het ras, en zeker niet aan vermeerdering .
Elke fokker die zonder stamboom fokt is een vermeerderaar die waardeloze kansloze honden op de wereld zet, puur en alleen om geld te verdienen.
Naar mijn idee is de ongeschreven wet hier op het forum : elke fokker die met stamboom fokt doet aan verbetering van het ras, en zeker niet aan vermeerdering .
Elke fokker die zonder stamboom fokt is een vermeerderaar die waardeloze kansloze honden op de wereld zet, puur en alleen om geld te verdienen.
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
bullenmama:
ga je mond met zeep spoelen!
nee, sorry, grapje.
ik hoop toch werkelijk dat jij heel goed weet wat je heir zegt.
Heb jij de sticky weleens gelezen hier?
Waarom verantwoord fokken
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78110
ga je mond met zeep spoelen!
nee, sorry, grapje.
ik hoop toch werkelijk dat jij heel goed weet wat je heir zegt.
Heb jij de sticky weleens gelezen hier?
Waarom verantwoord fokken

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=78110
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
nee, maar die trekken waarschijnlijk wel serieuzere pupkopers ipv pretnestjes kopersbullenmama schreef:Ja hoor Jenny, die heb ik gelezen.
Waar ik op doel is: stamboomfokkers vermeerderen zogenaamd niet, die doen alles om het ras te verbeteren![]()
Dat geloof ik niet.

Een stamboomloze hond heeft toch minder bekend over de voorouders?
gezondheidstesten, erfelijke ziekten?
Allmaal dingen die zo belangrijk zijn.
ow, wat een mooi reutje heb jij.
Ik heb ene mooi teefje.
Die van mij is nooit ziek, nee , die van mij ook niet.
nouw..... ze zijn gezond... en we willen best wel een nestje.
Leuk toch. van die ronddartelende puppebeestjes.
Zullen we die van jou maar op die van mij zetten!
maken we vast weer heel veel mensne blij mee.
zoiets?
-
- Zeer actief
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Nou ik vind dat er aan een hele hoop rassen veel verbeterd kan worden. Denk aan ernstige lichamelijke erfelijke ziektes die bij veel rassen voorkomen. Of zoals bij een stafford/pittbull daar moet zo danig aan verbeterd worden dat de bijtdrempel van deze honden verhoogd (en daar blijft)wordt zodat ze ook daadwerkelijk goede en fijne gezinshonden kunnen zijn en blijven.
Er is in de geschiedenis van het fokken van honden zoveel fout gegaan dat er nu een hoop verbeterd kan worden. Ok dan wel the other way around, dat is heel jammer maar aan het verleden kun je niks veranderen en aan de toekomst wel.
Het is nu eenmaal zo dat de meeste honden geen werkhonden meer hoeven te zijn en daardoor gezinshonden worden ook hier kunnen beter aanpassingen in het ras voor plaatsvinden zodat deze honden zich ook kunnen vinden in de situatie van een huishond en niet na een jaar alweer in het asiel hoeven te belanden.
Het is dus zeker van belang om al dit soort dingen mee te nemen als je met je hond wil gaan fokken. En het wordt wel degelijk onder verbeteringen verstaan.Iemand die teveel fokt of een pretnestje neemt heeft meestal niet erg goed over dit soort dingen nagedacht.
Er is in de geschiedenis van het fokken van honden zoveel fout gegaan dat er nu een hoop verbeterd kan worden. Ok dan wel the other way around, dat is heel jammer maar aan het verleden kun je niks veranderen en aan de toekomst wel.
Het is nu eenmaal zo dat de meeste honden geen werkhonden meer hoeven te zijn en daardoor gezinshonden worden ook hier kunnen beter aanpassingen in het ras voor plaatsvinden zodat deze honden zich ook kunnen vinden in de situatie van een huishond en niet na een jaar alweer in het asiel hoeven te belanden.
Het is dus zeker van belang om al dit soort dingen mee te nemen als je met je hond wil gaan fokken. En het wordt wel degelijk onder verbeteringen verstaan.Iemand die teveel fokt of een pretnestje neemt heeft meestal niet erg goed over dit soort dingen nagedacht.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- Hutsje
- Zeer actief
ik vind wel dat de insteek moet zijn te verbeteren, anders is het vermeerderen, stamboom of niet. er zijn ook broodfokkers die stamboomhonden fokken, dat papiertje zegt niets.
wat kan er aan rashonden verbeterd worden? veel. als je alleen maar met de beste exemplaren fokt qua gezondheid, karakter en exterieur ben je al aan het verbeteren.
helaas vindt het overgrote deel van de fokkers dat hun honden de beste rasvertegenwoordigers zijn (zonder ooit een show bezocht te hebben, dat is maar onzin) en hoeven ze niet gerontgend te worden want ze zijn nooit ziek. ik heb wel op aankeuringen van rasverenigingen (dus geen clubmatchof show) gezien dat er honden met hun buik over de grond nar de ring gesleept werden en toch goedgekeurd werden voor de fok. nou, laat dan maar.
wat kan er aan rashonden verbeterd worden? veel. als je alleen maar met de beste exemplaren fokt qua gezondheid, karakter en exterieur ben je al aan het verbeteren.
helaas vindt het overgrote deel van de fokkers dat hun honden de beste rasvertegenwoordigers zijn (zonder ooit een show bezocht te hebben, dat is maar onzin) en hoeven ze niet gerontgend te worden want ze zijn nooit ziek. ik heb wel op aankeuringen van rasverenigingen (dus geen clubmatchof show) gezien dat er honden met hun buik over de grond nar de ring gesleept werden en toch goedgekeurd werden voor de fok. nou, laat dan maar.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Qua verbeteren en vermeerderen ben ik het met Jessica eens. Behalve dat ik vind dat je daar niet echt een show voor bezocht hoeft te hebben. Wel als je zelf niet ziet of je hond een aanvulling is voor het ras maar dan vraag ik me af òf je wel moet gaan fokken.
Als ik kijk naar mijn eigen ras kan er ook nog genoeg verbeterd worden.
Ten eerste aan de karakters. Terughoudendheid hoort in het ras en moet er ook in blijven vind ik maar extreme angst en agressie hoort er niet in.
In Europa wordt er veel te veel gefokt met te veel haar en hangende oren, eigenlijk wordt alles wat intakt is gebruikt zo lijkt het soms wel.
De honden hebben te weinig bone en missen haast alle tanden.
De bouw van veel honden is slecht. Ze hebben geen fronten, extreem steile schouders en staan zo ondergeschoven dat ze niet eens normaal kunnen lopen. Tel daarbij op platvoeten, spreid-ellebogen en doorknikkende hakken en ik denk dat er nog wel wat werk aan de winkel is
De gezondheid van het ras is gelukkig goed. Natuurlijk komen er wel aandoeningen voor maar er zijn geen rastypische aandoeningen die heel veel voorkomen. Nog niet tenminste. Door gezondheidstesten te doen en te selecteren op gezonde dieren hoop ik dat dat ook zo blijft.
Als ik kijk naar mijn eigen ras kan er ook nog genoeg verbeterd worden.
Ten eerste aan de karakters. Terughoudendheid hoort in het ras en moet er ook in blijven vind ik maar extreme angst en agressie hoort er niet in.
In Europa wordt er veel te veel gefokt met te veel haar en hangende oren, eigenlijk wordt alles wat intakt is gebruikt zo lijkt het soms wel.
De honden hebben te weinig bone en missen haast alle tanden.
De bouw van veel honden is slecht. Ze hebben geen fronten, extreem steile schouders en staan zo ondergeschoven dat ze niet eens normaal kunnen lopen. Tel daarbij op platvoeten, spreid-ellebogen en doorknikkende hakken en ik denk dat er nog wel wat werk aan de winkel is

De gezondheid van het ras is gelukkig goed. Natuurlijk komen er wel aandoeningen voor maar er zijn geen rastypische aandoeningen die heel veel voorkomen. Nog niet tenminste. Door gezondheidstesten te doen en te selecteren op gezonde dieren hoop ik dat dat ook zo blijft.
- Hutsje
- Zeer actief
vanzelfsprekend, maar er zijn helaas juist heel veel van dat soort "fokkers" dus vermerderaars.sirene schreef:Qua verbeteren en vermeerderen ben ik het met Jessica eens. Behalve dat ik vind dat je daar niet echt een show voor bezocht hoeft te hebben. Wel als je zelf niet ziet of je hond een aanvulling is voor het ras maar dan vraag ik me af òf je wel moet gaan fokken.

-
- Zeer actief
als dat je conclusie is na het lezen van dat stuk kun je echt bar slecht begrijpend lezen.bullenmama schreef:Ja hoor Jenny, die heb ik gelezen.
Waar ik op doel is: stamboomfokkers vermeerderen zogenaamd niet, die doen alles om het ras te verbeteren![]()
Dat geloof ik niet.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

-
- Zeer actief
Toevallig hebben we net een discussie achter de rug op een ander forum over rasverbetering door rasfokkers, met de insteek "epilepsie bij honden".
Bij deze discussie kwamen ook factoren om de hoek kijken als enten, voeding en de rol van de rasvereniging.
Ik had bijval van een ander forumlid, Golden Stanley ofwel Sandra
.
Waar ik inmiddels wel achter ben is dat echt niet iedere rasfokker bezig is met rasverbetering. Er zijn er ook genoeg waarbij het puur om de poen draait. Ook rasverenigingen als de GRCN mogen ze van mij opdoeken, want deze vereniging is drukker met het uitvechten van onderlinge vetes, dan met rasverbetering, dus deze betekent niets voor ons ras.
Waar het uiteindelijk op uitgedraaid is tijdens die discussie op dat forum, is dat het topic op slot is gezet. Sandra en ik moesten opboksen tegen de halstarrige, antieke opvattingen die sommige rasfokkers erop nahielden. We zijn met de nodige informatie gekomen omtrent epilepsie, voeding en entingen, maar helaas kregen we weinig tot geen voet aan de grond doordat ons de mond werd gesnoerd en het topic werd dichtgegooid. Hoezo openstaan voor rasverbetering!
Dit is mij vies tegengevallen van sommige rasfokkers.
Bij deze discussie kwamen ook factoren om de hoek kijken als enten, voeding en de rol van de rasvereniging.
Ik had bijval van een ander forumlid, Golden Stanley ofwel Sandra

Waar ik inmiddels wel achter ben is dat echt niet iedere rasfokker bezig is met rasverbetering. Er zijn er ook genoeg waarbij het puur om de poen draait. Ook rasverenigingen als de GRCN mogen ze van mij opdoeken, want deze vereniging is drukker met het uitvechten van onderlinge vetes, dan met rasverbetering, dus deze betekent niets voor ons ras.
Waar het uiteindelijk op uitgedraaid is tijdens die discussie op dat forum, is dat het topic op slot is gezet. Sandra en ik moesten opboksen tegen de halstarrige, antieke opvattingen die sommige rasfokkers erop nahielden. We zijn met de nodige informatie gekomen omtrent epilepsie, voeding en entingen, maar helaas kregen we weinig tot geen voet aan de grond doordat ons de mond werd gesnoerd en het topic werd dichtgegooid. Hoezo openstaan voor rasverbetering!
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

Maar nou ben jij ervaren op dit gebied net zoals een paar anderen hier maar stel ik wil een stamboomhondje, duitse herder, hoe scheid ik dan het kaf van het koren behalve je goed inlezen en zoHutsje schreef:ik vind wel dat de insteek moet zijn te verbeteren, anders is het vermeerderen, stamboom of niet. er zijn ook broodfokkers die stamboomhonden fokken, dat papiertje zegt niets.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Het leuke en fijne van dit forum is juist dat je (haast) alles kunt zeggen en dat er niet wordt gezeverd over het on-topic moeten blijven.MoniqueDM schreef:Toevallig hebben we net een discussie achter de rug op een ander forum over rasverbetering door rasfokkers, met de insteek "epilepsie bij honden".
Ik had bijval van een ander forumlid, Golden Stanley ofwel Sandra.
Ik zou zeggen, open zo'n zelfde topic hier

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Vooral geen haast hebbenAddy schreef:Maar nou ben jij ervaren op dit gebied net zoals een paar anderen hier maar stel ik wil een stamboomhondje, duitse herder, hoe scheid ik dan het kaf van het koren behalve je goed inlezen en zoHutsje schreef:ik vind wel dat de insteek moet zijn te verbeteren, anders is het vermeerderen, stamboom of niet. er zijn ook broodfokkers die stamboomhonden fokken, dat papiertje zegt niets.

Je inlezen, verschillende fokkers bezoekers en bv rasfora lezen.
Ik heb ook geen haast maar wat als je een buitenlandse hond neemt met stamboom, hoet zit het dan ?sirene schreef:Vooral geen haast hebbenAddy schreef:Maar nou ben jij ervaren op dit gebied net zoals een paar anderen hier maar stel ik wil een stamboomhondje, duitse herder, hoe scheid ik dan het kaf van het koren behalve je goed inlezen en zoHutsje schreef:ik vind wel dat de insteek moet zijn te verbeteren, anders is het vermeerderen, stamboom of niet. er zijn ook broodfokkers die stamboomhonden fokken, dat papiertje zegt niets.
helaas vindt het overgrote deel van de fokkers dat hun honden de beste rasvertegenwoordigers zijn (zonder ooit een show bezocht te hebben, dat is maar onzin) en hoeven ze niet gerontgend te worden want ze zijn nooit ziek. ik heb wel op aankeuringen van rasverenigingen (dus geen clubmatchof show) gezien dat er honden met hun buik over de grond nar de ring gesleept werden en toch goedgekeurd werden voor de fok. nou, laat dan maar.![]()
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je je verdiept in het ras, wat je wilt en niet wilt zie je heel veel als je zo'n fokker bezoekt.Addy schreef:Ik heb ook geen haast maar wat als je een buitenlandse hond neemt met stamboom, hoe zit het dan ?sirene schreef:Vooral geen haast hebbenAddy schreef:Maar nou ben jij ervaren op dit gebied net zoals een paar anderen hier maar stel ik wil een stamboomhondje, duitse herder, hoe scheid ik dan het kaf van het koren behalve je goed inlezen en zoHutsje schreef:ik vind wel dat de insteek moet zijn te verbeteren, anders is het vermeerderen, stamboom of niet. er zijn ook broodfokkers die stamboomhonden fokken, dat papiertje zegt niets.
helaas vindt het overgrote deel van de fokkers dat hun honden de beste rasvertegenwoordigers zijn (zonder ooit een show bezocht te hebben, dat is maar onzin) en hoeven ze niet gerontgend te worden want ze zijn nooit ziek. ik heb wel op aankeuringen van rasverenigingen (dus geen clubmatchof show) gezien dat er honden met hun buik over de grond nar de ring gesleept werden en toch goedgekeurd werden voor de fok. nou, laat dan maar.![]()
Over de mail kun je al een hoop vragen stellen en foto's kijken en de lijnen en gezondheidsonderzoeken kun je bij de Duitse Herder denk ik makkelijk nagaan.
Duitse herder was maar een voorbeeldsirene schreef:Als je je verdiept in het ras, wat je wilt en niet wilt zie je heel veel als je zo'n fokker bezoekt.Addy schreef:Ik heb ook geen haast maar wat als je een buitenlandse hond neemt met stamboom, hoe zit het dan ?sirene schreef:Vooral geen haast hebbenAddy schreef: Maar nou ben jij ervaren op dit gebied net zoals een paar anderen hier maar stel ik wil een stamboomhondje, duitse herder, hoe scheid ik dan het kaf van het koren behalve je goed inlezen en zo![]()
Over de mail kun je al een hoop vragen stellen en foto's kijken en de lijnen en gezondheidsonderzoeken kun je bij de Duitse Herder denk ik makkelijk nagaan.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja, hetzelfde dan alleen wordt het uitzoeken en gegevens vinden van gezondheidsonderzoeken wat moeilijker bij een Mastin EspañolAddy schreef:Duitse herder was maar een voorbeeldsirene schreef:Als je je verdiept in het ras, wat je wilt en niet wilt zie je heel veel als je zo'n fokker bezoekt.Addy schreef:Ik heb ook geen haast maar wat als je een buitenlandse hond neemt met stamboom, hoe zit het dan ?sirene schreef: Vooral geen haast hebben![]()
Over de mail kun je al een hoop vragen stellen en foto's kijken en de lijnen en gezondheidsonderzoeken kun je bij de Duitse Herder denk ik makkelijk nagaan.Ik heb een spaans ras in gedachten en nee geen gefokte podenco

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Bij een goede fokker hoeft het toch niet alleen om verbeteren te gaan?
Het in stand houden van voldoende variatie in de genenpool lijkt me ook een acceptabel uitgangspunt.
Vooropgesteld dat de honden gezond zijn en beantwoorden aan de eisen van de rasstandaard.
Als je een hond uit het buitenland haalt zal je je denk ik ook moeten verdiepen in de eventuele verschillen in eisen voor wat betreft de gezondheid van de honden.
Het lijkt me heel erg moeilijk om daar de juiste fokker te vinden. :N:
Het in stand houden van voldoende variatie in de genenpool lijkt me ook een acceptabel uitgangspunt.
Vooropgesteld dat de honden gezond zijn en beantwoorden aan de eisen van de rasstandaard.

Als je een hond uit het buitenland haalt zal je je denk ik ook moeten verdiepen in de eventuele verschillen in eisen voor wat betreft de gezondheid van de honden.
-
- Zeer actief
Re: verbeteren - vermeerderen
jelle schreef:bedoel je deze zin echt zoals het er staat, of wil je eigenlijk het tegengestelde zeggen?Katrien schreef: Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.
Ik had moeten typen: Het lijkt me sterk dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.
Het was nog ochtend, we stonden op het punt met de honden naar het bos te gaan en ik wilde toch nog even dit topic openen, omdat ik daar vannacht van gedroomd had.

Moeilijk maar niet onmogelijk, ik ben nu aan de mail met een paar fokkers en later in het jaar ga ik er naar toe om eens te kijkenranetje schreef:Als je een hond uit het buitenland haalt zal je je denk ik ook moeten verdiepen in de eventuele verschillen in eisen voor wat betreft de gezondheid van de honden.